Fallout 4 előzetes

  • Írta: zoenn
  • 2015. július 25.
  • előzetes, fallout 4, pc, ps4, xbox one
A háború soha nem változik, a Fallout viszont igen. A Bethesda nem is erőltette meg magát: a harmadik rész által lefektetett alapokra építkezve és a rajongók kívánságait szem előtt tartva hozza el a Fallout 4-et. Isten hozott Bostonban!

Évek óta nyílt titok, hogy készül a Fallout folytatása, amely Massachusetts állam fővárosában játszódik majd. Voltak erre utaló jelek, szivárgások és a fejlesztők sem cáfolták soha a szóbeszédeket, a bejelentés mégis lázba hozta a közösséget, mármint azokat, akiket az előző generáció tett rajongóvá - a többieknek ott van a Wasteland 2. S ha megnézzük nagyítóval a Fallout 4 első kedvcsinálóit, rájöhetünk, hogy a Bethesda Game Studios csak a kötelező köröket futja: az engine maradt a régi, a mechanika nem tér el túlzottan a 2008-as sémától. Persze hét év alatt sokat fejlődtek a szerepjátékok, a srácok pedig sodródtak az árral, elkészítették a Skyrimet, kölcsönvették a riválisok újdonságait, így egy minden tekintetben modern folytatással állnak elő az év végén. A fórumok visszajelzései alapján nagyon úgy tűnik, hogy a játékosoknak ennél több nem is kell.


Új helyszínünk tehát Boston. Az atomtámadás után persze jelentősen megváltozott a város és a környéke, de azért a nevezetességekre rá fogunk ismerni. A Kenway Park nevű stadion immáron egy nyomornegyednek ad otthont, míg a határvidék nem sivatagosodott el teljesen, a pusztító háború után a természet lassan életre kelt, az épületek között lápos, zöld területek sarjadtak. A játékosok ismét egy túlélőt irányítanak, de ahelyett, hogy a Vaultból bújnánk elő, a Fallout 4 az 1950-es évek Amerikájában veszi kezdetét, a nukleáris világégés előtt nem sokkal. Itt még minden szép és jó volt, az emberek a korszakra jellemző ruhákban flangáltak, ám a hidegháború alatt a nyugalom csak ideiglenes. Személyes robotunk figyelmeztet, hogy bekövetkezett az elkerülhetetlen, rakéták csapódnak be, a szerencsések bunkerben húzzák meg magukat addig, míg a felszínen némileg mérséklődik a halálos radioaktivitás. Kétszáz év után a Vault kapuja kitárul, és egy kutyával az oldalunkon elindulunk, hogy felfedezzük a zord és barátságtalan környezetet.


Apró életközösségek, kisebb falvak találhatóak Boston környékén – nem mindenki fogadja hősünket fehér zászlót lengetve. Több város található a játékban, megfordulunk Lexingtonban és Quincyben is. A határvidéken mutánsok és más vadállatok lesnek prédára, így a települések közötti közlekedés soha sem veszélytelen. Raidersként ismert banditákkal, mirelurkokkal, medveszerű Yao Guaikkel, behemótokkal, vagy rosszabb esetben a hüllőszerű szörnyetegekkel, a deathclaw-kkal is összeakasztjuk a bajuszt. A rajongók már tudják, hogy ez utóbbiak olyan erősek, hogy könnyedén szétszedhetik hősünket pár másodperc alatt, hiába van rajta egy tápos power armor. A lények mellett a sugárzásra is oda kell figyelnünk, hiszen csökkentheti a maximális életerőnket mindaddig, míg újra biztonságba nem húzódunk. A bejárható terület sokkal nagyobb lesz mint korábban, ráadásul a játékidővel sem lesz gond: a vezető producer, Jeff Gardiner egy interjúban elárulta, hogy már több mint 400 órát tett bele a játékba, de még nem látott mindent. Az idő persze nem minden, ezúttal a küldetéseink is jóval összetettebbek lesznek mint korábban. A kalandok közben számos háttérinfóval gazdagodunk, véletlenszerű eseményekbe botlunk, az NPC-k élik a saját életüket - a Bethesda még egy lépést tesz a tökéletes digitális világ felé, amire már szükség volt a kissé sivár Skyrim után.


A karaktergenerálás is megváltozik. Ahelyett, hogy előre renderelt arcokat kapunk, nekünk kell egyedileg elkészítenünk a férfi vagy női hősünk ábrázatát - lényegében úgy, mintha egy agyagfigurát formáznánk meg. A fejlesztők több ezer név szinkronját vették fel a játékban, így ha Angelának, McFlynak vagy FuckFace-nek hívjuk a hősünket, akkor a párbeszédek során is ilyen néven illetnek minket. Érdekesség, hogy a folyamat a játékbeli fürdőszobánk tükrében zajlik, házastársunk a hátunk mögött figyeli az eseményeket. Slusszpoén, hogy a szobánkba visszatérve a kisbabánk arcán észrevehetőek az anyától és az apától örökölt jegyek. A szintlépések után járó képességpontokat most is a S.P.E.C.I.A.L. névre keresztelt rendszerben oszthatjuk el a hét tulajdonságunk (erő, észlelés, állóképesség, karizma, intelligencia, agilitás és szerencse) között. Egy-egy kényes helyzetet nem csak harccal oldhatunk meg, hagyatkozhatunk a beszélőkénkre is, értelemszerűen akkor az ehhez tartozó skillekre kell rágyúrnunk. Minden szintlépésnél feloldhatunk egy új vagy frissíthetünk egy meglévőt perköt. Ez további mélységeket ad a játéknak, elvégre a Fallout 4-ben 70 alap perköt találunk, a fejlődési rendszer pedig 275 megnyitható finomságot tartalmaz. Ha például az erőhöz tartozó perkökre gyúrunk rá, akkor több cuccot cipelhetünk magunkkal.


Jópofa dolog, hogy utunk során végig egy németjuhász kutya kísér, így már biztosan nem leszünk magányosak. Az állat szerencsére okos is, a távolban észlelt tárgyakat egy gombnyomásra elhozza nekünk, eljut a nehezen elérhető pontokra, észleli a veszélyt, illetve a harcból is kiveszi a részét. Például ha egy ellenfél a földre kerül, a blöki ráugrik és átharapja a torkát. Külön öröm, hogy társunk gyakorlatilag halhatatlan, így elég a saját biztonságunkkal foglalkozni, ő meg tudja védeni magát. Talán nem minden játékos állatbarát, így bizonyára lesz mód arra is, hogy alkalomadtán a bázisunkon hagyjuk a derék jószágot. A kutyán kívül még 12 társat (többek közt Codsworthot, Preston Garveyt, és Pipert) találunk a Fallout 4-ben, mindegyikükkel romantikus kapcsolatot is kialakíthatunk. Annyi a megkötés, hogy egyszerre csak egy követő tarthat velünk.


Apropó, bázis! A Fallout 4-ben nem csak saját házunk lehet, hanem idővel komplett településeket is felhúzhatunk a sivatag porában. A földet elegyengethetjük, generátort pakolhatunk le, kiválaszthatjuk, hogy hova szeretnénk felépíteni az adott épületet, kereskedőket fogadhatunk be, és védelmi rendszereket is telepíthetünk. A módszer lényegében a Skyrim Hearthfire DLC-jében debütált megoldás továbbgondolása. Természetesen mindenhez nyersanyag szükséges, amit a kalandjaink során gyűjthetünk össze. Idővel akár több falut is építhetünk szerte a játék világában – a köztük lévő áruforgalmat karavánokkal bonyolíthatjuk le. A virágzó települések persze vonzzák a rablóbandákat, így bizonyos időközönként meg kell védenünk a kétkezi munkánk gyümölcsét egy hordamódra hasonlító minijáték keretében. A betolakodók hullámokban támadnak, mi pedig lőtornyokat pakolhatunk le a kritikus pontokra. A hackelés és a zárfeltörés szintén visszatér egy-egy ötletes minijáték keretében. Előbbi esetben akár egy biztonsági robotot is feltörhetünk, amely utána az ellenséget veszi célba.


A Vault-Tec Assisted Targeting System, vagyis a V.A.T.S. ezúttal is visszatér, azaz a harcok közben lehetőségünk lesz lelassítani az időt, és fegyverünkkel célba vehetjük az ellenség bármely testrészét. A találati esély értéke attól függ, hogy milyen képzettek vagyunk és milyen messze állunk a delikvenstől. A rendszer nagyjából változatlan, eddig sem volt gond vele. Értelemszerűen fejlövéseket oszthatunk a legnehezebben, de sikeres találat esetén elégedetten dőlhetünk hátra, mialatt a véres kivégzési animáció lefut.  Ellenben a normál gunplayt még tovább finomították a Bethesdánál, az ígéretek szerint a Fallout 4 egy sztenderd shooterként is remekül megállja a helyét. Könnyen irányítható, számítanak a reflexek, élvezet vele a lövöldözés. A fegyverfelhozatalt tekintve sem lesz gond, visszatér a Fat-Man mini nuke, szerezhetünk mesterlövészpuskát, rögtönzött alkalmasságokat, és lézeres shootgunt is. Ha szeretnénk, lopakodhatunk is, így elkerülhetjük a konfliktusokat.


A játékban egy összetett craftrendszer is helyet kap. A senkiföldjén talált alkatrészekből jobbnál jobb fegyvereket építhetünk magunknak. Minden tárgyat komponensekre bonthatunk le (üveg, műanyag), amikből új kiegészítőket rakhatunk a mordályokra, illetve módosíthatjuk azok minden aspektusát. Nagyobb tárra, hosszabb csőre, pontosabb irányzékra vágysz? Csupán össze kell gyűjtenünk a szükséges cuccokat, majd indulhat a kísérletezés. Az elkészült mordályoknak aztán egyedi neveket is adhatunk („Mutánsgyilkoló 5000”). Hasonló a helyzet a power armorral is. A rajongók jól tudják, hogy ez a Fallout-játékok legjobb páncélja, amihez eddig csak a történet végén juthattunk hozzá. A Fallout 4-ben fokozatosan fejleszthetjük a saját öltözetünket, külön kitérve a végtagokra, a mellkasra és a sisakokra is. A régieket lecseréljük a jobb bónuszokat adó darabra, hovatovább idővel jetpacket is szerelhetünk a hátunkra, netán egy minigunt, nem beszélve a Fisto! nevű pleumatikus kesztyűről, amellyel könnyedén kiüthetjük az útonállókat.


Persze a Fallout 4-ben nem minden a harcról szól, több esetben csak a szavak ereje, a meggyőzés vezet sikerhez. A párbeszédek során több választási lehetőséget kapunk, ráadásul a társalgások animációja is javult. A felek nem egy helyben ácsorognak kifejezéstelen arccal, olykor még sétálnak is közben, s olyan érzésünk lesz, mintha egy tisztességes átvezetőt néznénk. Külön piros pont jár a Bethesdának azért, mert hősünknek saját hangja is lesz – végre nem egy néma valakit irányítunk, így jobban átjönnek az érzelmek. A férfi karakterünk szinkronját a szakmában jártas Brian T. Delaney adja, míg a női főszereplőjét, Courtenay Taylor, aki előtt szintén nem ismeretlenek a videojátékok.


Öt évet vártunk a Fallout folytatására, de úgy néz ki, a legtöbb rajongó kívánsága teljesül novemberben. A jó öreg Gamebyro Engine még mindig képes meglepetésekre (bár most Creation Engine-nek hívják és jelentősen továbbfejlesztették), elég pofásnak ígérkezik a grafika, de azért nem is fogunk hátast dobni. Jó pont, hogy negyedik rész szakít a Fallout 3-ra jellemző zöldesbarna képi világgal, végre igazi színeket láthatunk a képernyőn. Konzolokon 1080p-ben fut majd a játék 30 fps mellett, míg PC-n nincs ilyen limit, a modtámogatás szempontjából viszont mindenki jól jár. Bizony, eljött a rajongói kiegészítők ideje Xbox One-on (és jó eséllyel PS4-en) is, ami elég jó szavatosságot biztosít a címnek.


A Bethesda nem most fogja megreformálni a posztapokaliptikus RPG-k műfaját, de a negyedik résszel egy új szintre lép a nyitott világú alkotások műfajában. Habár a fejlesztők innen-onnan kölcsönvesznek ötleteket, ezzel nincs különösebb baj - a bázisépítés például kifejezettnen ígéretesnek tűnik. Látszik, hogy Todd Howardék maximálisan a rajongók igényeit tartották szem előtt. Semmi felesleges extra, a hangulat és a sandbox játékmenet elviszi a hátán az alkotást. Az sem mellékes, hogy a Fallout 4-et viszonylag későn jelentették be, így már csak pár hónapot kell rá várnunk. Megjelenés november 10-én!

Kapcsolódó cikk

49.
Norbiii
Vitatkozni lehet a témáról, de a személyeskedést kérlek mellőzzétek!
39.
dzsiádzsó
#35: Ez így van, Radiant AI, Radiant Story, új animációs és fizikai rész került bele, maga a render alapok megmaradtak, ezért is hasonló a régihez a megjelenítés látványa, a Fallout 4-el, pedig a videóban említett dynamic volumetric lighting is bekerült. Ráadásul ez mind Bethesda fejlesztés, tehát már rég nem egy licencelhető, bárki által elérhető dologról beszélünk, credits-be se került már bele, ha jól emlékszem az Oblivionba még igen. A Gamebryo anno a Renderware-el együtt a 2000-es évek Unreal meg Cryengine volt. Érdekes, hogy a Bully mind2 motort megkapta, (akkori) újgeneráción a Gamebryo-t régin meg GTA-knál elsütött Renderware-t. Azért úgy gondolom Fallout 4-be már annyira bővített funkciók vannak, hogy nem lehet azt mondani ez ugyanaz lenne, mint Morrowind, vagy Bully alatt dübörgő valami... Miért nem hívják Gamebryo 4.5-nek? Igazából licenc okok miatt, szerencsésebb elnevezés lenne, de nem a Bethesda-é a motor, így amikor úgy éreztek, hogy kellő mennyiségű részt írtak újra benne, hogy önálló motorként tekintsenek rá, akkor nevezték át Creationra, ezt Todd több interjúba is elmagyarázta a Skyrim fejlesztésénél.

Egyébként én vártam volna egy alapoktól újraírt valamit, vannak ennek a motornak problémái, ha 60 fps fölé megy szépen ugrál az egész. Persze konzolon 30fps-el ez sose fog feltűnni, de fagyni is nagyon szeret ez motor, abba bele se megyek, hogy lehetne látványosabb is, mert jelen esetben nekem ennyi is bőven elég, de az új TES alá nem raknak valami jobbat, akkor azért csalódást keltő lesz a látvány pár év múlva a konkurenciát elnézve.
38.
Hab
#35: Köszi! Igaz hogy le sem tagadhatná, de sztem ez így van az összes továbbfejlesztett motorral.
35.
zoenn
#31: Már megtörtént. Tény, hogy jóval látványosabb, fejlettebb (új effektek, Radiant AI stb.) a grafika, mégis le sem tagadhatná a gamebyro-s alapokat.
31.
Hab
#30: Igazad van, nem mindegy hogy Unreal 2 v Unreal 3 motor.

Zoenn: nem a kifogásokat kéne keresni hanem javítani a cikket. Újságíróknál nem elfogadható, ha nem néz utána a dolgoknak és emiatt pontatlan dolgokat ír. Ez még nem is olyan nagy gond, de hogy helyreigazítani sem hajlandó az gáz.
30.
dzsiádzsó
#25: Ne haragudj, de felkészületlenül írtad a cikket, félremagyarázni felesleges (főleg, hogy még én tudnám rosszul). Ez nem a Gamebryo engine, (ami mellesleg továbbra is GamebRYo) ennyi erővel felsorolhatnám neked, hogy hány engine alapszik előző verziókon... Ha így néznénk, akkor a Morrowind és a Skyrim is ugyanaz az a motor csak tovább fejlesztették időről időre... (NetImmerse-->Gamebryo-->Creation)
El kell fogadni ez a Creation engine, ami megértett arra, hogy már ne Gamebryo-nak hívják, mert egyszerűen volt akkora előrelépés a képességiben, bővített funkcióiban. A Bethesda nem levegőbe beszél (nem az a fejlesztő), ez nem marketing duma, meg lehet nézni az előrelépést az Oblivion és Skyrim között, mint ahogy most sem kamuzik és hívja hipiszupi engine-nek, hanem egyszerűen csak újgenerációs változatának, mert nincs akkora előrelépés.
De ha nincs igazam remélem konzekvensen írtok majd, minden Ubisoft, meg EPIC és Frostbite, meg Cryengine verziókról is, hogy azok valójában mivel voltak ez előtt 30-40%-ban azonosak...
27.
Formula1fanatic
"Jópofa dolog, hogy utunk során végig egy németjuhász kutya kísér" Csak akkor ha én dönthetem el, hogy kell e ez nekem, a logika szerint nem eröltetik rá a játékosra, főleg hogy van még 10 másik npc, és egyszerre csak egy npc lehet veled. Asszem a videóban is ott volt a lehetőség, hogy elhajthatod a p*csába már az első találkozásnál.
"Külön öröm, hogy társunk gyakorlatilag halhatatlan" Nem ez nem öröm ez egy el**szott nagy baromság, ugyanúgy mint, hogy csak bizonyos npc-k ölhetőek(nehogy belerondíts a "szépen" kidolgozott storyba), a kiskorúak pedig egyáltalán nem. Ezek a dolgok pont a dinamizmus és a hangulat ellen dolgoznak. Anno a fallout1,2-ben még olyan negatív perkeket is kaphattál, mint sírásó vagy gyerekgyilkos:D Utóbbinál nem kell feltétlen rosszra gondolni, néha az is elég ha bekerül a tűzvonalba néhány és véletlen agyonlövöd. Bármi megtörténhet ez adja a hangulatot.
26.
Army1990
#17: Én annyi idő alatt már rég más városban voltam és éppen a Powder Gangers nevű bandát ritkítottam. De igaz, hogy hozzá kell előbb szokni a játék stílusához én pedig már az előző részekkel is játszottam. Nekem kifejezetten tetszett, hogy a játék díjazza a lopakodást és a távolról levadászást.
Bár a Fallout 3 nagyobb volumenű és a történet is nagyobb szálakkal operál, engem mégis jobban megfogott a New Vegas világa.

Mellesleg a Fallout-okban sosem voltak járművek. Ha jól emlékszem talán a 2. részben lehetett valamilyen alkatrésszel megbütykölni egy régi autót, de az is mindössze egy darabig működött, ráadásul az a rész még teljesen más játékstílussal rendelkezett és az utazás és másképp folyt (a területek között egy térképen haladhattál)
25.
zoenn
#12: Az első észrevétel jogos. De attól még a motor a Gamebyro, csak továbbfejlesztették, függetlenül attól, hogy most másként nevezik.
24.
markoci555
Már sírok is, hogy mennyi év mire játszhatok vele :((
21.
Chrysh
#19: Én meg pont a Mothership Zeta-t rühelltem, és Pitt jött be :D
18.
anarchoid
khmm "Évek óta nyílt titok, hogy készül a Fallout folytatása"

ezen az alapon a halflife 3 is szerinted nyilt titok lenne ?:) inkabb csak hypetrain ;)
17.
A Pulyka
Tetszik nagyon a világa, kár hogy nem igazán tudok semmit a Fallout-okrol. Megvolt a new vegas egyszer, de az elso 3 ora csak azzal telt hogy menjek el ide(gyalog, merthogy jármuvet nem tettek be) egy gyomért, majd vissza egy másikért. Fel is adtam elég hamar, pedig a Rage negyon tetszett anno, de ennél valami egyáltalán nem késztettett arra hogy tovább játszam. Meg lepkékre lovoldozni vadászpukával, madártávlatbol, mert ha túl kozel mentem hozzájuk, olyan gyorsak voltak, hogy esélytelen volt kiloni oket.
Talán a Fallout 3-mat kellett volna megvennem, azt dicsérik annyira.
16.
msmester
Mikor én megláttam a trailert egyből láttam, hogy ha én nekikezdenék akkor 1000+ órás játék lenne belőle. Kár hogy(még) nincs olyan platformom amin játszhatnék vele :/
12.
dzsiádzsó
A cikkhez:

A V.A.T.S.-nál nem áll meg az idő, pont ez az egyik újítás, csak nagyon lelassul. A Gamebryo Engine (nem pedig Gamebyro..) pedig már rég nincs használatban, ahogy linkelt videón is elmondják a Creation Engine újgenerációs változata fut a játék alatt.
Reméljük a játék sokkal jobb lesz, mint a cikk :P :D Én már nagyon várom, bár drámai újítások nincsenek, de a Bethesda nyilván megfelelő háttérrel lát el mindent, lesz itt elmebeteg story és sok meglepetés olykor, szóval nem fogunk unatkozni :)
10.
TheBate
"perköt" <-- Ezt szerintem fordítsd le legközelebb, ilyen formában óriás mutáns szó. Legalább egy kötőjelet bele, vagy valami.
9.
Gorrister
#8: Hiányzott?
Már a kettőben is meglehetett nősülni. Járt érte extra pénz is. :D
8.
Mr.Dead
1. A Power Armort a 3-ban és a New Vegasban is meg lehet szerezni. (3-ban buggal, NV-ben meg alapból meg lehet gyorsan szerezni.)
2. Románc a Fallout-ban? Talán csak ez hiányzott. :)
7.
br1Koo
Remélem lesz egy néma főszereplős opció, egyáltalán nincs szükség rá hogy beszéljen a karakterem, ahogy a dishonored-be se volt, a metro-ba a half-life-ba vagy az eddigi bethesda rpg-kben. Továbbá ha csak olyan jól megcsinálják a problémák beszédben történő megoldását mint a New Vegas-ban én már boldog leszek.
5.
vincentvega
A 3at nemrég vittem végig, a New Vegas jön majd nekem hamarosan, aztán addigra ez is megjelenik :)
4.
Gorrister
#3: Ezzel vitatkoznék. Nem csak a design akadt meg. A társadalmi berendezkedés is az 50-es évek szintjén áll. De az egyszerű eszközök (pl. hűtőgép) sem fejlődtek.
Csak a katonai szempontból hasznos technológia fejlődött.
3.
thelegendary
#1: Csupán a design akadt meg az 50 es évek szintjén. A technológia jóval előre mutatóbb mint manapság! :)
2.
habo
Én még sosem Fallout oztan de ez kedvcsináló volt !
1.
Gorrister
Csak a pontosság kedvéért a Fallout világában az atomháború nem az 1950-es években tört ki hanem 2070 környékén.
A Fallout univerzum egy alternatív idősíkon helyezkedik el ahol az elhúzódó hidegháború miatt gyakorlatilag az összes pénzt fegyverkutatásokba ölték, ezért van az, hogy van erőpáncél, lézer/plazma fegyverek és robotok, de szinte minden más megrekedt az 50-es évek szintjén.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...