Red Dead Redemption PC teszt

  • Írta: Baloo
  • 2024. november 10.
Link másolása
Több mint 14 évnyi farkasszemnézés után végre revolvert rántott John Marston kalandja, és célba vette a PC-s platformot. Szerencsére jól sikerült a párbaj, és nem egy jelöletlen sírba került a Red Dead Redemption PC-s portja.

A Rockstar játékaira általában jellemző - hacsak nem maradnak exkluzívok -, hogy először konzolokra érkeznek, majd kisebb várakozás után PC-n is tiszteletüket teszik. Nos, a 2010-es Red Dead Redemption esetében ez a türelmi idő egy picit hosszabbra nyúlt, de egy leheletnyivel több mint 14 év után végre itt van, emulálás és egyéb házi mókolások nélkül is elérhető John Marston emlékezetes kalandja az asztali gépeken is. Majdnem egy konzolgenerációnyi halogatás, és egy nem túl fényes konzolos újrakiadás után volt némi félelem a PC-s játékosokban, de szerencsére a portolásért felelős csapat sikerrel vette az akadályokat.

Félelmetes belegondolni (és minden más hasonszőrű társánál ugyanígy van), hogy egy generációt meghatározó játékot csak úgy lehetett egy évtizeden keresztül elérni, ha leporoltuk az öreg PS3-at és/vagy Xbox 360-at. Na jó, technikailag Xbox One-on is játszható volt a backwards compatibility program indulásakor, de még itt is csak 30fps-sel durrogtak a winchesterek. 13 évvel az eredeti megjelenés után végre megérkezett a Nintendo Switches és PlayStation 4-es port, de itt is csak utólag lett a 60fps opció beleütve ... pontosabban csak az utóbbi verzióba, és azt is csak akkor, ha egy PS5-ön játszottuk.

Ezek után logikus, hogy félelemmel vegyes örömmel vártuk a PC-s rajtot, de - akárcsak a legutóbbi konzolos verziókban - egyedül csak a multiplayer került vágóasztalra, és ugyanúgy megkaptuk a zseniális Undead Nightmare DLC-t az alapjátékkal együtt. PC-n természetesen adott az egér+billentyűzettel való irányítás is, aminek köszönhetően minden eddiginél élvezetesebb a lövöldözés a vadnyugaton. Aki persze inkább továbbra is a kontrollert szorongatná, arra is van lehetősége, amit lóháton ülve meg is értettem, mert az alapértelmezett Shiftet gyepálni vágtához/sprinthez nem épp a legkényelmesebb manőver - ez természetesen átrakható másik gombra. A kontrollereknél pedig az összes modern gamepad támogatott, de azért DualSense-funckiókra ne számítsunk, ha esetleg a Sony legújabb irányítójával a kézben bújnánk John bőrébe.

Alapvetően nem kellene meglepőnek lennie egy ilyen idős játéknál, hogy jól fut modern gépeken, de mivel látunk már erre is ellenpéldát, ezért örömteli kijelenteni, hogy remekül sikerült a Red Dead Redemption optimalizációja. Öregecske gépemen (Ryzen 7 3700X, 16GB RAM, Vega 64) Full HD-ben mindent maximumra tornázva is fixen 85fps feletti értékek pörögtek folyamatosan a képernyőn. Erre alapozva pedig valószínűleg a 4K/60fps eléréséhez sem kell atomerőmű. Amennyiben még is egy kis segítségre lenne szüksége a vasunknak, akkor bekapcsolhatunk FSR/DLSS-féle skálázásokat is a menüben. Aki pedig széles vásznon nézné a naplementét, annak szerencséje van, mert ultra wide monitor támogatást is kapott a PC-s Red Dead Redemption. Itt egyedül az átvezetők lógnak ki a sorból, amik maradtak 16:9-es arányban, de érthető, hogy a művészi munkába - mint például a kameraállások - nem akartak belepiszkálni a srácok.

Maga a grafikai menü nem lett túl felhasználóbarát, tehát nem fogja mutatni, hogy melyik beállítás mennyi videomemóriát igényel, nem tudjuk megfigyelni dinamikusan, hogy melyik kapcsolóval mit változtatunk, de legalább valamennyivel feljebb tornázhatjuk a vegetációt, látótávolságot és egyéb részleteket a konzolos verzióhoz képest. Nyilván nem fogja a látvány a Red Dead Redemption II szintjét elérni, de így is kellemes meglepetés lesz, hogy milyen keveset öregedett a másfél évtized alatt a grafika, és hogy helyenként milyen pofásan tud még mindig kinézni a vörös fényben úszó hetedik konzolgenerációs préri. Ez hatványozottan igaz akkor, ha az utolsó találkozásotok nektek is PS3/Xbox 360-on volt a western eposszal.

A legutóbbi Rockstar játékoktól már nem idegen, hogy kötelező melléjük egy Rockstar fiókot készíteni, ami miatt most csak azért siránkoznék nagyon röviden, mert cikkünk alanya az egyik legjobb példája, hogy miként őrizzük meg a régi játékokat akár még 14 év múlva is az utókornak. Hiszen a PC az "örök platform", soha nem lesz PC 2, viszont, ha egy újabb DRM-fal mögé zárják a játékot (ráadásul multi hiányában indokolatlanul), nagy az esélye, hogy a jövőben ismét elveszítjük az hozzáférést az eredeti Red Dead Redemptionhöz. Remélhetőleg ez sosem következik be, de ha más nem, hát ebből annyi a tanulság, hogy készüljetek fel egy újabb launcher telepítésére és fiók készítésére, ha még nem rendelkeztek velük.

A PC-specifikus dolgokat leszámítva új tartalmakat nem kaptunk az 50 eurós árcédulával ellátott portba, ami elsőre soknak hangzik, de a korai steames adatok alapján ez nem tántorította el a játékosokat a vásárlástól. Így tehát, ha korábban játszottunk már vele, nem fog meglepetést okozni, ugyanakkor az is igaz, hogy messze a legszebben és leggyorsabban PC-n fut jelenleg a Red Dead Redemption első része. Arról nem is beszélve, hogy a sorok írása közben valaki már biztos belemodolta CJ-t, BigSmoke-ot, Shreket és Thomas a gőzmozdonyt a játékba, és hát ha ez nem elég jó ajánlólevél a PC-s verzióra, akkor nem tudom mi az.

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...