Alan Wake 2 teszt

Link másolása
Több mint egy évtized várakozás után érkezett meg az Alan Wake folytatása, amiben ezúttal a címszereplő főhős mellett Saga Anderson FBI-ügynökkel is felvehetjük a harcot a sötétség ellen.

Tizenhárom év még egy ember életében is rengeteg idő, hát még a játékiparban, ahol a technika fejlődésének köszönhetően akár egy konzolgeneráció alatt hatalmas változások mehetnek végbe. A 2010-ben megjelent Alan Wake tökéletes lenyomata volt korának, amikor a Resident Evil 4-gyel megreformált TPS-ek új reneszánszukat élték Xbox 360-on és PS3-on. A finn Remedy által fejlesztett cím azonban mégis kilógott a sorból, hiszen egyszerű, már-már kissé buta játékmenete mellett összetett, rejtélyekkel teli és elgondolkodtató történetet kínált a thriller-rajongóknak. A játék nagyon gyorsan kultuszcímmé vált, a felemás fogadtatásban részesülő American Nightmare spin-off után azonban mind a fejlesztőcsapat, mind pedig a kiadó Microsoft elfordult a horroríró történetétől. A Control sikereit meglovagolva azonban a Remedy meghúzta a váratlant: nemcsak visszaszerezték a redmondiaktól az Alan Wake jogait, hanem a folytatást is elkészítették mellé, a rajongók legnagyobb örömére.

Azért azt semmiképpen se gondoljuk, hogy ez egy kockázatoktól mentes vállalkozás lenne. Kultuszjáték ide vagy oda, a kitartó rajongóbázis ellenére is rendkívül merész húzás egy ilyen régi címhez folytatást hegeszteni. Alan Wake sztorija ráadásul borzasztó szerteágazó a felszín alatt - egy konteóktól és féligazságoktól sem mentes történet, ami esetében még a legapróbb részeletek is hatalmas megoldásokat rejthetnek; és megkockáztatom, hogy még maguk az írók sem lettek volna képesek megválaszolni minden egyes felmerülő kérdést 2010-ben.Tisztességes folytatást készíteni egy ilyen Twink Peaks-szerű kalandhoz nem éppen hálás feladat, a finn csapat azonban nem esett kétségbe, és Sam Lake vezetésével előnyt kovácsoltak ebből a hátrányból, így ezt a szerteágazó, több idősíkkal és a valósággal kooperáló világot a Remedy Connected Universe-ben egyesítették. Ennek a Controlban már csúcsra járatott univerzumnak az új darabja az Alan Wake 2, így nemcsak az első résznek, de igazából a Controlban látott eseményeknek is egyfajta folytatása, mellékszála a most megjelent Remedy-cím.

A történet tizenhárom évvel az első rész eseményei után veszi fel a fonalat, a játék elején pedig két FBI ügynök, Saga Anderson és Alex Casey nyomozásába nyerhetünk bepillantást. Ők azért érkeznek a Washington állambeli Cauldron Lake környékére, hogy az apró közösséget megrázó rituális gyilkosságok után kutakodjanak, amik során rég eltűnt személyek kerülnek elő holtan a sűrű erdővel körülvett tó partján. A cselekményből többet ennél kár is lenne elárulni, hiszen az egyik erőssége a sztorinak, hogy váratlan fordulatokkal operál az egész játékidő alatt, így az epizódokra bontott kaland szinte minden pillanatban tartogat valami meglepetést a néző számára. Annyi talán még belefér - hiszen már az előzetesekben is lelőtték a dolgot -, hogy a második részben felbukkanó FBI-ügynök Saga mellett, az első kalandból ismerős címszereplőt, Alan Wake-et is irányítani fogjuk. Míg a hölggyel az előzményekből már ismerős Bright Fallst és környékét járhatjuk be a gyilkosságok után nyomozva, addig Alannel a kvázi párhuzamos valóságként funkcionáló Dark Placeben újraálmodott sötét és mocskos New York utcáin bóklászhatunk.

Kifejezetten nosztalgikus élmény volt az első részben megismert kisvárosba visszatérni, az írók pedig ügyesen lavíroznak az új történeti elemek és a múlt eseményei között. Az biztos, hogy a csapat még az előzményhez és a Controlhoz képest is feljebb tolta a furcsaság- és abszurditáscsúszkát, pedig már ott is akadtak hajmeresztő pillanatok. A Dark Place minden egyes helyszíne és pályája egy sötét hangulatbomba, ahol az írók mellett a dizájnerek és művészek is kiélhették magukat. Az egész cím teli van bátor és egyedi húzásokkal, így kifejezetten felüdülés leülni mellé az egy kaptafára épülő AAA-címek után. A csavaros cselekmény a játék utolsó harmadára ráadásul még jobban rákapcsol, a befejezés pedig olyan meglepetéseket tartogat, amire nagy eséllyel senki sem számított. Tökéletes lezárásban azért kár reménykedni, az RCU-nak nem ezzel a játékkal lesz vége.

Szerencsére a fejlesztők is érezték, hogy a sztori kezd követhetetlenül szerteágazóvá válni, így Sagával játszva az úgynevezett Mind Place-en belül lehetőségünk lesz – sőt, igazából kötelező - a megismert történet elemeit és a nyomokat összegezni. Habár néha kissé bugyuta, ahogy az egyértelmű megfejtéseket és gondolatokat a szereplő szóban is elismétli, a több mint 20 órás kaland alatt azért jól jöhet, ha egy kisebb szünet után összegeznénk, hol is tart éppen a körülöttünk kibontakozó horrorsztori. A csinos kis fatáblán képekkel és szövegekkel is illusztrálva vannak az események, így könnyen nyomonkövethetővé válnak a néhol valóban nyakatekert összefüggések.

A akcióthriller előzmény után sikerült valódi túlélőhorrort faragni a második részből. Az új rész erősen épít a Resident Evil remake epizódjaira, és igazából jól is áll a játéknak ez a fajta visszafogottabb megközelítés. Az első pár órában igazából alig-alig találkozunk majd ellenfelekkel, és inkább a hangulatkeltésre, valamint a feszült pillanatokra összpontosítottak a fejlesztők. Bár később akadnak majd komolyabb akciójelenetek is, sőt, még boss fightokat is kapunk, egy-két kivételtől eltekintve ezúttal elmaradnak az első rész második felére jellemző hatalmas akciójelenetek. Töltényből és fegyvertípusból is keveset kapunk, így érdemes taktikusan és átgondoltan puffogtatni, sőt a futás is egy teljesen működőképes lehetőség.

Bár a harcrendszert határozottan sikerült modernizálni az első részhez képest, a kortársaihoz képest az Alan Wake 2 ilyen szempontból továbbra is csak a kötelezőt hozza. Ezt nem mondanám egyébként kimondottan komoly hiányosságnak, de aki pontos, kimért puffogtatást vár, az lehet hogy csalódni fog. Érezhetően nagyobb hangsúlyt kapott a felfedezés és a történet, a lövöldözős részeket pedig teljes mértékben alárendelték ennek a célnak. Ennek ellenére azért akadnak itt-ott olyan hibák, amik a kidolgozatlanság és balansz hiánya miatt keserítik meg néha a játékos életét. A respawnoló ellenfelek sosem számítottak szép megoldásnak, egy ilyen aprólékosan kidolgozott és részletes cím esetében pedig főleg kilógnak a többi elem közül.

Remek ötlet volt azonban kiszélesíteni a pályákat és több lehetőséget kínálni a felfedezésre a játékosnak. Habár továbbra sem open world játék az Alan Wake 2, a sztori által kijelölt ösvényről többször letérhetünk, hogy felfedezzük a környéket. Elegáns módon a játék mindig értesít minket, hogy mikor érdemes elkószálni a fő száltól, így a történetet sem akasztják meg ezek a szegmensek. Ilyenkor megkereshetjük és megoldhatjuk az egyébként nagyon ötletes gyűjthető tárgyakat rejtő feladványokat, de a sztori szempontjából is tartogathatnak érdekességeket a kerülővel elérhető helyszínek. A különféle fejtörők úgy általában véve is nagyobb szerepet kaptak, amikkel néha extra felszerelésekhez, máskor pedig fegyverfejlesztésekhez juthatunk. Wake-et irányítva a Dark Place befolyásolására is lesz lehetőségünk, és a könyvünkhöz megtalált sztorielemekkel „átírhatjuk” egy-egy helyszín kinézetét vagy felépítését. Jópofa és látványos megoldás, habár túl sokat azért sosem kell gondolkodni a megoldáson.

Az ötletes játékelemek és újítások ellenére azonban az Alan Wake 2 legnagyobb erőssége továbbra is a hangulat és a történet. A fejlesztők elég erősen ráfeküdtek a cím ezen részére, így ilyen szempontból az év egyik legjobb kalandját kapjuk. A cselekmény gyakran sötét és váratlan, nem egyszer pedig komoly témákat feszeget - a játékosra könnyen rátelepül a Silent Hillekből vagy éppen más japán horrorokból ismerős depresszív, elkeseredett, már-már beteg hangulat. Fejhallgatóval egy sötét szobában rendkívül nyomasztó és erős pillanatokat tartogat a játék, ami a lehengerlő látvány mellett az aprólékosan megkreált hanghatásoknak is köszönhető. Éppen az ilyen szépen megkomponált horrormiliő miatt volt bosszantó, hogy a játékban az átlagosnál is több jumpscare „kényezteti” a játékost. Én nem bánom, ha egy félelmetes cím esetében néha megijesztenek, de egyes pályarészeken egyértelműen túlzásokba estek a fejlesztők. Volt egy szakasz, ahol egy óra alatt 10-et számoltam, ami a fentebb említett respawnoló ellenfelekhez hasonlóan szintén olcsó húzás.

Amikor az első trailer megjelent, nem nagyon akartam elhinni, hogy valóban úgy is fog kinézni az Alan Wake 2 ahogy ott láthattuk, és inkább valamilyen előre renderelt kedvcsinálónak gondoltam a bemutatót. Aztán megjelent a játék, és az említett előzetesben felbukkanó jelenetek pontosan úgy néznek ki, ha nem jobban, mint anno láthattuk őket. A Remedy által fejlesztett Northlight Engine a Control esetében is megmutatta már, hogy mire képes, a Bureau egyenirodáit elhagyva azonban egy teljesen új arcát ismerhetjük meg a motornak. Ilyen részletes és buja erdőt még biztos nem láttál játékban, de a csapatra jellemző aprólékosan kidolgozott belső helyszínek is lehengerlőek. A csodás látvány ellenére konzolon még a 60 fps-es performance mód sem álom, és habár veszít valamennyit a játék a fényéből, teljesen vállalható ebben a módban is a cím. Sajnos PC-s fronton nem ennyire rózsás a helyzet, ugyanis a régebbi kártyák tulajdonosai egy-egy új rendelési technika miatt teljesen kimaradhatnak a játékból, igaz cserébe olyan path tracing effeketek kínál a cím, amit a piacon még megközelíteni is csak kevesen tudnak.

Az Alan Wake 2-vel bizony a Remedy megcsinálta a lehetetlent, és tizenhárom év után is sikerült megfelelni a rajongók elvárásainak. Egy olyan második részt kaptunk, ami egyszerre hasonlít az első epizódra, de mégis teljesen más és modern élményt nyújt. Az előzményre jellemző összetett történetmesélést egy teljesen új szintre emelték, és olyan élményt kapunk, ami akár még hetek múlva is gondolkodásra és Reddit-posztok bújására készteti a játékost. A játékmenetet érezhetően alárendelték a cselekménynek, így a Control után egy kevésbé kifinomult, ha úgy tetszik kissé középszerű vagy fapados puffogtatást kapunk, ennek ellenére vitathatatlan, hogy sokáig megkerülhetetlen ékköve lesz a horrorzsánernek az Alan Wake 2.

Az Alan Wake 2 PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.

Kapcsolódó cikkek

23.
23.
crytek
#22: Vetőkártya szerint se jó ötlet kihagyni a legnagyobb pc-s digitális piacot..hát így jártak..De az epic csak megfizette őket ha lementek nekik kutyába
22.
22.
Seraph
#21: Én azért nem veszem meg majd csak akciósan mert nincs fizikai kiadás az a zseniális ötletük volt. Imádom az elsőt amúgy.
21.
21.
crytek
Megérte akkor főleg epicnek :)

"Hiába az óriási kritikai siker, az Alan Wake 2 lehet, hogy meg fog bukni pénzügyi fronton"
20.
20.
Kratoska
#18: Ami nem megy, azt nem kell erőltetni, akkor se, ha ingyér' fent van Game Passba.
19.
19.
nemfontos
#18: Sok függ attól hogy mennyire élvezed azt, hogy egy ilyen szürreális, képzelet és valóság határán mozgó, több rétegű történetet meg kell fejtened.
Ha nem a te világod, akkor semmi értelme játszani vele.
18.
18.
crytek
#17: Magyar volt úgyse értettem szóval nem biztos hogy igaz amit írtál..
De erre jó a net leírják mi is volt ez az egész
17.
17.
nemfontos
Mindenkinek szeretném javasolni az első részt, a két dlc -vel együtt mielőtt belevágna a a másodikba. Egyrészt mert egy jó játék, és a remaster elérhető mindenhol, másrészt azért mert akkor fogjátok igazán érteni miről is szól a játék.
16.
16.
memoryman
Jó olvasni ennyi dicsérő kommentet. Én várom game passba.
15.
15.
logic5
Azért elég üde színfolt lett, a "mai" lapos felhozatalban... Én imádtam az első részt, ki tudja hányszor toltam ki. Ez más. Ez várható volt. De nagyon a helyén van minden. Az év játéka, de lehet, hogy nem is csak ezé. Egyebet nem tudok elmondani.
14.
14.
Yonkou
#11: Nem nagy rejtély, hogy melyik árnyék fog neked esni. A támadóknál mindig van valami fegyver ami jól látható a kezükben, a többinél nincs semmi. Egy pillantás az egész és nyugodtan sétálok át az árnyékok tömegén :D
13.
13.
TrishtanAG
#12: Igen, plusz a Controlon belül az AWE DLC, ami főleg kapcsolódik hozzá.
Meg mondjuk a Quantum Break egyes szereplőivel sem árt tisztában lenni hozzá.
12.
12.
gucho
Akkor ilyen sorrendben érdemes játszani?

1. Alan Wake
2. American Nightmare
3. Control
4. Alan Wake 2
11.
11.
Doomsayer
#10: "jön a következő jumpscare, ami újra kizökkent, és kezdhetem elölről"

Jó, azért annyira nem szükséges túldramatizálni. Ahogy mondtam, én is rühellem a jumpscare-t és ebben a játékban sok van... de mivel mindig látod, hogy ki ijeszt meg és a sztori alapján sokszor lehet is rá számítani, hogy mikor lesz ilyen, azért még egész elviselhető. Meg ez az a játék, amiben ezt jól csinálják. Ha nem így lenne, akkor kénytelenek lennének resi 4 féle shot'em up-ot csinálni belőle, hogy legyen valami és az szerintem totál tönkre rakná a cuccot. Vagy még annál is sokkal rosszabb is lehetne, hiszen a survival horror manapság előszeretettel rak rád egy félig script, félig random módon bóklászó hatalmas, veszélyes, ronda és sebezhetetlen medvedisznóembert, hogy bármerre mész, elkergessen a jó anyjába... és az meg szerintem konkrétan a mételye ezeknek a cuccoknak.

Ehelyett inkább full zseniális ez a játék pl Alan-nel is a sötét placcon, azok az árnyékok, hogy soha nem tudod, hogy eltűnik, vagy neked esik, vagy csak fellök és ezek totál fenntartják mindig a feszültséget. Aztán persze, hogy ha bejön egy jumpscare, akkor meg kiesik az ember a bugyijából. De ahogy mondtam, inkább ez, mint a call of duty vagy a nemesis.
10.
10.
C0m1n65un
#8: Nálam a jumpscare-k teljesen elveszik a misztikus thriller hangulatot. Tudom, hogy az első részben is jelen volt ez, de ott nem zökkentett ki a dolog, hanem inkább hozzáadott az élményhez minden egyes megijesztés.
Szeretem én a horrort, főleg a horror irodalmat. Éppen ezért vagyok nagyon érzékeny rá, hogy megfelelően adagolják a feszültséget, történetet, és csak ezután jöjjön a jól felépített ijesztegetés.
Videojátékban ezt nagyon ritkán tudják összehozni (pl. Amnesia). Legtöbbször eljutnak addig, hogy rakjunk be minden 10 percbe valami fosatást, mert az kell a népnek.
Itt is ez a probléma nálam. Mire belelendülnék, és elkapna a nagybetűs Alan Wake hangulat, amit az első részben megszerettem, addigra éppen jön a következő jumpscare, ami újra kizökkent, és kezdhetem elölről.
Ez ilyen Sziszüphoszi dolog lett nálam.
9.
9.
C0m1n65un
#7: Teljesen igazad van. Saját magamat vertem át. Az első rész számomra egy akkora kedvenc volt, hogy nem akartam ellőni semmi poént magamnak. Meg sem fordult a fejembe, hogy itt műfajváltásról lesz majd szó és végül egy jumpscare fesztiválon veszek majd részt.
8.
8.
csongor1996
#6: Nekem se jött be a műfajváltás annyira, én elviseltem volna egy kicsit többet az első rész "akció thriller" dolgaiból is. Gameplay szintjén sajnos nekem so-so a játék.
De azért az eszembe se jutna, hogy nincs ennek misztikus thriller hangulata, a hangulat viszi el a hátán a játékot nekem.
7.
7.
Yanez
#6: Ebben az esetben csak akkor vagy átverve, ha átverésnek számít, hogy saját magad verted át.
6.
6.
C0m1n65un
Úgy tűnik nagyon egyedül vagyok a véleményemmel, de nekem ez a műfajváltás annyira nem jött be. Szerettem az első részben azt a misztikus thriller hangulatot, ami játék közben végig kellemesen borzongatott, és a második résztől is valami hasonlót vártam, de sajnos nem azt kaptam. Ráadásul mivel megjelenés előtt tudatosan kerültem a videókat, cikkeket, így sajnos még nagyobb volt az arcon csapás.
Persze ettől a játék még nagyon jó lett, csak egy kicsit átverve érzem magam.
5.
5.
Spazz Maticus
#4: Szerintem ha az első rész, meg a Control után játszol ezzel, egészen más jut eszedbe, nem a TD.

Ajánlom őket, zseniális mindkettő, főleg a Control.
Meg itt az AW 2-ben akkora utalások vannak rá, hogy sajnálni fogod az elmaradt wtf pillanatokat később.
Bár lehet hogy fordítva is működni fog...XD
4.
4.
felegyi
Nem kicsit True Detective beütése van, sőt kB annak egy játékbeli változata... már ha a feelinget nézzük! Mondjuk nekem ott van még az első rész, utána a Control...
3.
3.
Nate Hope
2023 egyik legjobb játéka, óriási ugrás az első részhez képest, és pont ezért kellett nagyon az a 13 esztendő, ha ezt 3-4 évvel az előző epizód után csinálják meg, akkor nem ütött volna ekkorát.
2.
2.
Yanez
"Ilyet eddig csak a rezident gonosz 1 elején a folyosón az üvegen beugró kutya tudott eddig kihozni belőlem"

Vicces, mert nálam pont ugyanez a helyzet. :D

A játékról: én nagyon örülök, hogy ebbe az irányba vitték a játékmenetet! Most tolom az első részét, már szinte a végén vagyok, és egyszerűen nem több, mint egy rosszul adagolt agyatlan lövölde, persze kis túlzással, mert azért van sztorija is.

Mielőtt jöttek volna a tesztek, mondtam is magamnak, hogy ezekután a folytatást nagy ívben elkerülöm, de most pedig totál ellenkező véleményen vagyok. :)
1.
1.
Doomsayer
Velem volt olyan, hogy jumpscare előtt nem egész három másodperccel halkan az orrom alá motyogtam, hogy ha erre rányomok, akkor tuti meg fog ijeszteni a játék. Rendesen vártam és számítottam rá, aztán bámmmm... de még úgy is totál befostam. Ilyet eddig csak a rezident gonosz 1 elején a folyosón az üvegen beugró kutya tudott eddig kihozni belőlem. Érdekes, mert rühellem a jumpscare-t, de itt úgymond elviselem, annyira tetszik a játék. Dehát most tudom már, hogy a jövőbeli végigjátszás(ok) alkalmával ugyan így szénné fog rémiszteni velük a cucc.

Most nincs időm ragozni, de mind grafikában / zenében / hangban / hangulatban / történetben a stílus valaha volt egyik legjobb játékának és 2023 egyik legjobbjának is tartom a címet. Nagyon nem bántam meg, hogy előrendeltem a deluxe verziót, mert szerintem megérdemli a játék és a Remedy is.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...