Black the Fall teszt

  • Írta: Shifty
  • 2017. augusztus 1.
A kommunizmus hétköznapi munkásainak a gyárban a helyük. Black gépészként dolgozik, de egy nap fellázad a mindent manipuláló rezsim ellen, és úgy dönt, itt az ideje, hogy egy jobb élet reményében megszökjön.

A Bukarestben található Sand Sailor Studio csapata igazán szerencsésnek mondhatja magát, hiszen amellett, hogy maguk mögött tudhatnak egy sikeres Kickstarter-kalapozást, a Square Enix Collective programba is bekerült a román csapat legújabb játéka. A Black the Fall tulajdonképpen a Playdead által újra felvirágoztatott 2,5D-s logikai platformer vonulatot követi, hasonló művészeti megvalósításban, szintén hangsúlyos témával megfejelve. Legutóbb az Inside és a Little Nightmares kínált ugyanilyen élményt, így a román fejlesztőknek alaposan fel volt adva a lecke, amit ugyan itt-ott sikerült ügyesen megoldaniuk, azért akadtak olyan játékelemek, amelyek kiforratlansága picit rányomta a bélyegét az élményre.

A történetet egyértelműen a kommunista Románia ihlette, a Black the Fall ugyanis egy olyan disztopikus bolsevista világban játszódik, amit a készítők szüleik leírása és saját tapasztalataik alapján álmodtak meg. Persze az a fajta abszurditás, ami visszaköszön a játékban, távol áll a valóságtól, de még így is minden pillanat remek lenyomata egy olyan korszaknak, amit sajnos mi is megtapasztalhattunk. Főhősünk, Black egy mezei gépész, aki a napi kerékpározást megunva egyszer csak úgy dönt, itt az ideje elhagyni a veszélyekkel teli gyárat, és friss levegőt szívni. Az új, reményekkel teli életért azonban alaposan meg kell küzdenünk.

A játékmenet alapvetően két pillére építkezik. Egyrészt ott vannak a különböző feladványok, megoldásra váró fejtörők, másrészt pedig kapunk platformerszekvenciákat, ahol az ügyességen lesz a hangsúly. Ami a puzzle-részeket illeti, azok egészen széles skálán mozognak, mert amíg kezdetben az egész kimerül az őrök és a biztonsági kamerák kikerülésében, addig a játék előrehaladtával szépen lassan egyre összetettebb, változatosabb feladványokkal fogunk szembesülni, amelyek ennek megfelelően komplexebb megoldást követelnek. Például semlegesíthetjük a kamerákhoz tartozó fegyverzetet, hogy aztán a nyomkövető szenzoruk segítségével éppen azt az ajtót pusztítsuk el, ami addig akadályozta a továbbjutásunkat. Minden akkor válik sokkal változatosabbá, amikor megszerezzük a lézermutatónkat, ami többek között azt is lehetővé teszi majd, hogy a szorgos hangyaként dolgozó munkásokat is irányítsuk. Segítségükkel többszereplős feladványokat oldhatunk meg, esetleg elterelhetjük a biztonsági kamerák figyelmét, miközben mi könnyedén átsurranhatunk a rendszeren.

Ezek természetesen a már jól ismert környezeti és fizikára épülő fejtörők, de a platformerrészekkel kiegészülve már egészen változatos, üde egyveleget alkotnak. Merthogy az általános, már jól ismert megoldások mellett bőven vannak újszerű, kreatív ötletek is a Black the Fallban, Amellett, hogy egyértelműen a Playdead-féle vonalat igyekszik követni a játék, sőt, több ponton át is emel a dán csapat alkotásaiból, a román stúdió itt-ott alaposan bemutatja, miért is szavazott bizalmat nekik a Square Enix. Ahogy nehezedik a játék, úgy lesz egyre fontosabb, hogy minél alaposabban megvizsgáljuk a környezetet, miközben a már ismert elemeknek is kijutott a csavarokból. Például amikor teljesen sötétben, csakis a hangokra hagyatkozva közlekedhetünk.

Ugyan az irányítással néha akadnak gondok, köszönhetően a 2,5D-ből adódó problémáknak, és a később hozzánk csapódott robotkutya is okoz majd kellemetlen pillanatokat, de azt muszáj kiemelnem, hogy a Black the Fall játszhatóságában az is alaposan közrejátszott, hogy a lézermutató használata mennyire kényelmesnek bizonyult, így sokkal hatékonyabban lehet a fejtörőket megoldani.

Mindezek ellenére azért becsúsztak apró bosszúságok. Az irányítás főleg a platformerrészeknél fog hajtépést okozni, de a játéknak még így is vannak olyan részei, ami a hirtelen megugró nehézségi szint miatt csak trial and error-próbálkozások sorával lesz abszolválható. Az viszont kifejezetten tetszett, hogy a történet legalább olyan érdekes, mint amit a Limbo vagy az Inside is nyújtott. Nagy kár, hogy mindezt legrosszabb esetben is alig 2-3 órán át lehet megtapasztalni, mert a Black the Fall elképesztően rövid játék. Ha nagyon ügyesek vagyunk, akkor alig 1,5 óra alatt is teljesíthető.

A játék PC-n, Xbox One-on és PS4-en érhető el. Mi utóbbin teszteltük.  

3.
user101
Az tényleg szép, hogy már az is negatívum ha valami nehéz ... lol...
Azt viszont nem értem, hogy egy "irányítás" hogyan tud nem a helyzet magaslatán lenni ??? Maximum rossz, ésszerűtlen vagy valami hasonló... esetleg ügyetlen aki csinálja ? :D
2.
Solomon
1,5 óra???? Még vártam is, emlékszem pár hete a kedvcsinálóra de így tuti nem kell.
1.
Link21
Amikor nehéz a játék és ezért kevesebb pontot adsz rá, felbecsülhetetlen. :)

Egyébként kiváló játéknak nézem, pénteken be is szerzem! :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...