Splatterhouse teszt

  • Írta: zoenn
  • 2010. december 3.
  • splatterhouse, teszt, xbox 360
Link másolása
A 16 bites játékok modernkori feldolgozásainak korszakát éljük, s a Splatterhouse remek példa arra, hogy szinte nulla dramaturgiával és mélységgel is kellően élvezetes végeredménynek örülhetünk. A Namco Bandai az év végére beerősített, kellően nyomasztó hangulatával és erősen túlzó agressziójával csupán a démoni lények módszeres gyilkolásával foglalkozunk.

1988-ban kezdődött a Splatterhouse története, kezdetben játéktermi gépeken, de portolták TurboGrafx-16-ra és PC-re is, vérbő oldalra scrollozós beat’em up volt és többé-kevésbé erős kultusz övezte, okostelefonokon ma is hódít például – bár több évtizedig fennmaradó frencsájz nem lett belőle. A Namco viszont elérkezettnek látta az időt, hogy leporolja a címet és a mai trendeknek megfelelő remake-et dobjon a piacra. Kezdetben a BottleRocket gondozásában készült a mű, ám miután minőségi problémák miatt kirúgták a csapatot, sokan már temetni kezdték a hosszúra nyúlt fejlesztéssel sújtott projektet. Szerencsére a japánok házon belül, az Afro Samurai csapatával elejét vették a támadásoknak és befejezték a modernkori Splatterhouse-t. Öröm vele játszani, miközben azt érezzük, hogy nem is 2010 végét írjuk, hanem még fehér keretes napszemcsit hordunk, és Hungáriát hallgatunk. Közben az alsónacinkba nyúlkálunk esténként, egy hangalámondásos, B-kategóriás horrorfilmet nézve.


Kicsit zűrzavaros és kicsapongó  a játék, mintha elsőre nem tudták volna eldönteni, hogy mit akarnak elérni a címmel: vigyünk-e több interakciót a környezetbe, netán legalább annyi ütésvágást vonultassunk fel, mint az új Castlevaniában? Ám legalább annyira zavaros az egész, mint a nyolcvanas évek horrorjai, nyakon öntve nem kevés Lovercraft-szintű hangulattal, minden eddiginél véresebb tálalásban. Kicsit olyan, mintha a Wii-s Madworld HD-konzolos kivetülésével találkoznánk, némileg kevesebb ötletességgel és ignorált fekete-fehér látvánnyal. Aki a retróért van oda, annak nem biztos, hogy egy 3D-s környezetben ugyanolyan lesz az élmény, és fordítva; aki Devil May Cryokon és God of Warokon koptatta a kontrollert, annak tuti, hogy nem jön be a klasszikus játékszemlélet. A Splatterhouse is szeretett volna az arany középúton siklani a minden hiányosságot eltakaró vérrel, de nem jött össze teljesen, így aztán hagyta az egészet a fenébe. De ettől még szeretjük. 


Rick Taylor a saját vérében fekszik egy elhagyatottnak tűnő házban. Durván rászedték, amikor barátnőjével, Jenniferrel, ide, az isten háta mögötti helyre vetődtek. Csakhogy a kastély ura, az örült Dr. West sajátos módon mutatja be vendégszeretetét: lenyúlja a lányt, hogy aztán nem kevés pikantériával átitatott kísérleteket végezzen rajta. Mint azzal a rengeteg förmedvénnyel, akik a helyszínen tobzódnak. Látszólag reménytelen Rick helyzete, ám egy ősi maszk előnyös üzletet kínál számára: ha hősünk felveszi, akkor olyan erővel ruházza fel, amit használva szembeszállhat Dr. Westtel és elmeroggyant kreatúráival. Nincs mit tennie, belemegy az üzletbe, ezzel saját lelkének tisztaságát is kockára téve, de a szerelem ilyen erős. Rickkel tehát szobáról szobára haladunk, szétrúgjuk, szétszabdaljuk, kettéhasítjuk, kibelezzük az elénk kerülő ellenfeleket, gyűjtögetjük Jenny csöcsös-popós képeit, melyeket elszórva találhatunk meg, végül pontot teszünk a gonosz hatalmak életének végére. Dióhéjban ennyi a Splatterhouse, történeti szempontból ugyanaz, mint az eredeti, felesleges sallangoktól mentes – bontsuk is ki és ízleljük meg! 


Ahogy kezd elharapózni az őrület úgy durvul a játék 8 órán keresztül, s úgy válik nyilvánvalóvá a csiszolatlan élek által okozott irritáció. Repülnek a berendezési tárgyak, vérszomjas és beteges fantáziával megáldott designerek szülte rémségek botlanak az utunkba minduntalan, számos, méretekben is kimagasló főellenfelek borzolják a kedélyeket. A Terror Maszk viselője nem tesz mást, mint egyenként, kezdetben változatosnak tűnő módon szétdarabolja őket különféle vágó és szúrószerszámokkal (bárd, vascsövek), beleértve az ikonikus láncfűrészt is, s persze a lőfegyverek sem maradhatnak ki. Extrémebb esetben az ellenfeleink levágott végtagjait is hasznosíthatjuk, de a saját lehasított praclinkat is. Szó szerint vérontásról van itt szó, erősen eltúlzott formában: a bíborszínű testnedv mindent beborít, előbb-utóbb ez lesz az elsődleges szín a nem éppen tágas helységekben. Durva mi? Szükséges vagy sem, ebben a játékban tényleg nincs kecmec a brutalitást tekintve. Hazánkban szinte mindennapos tény, hogy kevés a vér a kórházakban, itt 15 perc alatt megoldanák az utánpótlást és nem szúrnák a ki véradók szemét némi forró teával és olcsó virslivel. 


A játékmenet szerves része a harc, ami a Splatterhouse úgy kilencven százalékát teszi ki. Van egy gyenge, ámde gyors támadási forma, és van egy hosszan tartó, de keményebb. Még éppen könnyűszerrel fejben tartható a kombók, melyekből mindig kapunk újat a történetben előrehaladva, de a sima támadástípusok is fejlődnek idővel. Ha elég szépen kaszabolunk, egyre jobban feltöltődik a durvább kunsztokat előhívő méter, idővel méretes tüskék is meredezhetnek ki hősünk testéből, így nem kell mást tennünk még végigsétálni a szörnyek seregén, máris holtan esnek össze, olykor maga a Maszk irányítja behemótunkat. Létezik még egy Splatter Kill névre keresztelt jóság is: ha ellenfeleink kellően legyengültek igen látványos és – komolyan mondom – videojátékos berkekben talán az egyik legkegyetlenebb módon végezhetjük ki ellenfeleinket. Szemléltetve: kapjuk ki a torz démon tüdejét a végbélnyílásán keresztül és ehhez hasonlók. Erősen limitálva van a Splatter Killek száma, az egész játék során olyan 8-9 ismétlődik végig, szóval elég hamar rá fogunk unni sajnos. Az ismétlődés persze nem újkeletű dolog, az egész játékot végigkíséri, ha új területre érünk, fokozatosan özönlenek az ellenfelek, s mikor mindent lekaszaboltuk, úgy mehetünk csak tovább. Semmi extra tennivaló nem akad. 


Kapunk még az arcunkba némi reflex-gombnyomkodós, avagy mostanság divatos nyelven szólva, interaktív  átvezetőt, főleg a durvább ellenségek lemészárlásánál, bár feleolyan összetettséggel, mint a hasonló hack’n slash címek esetében. A legnagyobb jóság mégis a retro utalások, melyek igen stílusos tisztelgések az elődök előtt. Azt kell róluk tudni, hogy ezek a 2D-s szakaszok végigkísérik az egész játékot, a hozzá illő puritán külcsínnel és csodálatos háttérzenékkel. Valamilyen elvetélt ötlettől vezérelve a Namco jobbnak látta ezen fejezeteket végletekig frusztráló platform elemekkel felvértezni, egy nyamvadt ellenőrzőpont nélkül. Persze nem mindegyikük ennyire nehéz, mindazonáltal elég kiszámíthatatlan, hogy hova ugrunk, arra viszont jók, hogy a mai nagyarcú, szuvas fogú fiatalság elképzelje, milyen is volt régen, amikor még nem töltődött vissza az élet a fedezék mögött. Kár, hogy a Splatterhouse-ban nem mutatnak fel egyenletes minőséget ezek a szakaszok.


Az első végigjátszás után sem áll meg az élet szerencsére, ott van még a Survival mód is, ahol a hullámokban érkező ellenfeleket kell felkoncolnunk csinos pontszámokért cserébe. Újra nekiveselkedhetünk Jenny pucér képeinek megkeresésének, de a legmarkánsabb extra az az, hogy megtalálható a játék lemezén a három klasszikus Splatterhouse is. Tényleg kemény kihívást szolgáltatnak, s még én szidtam a 2D-s szakaszokat az előbb -na ide már elkélnek a veterán tapasztalatok. 


Nem nagyon kell nagyítóval kutakodni a technikai fejetlenségek után, jópár olyan baki nehezíti meg életünket, amiért a Splatterhouse-t idő előtt kivettük a meghajtóból, és inkább toltunk egy kis Castlevaniát megnyugtatásképpen. Elsőnek itt van a hosszú betöltési idő, s mivel elég gyakran elhalálozunk, sokszor akár 1-2 percig is tétlenül ücsörgünk a képernyő előtt. Szó sincs róla, hogy unalmas a nagyon eltalált töltőképernyő, de összességében a nettó játékidő így nem elég. Ráadásul az átvezetők sem ugorhatók át, volt olyan eset, amikor négyszer kellett végigülnöm egy-egy pazar filmecskét. Rick elég sokszor hajlamos belezuhanni a halálos szakadékokba úgy passzív módon, pedig azt hihetnénk, hogy stabilan áll a lábán, holott nem. Mellesleg a kamerakezelés sincs a dolgok magaslatán, olykor elég átláthatatlan helyen mutatja az eseményeket, főleg bossharcoknál válik veszélyessé. A framerate sem a kiugró sebességről híres, sok ellenfélnél a béka feneke alá esik, de úgy általában hozza a 30 fps-t. 


A prezentáció alapvetően nem egy top, de elég bizarr ahhoz, hogy egy csapásra megkedveljük, ugyan eléggé szűkös a játéktér és ami van, ott is találunk hiányosságokat, persze úgyis a vér a lényeg, ugyebár. Kicsit képregényes stílusra emlékeztet, párszor viszont nagyon sötét, szinte csak Rick vöröses körvonalait látjuk, kicsivel kidolgozottabb fényeffekteknek örültünk volna. Az erőszak animálása tökéletes, végtagok hullnak, szinte már nem is látunk a testnedvektől, elég morbid az összkép, kétségtelen, hogy a célközönségnek tuti bejön majd. Tovább növeli a Splatterhouse abszurditását a metálos aláfestő zene, de a Terror Maszk folyamatos kommentárjaitól is padlót fogunk: végletekig szarkasztikus és kárörvendő, valamint imád káromkodni is – Jim Cummings remek munkát végzett. 


Sajna a Splatterhouse idő előtt kifogy a trükkökből, folyton elénk rakja a már látott ellenfeleket, monotonná válhat, amit már a kirobbanóan naturális formája sem képes elfedni. Ennek ellenére mégis imádtuk, holott tömény és régimódi értékeket képvisel, magasról tesz arra, hogy a játékmechanikai fejlődés már előtte jár, megmarad a cinikus, polgárpukkasztó, ámbár földhözragadt megoldásainál. A váz viszont ingatag, főleg az idegesítő bugok miatt, több kifinomultságra lett volna szükség, mégis elégnek bizonyult ahhoz, hogy a rajongók száját betömjék vele. De majdnem átesett a ló túloldalára. 

Kapcsolódó cikk

28.
28.
metallica95
Miért nem árulják az 576-ban?
27.
27.
PortalMan
Én mindig is imádtam az ilyen eszetlen öldöklős játékokat,így hát remélem nem fogok benne csalódni :)
26.
26.
Mortician
#25: Namco Bandai játékok tudtommal nem szokott különbség lenni. Szvsz teljesen mindegy mire veszed meg.

Nekem karácsony után mindenképp meglesz! :)
25.
25.
Raam989
Én nagyon szemezek a játékkal, régóta vártam már, de az értékelések kicsit eltántorítottak. :(
Minden esetre egy próbát biztos teszek vele. Melyik gépre érdemesebb megvenni, van valami számot tevő különbség a két verzió között?
24.
24.
LTwin
Jó kis teszt!:) Grat! Hát a játék már nem annyira:)
23.
23.
ZeWa
#22: Csak nekem tûnnik úgy, hogy nem olvastad el a cikket? Az 5. sorban írják, hogy 88-as játék, ami kicsivel épphogy megelôzi az általad említett játékokat.
22.
22.
Joc1
csak nekem tűnik úgy hogy rendesen összelopkodták az eddigi siker játékokat és belerakták egy véres masszába? brutalitás: prototype alvilági cucc: darksiders (csak hogy a legújabbakat említsem)
21.
21.
Yagami Light
#20: Bizony, arra én is kíváncsi lennék. Így a videók alapján bejön, de azért egy tesztet is elolvasnák róla.
20.
20.
Razielhu
nem valószínű hogy kipróbálom így pontszámot elnézve. Meg am se én stílusom.
Az viszont szeretném megkérdezni, hogy Majin and the Forsaken Kingdom teszt mikorra lesz várható? :)
19.
19.
IceColdKillah
Egész egyszerűen imádom az ilyen monoton játékokat, segít kikapcsolni az agyat, és csak a hüvelyk ujj zsibbadása késztet egy kis szünetre:) Viszont hatalmas kár hogy nem jön pc-re! TT_TT
18.
18.
szabovagyokk
Végre ki tudtam próbálni a játékot és tényleg nagyon soknak tartom azt a 7.1-es pontszámot. Legjobb indulattal egy 6-ost odapakolnék neki, mert valójában semmit nem mutat fel a játék, kb. 10 pecig élveztem igazán, aztán már csak unni kezdtem.
17.
17.
Yagami Light
#16: Véleményem szerint a fejlesztők játék alacsony teljesítményét a hektoliter számra kifröccsenő vérrel próbálták álcázni, ami manapság elég hatásos, bármilyen igénytelen játékról legyen is szó. Majd készítenek róla néhány sűrűn váltakozó kameranézetből álló trailert, alátesznek valami zúzós nótát és kész a siker. Sokan meg fogják venni, de sokan meg is bánják majd, hogy megvették.
Nagyrészt parasztvakítás.
16.
16.
mephi
Mivel sok a vér benne sok kis Vérpistike meg fogja venni. Kár, hogy csak ennyire futotta ez a játék, többet vártam tőle.
15.
15.
Mortis
ÓÓÓ...Ennyi vért. Ha nem lenne tényleg annyira veszettül monoton, akkor gondolkodás nélkül beruháznék rá.
14.
14.
joati
Ami pozitívumként van felsorolva az számomra csak másodlagos egy játék kiválasztásánál. Viszont ami a negatívumokat illeti , nos a felsoroltak alapján el is döntöttem hogy nekem erre nincs szükségem , köszi !
13.
13.
InGen
#3: Röviden össze tudnám foglalni: az nagyon jó, hogy iszonyatosan brutális a játék, és mellé vicces, csak a játszhatósága rossz. :)

Én általában a játszhatóságot tartom egy játék legfontosabb részének, úgyhogy én is kevesebb pontot adtam volna rá, de a hangulata mondjuk attól még elkaphat. Tehát ettől sem lettél okosabb igazából :)
12.
12.
kekvillam
#2: Ezzel te bagyon is igazad van én is úgy éreztem mint ahogy te is,
de én erre a játékra egy forintot nem adnék ki mert már csak azért is mert nagyon monoton és én is kevesebbet adtam volna de nagyon jo a teszt grat!
11.
11.
Top Secret
Grat a teszthez ennyi vért még egy játékban nem láttam nem kicsit brutális.
10.
10.
Naliak
Maradok a Mad World-nél :)
9.
9.
Scoo
#7: Eddig 26 kritikus pontszáma alapján átlagban 59 pontot kapott, azaz a hat pontoddal egész jól eltaláltad.
8.
8.
Nem szeretem a felesleges erőszakon alapuló játékokat, ez is tök értelmetlennek tűnik, bár kétségtelenül vannak benne jópofa beszólások :/
7.
7.
Yagami Light
#1: Én inkább még sokallom is a pontszámot. Én egy 6-ost adtam volna rá, de azt is jó indulattal. Nagyon monoton egy játék. Dögunalomba fullad egy-kettőre.
Ha ez 7.1-et kap, akkor a Dantes Inferno simán kaphatott volna egy 9-est.
6.
6.
Scoo
#4: Csak úgy árassza a karácsonyi hangulatot az egész game :)
5.
5.
zsilvolgyi
4.
4.
Sogi
békés egy játék, már a screenshotok alapján is. a textúrák 80%a kb a vért teszi ki :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...