HWSW: Kalózkodás következmények nélkül?

  • Írta: zoenn
  • 2017. szeptember 25.
  • Érdekesség
Link másolása
Közeleg a szerzői jogi reformról szóló EU-s szavazás, de az Európai Bizottság eltitkolt egy kutatást, amely szerint a kalózkodás nem befolyásolja bizonyíthatóan az eladásokat - tudtuk meg nagytestvérünk, a HWSW cikkéből.

Soha nem publikálta az Európai Bizottság azt a tanulmányt, amelyet 2014-ben 360 ezer euróért rendelt meg az Ecorys holland kutatócégtől a kalózkodás hatásairól. A háromszáz oldalas dokumentumot végül Julia Reda kalózpárti európai parlamenti képviselő kérte ki az információs szabadságra hivatkozva, és hozta nyilvánosságra eredményeit. A kutatás mérései és adatai alapján nem bizonyítható a kalózkodás negatív következménye a későbbi eladásokra, de ezt az EU szerette volna inkább eltitkolni a képviselő szerint, főleg a közelgő szerzői jogi reformról szóló szavazás előtt.

A kutatás szerint a felnőtt lakosság 51 százalékának és a kiskorúak 72 százalékának volt valamilyen illegálisan letöltött vagy streamelt tartalma az EU-n belül 2014-ben, akár zenei vagy videós anyagok, akár könyvek vagy játékok közül. A kalózkodás aránya pedig különösen Lengyelországban és Spanyolországban volt magas a vizsgált országokban, de előbbi helyen kevésbé egyértelmű a szabályzat az online jogsértésekkel kapcsolatban. A spanyoloknál pedig a szerzői jogi törvények a felhasználók helyett inkább az illegális tartalomszolgáltatókra összpontosítanak, és nem engedélyezik a képviseleti szövetségeknek eljárások indítását, emiatt a törvények betartatása költséges és kevésbé hatékony.

Általánosan megfigyelhető trend, hogy a "kreatív tartalmakat" a felhasználók egyre inkább online fogyasztják, kivéve a könyveket, amelyeknek online piaca továbbra is marginális, és az illegális letöltés aránya sem számottevő a vásárláshoz, könyvtári kölcsönzéshez és legális letöltéshez képest. A játékiparban a bevételek főleg a konzolos játékokból származnak, de ebben a szegmensben is három évvel ezelőtt kezdtek előretörni az online játékok - és azóta megnőtt a szerepük. 2014-ben az EU-ban a legtöbben ingyenes játékot játszottak, legálisan streameltek vagy fizikai hordozón vásároltak játékot, de sem a legális letöltés, sem az illegális formák nem voltak annyira elterjedtek - az önbevallás szerint.

De mi a helyzet a zenei anyagokkal? Ha érdekelnek a részletek, olvasd el a teljes cikket a HWSW-n!

15.
15.
Csoki80
Én a PS2-es korszak lezárása óta nem nagyon veszek játékokat csak miután kipróbáltam. Van amikor 2-3 hónap, vagy félév után javítják a hibákat bugokat. Szinte minden játékot félkészként adnak ki, vagy dlc ben korlátoznak. De ha tetszik a "másolt" változat azt általában megveszem eredetiben is.
14.
14.
user101
#10: Az nincs, de van Total Commander licencem ( nem 1-2-3 as :) az meg alapból tudja a RAR-t. Az is ér ? :DDD
13.
13.
axodox
Nekem is az volt a tapasztalatom, hogy gyermekkorban szinte mindenki kalózkodik, majd később, főleg mikorra rendes jövedelme lesz abbahagyja. A disztribúció módja is szerepet játszik: pl. mióta van Spotify, Soundcloud meg Youtube kevesen töltenek le albumokat kalózoldalakról. Azt is tudjuk, hogy nyugaton kevesebbet kalózkodnak, mint keleten. Mindez arra mutat, hogy a kalózkodás fordítottan arányos a rendelkezésre álló jövedelemmel, ill. a megfizethető elérhetőséggel.

Aki kalózkodik, elsősorban azért teszi mert neki ez nem ér meg annyit, hogy fizessen érte. Ha nem lehetne kalózkodni, akkor számos kalóz egyszerűen mással töltené az idejét. Ráadásul a cégek elesnének a megtért kalózok által generált jelentős jövedelemtől, ők ugyanis nagy eséllyel többet fogyasztanak később is, mert rászoktak a változatos tartalomra, persze egyben kritikusabbak is hiszen sok mindent kipróbálhattak. Az olyan oldalak forgalma, mint pl. a gog.com pedig mutatja, hogy az emberek több, mint hajlandóak fizetni olyan DRM-mentes tartalomért is, melynek kalóz változata teljes mértékben megegyezik az eredetivel.

Egyébként rendelkezések ide vagy oda, szerintem a kalózkodás alapvetően csökkenni fog a jövőben, ennek oka, hogy azok a szülők akik (már) nem kalózkodnak, a gyerekeiket sem fogják hagyni, ráadásul támogatók is lesznek a játékok, filmek, sorozatok, zenék és könyvek megvásárlásában.
11.
11.
Pain
#7: Ezzel én is így vagyok. Ps2 korszak végéig nem igazán volt eredeti játékom. Aztán ps3nál a csere-bere ment, nagy ritkán ki tudtam spórolni 1-1 játék árát. Amióta pedig csak meló van semmi suli megveszek mindent ami érdekel. Gyakran van olyan, hogy pc-re leszedem belekukkantok és ha bejön, megveszem ps-re. (A laptomon nagyon minimal beállítások mellett viszi az újabb játékokat, szóval azon a hosszabb játék esélytelen)
10.
10.
ollie92
Én csak azt tartom tiszta, legális embernek, akinek van fizetett winrar licenciója.
9.
9.
markoci555
#3: a nem jelenik meg vevőként igaz, de van aki kalózkodásról áttér legális útra, főleg ha gyerekről van szó és felnőtté válik, munkája lesz.
8.
8.
KőbányaKispest
Mindjárt megjönnek, a "márpedig de, loptok csaltok hazudtok" kommentek, akik életükbe soha semmit nem töltöttek le, és mindenért fizetnek.
7.
7.
Anonymus11234
#3: Ez nem feltétlenül így van, én suhanckoromban sorra kalózkodtam lefele mindent amit csak tudtam, de most, hogy már néha néha van saját keresetem is, igyekszem megvenni a játékokat.
Szóval azt is lehet mondani rám, hogy a kalózkodás miatt lettem potenciális vevő :D
3.
3.
Neo1989
"amely szerint a kalózkodás nem befolyásolja bizonyíthatóan az eladásokat "

Ezt kb mindenki tudja h aki megveszi az értékeli a beletett munkát aki meg nem az soha nem fog venni semmit tehát nem jelenik meg vevőként. Így az arány nem változik.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...