Persze mindez nem példa nélküli, hiszen korábban már többször is előfordult olyan, hogy egy évenként megjelenő játékszéria szünetre ment, csakhogy ez általában amiatt szokott bekövetkezni, mert a minőség hirtelen romlásnak indul. Nos, ilyenről a Football Manager esetében nem beszélhettünk, hiszen részről-részre egyre több, szebb és jobb menedzserélményt kaptunk, ugyanakkor azt felesleges lenne vitatni, hogy idővel az újdonságok mennyisége szépen-lassan, de apadni kezdett. Ez természetes velejárója az ilyesfajta üzleti modellnek, csakhogy ebbe a Sports Interactive csapata nem igazán akart belenyugodni, ezért álmodtak egy nagyot és a Football Manager 25-be megannyi rajongók által már régóta várt újítást terveztek beépíteni. Szebb grafikus motor, élethűbb szimuláció, mélyebb taktikai lehetőségek, adatbázisbővítés, sajnos azonban az idő ellenük dolgozott, ezért aztán megelőzvén a bajt, a megjelenéshez közeledve inkább lelőtték az aktuális etapot és teljes erőbedobással a következő kiadásra fókuszáltak. Ez lenne jelen tesztünk alanya, ami a járt utat járatlanra cseréli és bár az új irány biztatónak tűnik, érezhetően még csak az elején toporgunk.
Lesz itt még tehát munka bőven, addig viszont nézzük meg, hogy jelenleg miből is élünk. Szerencsére sokat nem kell majd kutakodni az újdonságok után, hiszen már rögtön a játék elindítását követően az arcunkba robban az egyik leginkább megosztó változtatás, a kezelőfelület teljes újragondolása. Nem fogok kertelni, szerintem borzalmas lett, sokkal inkább kelti egy mobil-, illetve konzoljáték látszatát, mintsem egy kőkemény szimulátorét, ráadásul az áttekintése sem egyszerű, mert a hatalmas betűméret okán szinte folyamatosan görgetésre leszünk kényszerítve, egyes adatok pedig gyakran feleslegesen sok kattintás mögé lettek elrejtve. Nekem körülbelül pár órányi játék kellett ahhoz, hogy nagyjából átlássam a dolgokat és persze, mindent meg lehet szokni, de mivel az információdömping érdemben nem változott a korábbi részekhez képest (pár dolog azért kikerült a felhozatalból, mint például a hőtérképek), simán berakhattak volna egy olyan opciót a beállítások közé, amivel visszaállíthatjuk a régi, jól megszokott kinézetet. Sajnos erre nincs lehetőségünk, sőt, a fejlesztők ígérete szerint a jövőben sem tervezik behozni a retro hangulatot, szóval, a megszoksz, vagy megszöksz elvét alkalmazva jobban tesszük, ha belenyugszunk és újraprogramozzuk az izommemóriánkat. Esetleg megvárjuk, míg a hivatalos megjelenést követően néhány elvetemült modder visszaforgatja az idő kerekét és bevarázsolja nekünk a Football Manager 2024-es külsőt, bár őszintén szólva a megváltoztatott struktúra okán (baloldali menü fentre kerülése, lenyitható almenük tömkelege, kibővített keresési opciók, könyvjelzők megjelenése stb.) erre az első időszakban nem igazán látok sok esélyt.
Miután felocsúdtunk az első kultúrsokkból, rögtön érkezik is a következő, igaz, ez már jóval kellemesebb, mint az előbb taglalt arculatváltás, hiszen végre valahára bekerült a játékba a FIFA, illetve a Premier League összes licence. Viszont ezzel még nincs vége, ugyanis a bajnokságok és a nemzetek között kutatva gyorsan rálelhetünk a frissiben bevezetett női ligákra (valószínűleg miattuk tűnt el a játékosok adatlapjáról a hozzájuk társított súly), amiket akár szimultán is játszhatunk a mára már jól kiismert férfi közeggel. Persze ez nem kötelező, ugyanakkor érdemes észben tartani, hogyha ki szeretnénk maradni az egyik, vagy a másik nem által nyújtott örömökből, akkor azt a beállításokon belüli tiltással tehetjük csak meg. Erre azért is ajánlott odafigyelni, mivel a játék alapértelmezetten mindkét fajta bajnokságot berakja a kiválasztott nemzetekhez, emiatt pedig a mentési és töltési idők elképesztően hosszúra nyúlhatnak, de ami még rosszabb, a rendszer könnyedén instabillá válhat. Hiába tehát a továbbra is alacsony gépigény, ha a játék kezdetekor esztelenül, minden egyes apró ligát kiválasztunk, akkor akár még egy komolyabb gamer gépet is két vállra tudunk fektetni, szóval csak óvatosan, hiszen ahogy a mondás tartja, a nagy adatbázis nagy felelőséggel jár.
Amennyiben viszont sikerült kiválasztanunk a számunkra, illetve a masinánk számára legoptimálisabb összeállítást, máris érkezik a következő kellemes meglepetés, hiszen amint leülünk az általunk leginkább preferált csapat kispadjára, azon nyomban szemeink elé tárul a vadiúj taktikai rendszer. A fejlesztők a modern focira referálva különvették a labdás, illetve a labdanélküli fázisokat, azaz ezentúl nem egy, hanem rögtön kettő felállást kell majd megálmodnunk a siker érdekében. Azáltal, hogy részletekbe menően testreszabhatjuk a klubunk támadását, védekezését, valamint a kettő közötti átmenetet, minden korábbinál nagyobb szabadságot kapunk a saját akaratunk érvényesítésére. Mindez persze azt eredményezte, hogy a játékosok által betölthető szerepek bővültek, amiknek kihasználása kulcsfontosságú lesz a siker érdekében. Egészen elképesztő részletekbe menően állítgathatjuk álmaink taktikáját, ráadásul ezentúl már a pálya apró szegleteire lebontva is finomhangolhatjuk a kiadott parancsainkat. Sőt, hatalmas újítás, hogy minderre immáron akár meccsek közben is lehetőségünk lesz, így, ha az egyik stábtagunk szerint valami félrecsúszott, akkor mindenféle probléma nélkül utánajárhatunk a dolognak. A játék egyébként folyamatosan kommunikál velünk és tippeket ad szinte minden egyes cselekedetünkre vonatkozóan, szóval az új belépőknek sem kell megrettenniük az óriási adathalmazok láttán.
Ha pedig végre, több órányi, vagy inkább napi szenvedés után megalkottuk a mindenkit legyőző taktikánkat, akkor kiléphetünk a gyepre, hogy aztán ámulva adjuk át magunkat az alaposan kipofozott meccsnapi élménynek. A Unity motor áldásos hatásait már rögtön az első pillanatban, a bevonulások alkalmával érezni fogjuk és persze, minden egybevetve nem egy EA Sports FC, de még így is hatalmas előrelépés az elődökhöz képest. Egyébként főleg a stadionok lettek renoválva, szebb textúrák és javított fény-árnyék hatások igyekeznek lenyűgözni a látóidegeinket, amik az újrakevert hangokkal kiegészülve egészen pazar atmoszférát kölcsönöznek a meccseknek. Az előzetes marketingszövegekben szereplő 300 vadonatúj animációt ugyanakkor én sehol sem találtam, sajnos a focisták továbbra is borzalmasan rondák és robotok módjára, össze-vissza csúszkálva közlekednek, ami könnyedén kidobhat minket az élményből, de hát ugye erre találták ki a klasszikus 2D-s nézetet. Utóbbi szerencsére megmaradt, sőt, ha nem kívánjuk a teljes meccset végignézni, akkor az időugrások alkalmával ki is rakják elénk a menübe, ahol aztán alapos gyorsítás mellett követhetjük le az éppen zajló labdameneteket. Szintén újdonság (a több szögből dolgozó Broadcast kamera mellett) a dinamikus visszajátszás lehetősége, ami az álláshoz és a meccs fontosságához alkalmazkodva dobálja elénk a helyzeteket, azaz döntetlen esetén többet, háromgólos előnyben viszont jóval kevesebbet mutat nekünk, ezáltal gyorsítva fel a meccseink lefolyását.
Bár nem teljesen újdonság, viszont jópofa, hogy a legutóbbi részben megjelent TransferRoomos együttműködés nemcsak tovább folytatódott, hanem alaposan ki is bővült, aminek hála könnyedén betömhetjük a csapatunkban tátongó lyukakat. Amik azonban már kevésbé tetszettek, azok a játékosokkal, a sajtóval, illetve a vezetőséggel zajló interakciók, mivel ezen a téren semmilyen előrelépés nem történt ezalatt a plusz egy év alatt. Ennek következtében, ahogy minden korábbi rész esetében, itt is felüti majd a fejét az unalom, hiszen miután kitapasztaltuk, hogy melyik helyzetben mi a tökéletes válasz, onnantól kezdve csak reflexből kattintunk és már megyünk is tovább a következő napirendi pontunkra. Annyi szerencsére azért változott ezen a téren, hogy a mesterséges intelligencia jóval reálisabban viselkedik, azaz, ritkábban futunk bele hülye kérdésekbe, irreális átigazolási összegekbe, vagy épp teljesíthetetlen elvárásokba. Ugyanakkor amennyi idegeskedést ezen megspórolunk, annyit vissza is kapunk a bugoknak köszönhetően (beakadó menük, nem működő interakciók), igaz, azt azért gyorsan hozzátenném, hogy én a megjelenés előtti, bétának csúfolt változattal játszottam, szóval simán érkezhetnek még javítások a hivatalos kezdősípszóig.
Azt hiszem már ennyiből is kitűnik, hogy a Football Manager 26 nem egy hibátlan játék, sőt, a plusz egy év fejlesztés tudatában talán még fájóbbak ezek a benne maradt hülyeségek, viszont még mindezekkel együtt is úgy érzem, ez egy lépés a helyes irányba. Persze még csak az első, szóval a veteránok lehet, hogy csalatkozni fognak, viszont, ha sikerül levenniük magukról az FM szemellenzőt és megbékélniük az új kinézettel, valamint bevárnak pár javítást (amióta játszom vele, vagy öt darab jött hozzá), akkor garantáltan jól fognak szórakozni vele. Ennek legfőbb letéteményese kétségkívül a kettős formáció bevezetése, aminek hála korábban soha nem látott mélységekig merülhetünk alá a taktikai lehetőségek tengerében, ráadásul hatalmas plusz pont, hogy még ilyen fajsúlyos változtatások ellenére is gond nélkül kezeli a rendszer a legutóbbi két rész mentéseit. Az pedig csak hab a tortán, hogy a tovább növekvő komplexitása ellenére talán ez az eddigi legtökéletesebb pont a becsatlakozásra, hiszen egyrészt ez egy új korszak kezdete, másrészt temérdek lehetőséget nyújt azok számára, akik elsőre kissé elveszettnek érzik magukat a különféle almenük útvesztőjében. Plusz, nekik ugyebár nem kell megbarátkozni az új kezelőfelülettel sem, mindenki más meg majd megoldja valahogy.
A Football Manager 26 november 4-től érhető el PlayStationre, Xboxra és PC-re. Mi utóbbin „gárdióláztunk” vele, de később megjelenik még Nintendóra és mobilokra is. A játékot a Cenega biztosította a számunkra.

 
                    




Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.