Forza Motorsport 7 teszt

  • Írta: Shifty
  • 2017. október 17.
Úgy tűnik, a Horizon-mellékág az anyasorozat fejére nőtt. A Turn 10 úgy látta, ideje kicsit kötetlenebb, még emészthetőbb irányba terelni a Forza Motorsport új részét, ami azonban ennek megfelelően már nem azt nyújtja, amit megszoktunk.

Egészen lenyűgöző, hogy tizenkét év alatt milyen utat járt be a Forza Motorsport-sorozat. A nagy ellenlábas Gran Turismo jó ideje képtelen labdába rúgni a Turn 10 játéksorozata mellett, ahogy igazából a zsáner kötetlenebb vonulatát képviselő versenytársak sem, köszönhetően a 2012-ben elindított Forza Horizonnak. Akkor még úgy tűnt, a teljesen eltérő célközönséget megcélzó Forza-játékok boldogan megférnek majd egymás mellett, mostanra viszont kiderült, hogy a tavaly harmadik részét ünneplő Horizon-mellékág egyértelműen az anyasorozat fejére nőtt.

Persze a Forza Motorsport sosem volt vérbeli szimulátor, sikerét mindig is annak köszönhette, hogy ügyesen épített hidat a rajongók között. Vagyis az is megtalálta a számításait, aki csak dögös verdákkal akart versenyezni, de az is, aki minden apróságot beállítva, új alkatrészeket beszerelve akart jobb és jobb teljesítményt kipréselni kedvenc négykerekűjéből. Ezt az élményt (legyen szó vezetésről vagy csak szórakozásról) viszont már a Forza Horizon is remekül hozza, arról nem is beszélve, hogy a nagyobb szabadságnak köszönhetően sokkal szórakoztatóbban, kevésbé szárazan teszi mindezt.

A Turn 10 azonban ahelyett, hogy vette volna a fáradtságot és markánsabban elkülönítette volna a két szériát, tulajdonképpen összemosta a Forza Motorsport és a Forza Horizon egyes elemeit. Miután a szimulátorok kedvelői számára is bőven akad most már alternatíva, a csapat részéről talán igazolható a döntés, az viszont már más kérdés, hogy a jövőben így hogyan fér majd meg egymás mellett a két, eddig teljesen más élményt kínáló sorozat. Merthogy a Forza Motorsport 7 jelenlegi formájában sokkal inkább tűnik egy új Forza Horizonnak, mint egy valódi, a kötött pályás versenyeknek otthont adó versenyjátéknak.

Ez a markáns irányváltás azonban nem magyarázza meg, miért lett összecsapott a hetedik rész. A Turn 10 egész egyszerűen egy átgondolatlan, több sebből vérző, hibákkal teli, a játékosnak eddig nyújtott élményt minden elemében megerőszakoló koncepciót vezetett be. A sorozat hetedik része tulajdonképpen a Forza Motorsport 6 felvizezett kiadása. Nagyon jól cseng, hogy több mint 700 autó közül választhatunk, hogy közel 32 helyszín több mint 100 eltérő vonalvezetésén versenyezhetünk, valójában itt is csak néhány nyomvonal és nagyjából 24 autó a valóban új. Persze ne kukacoskodjunk: ilyen méretű tartalommal tényleg egyetlen versenytárs sem dicsekedhet, amiért valóban tisztelet övezi a fejlesztőket, de ezzel ma már nemigen lehet eladni egy játékot, főleg nem olyat, ami a hetedik részénél tart. A Turn 10 a Horizon-vonallal akarta letudni az újdonságokat, miközben igazán érdemi és tartalmi frissítésekre már nem jutott ideje.

Akad persze pár apróság. Ott van a dinamikus napszak- és időjárás, ami elképesztően jól nézett ki az előzeteseken, sőt, még a Gamescomon is csak az állunkat kerestük, de aztán hamar kiderült, hogy csak annyi változott a hatodik rész óta, hogy nem fix körülmények közepette indul el egy adott verseny. Továbbra is csak adott futamokon kapjuk meg az egyébként tényleg szemkápráztató naplementéket vagy zuhogó esős versenyeket. Viszont amíg a konkurencia már elképesztően széles skálán képes különböző időjárási körülményeket a vászonra festeni, addig a Turn 10 megelégedett csak az esővel. És hogy teljes legyen a kép, a fizikára és így autónkra sincs semmi hatása a körülményeknek. Az éjszakai futamokon nem hűl vissza az aszfalt, nem kell küzdeni a gumik melegen tartásával, az esőben pedig nem kell esőgumira váltani, ugyanúgy körözhetünk a már agyon használt szettel.

Ez annak tükrében, hogy a különböző segítségek még szélesebb skálán lettek állíthatóak, abszolút védhető is. A Turn 10 nem csinál titkot belőle, hogy egyetlen célja volt a Forza Motorsport 7-tel, mégpedig kiszélesíteni a rajongói bázist. Ha innen nézzük, akkor a változások valóban olyan irányba mozdultak el, ami ezt a koncepciót szolgálja ki, csak ezzel tulajdonképpen az eddigi irányvonallal megy szembe a csapat és ezzel azok játékélményét is hazavágták, akik egyébként nem vágynak erre. A sebek nyalogatása helyett némi gyógyír lehet az újonnan bevezetetett karriermód, a Forza Driver’s Cup. Érdemi újdonságot azonban itt sem nagyon találni, mert a már ismert Volume-futamokat és a Showcase-kihívásokat tömörítették különböző kupákba, ahol megadott pontmennyiség összegyűjtésével tudjuk megnyitni az újabb és újabb bajnokságokat. Viszont ez remekül működik. Szórakoztató, hogy a ranglétrán felfelé lépkedve kapjuk meg az újabb és persze sokkal izgalmasabb géposztályokat és az ehhez párosuló versenyeket.

Annak már kevésbé örültem, hogy bevezetésre került az úgynevezett "Collector Tier". A Forza Motorsport 7-ben ugyanis már kategorizálva lettek az autók, vagyis azok nem vásárolhatóak meg teljesen szabadon. Hiába van elegendő kreditünk, ha nem értük el a megfelelő szintet, biztosan nem tudunk a Legendary kategóriából autót választani. Igaz, hogy meglehetősen gyorsan lehet a szintek között lépkedni, de ennek az az ára, hogy a nehezen megszerzett pénzemet olyan autókra költsem el, amelyekre nem vágyom és amelyekkel valószínűleg soha nem fogok versenyezni. A megvásárolt autókhoz ugyanis jár egy-egy XP-pont, így ha sikerül jobb járgányokat beszereznünk, tényleg gyorsan elérjük a kívánt "Collectrion Tiert". Sokan azzal védik a rendszert, hogy így legalább nem áll parlagon a több tízmillió kredit. Ez igaz, viszont a Turn 10 elvette annak lehetőségét, hogy én magam döntsek, mikor mire költök, arról nem is beszélve, hogy ha el is érem az adott szintet, biztosan nem lesz azonnal pénzem, hogy megvegyem a kiszemelt fenevadamat.

És ezzel el is érkeztünk a játék másik komoly problémájához, az állandó, ész nélküli grindeléshez. Igen, a Forza Motorsport eddig is részben arról szólt, hogy minél több kreditet összegyűjtve vásárolhatod csak meg a legjobb autókat, de most hatványozottan több időt kell ebbe beleölnie az embernek, így az a cél, hogy több száz négykerekűből álló felhozatalod legyen, gyakorlatilag esélytelen. Már csak azért is nehézkes ezt elérni, mert most már az Assist állítgatása után nem osztanak semmit, arról nem beszélve, hogy bár elült a VIP-balhé, valójában a kárpótlásnak adott egymillió kredit és néhány autó után sem duplázódnak a kreditek, azaz a Turn 10 még mindig nem orvosolta ezt a hiányosságot, pedig megígérte. Akkor mégis hogyan lehet meggyorsítani a folyamatot?

Ládanyitogatással. Jelenleg csak játékbeli pénzért cserébe vásárolhatunk többek között modokat, Drivavatar-külsőket és vadonatúj, dögös járgányokat ígérő ládákat, de biztos, hogy idővel ez változni fog és valódi pénzért is beszerezhetőek lesznek a méregdrága ládák. Vagyis a fenti bekezdésben taglalt "feleslegesen égetjük a pénzünket"-hozzáállás itt is igaz, ugyanis ha szeretnénk kicsit gyorsítani a kreditgyűjtésen, akkor ládákat kell vennünk, hogy modokat kapjunk, amelyekkel javíthatunk a szorzóinkon. El lehet bagatellizálni ezt az új trendet és talán a Forza Motorsport esetében nem is olyan markáns a szerepe ennek a koncepciónak, mint mondjuk a Battlefront II-nél, de amikor súlyos tízezreket kiadunk egy játékért, akkor nem hiszem, hogy arra vágyunk, hogy kőkemény munkával alig lehet előrejutni, de plusz pénzért cserébe tudunk ezen változtatni. Teljesen mindegy, hogy az egyjátékos vagy a többjátékos módról van szó.

Valahol még meg is tudtam volna bocsátani az új rendszert, aminek szolgálatába állították a szintlépések utáni jutalmazást is. Most már nincs szerencsekerekezés, helyette kedvezménnyel árult autók, extrakredit vagy valamilyen új kosztüm közül válogathatunk. De a Forza Motorsport 7 a fent taglalt problémák mellett olyan alapvető hibáktól hemzseg, amelyek valahol már a valódi játékélményt is sértik. Egyrészt elképesztően sok a játékban maradt hiba. Hol az aszfalt tűnt el alólam, máskor pedig mikor nekiütköztem valakinek, nem történt semmi, simán beleolvadtam az előttem haladóba. Az is előfordult, hogy zuhogó eső hangja hallatszott, miközben száz ágra sütött a nap. A többjátékos mód még mindig katasztrofális. Kész tortúra eljutni a lobbiba, mert rendszeresen ledob csatlakozás közben a játék. Ha mégis sikerül, akkor többnyire épp zajlik egy futam, így még hosszú percekig a lobbiban várakozom, ha pedig be is jutok egy versenyre, akkor biztosan tele lesz gyökerekkel, akik roncsderbivé változtatják az egészet. Persze jelenteni nem lehet őket.

A sornak pedig nincs vége, mert tele van logikátlanságokkal a menürendszer is. Hova tűnt a Restart funkció? Helyette mindig ki kell lépni a versenyekből és újraindítani azokat. Aztán ott van az elképesztőre hízott töltési idő, valamint a mesterséges intelligencián sem sikerült semmit javítani. A rajtok még mindig szörnyűek, garantáltan kilöknek a pályáról, verseny közben pedig a legváratlanabb pillanatokban fognak fékezni, ami biztos összeütközést jelent. Szóval a visszatekerésfunkciót érdemes bekapcsolva hagyni. Az osztott képernyő is fapadosra sikeredett, nincsen cockpit-nézet és még esős versenyek sem. Mégis, ami a legfájóbb, hogy a tuningolás teljesen háttérbe lett szorítva, így ha eddig azért szeretted a Forza Motorsportot, mert kedved szerint állítgathattad a kedvenc autódat, akkor persze ezt most is megteheted, de az így beállított járgánnyal már csak a Free Play játékmódban körözgethetsz, a karriermódban vagy a multiplayer módban már nem. Arról nem is beszélve, hogy a játék már hetek óta megvásárolható, de olyan alapvető funkciók, mint az aukciós ház, a ligák és a Forzathon még mindig nem érhetők el.

Van még egy dolog, amire érdemes, és ki kell térnem. Ez pedig a látványvilág, ami pont ugyanolyan felemás, mint az egész játék. A helyzet ugyanis az, hogy sima Xbox One-on semmivel sem nyújt többet a hetedik rész, mint a hatodik. Igazából a különböző napszak-váltásokat és időjárási körülményeket leszámítva meglepően kopottas, ingerszegény a Forza Motorsport 7, legyen szó a pályákról vagy az autók kialakításáról. Arról nem is beszélve, hogy az ígért stabil 1080p-t és 60fps-t mintha nem tudná tartani, többek között akkor, amikor szakad az eső. Ugyan nem rendelkezem itthon megfelelő PC-vel, az Xbox One X pedig még nem jelent meg, de kölni kiküldetésünk alatt mindkét platformon láthattuk akcióban a játékot, amelyeken viszont egyértelmű az előrelépés. A hetedik rész a sokkal erősebb teljesítmény alatt érzi otthonosan magát, ahol kipréselhető belőle a 4K és a stabil 60fps. Az valóban pazar, lélegzetelállító, így nem is értem, hogy a Microsoft miért nem várta meg az Xbox One X novemberi megjelenését.

A Forza Motorsport 7 kapcsán teljesen érthető és bizonyos szempontból még meg is védhető az az irány, ami felé a Turn 10 elmozdult. Viszont összességében ez így nem lett más, mint egy lelketlen összevisszaság, amit közben elképesztő mennyiségű, trehány, összecsapott játékmechanikai koncepció és megoldás kísér. És ez utóbbi azért probléma, mert a sorozatot sikeressé tevő skálázhatóság még mindig jelen van, még mindig eléggé szórakoztató akár kontrollerrel is versenyezni, csak közben a szabadságérzet elveszett, az erőszakos grindelés pedig nem biztos, hogy sokaknak tetszeni fog.

A Forza Motorsport 7 PC-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi Xboxon teszteltük. 

49.
vr46
sziasztok!
Számomra nem derült ki egyértelműen a cikkből, hogy a vezetési élmény romlott-e az előző részekhez képest. Nagyjából minden segítséget 0-ra szoktam állítani, de legutóbb még a forza 3-al és 4-el játszottam, az apex-et csak kipróbáltam pc-n. Mit gondoltok, csalódás lenne megvenni a teljes játékot, nagyon arcade irányba ment az egész? A demo alapján nem tudom eldönteni. Nem rossz, de mintha egyszerűbb, könnyebb lenne a járművek terelgetése.
48.
Springer Botond
A Forza Motorsport sorozat eddig az autók iránt érzett alázatról, szerelemről és a művészi megjelenítésről szólt. Meg persze a versenyekről. Sajnos a Forza Motorsport 7-ből mára ez teljesen kikopott. Hol vannak már a Top Gear áhítattal dúsított konferálásai és az autópornó a Forza 7-ben? Sehol. Eltűnt. Helyette szerencsekerekek, lootboxok, és öltöztetős babák vannak egy autós játéknan... Szánalmas.
A Forza Motorsport 7 számomra óriási csalódás!
47.
Springer Botond
Forza Motorsport 7: számomra óriási csalódás! Az a játék kifejezetten visszafejlődött a hatodik részhez képest. Vagy csak kiadták félkész állapotban, nem tudom. Rengeteg funkció nem működik (coming soon), grafikailag a sorozat leggyengébb darabja. A Forza Motorsport 5 szebb volt mint most a 7, legalábbis Xbox One S-en. Az otthonunk a Forza 7-ben egy sötét/olajos garázs és nem is lehet más helyszínt választani. Hová lett az autópornó ami a sorozat egyik erőssége volt? Nincs. Rusnya. Verseny közben is sajnos. Bekerült a játékba a "dinamikusnak" nevezett időjárás, mert a Project Cars magasra tette a lécet ezügyben, de sajnos a megvalósítása a Forzában botrányosra sikerült. Konkrétan egyáltalán nem dinamikus, hanem előre szkriptelt az egész, átmenet pedig gyakorlatilag nincs. 30 körös versenyben matematikai pontossággal a 15.-ik körben elkezd szemerkélni az eső, a kör végére pedig már szakad... Ez aztán a dinamika...
Volt olyan is, hogy verseny közben eltűnt az aszfalt... :(
Na mindegy, hagyjuk a Forza 7-et!
46.
mjsilvester
Amugy a dubai palyán kivül van valami új?
45.
Formula1fanatic
Ez a külső nézetbe való vezetés k*rva gáz:D
44.
amadeusz gyermeke
43.
logic5
#31: Te valami nagyon menő vagy amúgy. lehetek a sz@rod?
42.
Codehook1337
Akkor az x ig maradok a horizon nal.meg a forza 5(!)nel :)
40.
GAMEROD
A 7 pont nagyon is reális.Nagyon elvetemültnek kell lenni ahhoz hogy valaki félszáz köröket lehúzzon ilyesmiben egyhuzamban, amikor ilyen játékra adom a fejem, kimerül abban hogy pár kör, megnézem a pályákat, pár kocsi meg de szép a grafika aztán inkább más szórakozás után nézek.
39.
rapapa
#38: Pedig nem. Nekimegyek nem akar visszavágni, letolni.
38.
amadeusz gyermeke
37.
amadeusz gyermeke
#36: Na 1:1 thx ha ez beválik atom lessz
36.
rapapa
#35: Az AI-hoz: van egy limit agression beállítás, nemtom ténylegesen mi a funkciója, én amióta offra tettem azóta csend, nyugalom, béke.
35.
rapapa
#33: Már miért lenne kiherélt? Sztem is jobb mint a 6. Panaszkodtál az AI agressziójára, kapcsold ki. Versenyek után végre nem a hotlapos ranglistákat látom hanem az adott futamhoz tartozókat. Tehát ha pl. kamionnal nyomok egy karrier verseny akkor utána a kamionos idők között mérettetek meg. Az meg ne zavarjon ha mikrotranzakciókat is beletesznek, egészen addig ezzel semmi gond amíg e nélkül is elérhető minden. Akinek nyomja a zsebét a pénztárcája az nyugodtan fizessen. Most, hogy már a karrierben is lehet normális hosszúságú futamokat menni -először az FM történetében- nekem hatalmas élmény a 7. rész. A multi a gyenge része a játéknak de ez meg pont olyan mint a 6-ban volt.
34.
#31: "ívelt tv-vel" De jó lehet...
31.
Forzapityu
Sziasztok. Nem vagyok az a tipukus hozzászóló típus, de ez a teszt kicsit nevetséges. A játék minden téren felülmúlja a 6. részt, és 7 pontot kapott, míg a 6 9,5-öt. Most kinéztem a kamerába és csak pislogok. X1 S-en a látvány pazar, HDR felskálázott 4K, beteg időjárás és borzasztóan jó hangzás. Onkyo 5.1.2 Dolby Atmos erősítőm van, Sony 4K HDR 55" ívelt tv-vel. Én élvezem, a teszt mennyi időt vett igénybe 2 percet ?
30.
davidragon
#29: Egyelőre csak belépő szinten vagyok a szim világba, de nagyon megfogott. Kontrollerrel tolom, elképesztő drágák a jó kormányok..
Az f1 is biztosan jó, de az meg túl réteg annyi pénzért. Szeretem a formula világot is, de gt3 és gt4 is épp annyira élvezetes számomra.
A pénz sajnos erősen benne van minden kérdésben. :)
ProjectCars2 lesz ebből talán, ha már akciós és nagyon beleunok az elsőbe.. De addig még sok idő van.
Köszi a választ!
29.
rapapa
#28: Hát, ha kőkemény szimes vagy akkor pcars, ez nem kérdés. Gondolom kormánnyal játszol, most a forzában annyi pozitív változás van, hogy kaptak a kormányosok is használható kormány nélküli belsőnézetet. Szerintem árcsökkentés jövő karácsonykor, persze ez tipp. Ja, és persze itt nincsenek zászlók meg időmérők, versenyhétvégék. Még az F1-el tehetnél egy próbát, az szerintem ilyen
28.
davidragon
Nagyon vártam ezt a részt, de elbizonytalanodtam, és még mindig nem tudom lesz-e vétel belőle... Egyelőre a Project Cars első része is bőven leköt, nagyon adja a szimulátoros feeling nekem.
Azután most kicsit visszalépésnek tűnne hogy nincs full versenyhétvége edzéssel és időmérővel a forzában. (ugye jól tudom!?)
Az autókínálat nagyon csábító ugyan, de ha belegondolok simán hajlamos vagyok ugyanazzal az autóval menni több tíz órákig, akkor meg minek annyi?
Árcsökkenés szerintetek mikorra várható? Microsoft nem igazán szeret akciózni...

Plusz egy elírás a cikk utolsó mondatában: "A Forza Horizon 7..." helyett Motorsport ;)
27.
delphijos
#23: Az egyébként az én szememben se hátrány ha sz..ni kell a sok autóért. Mire lenne jó ha ha pár verseny után már minden meglenne?
26.
amadeusz gyermeke
25.
rapapa
#24: Biztos pecselik. Azt én is szeretem, bár amit imádnék az a Fujimi lenne a régi forzások közül, de hátha egy dlc-be megkapom
24.
amadeusz gyermeke
#23: Sajna kedvenc pályámon a a reverse Maple walesben csak belső kamera visszajátszás van.Betettek a 4. rész után s döbbenetemre kihagytak .Bár ez fejlesztési hiba
23.
rapapa
Na szóval, a versenyhossz állításával ha csak hosszúra teszem már akkor is 100k körül ad egy verseny után, nagyon hosszún meg felette, persze modok azért kellenek. Innentől kezdve számomra ennek a forzának toronymagasan a legjobb a karrier módja, pontosan azért mert lehetőséget ad az idióta néhány körös versenyek kukázására. Én nem láttam fps esést, szépen fut a játék. Ha én játszhatok vele úgy ahogy az számomra élvezetes akkor teszek arra, hogy ki milyen segítségekkel, milyen very easy fokozaton játszik. Az pedig hogy nem állnak a millió kreditek, meg az autó hegyek a garázsba az nekem tetszik. Igen, küzdeni kell érte, vagy szerencse kell hozzá hogy a tiéd legyen, de legalább van vmi motiváció, és ha megvan körbeugrálhatod örömödben a vistában.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...