Tropico 3

  • Írta: Grusi
  • 2009. november 2.
Link másolása
Sajnos egyértelműen kijelenthető, hogy a városépítős játékok szerelmesei az utóbbi években a legkevésbé sincsenek elkényeztetve. Tény, hogy évente legalább egy próbálkozás igyekszik megismételni az immáron több mint fél évtizedes Sim City 4 sikereit, ez legtöbbször csúnya bukásba torkollik...
A Haemimont fejlesztői úgy gondolták, magukra vállalják a nemes feladatot, és a 2001-ben boltokba került, és ott mérsékelt sikereket elkönyvelt Tropico folytatásának veselkednek neki – a második részről azért nem beszélnék most, mert az egy borzasztó kalózos agymenés volt, melynek (címén kívül) semmi köze nincs jelen cikkünk alanyához.


Mivel az eredeti Tropico immáron majdnem egy évtizedes, matuzsálemi cucc, így hát bizonyára sokan nincsenek is tisztában azzal, mivel is van dolguk, mikor meghallják / meglátják a címet. Bár elsőre sokan asszociálhatnak egy Karib-tengeren kibontakozó pornóra, a helyzet sajnos-szerencsére a legkevésbé sem ez: a Kalypso gondozásában megjelent stratégiában egy banánköztársaság bajos mindennapjait egyengethetjük a hidegháború legnyugtalanítóbb éveiben, melyben egy általunk választott diktátor bőrébe bújva kell egyensúlyoznunk a kommunizmus ingoványos politikai talaján. Természetesen ez még nem lenne elég egy „teljesárú" játékhoz, így mindez gazdagon meg van fűszerezve városépítéssel, szociális problémák felvetődésével, sőt, kicsiny karibi nemzetünk érzékeny viszonyával az Egyesült Államokkal és a Szovjetunióval – lesz tehát dolgunk bőven, senkit se csapjon be a sok pálmafa, a mélykék tenger és a trópusi hőség által keltett csalfa nyugalom.


A játék indítását követően az első dolog, ami magával ragadja az egyszeri játékosokat, a fantasztikusan eltalált hangulat. Mivel kis országunkban a Tropico 3
Nem jártak jól a gyűjtők
Bár a játékból eredetileg érkezett volna egy Collector's Edition is, melyre az Amazon.com jópár előrendelést fel is vett, a megjelenésére sajnos nem került sor – hoppon maradtak tehát azok, kik szobájuk falát Tropico-poszterrel szerették volna díszíteni. Az Amazon azóta bocsánatot kért a károsultaktól, kártérítést azonban (anyagi károkozás hiányában) természetesen nem biztosított.
magyar feliratokkal varázsolja el a vásárlókat, még az angol nyelv ismeretének hiánya sem jelenthet akadályt az élvezetben: a program fordítása kiváló lett, tökéletesen visszaadja azt az élt és szarkazmust, mely gyakorlatilag az élmény minden momentumát átlengi – és van egy sanda gyanúm, hogy pont a banánköztársaságok „sajátos" működésének élethű ábrázolása miatt hamar tiltólistára kerül majd az ilyen államok (kínálatban amúgy sem bővelkedő) boltjaiban. A zenei aláfestés szintén minden elismerést megérdemel, igazi karibi muzsikák között játszhatjuk el a mindenkori diktátor szerepét, s ráadásként a botcsinálta DJ még tájékoztat is a legjelentősebb történésekről  - bár hallhatóan igyekszik, hogy ne haragítsa magára a kormányt, hiszen ő maga sem szeretne egy véletlen balesetet szenvedni. A hangulat tehát valóban nagyon ott van – az elmondottakat pedig tetézi az a tény, hogy megalkothatjuk saját „El Presidenténket" is, kivel azután útra is kelhetük kis városunk utcáin, hogy begyűjtsük az elismert pillantásokat és a kedves szavakat a minket feltétel nélkül imádó (és feltehetően éhező, nyomorgó és kilátástalanságban elő) polgároktól.


A grafikára sem lehet egyetlen rossz szavunk sem: a vizuális körítés gyönyörű, tökéletesen visszaadja egy karib-tengeri sziget kinézetét. A látványvilág színes, szinte minden mozog, és egy minimális rajzfilm-utánérzés is van benne, a textúrák pedig szépek és részletesek – még akkor is, ha teljességgel „leszállunk" a földre. A legjobb az egészben, hogy a csodaszép grafikát röccenésmentesen tolja az arcunkba a játék, nem kell tehát azoknak sem aggódni, kik nem arra költik félretett pénzüket, hogy Paks energiatermelésének komoly százalékát felemésztő állat doromboljon az asztaluk alatt.


A körítés tehát teljesen rendben van, térjünk hát rá a játékmenetre!  Összesen 15 küldetésben tehetjük próbára magunkat, és általánosságban elmondható, hogy szinte egyetlen esetben sem lesz könnyű dolgunk. Kezdéskor csupán az elnöki palota és néhány, a kormányzat működéséhez elengedhetetlen épület áll majd rendelkezésünkre – valamint természetesen egy kevéske pénzmag, ami szinte pillanatok alatt eltűnik. Első dolgunk az lesz, hogy enni adjunk polgárainknak, melyet (kevéssé meglepő módon) farmok létesítésével oldhatunk meg, ha pedig ez megvan, elkezdhetünk a kevésbé kardinális, ám annál inkább meglévő problémákra koncentrálni. A termelés feleslegét exportálhatjuk a kikötőnkbe időről időre betérő hajók segítségével, melyek – ha a dolgok jól mennek – időnként bevándorlókat is hoznak szigetünkre. Ha szeretnénk megnyerni az elkövetkezendő választásokat, figyelnünk kell ezen bevándorlók, valamint meglévő lakóink elégedettségére, így folyamatosan javítani kell életszínvonalukat, hiszen kezdetekkor szinte mindegyikük lepukkant, bádoglemezekből összetákolt viskókban tengeti életét. Népszerűségünk javítása érdekében többfajta lépést is tehetünk: első körben vizenyőssé verhetjük azokat, akik fel merik emelni hangjukat ellenünk, másodsorban pedig lelkesítő beszédeket tarthatunk palotánk teraszáról, ahol a csillagokat is lehazudhatjuk az égről, hiszen mindig vannak olyanok, akik gyakorlatilag mindent elhisznek – ez az elem természetesen a való életből is visszaköszönhet.


Nem elég, hogy lakóink jólétét szem előtt kell tartanunk, figyelemmel kell kísérnünk a bal-és jobboldal véleményét ténykedésünkről csakúgy, mint a nemzetközi megítélésünket, országunk kincstárának állapotát – valamint természetesen saját privát, titokban létező svájci bankszámlánk kivonatának alsó sorában gyülekező nullák számát is érdemes gyarapítani, hiszen ez már csak így működik. A politikai egyensúly megtartása lesz kétségkívül a legnehezebb feladatunk, mely a kulcsot jelenti újraválasztásunkhoz is: míg a nacionalista párt köpködni kezd, ha lefekszünk az USA kapitalista kutyáinak, az ellentábor viszont akkor háborodik fel, ha a vallásgyakorlásnak kedvezünk politikánkkal, vagy éppen olyan botor dolgok mellett tesszük le voksunkat, mint a szabad sajtó.


Bár az államkincstár egészséges méretűre duzzasztása is embert próbáló feladat, a nemzetközi szervezetek gyakran részesítenek minket bőséges segélyekben, ha azt
Igazi diktátorok terítéken
A játék kezdetekor számos, való életben is élő vagy élt diktátor közül választhatunk – itt van többek közt Pinochet, Che Guevara, Fidel Castro és természetesen Eva Peron, alias Evita is, s mindegyikük más és más tulajdonságokkal rendelkezik. Evita például szenvedélyes szerencsejátékos, míg Pinochet megszállott alkoholista – nem szűkölködünk tehát az extravagáns avatárokban.
látják, hogy a „kutyák a világbanknál" kiszipolyozzák az országunkat. Ha nagyon megszorulunk, akár azt is engedhetjük a jenkiknek, hogy partjaink közelében végezzenek nukleáris kísérleteket – mondanom sem kell, hogy miféle hátrányai vannak egy ilyesfajta üzletnek. Rettentő nagy pluszt adnak a játékélményhez a látszólag véletlen események, melyek eszkalálódásának következtében akár teljes fordulat is beállhat az addig békésen építgetett városkánk életében. Vegyük például a részegen randalírozó amcsi turista esetét: ha úgy döntünk, hogy keménykezű Presidenteként szanaszét ütjük karhatalmi segédeinkkel a magáról megfeledkezett bakfis arcát, ideig-óráig sütkérezhetünk csak a nacionalizmus fényébe: hamar kiderül, hogy az említett ifjú apukája egy jenki diplomata, így kénytelenek leszünk bocsánatot kérni, hacsak nem akarjuk kockáztatni, hogy a következő hetek folyamán csatahajók zavarják meg azúrkék tengerünk csendes vizeit.


Mint említettem, a Tropico 3 nem tartozik a legegyszerűbb és legkönnyebb játékok közé, ami sajnos nem mindig pozitívum – ennek oka pedig az, hogy gyakran egyszerűen nem vagyunk tisztában azzal, mely faktorok befolyásolják sikerünket és bukásunkat. Az oktató mód nem sokban segít, hiszen nem fogjuk kitalálni azt, hogy épp miért gyűlölnek minket a liberális választók, ha a tutorial olyan okosságokkal kíván minket belerázni a játékmenetbe, mint a kamera forgatásának, illetve a közelítésnek-távolításnak a módja. Magamtól például sosem gondoltam volna, hogy a „garázs" elnevezésű épület, mely kinézetben is egy nagy parkolóházhoz hasonlít, nem más, mint logisztikánk legfontosabb eleme, mely „tömegközlekedést" biztosít melósainknak, illetve innen juttatják el az exportárut a kikötőkbe. Sokszor gondok vannak a felhasználói felülettel is, mely gyakran szintén nem egyértelmű, néha pedig kínszenvedés lerakni egy-egy épületet, hiszen lehetetlen józan ésszel kitalálni, hogy miért tiltja meg bizonyos helyeken az építkezést a program.


Mindez azonban nem zavarna annyira, hogy ha nem éreztem volna végig azt, hogy valami hiányzik a játékból – mégpedig az a plusz, ami miatt legendává válhatna. Valóban szórakoztató a szarkasztikus hangvétel, szokatlan és újszerű a megközelítés a városépítős stratégiákhoz képest, és elég kihívás is van a játékban, hogy lekösse a stílus szerelemeseit – ám sajnos a Tropico 3 ennyi, és nem több. Valahogy az egész kicsit színtelen-szagtalan, kilépés után nem égetett a vágy, hogy újra belevágjak a banánköztársaság apró-cseprő ügyeinek egyengetésébe. A Haemimont programja tehát sajnos nem több, mint egy tisztességes iparosmunka, mely több odafigyeléssel maradandó alkotás lett volna – így viszont félő, hogy pár év múlva csak az igazán keményvonalas stratégia-fanatikusok emlékeznek majd rá, így nyugodt szívvel csak nekik tudom ajánlani.

13.
13.
HorvathD
Jó cikk.Az első rész megvan magyarul,magyar szinkronnal ami már eleve Ganxta Zoli hangja miatt is tökéletes.Már amióta megjelent játszok vele a mai napig.A 3 észnek csak a demója van meg,mert Xboxra még nem láttam sehol.De előbb-utóbb megveszem.
12.
12.
Grusi
Sziasztok,

megleptek a kommentek, köszi a bíztatást :)

Az "eszkalálódás" szó elharapódzást jelent, csak perverz vonzalmat érzek az idegen szavak iránt, mert úgy okosabbnak tűnök.
11.
11.
ei94
Az új Jak and Daxter teszte várható valamikorra?? :)
10.
10.
d15a5t3r
Jó cikk, valóban ilyen a játék. Ennek ellenére mégis nyomtam, csakhogy sikert érjek el. Bár tényleg nehéz és meg kell szenvedni. De ha kiaknázza az ember a sziget rejtett kincseit, hamar megindul a gyarapodás. Tény, hogy van jópár furcsaság (az említet garázs funkciós dolog, illetve miért olyan nagy és modern? Egy apró sziget bádogviskós hangulatához nem illik) És az útépítés. Néha igen nehéz eljuttatni a sziget egyik feléből a másikba egy nyamvadt utat.
9.
9.
peterpal7
Grat, jó cikk lett! :)

Egy kérdés: mit jelent az "eszkalálódásának" szó?
8.
8.
ACDC 4ever
Olyan játékok kellenének mint az Empire earth 2

Azoknak örülnék a legjobban.
6.
6.
megyesfalvi_2007
Minden bizonnyal jo és igen tartalmas cikk lett, grt.:)
5.
5.
brandonlee
Remek Cikk! Gratula Grusi :) Hát a játék már nem annyira remek xD De ilyen fajta játékok is kellenek a népnek.
4.
4.
Mathia$
Jaja király cikk!

Ráadásul a képedből ítélve Metal Gear rajongó vagy! :)
3.
3.
pierre le fou
számomra csalódás, hogy szinte egy az egyben másolták az első részt, az épületektől a stratégián át a menedzselésig mindent, továbbá rendkívül sok apró, de annál idegesítőbb buggal találkoztam, volt a kampányban olyan sziget, amit ezek miatt befejezni sem tudtam.

1.
1.
BTi
jo cikk lett , gratula Grusi ;)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...