Brothers in Arms: Hells Highway

  • Írta: zoenn
  • 2008. október 10.
Link másolása
Matt Bakernek és osztagának egyedüli törekvése csak az, hogy túlélje a Második Világháború borzalmait. Nem hősök ők, nem is kíméletlen gyilkológépek, csupán egyszerű emberek, akit a sors fintora egy csapattá, testvérekké kovácsolt.
Ha azt hiszed, hogy a téma már eléggé kiaknázott és nem rejteget újdonságokat, akkor hoppon maradsz, hiszen a Gearbox Software taktikai FPS-ének új részében végre eltávolodunk Normandia mesés búzatábláitól és bozótharcaitól egészen Hollandiáig, ahol a Szövetségesek megkapják az első nagy pofont a Harmadik Birodalomtól. Egy igazi kudarcélmény az, ami ott lebeg előttünk, s a sorozat védjegyéül szolgáló, morális kérdések súlyos feszegetése is visszaadja a harcmezők viszontagságait, legalábbis próbálja, ha nem ütköznénk meg folyton valami csalafintaságban.


A Brothers in Arms sorozat a Gearbox első, önálló fejlesztéseiként vonultak be a történelemkönyvekbe, elsősorban a visszaemlékezéseken alapuló történetmesélésre és minden agyatlanságot mellőző, realisztikára törekvő játékmenetet kínált a pörgős ütközetekben megfáradt, gondolkodásra hajlamos gamer szíveknek. S ha az egyetlen, hatásos taktikára rájöttünk a fritzek ellen, akkor a játék már nem kínált maradandó szórakozást, csupán vontatott darálásba ment át – sajnos ez a képlet a Hell's Highway-re is igaz lett, bár homlokegyenest érezhető a fejlődés és nem csak abban lesz jobb, hogy a grafikai engine eggyel nagyobb verziószámot kapott. A Windowsos verzió a konzolos megjelenés után majd' két héttel került a boltokba, miközben a cím több csúszást is megélt, lássuk hogyan alakult osztagunk sorsa az Earned in Blood óta.


Újfent a 101-es légideszant divízió gondolatait és félelmeit éljük át a frontvonalon törzsőrmesterünk, Matt Baker tolmácsolásában, így a játékban is őt fogjuk irányítani. Történetünk 1944 szeptemberében, a Market Garden hadművelet idején zajlik, amikor is Montgomery tábornagynak az volt az elképzelése, hogy még karácsony előtt befejezi a háborút, azáltal, hogy elfoglal egy stratégiai szempontból fontos országutat Hollandiában, mélyen az ellenséges vonalak mögött, ami nagy előrelépés lett volna a Németország szívébe való közvetlen nyomuláshoz. A történelem legnagyobb légi offenzívája veszi kezdetét, azonban Szövetségeseink nem tudták, hogy Hitler elit katonái és páncélos hadosztályai a közelben állomásoznak. Így a kezdeti sikerek után az angol-amerikai csapatokat a németek felmorzsolták és körbevették, az utolsó nagyobb sikerhez vezetve a náci hadigépezetet. A háttér komorsága és reménytelensége igazi aduász Matt Baker osztagának torokszorító történetéhez.


Hősünk soha nem akart szakaszvezető lenni, sztoikus és önelemző gondolatait a küldetések között ismerjük meg, hasonlóan az első részhez, teljesen át fogjuk érezni, ahogyan a háború súlya egyre jobban ránehezedik. Ahogyan barátai és katonatársai sorban esnek el mellette a harcmezőn, úgy növekszik benne is a feszültség, amit gyakran ki is ad magából, így elmeállapotát és döntéseit társai is kérdőre vonják. Soha, egyetlen játékban sem volt ennyire komoly történet, mélységekig belemenő jellemábrázolás, ami a katonára hat, s ebből a szempontból hatalmas respect illeti a Gearboxot. Mesteri és filmszerű megvalósítással, a Market Garden hadművelet utolsó napjait elmesélve, ahol már a kudarc ott lebeg mindenütt. Érdekes volt látni, ahogyan az újoncokból mára már megfáradt, sebhelyes férfiak váltak, bár, ha nem játszottál az előző epizódokkal, akkor sem érhet kár, a folyamatos visszaemlékezések segítenek abban, hogy ne ess ki a ritmusból. Kényes témaválasztás, megértéséhez valamilyen szintű érettség is előfeltétel, hiszen mi magunk is könnyűszerrel Matt-tel könnyezhetünk a monitor előtt ülve.


Ahhoz, hogy ne kerüljünk idő előtt a hullazsákba és elesettként jegyezzenek fel arra bizonyos táviratra, ami a családunkhoz kerül, itt kérem szépen gondolkodni kell. Beidegződött pörgős reflexeinket tegyük félre, véletlenül se rohanjunk ész nélkül az ütközet közepébe, ha ellenséget látunk, azonnal vonuljunk fedezékbe és onnan ki-ki hajolgatva oszthatjuk az áldást. Alapvetően az lesz a célunk, hogy sarokba szorítsuk a fritzeket, miközben a három részre osztott szakaszunkból az egyik oldalba, vagy hátba támadja őket és kivégzi őket. Egyszerűnek hangzik, és ha ráérzünk az ízére, mindig tudni fogjuk mit kell tennünk. Mi is ez a három csapat? Az első az, aki nehézgépfegyverrel elnyomja a németeket távolról, fedezékből, a második azok, akik rohamfegyverekkel elvégzik a piszkos munkát, megközelítik egy másik irányból a célpontokat és pontot tesznek az ügy végére. A harmadik brigád speciális fegyverekkel rendelkezik, mint a Bazooka, akik arra hivatottak, hogy a mélyen ülő ellenséget robbantsák ki a helyükről, avagy a tankokat ártalmatlanítsák füstölgő konzervdobozzá.


Maga a harcrendszer ennek a három Teamnek a mesteri fokon való terelgetéséről szól, ha éppen nem látnánk át a csatamezőt, akkor egy billentyűvel előhívhatjuk a taktikai képernyőt, amellyel madártávlatból mérhetjük fel az erőviszonyokat. Kétségtelenül csalás egy ilyen realisztikus játékban, hasonlóan mint a célkereszt bekapcsolása, vagy az az indikátor, ami az ellenség felett virít kezdetben vörösen, ám ahogy nyomjuk el őket a fedező tűzzel, úgy fog ez a vörös kör fogyni, mígnem teljesen cselekvőképtelenek lesznek. Éppen elég kemény dió, az osztagunkat felépítő három alcsapat terelgetése, közöttük a váltás a Tabbal lehetséges és az aktuális teendőt pedig a célkereszttel tudjuk kiválasztani. Ha az ellenségre mutatunk, akkor tüzet nyitnak, de ugyanúgy tudjuk őket elküldeni a pálya egy magunk által kijelölt pontjára. A taktikussághoz még az is hozzájárult, hogy az engine megengedi a pályák, objektumok rombolását is – ha éppen egy fakerítés mögött rejtőzködnek horogkeresztes barátaink, akkor elég a deszkákat ripityára lőni, máris feltárul a védtelen test, de a géppuskafészek korlátait elég egy rakétával vagy gránáttal lezúzni, sokkal könnyebb dolgunk lesz. Ez a rombolhatóság nagy csavar, igyekezzünk minden lehetőséget megragadni!


Nézzük, mik azok a gikszerek, amik az igazi élmény rovására mennek. Első és legfontosabb, hogy társaink intelligenciája egy féllábú veterán. Gyakran abszolúte nem reagálnak a kiosztott parancsokra. Nem-nem, eszükben sincs dezertálni, csak hiába jelölünk ki nekik egy végrehajtandó célt, inkább állnak ott mint a faszent, görcsösen szorongatva M1-esüket. Az MI néha elfelejt fedezékbe vonulni, noha csupán fél méterre van előtte az életet jelentő fal, ennek ellenére mazochista módjára gyalogolnak bele a németek lövedékeibe, így hogyan vigyázzunk rájuk, amikor ez lenne a cél? Mindenre még sajnos maga a játékos sem tud figyelni. Olykor azt hinnénk, hogy nem egyértelmű a kijelölt hely, amit megadtunk társainknak, hogy menjenek oda, aztán másodszori próbálkozásra világossá vált, hogy igen, ám barátaink jobbnak látták inkább a fedezék másik, veszélyesebb oldalát elfoglalni, noha nem sokáig örülhettek ép bőrrel önálló döntésüknek. Ugyanakkor az ellenség is képes hasonló fordulatokra, első, ami szembetűnő, az, hogy szemérmetlen módon csalnak és olykor a semmiből tűnnek elő, ezzel szinte megoldhatatlan nehézségekbe ütköztetve minket. A célzás is hadilábon áll, mármint nem a miénk, hanem a gép irányította karaktereké – mellé, fölé, alá, mindegy, csak nem oda ahova kellene. Ne adjunk esélyt a birkáknak, ahol tudjuk, érjük el azt, hogy ne a gép gondolkozzon helyettünk. Nem minden helyzetben ilyen súlyos a helyzet, ám garantáltan tapasztalni fogja mindenki, hogy az előző részek óta már illő lett volna az MI kódsoraiba is belemászni a vizualitás mellett, mert ez nem fejlődött semmit, az is biztos.


Tény, hogy a multiplayer 20 játékos egyidejű gruppenjét engedi meg, nem is olyan bőkezűen adagolt többszemélyes pályán keresztül, ám az igazi varázs hiányzik belőle, azaz csak kiegészítő lehetőség a Single mellett. Nem olyan hangsúlyos, mint a CoD esetében – a feladat meg az, hogy a két zászló le-, ill. felvonásában kell asszisztálunk, vagy éppen az ellenség iramát visszaszorítanunk. A mai tapasztalati rendszer-alapú és mélyreható statisztikákat kezelő multiplayerek korában ez már némileg kevés, de azért egyszer-kétszer összejöhet egy hangulatos parti.


Ami pedig a grafikát illeti, ment a féktelen köpködés mindenfele, hogy szép, kontrasztos, meg minden, de túlzottan is természetellenes, az aljnövényzet megvalósítása pedig a régmúlt időket idézi. Egy frászt! Egyrészt a PC-s verzióban a kinézet alaposan feljavított a konzolos változatokhoz képes, sokkal élesebbek, részletesebbek a textúrák és a részecskeeffektek is káprázatosak, ahogyan az aprólékos, minden ráncra és sebhelyre kitérő karaktermodellek is. Másrészt, az Unreal Engine 3.0 tökéletesen megállja a helyét, utat engedve a nagy terepek valóságos lemodellezésének is, kellően fürge sebességgel. A robbanásokat és az elemek szétrepülését sem érheti rossz szó – valamint az ezzel járó sérülésrendszert sem. Bizony, a véres, ugyanakkor naturalisztikus elemek hangsúlyosak, bár annyira nem aprólékosak (talán szerencsére), végtagok hullnak a porba, fejek pukkannak ketté egy sikeres lövés után – néha visszatetszést kelt, de ez is hozzátartozott a háborúhoz. Jó pont, hogy a készítők a humorérzéküket sem hagyták otthon, erről a könnyedén aktiválható Eastern Eggek tanúskodnak - birkává változtathatjuk szakaszunkat (olykor ez a hasonlat, húsbavágóan eredeti). A nagyzenekari darabok teljesen megfestik a drámai hangulatot, hűen követik a játék lüktetését, gyakran az értő fülűeket térdre kényszerítve.


Szívszorító az, amikor a bajtársad egy ellenséges lövés okán a karjaidba hullik menet közben, akivel olyan sok nehézségen mentél már keresztül, a testvéredként szerettél és most csávában van. Valahogy a Brothers in Arms: Hell's Highway is ilyen nyomott hagy bennem – noha korántsem ilyen drasztikusan felfogva. II. világháborús taktikai FPS-ként némileg bukdácsol, azonban ezek a bugok félretehetők, megvagyunk mellettük, zavarnak – rendben van, ám az az áldozattétel, amit a korszak okozott és az ejtőernyősök átéltek akkoriban, nos, ennek a visszaadása emberi történetek keretein belül, az több mint elvárható. Mint egy jobbfajta háborús filmben. Csakhogy, ezt mi is átélhetjük, csak tanuljunk meg szakaszt vezetni.

Kapcsolódó cikk

14.
14.
Gáborka123
Már ki jött a játék?már játszani akor hóban:Dha ki jött vagy amit írnak ide hogy csak teszt,annak acímét valaki le írná?köszi!(:
13.
13.
DON GONDOCS
Talán a legjobb háborús fps ami az utóbbi időkben készült.
12.
12.
TargetCJ
Talán azért mert sorozatbuzi vagyok de nekem nagyon bejött ez a játék. Sztem sokkal több ilyen sorozatszerű game kéne és remélem komolyan gondolták h még mindig nem fejezik be.
11.
11.
felegyi
11# Igaz-igaz, de sztem túl sokat vártál a programtól!
10.
10.
F.E.A.R. Alma
Számomra furcsa, ahogy a játékmenet ordas hibái felett a cikkíró alázatosan szemet hunyt, és a töltelékelemekre hivatkozva felhúzta a játék értékelését, ezzel is sugallva: még ha egy valag pénzt is dobtál ki a gazdasági válság kellős közepén, ne foglalkozzál a játékkal, mert van itt nekünk léleksirató sztori és drámai muzsika, elvégre nem játszani vetted meg a Gearbox új világháborús tákolmányát!



Ami hibát lehet említeni a játékkal kapcsolatban az egyik sem csekély, hanem mind tönkreteszi az élményt. A mesterséges intelligencia nem felemás, hanem használhatatlan, frusztráló, minden egyes pillanatát megkeseríti a szerencsétlen játékosnak. Emiatt a marketing-gépezet által egekbe magasztalt taktikus irányítás is fuccsba vész. Ha pedig az alapokat a játék elhibázta, akkor hogy állhat meg ez a játék biztosan a lábán? Aki ismeri a mesét, az tudja, hogy a házat sem a tetejénél kezdik el megépíteni.



A látványról meg annyit, hogy a PC verzió nem a legütősebb, hanem egyedül az néz ki valahogy. Konzolon a játék a legfinomabban szólva is ocsmány, de még ha hozzá is szokna a jobb sorsra érdemes szemünk, akkor is állandóan késve tölti be a részletes modelleket és textúrákat a program. Így ezen nincs mit élvezni.



Mi maradt? Fapofájú bábfigurák, akik majom módjára sasszéznak az ellenséges alakulatok kereszttüzében, meg egy idegeskedő játékos, aki legszívesebben beledobná az irányítóját a megjelenítőbe, mert nem érti, miért viselkednek autista módjára a társai és nem érti ki és MIÉRT ajánlotta neki ezt a játékot egyáltalán? Egy rosszakarója lehetett, nem vitás...
9.
9.
armored death
Igéretesnek indult, de mondjuk ki őszintén: szar játék lett. Mesterséges intelligencia alulról csókolja a seggem (a társaim csak hátráltatnak az idiotizmusukkal, nemhogy még segítenének), a grafika úgy ahogy elmegy, de az is csak a pc-s verzióban. Általába véve béna folytatása az amúgyis idegesítő szériának. Ide-oda kapkod a kamera, nem beszélve a baszott idegesítő irányításról. Ha második vh-s játékkal akarom nyomni, akkor call of duty, de a Bia a közelébe sem érhet, drámai kidolgozás ide vagy oda. Ezt (is) csúnyán elcseszte a Gearbox, azt a 8.1-es értékelést nyugodtan le lehet szedni 6.1-re szerintem. Persze ez csak az én véleményem.
8.
8.
Chocho
Nekem is tetszett a cikk, de a játékot még nem próbáltam ki. Ami rávenne, az a grafika, mert az UE3-ból még mindig döbbenetes dolgokat tudnak kicsiholni, de az előző BIA-ok sem jöttek be annyira, így nem hiszem, hogy sok más hajtóerő lenne...
7.
7.
rocsikzolee
Király a teszt, a játék nekem nagyon bejött! Az Airborne-al én kemény egy pályát tudtam játszani, utána uninstall:)
6.
6.
westZsolt
zsíír teszt, sztem is 9pont de nézőpont kérdése, AIRborn nál sztem sokkal jobb...
5.
5.
Slik
Csak nekem telepitett a jatek ennyit vagy masnak is? Ki se tudtam probalni mert toltott 1 orat csak az 1 kilencedeig ment el :( Na nem baj majd Boxra XD
4.
4.
felegyi
Pc-n tolom (most Veteránon), csalódtam a játékban! Mind grafikailag, mind játékmenetileg. Nincs textúra szűrés, az emberek haja, arca, fegyverei egyszerűen siralmasan vannak kidolgozva, pedig úgy tudom hogy Unreal Engine III... E- szempontból nem értem a fejlesztőket (lásd GOW; ugyanott UEIII-al még most is a legélethűbb karaktereket dolgozták ki) Nem eget verő probléma, de FPS-nézetben ahogyan a karakterünk kinéz... Játékmenetileg csak az szúrja a szemem hogy túl gyors, a fegyverek elővétele, parancsok kidosztása, az egész lezajlik fél mp-alatt (bár lehet hogy emberünk hiperaktív...)! Hiba és bug is található benne bőven, legszembetűnőbb az hogy amikor fedezékhez lapulunk és osztjuk a parancsokat emberünk nem beszél (de ugyanott a hangját halljuk)! Pozitívum számomra a szép grafika (még ha itt ott eléggé kidolgozatlan), a REMEK!!!! optimalizálás (maxon nem szaggat, pedig mostani szemmel nézve már nincs ütős gépem), és a fasza történet!
3.
3.
Dcrysis02
Pc-n esetleg lehet orvosolni a textúrás hibát.A Warheadben és a sima Crysisben is késöbb tölti be a játék a textúrákat ezt meglehetett oldani a texture streaming 0-ra állitásával ami miatt egészben töltötte be a pályát a gép igy nem akadozott annyit és a textúrákkal sem volt semmi gond.Nem tudom hogy itt is meglehet-e ezt oldani de a külföldi fórumokon már láttam valami ilyesfajta tweaket.
2.
2.
tjames
Másrész engem úgy odaszegezett a sztoi miatt a jták elé, hogy nagyon sajnáltam hogy csak 8-10 órányi a játék. Nekem összességében, a sok zavaró hibája ellenére, a játékélmény miatt ott van a topp játékok között.
1.
1.
tjames
Az értékeléésel nagyjából egyet érzek. Hibaként felróható lett volna inkább az átvezető videókban a textúra kezelés. Siralmas. Másodperceket késik a taxtúrák betöltése. Nekem az MI-vel olyan nagy gondom nem volt, persze az is igaz, hogy a csapataimat folyamatosan mozgattam. Egykét lövésnél tovább, csak a zárótüzesek maradtak. A többi teamet folyton pozícionáltam.

Ja és még annyi hogy egyszerre csak max 3 csapatot irányíthatunk, viszont a játék során 4 csapatunk van!!!

-géppuskások (MSG vagy mi) egy géppityu plusz sime puskás

-páncélöklösök (Bazooka) van köztük egy puskás aki fedezi őket, egy töltő, és egy lövő

-sima puskások (assault) akik célzottabban lőnek, mozgékonyabbak

-fedezőtüzesek (base fire) ezek zárótüzet nyitnak és lőnek mint állatú

Tehát ez négy féle csapat
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...