HWSW: Kalózkodás következmények nélkül?

  • Írta: zoenn
  • 2017. szeptember 25.
  • Érdekesség
Link másolása
Közeleg a szerzői jogi reformról szóló EU-s szavazás, de az Európai Bizottság eltitkolt egy kutatást, amely szerint a kalózkodás nem befolyásolja bizonyíthatóan az eladásokat - tudtuk meg nagytestvérünk, a HWSW cikkéből.

Soha nem publikálta az Európai Bizottság azt a tanulmányt, amelyet 2014-ben 360 ezer euróért rendelt meg az Ecorys holland kutatócégtől a kalózkodás hatásairól. A háromszáz oldalas dokumentumot végül Julia Reda kalózpárti európai parlamenti képviselő kérte ki az információs szabadságra hivatkozva, és hozta nyilvánosságra eredményeit. A kutatás mérései és adatai alapján nem bizonyítható a kalózkodás negatív következménye a későbbi eladásokra, de ezt az EU szerette volna inkább eltitkolni a képviselő szerint, főleg a közelgő szerzői jogi reformról szóló szavazás előtt.

A kutatás szerint a felnőtt lakosság 51 százalékának és a kiskorúak 72 százalékának volt valamilyen illegálisan letöltött vagy streamelt tartalma az EU-n belül 2014-ben, akár zenei vagy videós anyagok, akár könyvek vagy játékok közül. A kalózkodás aránya pedig különösen Lengyelországban és Spanyolországban volt magas a vizsgált országokban, de előbbi helyen kevésbé egyértelmű a szabályzat az online jogsértésekkel kapcsolatban. A spanyoloknál pedig a szerzői jogi törvények a felhasználók helyett inkább az illegális tartalomszolgáltatókra összpontosítanak, és nem engedélyezik a képviseleti szövetségeknek eljárások indítását, emiatt a törvények betartatása költséges és kevésbé hatékony.

Általánosan megfigyelhető trend, hogy a "kreatív tartalmakat" a felhasználók egyre inkább online fogyasztják, kivéve a könyveket, amelyeknek online piaca továbbra is marginális, és az illegális letöltés aránya sem számottevő a vásárláshoz, könyvtári kölcsönzéshez és legális letöltéshez képest. A játékiparban a bevételek főleg a konzolos játékokból származnak, de ebben a szegmensben is három évvel ezelőtt kezdtek előretörni az online játékok - és azóta megnőtt a szerepük. 2014-ben az EU-ban a legtöbben ingyenes játékot játszottak, legálisan streameltek vagy fizikai hordozón vásároltak játékot, de sem a legális letöltés, sem az illegális formák nem voltak annyira elterjedtek - az önbevallás szerint.

De mi a helyzet a zenei anyagokkal? Ha érdekelnek a részletek, olvasd el a teljes cikket a HWSW-n!

15.
15.
Csoki80
Én a PS2-es korszak lezárása óta nem nagyon veszek játékokat csak miután kipróbáltam. Van amikor 2-3 hónap, vagy félév után javítják a hibákat bugokat. Szinte minden játékot félkészként adnak ki, vagy dlc ben korlátoznak. De ha tetszik a "másolt" változat azt általában megveszem eredetiben is.
14.
14.
user101
#10: Az nincs, de van Total Commander licencem ( nem 1-2-3 as :) az meg alapból tudja a RAR-t. Az is ér ? :DDD
13.
13.
axodox
Nekem is az volt a tapasztalatom, hogy gyermekkorban szinte mindenki kalózkodik, majd később, főleg mikorra rendes jövedelme lesz abbahagyja. A disztribúció módja is szerepet játszik: pl. mióta van Spotify, Soundcloud meg Youtube kevesen töltenek le albumokat kalózoldalakról. Azt is tudjuk, hogy nyugaton kevesebbet kalózkodnak, mint keleten. Mindez arra mutat, hogy a kalózkodás fordítottan arányos a rendelkezésre álló jövedelemmel, ill. a megfizethető elérhetőséggel.

Aki kalózkodik, elsősorban azért teszi mert neki ez nem ér meg annyit, hogy fizessen érte. Ha nem lehetne kalózkodni, akkor számos kalóz egyszerűen mással töltené az idejét. Ráadásul a cégek elesnének a megtért kalózok által generált jelentős jövedelemtől, ők ugyanis nagy eséllyel többet fogyasztanak később is, mert rászoktak a változatos tartalomra, persze egyben kritikusabbak is hiszen sok mindent kipróbálhattak. Az olyan oldalak forgalma, mint pl. a gog.com pedig mutatja, hogy az emberek több, mint hajlandóak fizetni olyan DRM-mentes tartalomért is, melynek kalóz változata teljes mértékben megegyezik az eredetivel.

Egyébként rendelkezések ide vagy oda, szerintem a kalózkodás alapvetően csökkenni fog a jövőben, ennek oka, hogy azok a szülők akik (már) nem kalózkodnak, a gyerekeiket sem fogják hagyni, ráadásul támogatók is lesznek a játékok, filmek, sorozatok, zenék és könyvek megvásárlásában.
11.
11.
Pain
#7: Ezzel én is így vagyok. Ps2 korszak végéig nem igazán volt eredeti játékom. Aztán ps3nál a csere-bere ment, nagy ritkán ki tudtam spórolni 1-1 játék árát. Amióta pedig csak meló van semmi suli megveszek mindent ami érdekel. Gyakran van olyan, hogy pc-re leszedem belekukkantok és ha bejön, megveszem ps-re. (A laptomon nagyon minimal beállítások mellett viszi az újabb játékokat, szóval azon a hosszabb játék esélytelen)
10.
10.
ollie92
Én csak azt tartom tiszta, legális embernek, akinek van fizetett winrar licenciója.
9.
9.
markoci555
#3: a nem jelenik meg vevőként igaz, de van aki kalózkodásról áttér legális útra, főleg ha gyerekről van szó és felnőtté válik, munkája lesz.
8.
8.
KőbányaKispest
Mindjárt megjönnek, a "márpedig de, loptok csaltok hazudtok" kommentek, akik életükbe soha semmit nem töltöttek le, és mindenért fizetnek.
7.
7.
Anonymus11234
#3: Ez nem feltétlenül így van, én suhanckoromban sorra kalózkodtam lefele mindent amit csak tudtam, de most, hogy már néha néha van saját keresetem is, igyekszem megvenni a játékokat.
Szóval azt is lehet mondani rám, hogy a kalózkodás miatt lettem potenciális vevő :D
3.
3.
Neo1989
"amely szerint a kalózkodás nem befolyásolja bizonyíthatóan az eladásokat "

Ezt kb mindenki tudja h aki megveszi az értékeli a beletett munkát aki meg nem az soha nem fog venni semmit tehát nem jelenik meg vevőként. Így az arány nem változik.
2.
2.
crytek
A szomorú ,hogy ezért pénzt adtak ki...saját fejből eszükbe se jutott volna..ahhoz kéne legalább 2 agysejt
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...