Mafia: The Old Country teszt

Link másolása
Értékelés 7.0
A Mafia-sorozat sok játékos szívében különleges helyet foglal el, így nem csoda, hogy sokán várták a játékok által egyébként méltatlanul mellőzőtt, Szicíliában játszódó új epizódod. Lássuk, hogy sikerült!

A Mafia sorozatot már a kezdetektől a Grand Theft Autóval állították szembe, holott már az első rész sem volt igazán GTA 3 valódi kihívója. Az alvilági történetek hasonlósága ellenére a GTA inkább a nyitott világra és az abban zajló őrületre helyezte a hangsúlyt, míg a Mafia az összetett karaktereivel és jól megírt cselekményével keltette fel magára a figyelmet. Az évek során a trendeket követve aztán ez a sorozat is megpróbálta a harmadik résszel meglovagolni az open world játékok emelkedő népszerűségét, a pár éve megjelent remake azonban megmutatta, hogy a Mafia széria továbbra is a lineárisabb küldetés struktúrával tudja megszólítani a rajongóit.

 

Ez pedig nem csak a játékosoknak, de a fejlesztőknek és a kiadónak is kedvez. Az elmúlt években az egekbe szöktek a fejlesztési költségek, egy-egy játék elkészítésének ideje pedig akár 5-6 évbe is beletelhet, így nem csoda, hogy a részletesen megalkotott nyitott világot szívesen cserélik le a készítők lineárisabb vagy legalábbis kisebb játéktérre. Azért is fontos ezt kiemelni, mert a Mafia: The Old Country a sorozat korábbi felvonásaihoz képest egy határozottan kisebb - és vidéki jellege miatt - kevésbé zsúfolt térképen játszódik. Cserébe azonban a barátságos 50 eurós áron rakták fel a boltok polcaira, ami a kiadók jelenlegi árazási szokásait figyelembe véve meglepően kedves gesztus.

A Mafia: The Old Country Szicíliában, a képzeletbeli San Celeste környékén játszódik az 1900-as évek elején. A térkép a vidék sajátosságainak köszönhetően sokkal szellősebb: az előző epizódok nagyvárosai mellett San Celeste is inkább csak egy kisebb falunak tűnik. Habár méreteiben szerényebb, mint a korábban megszokott metropoliszok, részletgazdagságban határozottan túlmutat elődein a The Old Country. A fejlesztők egyre ügyesebben kezdik használni az Unreal Engine 5-öt, ez pedig itt is megmutatkozik. A Mediterrán vidék gyönyörűen elevenedik meg a szemeink előtt, a készítők pedig hihetetlen precizitással és aprólékossággal alkották újra ezt a miliőt. A szőlőültetvényekkel körülölelt Torrisi-villa különösen pompás, de a szűk, sikátorokkal teli, utazós Instragram-oldalak képeit megidéző város vagy gyümölcsösökkel teli dimbes-dombos vidék is festményszerű képeket tár majd elénk.

A küldetések helyszínei a legapróbb részletekig kidolgozottak és mutatósak, de az átvezetők alatt sem panaszkodhatunk majd: az arcmimika rendben van, a rendezés pedig filmszerű. A játék azonban furcsa kettősséget mutat, hiszen ha a küldetések során - vagy a később elérhető szabad kóborlás módban - letérünk a kijelölt és történet szempontjából fontos utakról, akkor már találkozhatunk pár igénytelen megoldással. Sőt, volt hogy egy félreeső épületbe belépve átestem egyszerűen a térkép alján, mivel nem volt kidolgozva a belső tér - bizonyára nem így képzelték el a fejlesztők az olasz alvilágba tett látogatásomat.

A Mafia szicíliai térképe nem egy igazi open world, hiába szórták tele pár gyűjtögethető hülyeséggel. Nem nagyon van felfedeznivaló a fontosabb helyszíneken kívül, a vidék pedig inkább tűnik csak egy szépen feldíszített alagútnak, semmint valódi lélegző világnak. Nincsenek például rendőrök, és a világ lakói is csak addig maradnak szerepben, amíg az előre megírt jelenetek során el nem haladunk mellettük. Ha valaki élő és valósághű szimulációra vágyik, az bizony ne The Old Countryban keresse.

És akkor mi az, amire itt számítani lehet? Természetesen egy jó történetre, hiszen ezek a Mafia játékok erősségei. Főhősünk a fiatal Enzo, aki gyermekkora óta kényszermunkás egy bányában, hogy ott édesapja adósságait törlessze. Innen egy kalandos és tragikus szökés után szabadul. hogy aztán pillanatok alatt a helyi alvilág egyik fejese, Don Torrisi kötelékében találja magát. A történet jól megírt párbeszédekkel, és remekül megrendezett átvezetőkkel szórakoztatja a játékost, és piszkosul élveztem az első felét. Sokaknak talán lassú és vontatott, a játékmenet szempontjából pedig unalmas módon indul be a sztori, később azonban azért felpörögnek az események.

A cselekmény második felétől azonban sajnos feltűnnek azok a hiányosságok, amik kissé a középszer felé terelik a The Old Country-t. Egyrészt rendkívül sablonos ez a szicíliai Mafia mese, tele olyan panelekkel, amiket a zsáner rajongói már álmukból felébresztve is felsorolnak. Romanticizált erőszak? Pipa. Hülyére vett, naiv főhős? Szintén pipa. Karakteres, de kontrollmániás főnök? Ő is itt van. Haverok, akik akik játsszák a menő maffiózót? Ők is megvannak. Ezek az elemek nem csak a hasonszőrű filmekben vagy sorozatokban tűntek már fel, hanem magában a Mafia sorozatban is. A legnagyobb probléma pedig ezzel az, hogy rendkívül kiszámíthatóvá válik tőle a cselekmény. Kilométerekről láttam a fordulatokat, amire persze mondhatjuk, hogy talán éppen ez volt cél, de mivel nem fogja össze az egészet egy narrátor, hogy valamiféle tanmesét faragjanak belőle - bár ezt az elemet is láttuk már jó párszor - kicsit ilyen streamingre belőtt, átlagos Netflix film hangulata lett a végére.

Fentebb írtam, hogy a játékmenet lassan, már-már unalmasan indul be, és hát senki se mondja, hogy nem szóltam: a lassú sétákra és semmittevő párbeszédre érzékeny játékosok kössék be a biztonsági öveket (vagy inkább igyanak egy kávét), mert bizony az első 2-3 óra elég kevés interakcióval operál. Nekem a Red Dead Redemption 2 leglassabb pillanatait idézte a felvezetés, ott azonban ugye ez egy közel 50-60 órás játékba van beleszuszakolva, valamint egy teljes értékű open worlddel meglocsolva tálalják. A The Old Country egyértelműen a leglineárisabb és leglassabb darabja a sorozatnak, amiben az akció- és lopakodós jelenetek egyfajta töltelékként funkcionálnak.

A tűzpárbajok látványosak és szórakoztatóak, de borzasztóan egyszerű fedezék-shooter alapokon nyugszanak. Minden előre scriptelt, és megrendezett, kerülésre, ne adj isten taktikázásra abszolút nincs lehetőség. A lopakodós szegmensekkel hasonló a probléma: ez nem egy sunyulásra kitalált játék, így az ilyenkor jól megszokott eszközhöz nyúltak a fejlesztők: kialakítottak egy folyosót, amin a megfelelő időben észrevétel nélkül átslisszanhatunk. Ettől eltérni nincs értelme, mert az ellenfelek csak az előre megadott úton működnek kiszámíthatóan. Van pár lopakodós szegmens, ahol az azonnali lebukás a játék végét jelenti: rettentő idegesítő volt, főleg hogy ez küldetésről küldetésre változik, így sosem tudhatjuk mikor kapunk game overt.

Ezeken felül kapunk a trailerekben jó előre beharangozott késpárbajokat is, melyek egyfajta boss fightokként funkcionálnak. Tudom, hogy ez egy tradicionális szicíliai szokás, de azért akadt pár nevetséges pillanat, amikor a főhősünk gránáttal, revolverrel és shotgunnal is felszerelkezve úgy dönt egy égő épületben, hogy ő most nekiesik késsel a rá támadó meláknak. Nagyobb probléma volt a buta, és más közelharccal operáló játékoktól eltérő gombkiosztás. Négyzettel parryzni? Ki a frász találta ez ki? És miért nem lehet megváltoztatni?

Az irányítás egyébként úton útfélen aláásta a szórakozást. Mert hiába problémáztam itt a játékmenet középszerűségén két bekezdésen át, azért a rossztól távol áll a megvalósítás. A gombkiosztás azonban belerondít itt-ott: a fegyverválasztás nagyon fura és eltér a mai sztenderdektől, de az is érdekes volt számomra, hogy a mára szinte teljesen eltűnt gombnyomogatós pillanatokat valahogy szükségesnek érezték a fejlesztők. Szerencsére kikapcsolható ez a funkció, de inkább egyfajta erőltetett interaktivitásnak tűnt, mint valódi játékelemnek, hogy az ellenfelek elkábításához nyomkodni kell egy gombot.

Visszaolvasva a remake-ről írt tesztemet, a Mafia: The Old Country rendkívül hasonló utat járt be a végigjátszás során: a kezdeti lelkesedés és hangulatbomba után, a játék második felében már a középszerben fogunk dagonyázni. A történet csodálatosan van tálalva és jó alapokkal indul, a közepétől azonban klisés és otrombán van lezárva. A játékmenet lassan adagolja az akciót és korrektül van összerakva, viszont nélkülöz bármilyen mélységet, amit egy modern címtől elvárhatnánk. Bizonyára, a Mafia: The Old Country egyfajta próbálkozás a kiadó részéről, hogy egy népszerű franchise-t visszafogottabb keretek közé szorítva, de hasonló minőségben, jól árasítva dobjon a piacra. Így azonban habár semmi bántót nem művel a játékossal a cím, az élmény minősége végül egy átlagos Netflix-film és a közepesen szórakoztató italozós falunap közé tehető.

A Mafia: The Old Country PC-re Xbox Series konzolokra, valamint PS5-re jelent meg. Mi az utóbbin teszteltük, az alapgépen.

Kapcsolódó cikk

26.
26.
csoki0619
#25: Ennyi? Itt befejezted?
25.
25.
delphijos
#24: Nem, nem érzem hogy tévedtem, mert egy JÁTÉKTESZTBEN ne ilyen legyen a pro - kontra szekció. Hogy mondjuk elmaradott és faék egyszerűségű de mellette meg korrekt a játékmenet, hogy aztán oldalakon kelljen magyarázni hogy ez mit is akar jelenteni. Vagy a cselekmény /történet szintén, mert ez nem egy irodalmi folyóirat. Legyen tömör, és közérthető.

Pro
+igényesen kivitelezett átvezetők

Kontra
-kiszámítható, klisés cselekmény

Ennyi.

24.
24.
FreeKatana
#23: Másodszor jelented ki, hogy befejezted. Mert az nem opció, hogy "tévedtem, nem volt jól kommunikálva". Minek ide értelmes indoklás, meg tisztázni a fogalmakat, ha a vége szerencsemosdatás meg védőbeszédezés. Mert ugye szkriptet nem kell írni, ami alapján "leforgatnak" egy jelenetet. Csak úgy nekiállnak, elmutogatják kézzel, az UE5 már abból is ért.
Engem nem izgat a barackos arc, nem olvasok túl gyakran teszteket se, mert nem érdekelnek. Nem őt védem, hanem a fogalomzavar ellen próbálom felvenni a harcot. Igazad van, hogy az ő sara, amiért nem közérthetően írta meg a tesztet. Egyetértek. Nem az itteni szintet lőtte be. Ezt a szintet a pirulás srác jobban hozza. De ha egyetlen könyvet is elolvastatok valaha kedvtelésből, akkor mindent érthetően leírt a tesztben. Az más dolog, hogy önmagában az összegzésnek nem sok értelme van. Viszont 3 oldalon keresztül taglalja, csak azt senki nem hajlandó elolvasni, ezért megragad a pro-kontra tartalmánál, és azt idézgeti.
23.
23.
delphijos
#22: Én tényleg befejezem ezt, mert ez már kezd szerencsenmosdatásra hasonlítani. Azért ez az oldal nem a Times Literary Supplement hogy az “irodalmi értelemben vett cselekmény” típusú védelmi szöveg átátmenjen. A “a technikai dolgok lehetnek jól kivitelezve” mellé a rendezés cipőkanállal talán odafér, de a “jól megírt”….Ha azt írta volna hogy az átvezetők igényesen vannak kivitelezve, egy szót se szólok. De lehet ezt csűrni-csavarni , ez így nem áll meg.
22.
22.
FreeKatana
#21: Az arcmimikát, meg a filmszerű rendezést (és párbeszédeket) emelte ki az átvezetőkben. Ezeket említi a teszt. Ez a két dolog inkább a vizuális narratívának írt jó pont. Egy könyv esetében ilyen narratív technikákról nyilván nem nagyon beszélhetünk, de filmek, cinematic játékok esetében azért érdemes lehet kicsit külön kezelni. Mivel ezek a technikai dolgok lehetnek jól kivitelezve, de attól függetlenül az irodalmi értelemben vett cselekmény (amivel baja van) tele lehet unalomig ismételt fordulatokkal.
21.
21.
delphijos
#19: Még akár egyet is értenék, ha nem lenne még ez is a szövegben: “jól megrendezett és megírt átvezetőkkel”. Mert ez már a CSELEKMÉNY. Ha ez klisés, és kiszámítható , akkor hogy lehet jól megírva ?
20.
20.
Merőkanál
Én egy mafia játékot nagyon nem egy ilyen " vidéki" lövöldének képzelek el hanem egy brutálisan izgalmas és könyörtelen Öltönyös Gengszter sztoriban láttam volna szívesen a 60-as 70 es évek Amerikájában . Ez így nekem kuka
19.
19.
FreeKatana
#18: Bár a játékkal nem játszottam, és azt se tudhatom mi járt az író fejében, amikor megalkotta a véleményt.
A nyelvtanhoz azért becsatlakoznék: a történet és a cselekmény nem ugyanaz, de szoros kapcsolatban állnak.

Történet: Földönkívüliek támadják meg a Földet, és pusztulás szélére sodorják az emberiséget. A történet kronológiai sorrendben, objektíven elmondható eseménysorozat.

Cselekmény: Részletezi ezt. Ide kerül a dráma, akció, előadásmód, akár játszadozás a kronológiai sorrenddel, stb.

Egy unalmas történetből is lehet izgalmas cselekményt kihozni. Biztos láttunk már érdekes űrlényes filmet, pedig egy klisé az egész inváziós felütés. ÉS fordítva: elmesélhetnek egy jó történetet laposan, klisés fordulatokkal, rosszul használt eszközökkel, unalomig látott módon. Valószínűleg erre gondolt az író.
18.
18.
Rasuro
Amugy tenyleg ellentmondasos. A cselekmeny meghatarozasa: Egymást követő események sora filmben, regényben vagy színdarabban. Az összes változás, ami egy regény, színdarab, film történetét alkotja.
Tehat ugyanarrol a dologrol kerult ki ellentétes állítás. Nincs ezzel baj, csak érdemes tobb emberrel atolvasatni a szovegunket kiadas elott, mert mi magunk nem vesszuk eszre ha hibazunk.
17.
17.
MagyarMage
#14: 2017-ben a Hangar13-be olvadta 2K Czech, ami eredetileg az az Illusion Softworks volt, akik a legelső Mafiat is fejlesztették (nem a felújított verziót).
16.
16.
tundrish
Ennyire sablonos forgatókönyvet rejtély, hogy lehetett írni. Szó szerint mintha kereken nulla erőfeszítést tették volna bele - pedig állítólag dolgoztak vele sokat, hát ez elég szomorú, ha az igazság az lenne, hogy 10 perc alatt összedobták aztán mentek inni és qrvázni az megnyugtatóbb lenne - és fogtak volna egy filmes klisék a maffiáról cetligyűjteményt majd random kivettek volna belőle párat.
15.
15.
delphijos
#13: Mi ez a hülyeség ? Eleve ott kezdődik hogy nem a TESZTET kifogásoltam hanem a pro és kontra összefoglalást. ( amúgy, ennek miért is kéne ennél komplexebbnek lennie ? ) Úgy meg kár érvelni hogy teljesen más kontextusba helyezed. Ugyanezt a hibás érvelést alkalmazta Barackostej is. Egy kaja például lehet egyszerű de korrekt. Ettől még ez nem áll meg mindenre. ( az ócska fosós példádat nem is kommentálom , nagyon menő akart lenni, de inkább csak szó szerint sz@r ) Egy JÁTÉKNÁL egy repetitiv, egyszerű, elmaradott játékmenet nem KORREKT. Ennyi. Itt befejeztem.
14.
14.
shorty123
soha nem szabadott volna a hangar13-at a franchise közelébe engedni.
13.
13.
csoki0619
#11: A te kritikád a teszttel kapcsolatban is faék egyszerűségű, viszont korrekt.

Így már érthető a párhuzam?

Lehet valami egyszerre korrekt és kellemes élmény, viszont hosszútávon fárasztó és repetitív, uncsi. Sz*rni is eljàrsz minden nap. Az is jól esik ha egyszer, max kétszer kell menned, ha már attól többször, azt úgy hívják, h f*osás.
12.
12.
Spazz Maticus
#10: Nem segítesz, hidd el.
Csak igazolod azt te is most, meg még jó páran itt isten tudja hányadjára, hogy az írott szöveg értelmezési képességének a hiánya egy igen kiterjedt társadalmi probléma ma itthon.
Meg azt is, hogy a tudás hiányának mértéke milyen egyenesen aránylik az önbizalom növekedésével... ;)

Halkan jegyezném meg hátha több embernek már hiszel, hogy tökéletesen igaza van az előző hozzászólónak, a cikk ebben a formában önmagának mond ellent több esetben is, de ez persze csak tényleg annak tűnik fel, aki tud olvasni...

11.
11.
delphijos
#10: Hát ez nagyon kedves tőled. Szerencsére tőled csak hasznos és jó kommentek jönnek, amiből mindannyian csak tanulhatunk. ;D
10.
10.
Kratoska
#9: Ez nem nyalizás, egyszerűen csak Neked szeretnék segíteni, mert ahogy látom, mást se csinálsz itt, mint minden cikk alatt értetlenkedsz.
9.
9.
delphijos
#4: Hát, ha neked egy JÁTÉKNÁL az hogy a játékmenet elmaradott ( ami a negatív között szerepel ) de MELLETTE korrekt is ( ami pozitív ) akkor hajrá. Nem a nyelvértéssel van a baj. De nekem egy elmaradott , faék egyszerű játékmenet nem “korrekt”. Ez van. Nem “hülye” az író,nem ezt mondtam, szerintem nincs szüksége a nyalizásodra. Csak ne így fogalmazzon. Ez olyan mintha a grafikára mondja hogy “korrekt” utána meg azt hogy “elavult”.
8.
8.
Merőkanál
Kb 1-2 hete írtam róla a véleményem be is jött ...... Teljesen alap szinten van technikailag a játék de 7 pontot adni erre , úgy hogy egy játék 2025 Ben gyakorlatilag egy PS2 / XBO360 technikai játékmechanikai szintjén van kiadva ,számomra megmosolyogtató . Ez a játék az én érték rendemben nem több, mint 5.5 Pont ------
7.
7.
Nothing
Lehet egy játék (vagy annak egyik-másik komponense) kétarcú, de ez a korrekt/faék játékmenetes dolog tényleg eléggé ellentmondásos...
Talán pár szót megért volna az audio (a szinkronhangok és a zenék mindig is rengeteget tettek hozzá a Mafia-játékokhoz), illetve a járművek/hátasok megvalósítása, kezelése is.
6.
6.
FrankBlack
Szerintem remek a teszt, köszönet érte.

Kb erre számitottam. Ha jól gondolom az első rész Definitive Edition változatához hasonló lineáris game. Nekem nem, de az asszonynak lehet tetszene, mert ő azt a megjelenés óta évente egyszer végigjátssza, én meg szivesen nézem.
5.
5.
Minekidenev
Nem kell szótár, szerintem elég lenne némi igényesség a szerzőtől. Nem sok, csak épp annyi, hogy egy pillanatra átgondolja mi is valójában a véleménye, melyet cikkben tervez kinyilvánítani.
4.
4.
Kratoska
Lehet, hogy értelmező kéziszótár kellene a cikkekhez, olyan szinten nem érti már a magyar, mit olvas, hogy a végén úgyis mindig az író lesz a hülye.
3.
3.
delphijos
#2: Mondjuk egy bicikli se nem elmaradott se nem faék egyszerűségű, de eleve sántít a hasonlat. Egy JÁTÉKMENET hogy lehetne KORREKT amikor elmaradott ? A cselekmény meg a történet RÉSZE.
2.
2.
barackostej
Attól még lehet valami korrekt, hogy elmaradott és faék egyszerűségű. Lásd bicikli.
A történet és a cselekmény pedig nem ugyanazt jelenti.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...