Condemned

  • Írta: zoenn
  • 2005. július 19.
Link másolása
Szerinted tuti befutó lesz a FEAR? Ugyan már! A Monolith igazi újgenerációs akciójátéka – minden kétséget kizáróan - a Condemned: Criminal Origins lesz. Naturálisságban könnyen elbújhat mellette a Postal 2 vagy a Manhunt, ha igazi vérgőzös hentre vágysz, akkor ne keress másik programot. Horror témájában szerencsére túlkínálat van a piacon, van akiknek a monoton öldöklést kínáló Doom 3 jön be, ám olyanok is akadnak, akiknek a Silent Hill sorozat tölti fel a para-méterét. A Condemned valószínűleg a két stílus közti űrt hivatott kitölteni.
Ellenfeleink összetételében semmi természetfölötti nem lesz. Hiába rágtuk véresre körmünket a Doom 3-ban különböző démoni kreatúrák sorait ritkítva a Marson, ha a lelkünk mélyén sejtettük ilyen a valóságban nem történhet meg, legalábbis remélem, hogy nem. Mint, az már a címből is kiderül, főhősünkkel, bizonyos Ethan Thomas nevű FBI ügynökkel különböző halálraítélt, elmebeteg sorozatgyilkosok után kutatunk baljóslatú, „álmunkba ne jöjjön elő" helyszíneken, úgymint elhagyatott metróalagutakban, sötét gyárépületekben, valaha jobb sorsra hivatott bérházakban folytathatjuk kutatásainkat. Mivel egyszerű emberek volnánk – semmilyen látnoki képességgel, semmilyen megtanulható varázslatokkal – ezért látszólag teljesen magunkra vagyunk utalva Seattle város legveszélyesebb környékein, ahol az utóbbi időben elharapózódtak a bestiális kegyetlenséggel elkövetett gyilkosságok, feladatunk elkapni a mészárlások elkövetőit. Szám szerint nyolc agresszív csúnya bácsit kell likvidálnunk, akik természetesen nem várják meg míg a karjukba futunk. Mivel nagyjából bomlott elmékkel állunk szemben, így aztán nem sejthetjük a háborodottak következő lépését, örökös kiszámítatlansággal tevékenykednek. A nyomozások során először fel kell térképeznünk a tetthelyeket apró nyomok után kutatva, amelyek segítenek továbblendíteni a történet csavaros fonalát. Mivel mi egy minden lébe kanál ügynök volnánk, ezért elég sokszor kerülünk kalamajkába, rendszerint ott, ahol nem is számítanánk rá. A legváratlanabb zeg-zugokból törnek életünkre az elmeroggyant gonosztevők, így aztán a „nagyotugrokaszékbenmerthirtelenrámtörtekafaszok" élményekkel gyakorta szembesülünk. A játék realisztikusságánál fogva a muníciót sem lapáttal hányják be az ablakon, így akármennyire takarékoskodtunk a lőszerrel előbb-utóbb a legképtelenebb közelharci eszközöket kell kezünkbe vennünk. A nyolc körözött személyt kutatva egyre jobban merülünk le Seattle mocskában és hamarosan kezd körvonalazódni egy baljós képlet, miszerint egy titokzatos személy mozgatja a szálakat a háttérben, tehát a játék vége felé, a főmufti elagyabugyálása lesz az elsődleges szempont, persze, ha addig bírjuk idegekkel.



Jó túlélőhorrorhoz méltóan szinte semmire sem mennénk eszköztárunk használata nélkül. Megközelítőleg fél tucat hasznos kütyü áll rendelkezésünkre már történet elején is. Kapunk egy – ilyen stílusú játékokban elengedhetetlen – elemlámpát, ami azon túl, hogy a sötét helyeket tudjuk megvilágítani vele, speciális UV fényének segítségével vérfoltok és egyéb testnedvek után kutathatunk a falfirkákkal bemocskolt falakon. Ha a lézeres változatott kapjuk kezeink közé, akkor a gyilkosok után hagyott láb- és ujjlenyomatokat tudjuk felfedni. Következő érdekességünk egy olyan készülék, ami a levegő összetételét analizálja. Ideális akkor, ha éppen testszagtól, vagy piaszagtól bűzlő haramiát üldözünk, mivel ezzel követhetjük a szagnyomokat. A 3D Scanner névre hallgató eszköz voltaképpen egy nagyfelbontású digitális kamera, amivel értelemszerűen a bizonyítékokat tudjuk megörökíteni és mobiltelónkon elküldeni a főhadiszállásunkra, ahol azokat kielemezik és a jelentést aztán megkapjuk szintén a telefonunkra. Ha minden lényeges dologra fény derül a gyilkosságok színhelyén, akkor egy vízió keretében megelevenedik előttünk a bűnesett: láthatjuk miként végzi ki áldozatát az elkövető. Gyengegyomrúak papírzacskót készítsenek a monitor mellé.



Ha egyszer farkasszemet nézünk a mindenre elszánt gyilkosokkal, bizonyosan nem fogják megadni magukat FBI igazolványunk felmutatása után, sokkal inkább üvöltő torokkal törnek az életünkre. Derék megbízóinktól ugyan kapunk egy pisztolyt néhány tár lőszerrel, de ezek előbb-utóbb úgyis kifogynak, így hát azzal kell megvédenünk magunkat, ami éppen a kezünk ügyébe kerül: méretes vascső, szöges végű ajtódeszka, fejsze stb. Érezhetően a közelharci fegyverek fognak dominálni, persze azért ha lehetőségünk nyílik rá megcsodálhatjuk testközelből, hogy milyen pusztítást végez a shotgun, minden eddiginél realisztikusabb megvalósításban. Ezt olvasva remélem minden szende gyerkőc bevésheti agytekervényébe, ha nem bírja az erőszakot, kerülje messzire a Condemned-et. Tovább ragozva a dolgokat, az élethűség megmutatkozik a sebzési rendszeren is. Akár az ellenfelek, akár mi legyünk a szenvedő alany, néhány jó helyen bevitt golyótalálat könnyedén a padlóra küldhet minket. Ha pedig a létfontosságú szerveinkre kapunk egy jó emberes csapást, a legkevesebb az, hogy elkezdünk szédülni, vagy egy darabig elsötétül a világ, de könnyen lehet, hogy többet már nem kelünk fel.  Ezért az esztelen, „megyek előre" játékmenet nem lesz kifizetődő, ellenben az óvatos, megfontolt előrehaladás már annál inkább, persze lehet, hogy csel nélkül ezzel se megyünk sokra.

A mesterséges intelligenciáról is kiszivárgott egy-két nyalánkság, nevezetesen az, hogy hiába harcolunk debil gonosztevőkkel, esztelenül ők sem fognak viselkedni. Elég, ha csak annyit mondok, hogy mindenféle scriptek nélkül ugyanúgy kihasználják a Havok 3.0-ás fizikában rejlő lehetőségeket, mint mi. Teszem azt, játszi könnyedséggel ránk boríthatnak egy szekrénysort, vagy letaszíthatnak a lépcsőkön, esetleg felénk hajíthatnak egy olajoshordót. Nagyon is lehetséges, hogy miközben Ethan-nal egy sötét helységben kavarunk, addig a kedves tettes hátunk mögé lopakodik és mély benyomást tesz bennünk.



A grafikáról ismeretes, hogy a Nextgen konzolokra készülő is készülő verziók miatt a látvány kényeztetőbb és hívogatóbb lesz, mint barátnőink csókja. Azonban a készülő játékok legnagyobb hányadáról ugyanez elmondható, elég legyen annyi, hogy minden olyan spéci látványjavítóval rendelkezni fog, mint a társai. Mivel rendszerint sötét helyszíneken fogunk kirándulni, ezért a fény- és árnyékeffektekre a szokásosnál is nagyobb szerep fog hárulni, de az előzetes képek alapján kijelentem, ebben sem fogunk csalódni. Ha hihetünk a készítők szavának, füleinket legalább ennyire pazar hatások fogják élni. Példának okáért egy méteres vasdorong suhintása után jelentkező csonttörés hangja, vagy ellenfeleink gurgulázó halálhörgése sokkolóbb hatással lesz ránk, mint a Korda-házaspár énekhangja.



Minden dicséret a Monolith-é, mivel a FEAR után sem hagyják kihűlni az ijesztgetős vonulatot, ha számomra ez a stílus nem is fog jobban bejönni, mint a NOLF 2 humoros kémfilmekbe illő hangulata, brutális élményben lesz része mindenkinek. Multiplayer opcióról nem hallottunk még semmi biztatót, remélem ezt a részt sem hagyják ki a programból. Nem lenne semmi barátaink testi épségére törni, kezünkben egy rögtönzött fegyvert szorongatva! A másik elismerést érdemlő dolog, hogy oly sok év után ez lesz a Sega legvalamirevalóbb PC-s címe, a harmatgyenge konzolátiratok (Sonic Heroes, The House of the Death 3) után, reméljük sikerül csiszolni a kiadó megtépázott hírnevén. A FEAR-hisztéria lecsengése után - minden jel szerint - olyan paráztatós játékban lesz részünk, amire eddig nem volt példa. Tudvalevő, hogy ezúttal nem mesebeli Alien-ek ellen harcolunk, hanem nagyon is hús-vér gonosztevőkkel, hihető környezetben, rögtön másképpen állhatunk a dologhoz. Szerencsére az akciórészeket hosszabb-rövidebb nyomozós kalandelemek fogják felváltani, így bizti nem fulladt unalomba az amúgy nagyszerű öldöklés sem. A pontos megjelenési dátumról sajnos nincs hír, de mérget vehetünk rá, hogy idén már nem tolhatjuk a Monolith Condemned-jét, vagy ahogy az én nevezem a GK szlengjében: a Kondombocsok-at.

Kapcsolódó cikk

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...