Tekken 8 teszt

  • Írta: osan
  • 2024. január 23.
Link másolása
A Vasököl Bajnokság legújabb generációs konzolokra és PC-re is ellátogatott, hogy egy hihetetlenül over-the-top történetet meséljen el a megszokott harcmodort kicsit megfűszerezve.

A sorozat 28 évében ez az első alkalom, hogy árkádgépekre nem jelenik meg a jelenlegi Tekken-rész, ami több, mint valószínű, hogy a legújabb Unreal Engine 5-ös motor szupererejének köszönhető. A játék gyönyörű - erről később még több szót ejtek -, az árkádgépek teljesítménye nem is bírná el, így megszakad egy majd’ 30 éves hagyomány. A sorozat előző installációja 2015-ben jelent meg árkádgépekre, majd 2017-ben konzolokra és PC-re, vagyis 7 évet kellett várnunk a legújabb részre. Nézzük meg, hogy megérte-e!

Úgy érzem a történettel, illetve a játékmódokkal illő kezdenem, ezért essünk túl a kötelező körökön, hogy utána bele tudjunk mélyedni a játékmenet ördöngösségeibe! Természetesen kapunk egy jó öreg sztorimódot, amihez szerencsére nem kell fejből fújnunk a Mijazaki-, Kazama- és egyéb klánok történetét, hogy élvezhessük a játékot. Könnyen kikövetkeztethetők a sztorielemek, ki kicsoda (több rég nem látott karakter is újra színre lép), mi miért történik, etc... Segítségünkre lesznek a játék során többször felbukkanó visszaemlékezések, illetve, ha nagyon szeretnénk, az eddig megjelent fő Tekken-játékok történetéről nézhetünk is kisebb összefoglalókat, melyek ugyan nem lettek túl szépek művészileg, de arra tökéletesek, hogy tudjuk ki is az a Jin Kazama és milyen traumákat szenvedett el, okozott ő az emberiségnek.

Jin lesz a főszereplőnk, őt fogjuk irányítani a sztori nagyjából 80%-ában, és az ő megváltási ívét fogjuk végigkövetni, ahogy megbűnhődik múltbéli tetteiért, és ahogy a metaforikus „jó-rossz” harcot egy epikus és nagyon is literális harcba ülteti át. Ugyan nem nevezném kifejezetten izgalmasnak a történetet, látványosnak viszont annál inkább– legfőképp az új motor miatt. Nincsenek benne áll-leejtős fordulatok, bár az Azázéllel való harcra nem számítottam olyan korán, mint az a sztoriban van, de most inkább kerüljük a spoilereket. Hamar végigrohanunk a sztori egészén, nincsenek, vagy legalábbis elenyésző mennyiségben vannak időhúzások, így nagyjából sikerül a játéknak 100 százalékon tartanai az egymás püffölésével járó pörgést, ami a játék utolsó negyedére 120 százalékra rúg. A legutolsó szekvencia kissé el lett húzva, sokszor kell megismételni szinte ugyanazt a harcot, viszont az előtte lévő tetőpont iszonyatosan epikusra sikeredett.

Kaptunk egy aranyos kis árkádmódot is, mely során Japán árkádtermeit fogjuk bejárni és mindenhol megküzdünk a legjobbakkal, hogy végül mi vigyük el az aranytrófeát a világ legnagyobb Tekken-bajnokságán. Ugyancsak nagyjából 2-3 óra alatt végig lehet rajta szaladni, főleg, ha nem nézzük meg az átvezető videókat. A teszt kedvéért természetesen végignéztem őket, és el is kezdtek zavarni. Túlzott hangsúlyt adtak annak a gondolatnak, miszerint a Tekken-játékok és a barátság, jó társaság összefüggenek, lényegében a digitális harc nyújtotta élmény kovácsolja össze az embereket. Kissé önfényezésnek éreztem a fejlesztők részéről, bár el kell ismerni, hogy a sorozat tényleg lenyűgöző múlttal, és a japán játéktermekben nem múló rajongással bír.

Az árkádtermek változatosak, nincs belőlük sok, de azokból kihozták a maximumot. Tematikájukhoz illően esztétikusan néznek ki, de az egész árkádmódra jellemző animációstílus, ami olyan mintha a PS3-as „Home-érának” és a Nintendo Switch-es Instant Sports-nak közös gyermeke született volna, egyáltalán nem áll jól a játéknak. Hozzáfűzném még, hogy kissé vicces, sőt, inkább aranyos, hogy míg valóságos árkádtermekbe nem fog ellátogatni a Tekken 8, addig a játékban kaptunk ilyen módot, talán a fejlesztők ezzel próbálták kompenzálni a dolgot.

Lehetőségünk van 8 harcos minibajnokságokon is részt venni az összes karakterrel az árkádharcok során. Ennek a végén ugyan nem kapunk a karakterhez köthető videókat (mint a karakterharcok esetében), de néha úgy éreztem, hogy ellenségválasztás szintjén jobban át vannak gondolva, mint a karakterharcok. Az árkádharcokkal oldhatunk fel több illusztrációt is, amik igényesen lettek megalkotva, de kétlem, hogy az átlag játékost ez vonzaná.

Természetesen visszatértek a karakterharcok, melyek mindegyike egy-egy karakterre lett személyre szabva, és végül egy pár perces animációt is kapunk az éppen kiválasztott harcossal a főszerepben. Ezek általában inkább csak szórakoztatásra lettek kitalálva, mintsem sztoriadaléknak, de jó volt látni, hogy nem feledkeztek meg erről a módról sem.

Ha már karakterek, akkor kitérnék arra, hogy megjelenéskor 32 karakterrel érkezik a játék. Közülük a legtöbb ismerős arc, vannak, akiket a Tekken 2 óta nem láthattunk, mint Jun Kazama, de akad 4 új jövevény is. Az egyik Azucena, egy perui farmerlány, aki a kávétermesztés világából hamar a kevert harcművészetek világában kötött ki. Van még Reina, akinek múltját homály fedi, de érezhetően több köze van a fő történetszálhoz, mint a többieknek, és valószínűleg a későbbi részekben fog tovább bontakozni az ő személye. Továbbá Jack-8, illetve Victor Chevalier is debütált, és míg a robot csak egy továbbfejlesztett változata elődjének, Jack-7-nek, addig Victor az Egyesült Nemzetek vezetője. Mondanom sem kell, de mindenki külön harcmodorral lett megalkotva, és személye válogatja kinek melyik fekszik jobban, a robotot leszámítva, mindenkivel lehet aprítani. A 32 karakteren felül egyértelműen lesznek DLC-karakterek is. Az első kiegészítőcsomag szereplőiből pedig a teszt írásakor csak egyet, Eddy Gordót fedték fel, aki már a Tekken 3 óta velünk van. Pofátlanságnak érzem, hogy egy ilyen múlttal rendelkező karakterért kell majd fizetnünk, de összességében ez a játék élvezhetőségén nem ront, maximum a kiadó, fejlesztők megítélésén.

Van lehetőségünk online is játszani normális, illetve ranked meccseket. Egy előcsarnokban kóborolhatunk, ahol megtaláljuk a meccsmódokat, a Tekken-ball játékmódot (ami a verekedés és a strandlabda furcsa szerelemgyereke) és ismerkedhetünk más Tekken-játékosokkal. Az online meccsekhez nem kell feltétlen nekünk vagy az ellenfelünknek a gép előtt ülni, létrehozhatunk egy szellemet, mely a harcmodorunk alapján tanul és azt utánozza az általa játszott meccsekben.

Most pedig térjünk rá arra, ami mindenkit foglalkoztat: a játékmenetre. A verekedés mechanikája, esszenciája nem változott. Ugyanúgy látványos kombókkal küldjük az égbe vagy éppen a földre ellenfelünket. Ami már több évtizede működik, az most is. Ha ügyesek vagyunk akkor hihetetlenül fluid és hatásos tud lenni az élmény, viszont, ha nem menne nekünk esetleg a kombók betanulása, vagy csak nem szeretnénk bajlódni vele, akkor van egy jó hírem: visszatért a Tekken 7-ből is ismert „Easy Combo” és „Assist” funkció egybeolvasztva. A „Special Style” névre keresztelt beállítás lényege, hogy a gombokhoz nemcsak egy-egy mozdulat van hozzárendelve, de egész mozdulatsorok. Az X-gombhoz (PlayStation 5-ön teszteltük a játékot) például az ellenfél kombójának megszakítására alkalmas mozgássorozat lett rendelve, míg a négyzet a különleges ütéseket, rúgásokat rejti.

Újra velünk van az előző részben bevezetett, de eredetileg a modern Mortal Kombat- és Injustice-játékokban debütált „Rage Art” is, melynek lényege, hogy ha az életerőnk elér egy bizonyos szint alá, akkor egy különleges mozdulatsort indíthatunk, ami, ha célba ér, hamar lekapja ellenfelünk életerejének a felét. Ezek ugyanúgy látványosak, mint az Injustice-játékok esetében, értelemszerűen a vérengzés nem kizárólag a Tekken-sorozathoz tartozik.

Újdonságnak számít a heat rendszer, ami egyáltalán nem az életerőnkhöz van kötve, hanem a meccsek elején mindig feltöltve kapjuk azt. Az R1-gomb benyomásával aktiválhatjuk, először csak egy nagyobb csapást eredményez a mechanika, de ha másodjára is sikerül bevinnünk, még mielőtt lejárna a csík, akkor egy látványosabb, erősebb, de nem szuper mozdulatsort kapunk. Itt megjegyezném, hogy mind az AI, mind a szellemharcosok felismerik ezt a mechanikát és tudják is használni, kivédeni. Miután először benyomtuk az R1-et, érdemes áttörni az ellenfél védekezését, különben fele annyi sebzést fogunk bevinni.

Mint már egyszer leírtam, ez az első Tekken-rész, ami az Unreal Engine 5-ös motorjával készült. Azt kell, hogy mondjam, tényleg szép a játék. Nem nevezném technikai csodának, viszont a kor és a generáció által elvártakat hozza úgy, hogy közben egyszer sem akad el, vagy szakad be. Fölösleges lenne belemennem, hogy még a karakterek pórusai is látszanak, hiszen harc közben nem azokat fogjuk figyelni, viszont a csinnadrattás fényeffektek, az ultimate mozdulatsorok és az egészet összefogó fluiditás remek látványt nyújtanak, amin nem találunk kivetni valót. Kiemelném, hogy míg a játék tényleg gyönyörű, az átvezetők még szebbek, de ez érthető, hiszen nem in-game videókról beszélünk, hanem előre renderelt szösszenetekről.

Összességében jó játék lett a Tekken 8. Szolid ujjgyakorlat volt ez a Bandai Namco - TEKKEN Project részéről, ami a verekedős játékok szerelmeseinek biztos, hogy okoz pár remek órát, de még a kezdőknek, a műfajt nem annyira ismerőknek is biztonsággal tudnám ajánlani, hiszen még édesapám is elszórakozott vele pár órát, pedig ő vagy 20 éve nem fogott kontrollert a kezében.

A Tekken 8 2024. január 26-án jelenik meg PlayStation 5-re, Xbox Series X/S-re és PC-re, mi PlayStation 5-ön teszteltük.

Kapcsolódó cikk

9.
9.
Caleon
#8: Ez legyen a legnagyobb problémád. 7,5, senki nem adott ennyit? Hát, valakinek lennie kell, aki a legkevesebbet adja. Most épp a GK volt az. A játék sikere nem ezen áll, vagy bukik majd.
8.
8.
MakkaiGabi
Engem nem a DLC-k zavarnak, hanem továbbra is csupán azzal van bajom, hogy 7.5-ös pontszámmal nevetséges személyes okokra hivatkozva érthetetlenül le van pontozva egy műfajtól függetlenül korszakos alkotás. Amibe aztán bele adtak apait-anyait. Metacriticen sehol senki nem kanyarított ilyen alacsony értékelést (jelzem máshol sem), övön aluli ütés.
7.
7.
delphijos
#6: Jogos, rosszul emlékeztem a Blue Steel Sub-Zero skin volt DLC. De akkor ott van Goro. Azért az is elég fontos karakter.
6.
6.
konkolyadam
#5: Ne mondj marhaságot, Sub Zero az MK X-ben a base rosterben volt.
5.
5.
delphijos
#4: MK X-ben Sub Zero volt DLC karakter. Az 9 pontot kapott, nem zavarta a tesztelőt, pedig még a látványt is kifogásolta. A 32 önmagában elég impozáns szám különösen manapság. Érthető hogy nem valami érdektelen senki van DLC-ben.
4.
4.
mark910624
Jó azért Eddy Gordo-t berakni DLC-nek tényleg gáz, olyan mintha Yoshimitsu, vagy valamelyik 20 éve alap karakter DLC lenne ...
Ennek ellenére csak jókat olvastam a játékról más portálokon is, várjuk :)
3.
3.
MakkaiGabi
Amennyiben Jack x-et nem is veszem új karaternek, de egy Reina, Azucena vagy Victor tölteléknek érződik, akkor ott gondok vannak. Mit kellene rajtuk jobban kibontani? Mondhatni elég sértő letöltelékezni ilyen minőségben és gonddal összerakott karaktereket. Viszonyításképp: ahogy írtad 32 (!) karakterrel indít a játék, SF6-ban ez a szám 18, míg MK1-ben 22 a base roster csak hogy a "három nagyot" említsük. Mindenhol jönnek DLC-k, ami alap és természetesen a közönségkedvenc karakterek, mint esetünkben pl. Eddy, SF-nél Akuma vagy MK-nál Ermac sem maradhatnak el. Nem értem ezzel mi a probléma. Szerintem jelenleg egyedüli vagy személyes véleményeddel, mert metacritic leg-legalja is 8 pont, avagy 80%.
2.
2.
Shao Kahn
Én imádom a Tekken franchize-t, nagy részével játszottam már. Ezt is nagyon várom. Bevallom hogy annak idején a könnyűsége miatt kezdtem bele, mert a többi verekedős franchize-t(Mortal kombat - Virtua fighter stb.) egyszerűen képtelen voltam végigvinni, olyan nehezek voltak. Csak a Tekkeneket. Remélem ez a könnyűség megmarad.Végül én a magam részéről sajnálom hogy nem ismétlődik meg a Tekken 6-beli Scenario Campaign, azt imádtam, és jó hosszú is volt. De félreértés ne essék, tisztelem a Tekken 8 játékmódjait.
Nagyon meglepődtem azon is egy régebbi trailer alapján, hogy SPOILER..

A gonosz Kazuya elleni harcba beszállnak az eddig Mishima - Kazama ügyek szempontjából semlegesnek számító (pl. Paul, King) karakterek is.

SPOILER vége...
de örülök neki.

És sajnos egyvalamit megtanultam az 1-1 elleni verekedős játékokról. Hogy a játékidejük egy magányos játékos számára (amilyen én is vagyok) túl rövid.
1.
1.
Nothing
Nem érzem igazságosnak, hogy kizárólag néhány karakter miatt így lehúztad, holott amúgy teljesen egyben van az egész. Ha egy játékban van tartalom, jól szól, csodaszép és élvezet játszani, akkor ott a 7.5 baromi kevés.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...