World of Warcraft: Cataclysm teszt

  • Írta: InGen
  • 2010. december 28.
  • pc, teszt, world of warcraft cataclysm
Link másolása
Deathwing haragja felperzselte Azeroth vidékeit. Az őssárkány lángja nyomán teljesen megújul a World of Warcraft, ami most kezdők és haladók számára is soha nem látott élményeket tartogat. A kérdés pedig nagyon egyszerű: elég bátor vagy hozzá, hogy belépj ebbe a varázslatos világba?

Nagyon furcsa kiegészítő  a Cataclysm, mert nem lehet pusztán önmagában beszélni róla, hanem szólnom kell a megjelenés előtti patchekről is ahhoz, hogy teljes képet kapjunk. S ha belemerülök, akkor valószínűleg csak azok fogják érteni a cikket, akik egyébként is járatosok a World of Warcraft világában, nekik pedig valószínűleg nincs szükségük arra, hogy ezt elolvassák. Szóval a helyzet a következő: az eddigi kiegészítők esetében a formula viszonylag egyszerű volt, mert kaptunk egy-egy teljesen új kontinenst a Burning Crusade-ben és a Wrath of the Lich Kingben is, s gyakorlatilag minden főbb újdonság itt volt elérhető. Az általános változásokat a karakterosztályokkal és más apróságokkal kapcsolatban persze megkapta mindenki, de a lényeghez meg kellett venni a kiegészítőt.
 

Nos, ez most megváltozott. A Cataclysm ugyanis nem hoz be új kontinenst, hanem visszatér a Warcraft világ két fő földrészéhez, Kalimdorhoz és az Eastern Kingdomshoz. A probléma ugyanis a következő volt: ahogy a játék fejlődött az utóbbi 6 évben, az alapverzió két földrésze úgy kezdett egyre jobban lemaradni az új területek színvonalától. Ez nem csak a grafikában, a pályatervezésben és a küldetésekben mutatkozott meg, hanem technikai dolgokban is: ezeket a részeket például még másképpen készítették el, mint az új kontinenseket, így például a Burning Crusade-ben bevezetett repülő hátasokat itt nem lehetett használni. S ahogy nő a WoW népszerűsége, egyre több az újonc is, s a Blizzardnál felmerült az igény, hogy a friss húsok játékélményét is megdobják egy kicsit, amihez viszont alapjaiban kellett átalakítani mindent, amit eddig tudtunk. 
 

Úgyhogy a Blizzard vett egy nagy levegőt, és szinte mindent megváltoztatott, amit eddig a játékkal kapcsolatban tudtunk.  Az egész persze a történettel kezdődik: ahogy azt a már mindenki által látott fantasztikus renderelt intróban megtekinthettük, a Warcraft sztori egyik régi alakja, az őssárkányok által bebörtönzött Deathwing kiszabadul, és gyors tereprendezésbe kezd. Ezt az eseményt új hívják, hogy Shattering, és azt jelenti, hogy a két fő kontinens minden területe megváltozott: pusztaságok töltődtek fel vízzel, sivatagok szakadtak ketté, épületek dőltek romba, hegyek omlottak össze, erdők pusztultak ki; egyszerűen megváltozott a világ. Ez lehetőséget adott a Blizzardnak arra, hogy a két öreg kontinenst teljesen újratervezze, újraépítse, s ezzel párhuzamosan szinte teljesen megváltoztassa a fejlődés menetét. S persze végre repülhetünk is!
 

A megújult területek csodálatosan néznek ki, de ami hasonlóan fontos, hogy a küldetések nagyrésze is megváltozott. A korábbiaknál sokkal érdekesebbek, jobban követhetőek, még több van belőlük, mint eddig, ami sokkal kellemesebbé teszi a kezdők számára a fonal felvételét. Ami egyébként döbbenetes dolog, mert a WoW így is az egyik legkönnyebben elérhető, legjobban játszható anyag, ami valaha készült. De itt még nincs vége: jelentősen átalakult a kezelőfelület is, minden sokkal szebbé és átláthatóbbá vált. Ezen kívül a játék látványosabb, egyértelműbb jelzéseket ad szintlépéseknél és az új képességek megszerzésekor, s mellé még hasznos tanácsokkal is ellát egy-egy adott skill használatát illetően. 
 

Ami viszont a kezdőket, az újrakezdőket és a régieket is érdekelheti, az a két új faj bevezetése. Ők a goblinok a Horda oldalán, és a worgenek a Szövetségnél, mindegyik a maga teljesen egyedi hangulatú kezdőzónájával. A goblinok esetében persze a technika és a humor dominál a lenyűgözően kreatív küldetések alatt, míg a worgen sztori egy igazi fantasy-thriller hangulatbomba. Középkori, sötét és ködös angol városka, vérfarkasok, hősiesség, árulás, elkeseredett küzdelem –van itt minden, a történet és a hangulat szimplán lehengerlő. A fajokkal kapcsolatban érdemes még megemlíteni, hogy a Blizzard feloldotta a korábban érvényes faj-karakterosztály kombinációk határait, így a jelenlegi 12 különböző faj és 10 különböző osztály már kevés kivételtől eltekintve szinte teljesen szabadon kombinálható –nem mindennapi látvány a tauren paladin.
 

Eddig az alsóvégről beszéltünk, úgyhogy most térjünk rá a high-end tartalomra. A Cataclysm 80-ról 85-re emeli a szintlimitet, amihez rögtön szükség volt néhány változásra pár alapvető játékelemben. A talentrendszer már kezdett túlzottan nagyra hízni, tele volt mindenféle képességgel, amit senki nem akart, de kénytelenek voltunk kirakni őket, ráadásul az egész túlzottan bonyolultnak tűnt a kezdők számára. Nos, a fejlesztők kidobták az egészet, és visszarövidítették a három fát, így 85-ös szintig összesen 41 talentpontot oszthatunk el, ráadásul 10-es szinten választanunk kell egy specializációt (a három fa közül az egyiket), s egészen addig nem rakhatunk pontot másik fába, amíg az első ki nem töltöttük. Ezzel az egész rendszer sokkal egyértelműbbé és logikusabbá változott, minden talent kívánatos lett, ráadásul a Blizzard így kilőtte a túlzottan hibrid buildeket, amiket lehetetlen volt kiegyensúlyozni.
 

Habár nem a megemelt szinthez kötődik, de fontos volt végre rendbe rakni a guildek rendszerét is. A rossz nyelvek szerint ugyanis a WoW-ban a guild eddig nem volt más, mint egy közös chat csatorna. Ami egyébként lássuk be, igaz is. Most azonban a helyzet megváltozott: minden guild szinteket léphet, achievementeket kaphat, s ezzel párhuzamosan az aktív és hűséges tagok reputációja is növekszik. Így olyan spéci apróságokra tehetünk szert, mint némi mountsebesség-növelés, extra tapasztalati pont, de a guild által új, máshogy be nem szerezhető petekhez, hátasokhoz és más extrákhoz is így juthatunk hozzá. Ezáltal talán mindenki meggondolja, hogy egyrészt milyen közösségbe lép be, másrészt pedig talán nem lesz olyan gyakori a guildből ki-be lépegetés sem. 
 

De térjünk a lényegre: ahhoz, hogy felérjünk 80-ról 85. szintre, szükség van új területekre is, s ezek gyakorlatilag simán integrálódnak bele az eddigi világba. Kezdve a WoW eleje óta lezárt, s most végre megnyitott Hyjal-hegytől az egyiptomi hangulatú Uldumon keresztül, a hihetetlenül brutális, földalatti Deepholmig az összes új zóna lenyűgöző. S akkor még nem is szóltam Vashj’irról, ami a játék első, teljesen víz alatti része, ennek megfelelő növény- és állatvilággal, ahol egy különleges, vízicsikó hátassal közlekedhetünk. Nem csak, hogy csodásan festenek ezek a területek, de a rajtuk szétszórt közel 600 quest elsöprő többsége minden korábbinál kreatívabb, változatosabb, mókásabb, izgalmasabb, vagy nagyszabásúbb. Ráadásul mindenhol használják a Lich Kingben bevezetett phasing technológiát, aminek köszönhetően a világ folyamatosan változik a tetteink és a megoldott küldetések hatására, így amikor elhagyunk egy-egy zónát, tényleg úgy érezzük, hogy nem feleslegesen küzdöttünk, hanem elértünk valamit. Mindez kombinálva a többször jelentkező átvezetőkkel és a több fronton zajló, eposzi sztorivonallal azt eredményezi, hogy MMO létére a WoW már szinte olyan élményt nyújt egyedül játszva, mint egy klasszikus szerepjáték.
 

Ha pedig sikerült felérnünk a maximális szintre, várnak a vadonatúj 5 fős instance-ok, valamint a 10 fővel és 25 fővel egyaránt játszható raidek. Melyek közül lehetetlen lenne belekötni bármelyikbe is: hangulatban, kidolgozásban, pályatervezésben abszolút csúcsminőség mindegyik. Ráadásul a Blizzard a nehézséget és a progressziót is nagyon jól belőtte: nem mehetünk be például rögtön az 5 fős dungeonök heroic verzióiba, mint ahogy tettük azt Lich Kingben, hanem előtte meg kell szereznünk egy bizonyos szintű felszerelést. Így persze az is biztosított, hogy nem kapunk magunk mellé túlságosan alulöltözött társat, ha a csapatkereső használatával szeretnénk instázni menni. Némi kedves bónuszként pedig a veteránok örülni fognak egy kis nosztalgiázásnak a klasszikus Deadmines és a Shadowfang Keep remake-jének végigjátszása közben.
 

A Blizzard persze a PvP-t sem hanyagolta el, így kaptunk két teljesen új battlegroundot, és egy új PvP zónát is. Az egyik új csatatér a Twin Peaks névre hallgat, és gyakorlatilag egy kétzászlós Capture the Flag játékmódra épül, ahol akkor szerzünk pontot, ha mindkét zászlót sikerült megszerezni. A másik a Battle for Gilneas, ami szintén egy klasszikus játékmódot, a Dominationt veszi elő (hasonlóan Arathi Basinhez), s három különböző pont elfoglalásával termelhetünk pontot a csapatunknak. Amelyik fél előbb eléri a meghatározott pontmennyiséget, az nyer. A fejlesztők folytatták azt, amit az előző kiegészítőben Wintergrasppel elindítottak: az új PvP zóna a Tol Barad, ahol kétóránként indul a harc, és három különböző pont elfoglalásáért küzd egymással a Horda és a Szövetség. A győztes a következő körben védekezik, a vesztes pedig támad. A hangulat itt is megvan, az egyetlen probléma, hogy egyelőre nem sikerült a dolgot megfelelően kiegyensúlyozni, mert a védekező félnek elég egyetlen pontot bevédenie minden erejével, így jelenleg támadóként nyerni nem túl gyakori esemény.
 
Amire viszont furcsán nézek, az a vadonatúj szakma, a másodlagos professionként felvehető  archeológia. A lényege, hogy bizonyos ásatási területeken kikaparhatunk kőtáblákat, majd azokat összeillesztve mindenféle érdekességet tudhatunk meg Azeroth történelméből, s mellé még jutalmak is üthetik a markunkat, főként spéci felszerelések formájában. A probléma csak annyi, hogy az egész köré épülő minijáték hihetetlenül unalmas, s az igazán jó jutalmak pedig elég ritkák (nem létezőek), így nem nagyon látom be, ki fog ezzel foglalkozni. Az ötlet persze nem rossz, csak a megvalósításon kellene még csiszolni egy kicsit.
 

De ettől, és még néhány apró bugtól, hibától eltekintve egyszerűen lehetetlen belekötni a Cataclysmbe. Az előző két kiegészítőre jellemző volt, hogy annyi tartalommal érkeztek, mint egy teljes játék. Ez viszont nem igaz többé: a Cataclysmben legalább három teljes játéknyi tartalom van, olyan aprólékossággal és odafigyeléssel tálalva, amilyenre csak a Blizzard képes. De még ennél is lenyűgözőbbnek tartom, hogy az egyébként is játéktervezői mestermunkának számító WoW néhány fontos részét úgy sikerült megváltoztatni, hogy az iskolapélda minden jövőbeli MMO számára. Viszont még ennél is fontosabb, hogy egy olyan világban, ahol egyre inkább a látvány és a csili-vili külsőségek dominálnak, a játékélmény és a tartalom mennyisége pedig folyamatosan csökken, a World of Warcaft visszaidézi azokat az időket, amikor valahogy jobbak voltak játékok. Még volt bennük lélek. És ez süt a Cataclysm minden egyes képkockájáról: a lélek.

Kapcsolódó cikk

70.
70.
boridori
sziasztok!
Marci vagyok. Nagyon szeretem a WoW-ot szerintem a világ egyik legjobb játéka.

majd még írok:Marci
(a kedvenc és eddig legjobb játékom a WoW)
69.
69.
Macsee33
1. annyira bírom hogy sokan azt mondják a WoW-ra h kocka játék...ennyi erővel a fb is, manapság az emberek azon lógnak...ráadásul ez még mobilon is van....valaki nem bírja ki h másnak kölcsön adja a telefonját és nem tud fb-zni...és most hasonlítsuk össze a kettőt....
2. a legtöbb WoW-os azt mondja hogy rossz lesz a Cataclysm (én is ezt mondtam) azt kiadták, (én az eredetin vagyok) és nem is rossz...talán a fejlődés 85-re egy kiiicsit időigényes, de igaz 85-ös szinten jönn meg az élet...néhány helyet én is sajnálok de a legtöbb sokkal jobb lett....
aki nem így van vele azt csak sajnálni tudom....de nem akarok vitát..
további szét napot..
68.
68.
Josi21
Sziasztok

66: olvasd el a hszokat 1-től,ha tudod őket értelmezni,akk megérted mért irtam.

Nem lenézem a Törtön játszókat,de ha eredtin nyomnák nem sok raidet tudnának befejezni.

Bár már a WoW is kezd 3+os játék lenni,semmi kivívás.

BB szép napot
67.
67.
Kriszg
#66: mármiértne? aki törtön játszik az ugyanúgy tudni fogja mit/hogyan/merre/hányméter szóval ez a tipikus önelégültség amikor lenézik a törtösöket ... igen sok mindent élvezhet majd a játékban mint eredetin ... és igen eredetin ÉS törtön is játszok, köszöntem.
66.
66.
Josi21
Sziasztok

Nem akarok senkit megbántani,de aki nem játszott,és vagy csak Törtön tette az miért irkál ide?
Személy szerint 6 azaz hat éve játszom,korom 45 nem éppen fiatal(csira) korba tartozom,napi 2-3h hétvégén ha családommal nincs program akár egész nap xD

Előttem hozzászólóknak csak annyit:

1. WOW-ban 80 mostmár 85 után kezdődik az élet(addig csak szenvedsz,hajtasz azért hogy elérd)

2.Nem kell kockának lenni a játékhoz(bár minél többet játszol,jársz raid-ekre,vagy pvp-zel annál jobb cuccaid lesznek ami a játék a fő irányelve)

3.Nagyon sok segítőkész ember/ork/elf/undead/stb XD van a játékban.

Többet nem is írok,aki játszik vele az érti mit akarok mondani,aki Nem az soha nem is fogja.

BB szép napot mindenkinek BB= bye bye aki esetleg nem wowozik :D
65.
65.
szaky93
Én igazából nem várom az új kiegészítőt persze kifogom próbálni a LK et is csak kipróbáltam T7 be belekóstoltam de nem tetszett. Hiányozni fog a régi Azeroth :( sőt már a WotLK megjelenése óta hiányoznak a 70 es insták az akkori ténykedések BT SWP. Meg mikor még csak vártuk SWP bekerülését hogy vajon milyen lesz . meg Karazant farmoltunk és Gruul-t. Régi szép idők amik már sosem jönnek vissza :( R.I.P.
64.
64.
hakydakillah
kimaradt a 6os a milla előtt
63.
63.
hakydakillah
62. akkor keverném a két országot, ha azt mondanám, hogy Japán Peking, és Kína fővárosa meg Tokio, vagy, hogy a sushi az tipikus kínai étel.
Ebben az esetben a hírre emlékszünk másképp, nekem japán srác rémlik, neki meg kínai. Annyit tudok biztosan, hogy az ázsiai régió már rég milla felett jár, és Kínát inkább a cenzúra végett emlegetik.Csak fel lett fújva, mert semmi köze nincs a két nemzet keveréséhez, hanem inkább egy nagyon régen olvasott hír hiányos felidézése.
62.
62.
Skyer
#61: Mi sem örülünk ha lengyelnek vagy románnak néznek minket... Igaza van ezzel a kínai-japán dologgal kapcsolatban. Két külön dolog.
61.
61.
hakydakillah
60. pár éve olvastam még gamekapocson ezt a hírt, de a fene emlékszik rá, hogy japán, vagy kínai kocka csávókról szól. Már nem kell ezen is kiakadni. Te szóról-szóra emlékszel mindenre, amit pl. két évvel ezelőtt, kedden 16:00kor az anyud mondott? Mit kell mindent úgy felfújni, és ilyen fanatikusan védeni egy játékot? Ments Isten viccet megemliteni a WOW-ról, mert már vége a világnak...
60.
60.
Batri
#59: azok nem japánok hanem kinaiak, jó lenne már nem összekeverni a 2 népet/országot...
Csak az válik olyanná mint az SP szereplői, aki amúgy is hajlamos rá. Csak a WoW miatt, és a divat utálata miatt nagyitják fel ennyire az egészet.
59.
59.
hakydakillah
57. viccnek szántam, a smiley is erre akart utalni... Ezen csak az sértődik meg, aki esetleg magára ismer, és megsértődik...

Amúgy meg igenis nagy függőséget tud okozni, hisz japánban már úgymond külön megélhetési mód / munka a WOW. Vannak akik pénzért pár hónapig mást se csinálnak, mint feltúrbózzák a karakteredet.
Persze nem vagyok a játék ellen, játszottam, ha nem kéne fizetni érte, érdekelne is. Nem WOW centrikus a föggőség, mert ahogy más is írta, van aki csak 1-1 órát játszik vele, de rengeteg a South Park által ironikusan jellemzett játékos is.
58.
58.
ssominho
Aki azért írt ide hogy leírja milyen rossz a wow meg hogy nem érti miért játszanak vele, azokat csak sajnálni lehet. Személy szerint én azt nem értem hogy pl FPS-sel miért játszik vki de nem is kell értenem. Másnak az tetszik nekem meg ez.
57.
57.
Batri
#56: igen, te aztán biztos tudod mivé válik... no comment
56.
56.
hakydakillah
55. ebben a témában szerintem a legjobban a SP:WOW-os része tükrözi, hogy mivé válik a legtöbb WOW mániás. Nagyon vicces rész, aki még nem látta, annak kötelező:

http://indavideo.hu/video/South_Park_-_WOW_Magyarul
55.
55.
Ragnarök
#38: A WoW nem zárja ki azt az, hogy a játék mellett normális életed legyen. Én is WoWozok szinte minden nap (amikor otthon vagyok) és mégis be tudom osztani úgy az időmet, hogy abból jusson bőven a barátnőmre és a tanulásra is. (Meg néha a többi hobbimra lásd: zenélés.)

Más... én őszintén nem értem azokat, akik beböfögnek az ilyen cikkekhez, úgy hogy még a büdös életben nem próbálták ki a játékot. De az ő gondjuk. Mindenkinek meg van a saját véleménye és egy közösségben jó lenne ezeket úgy kifejteni, hogy mások érzéseit ne sértsük meg a vélemény nyílvánításunkkal.

A cikk jó lett InGen, grat hozzá! :)
54.
54.
Skyer
#53: Ismerős. Azokat mindig hullakempelem, amíg le nem törlik a játékot :D
53.
53.
IceColdKillah
#50: Én pont ezeknek a bunkóknak az ellentéte vagyok :) Mindig megpróbálok segíteni a másiknak, gyakran volt olyan az Aion-ban hogy valaki vadászott az éppen küldetést teljesítő nála sokkal alacsonyabb szintű karakterekre. Ekkor mindig vérszemet kapok, és mikor már harmadjára tár vissza, akkor oda írja hogy " Hú de kemény vagyok hogy 1 nálam 2-3 szinttel alacsonyabbat ölök"....
Szánalmas hogy ilyen idióták is élnek a földön....
52.
52.
Sarkadi
Nem vitát akarok ezzel kirobbantani,de nem tudom megérteni,hogy miért játszanak ezzel a kocka halmazzal ilyen sokan.Most jöhet az a duma,hogy játékélmény,de ez szerintem nem ok a fent irtakra. :)
51.
51.
attila4545
#50: A tört szerveres wow(főleg a magyar) olyan szinten sehol van a wowhoz képest.A grafikán kívül egy teljesen más játék.NE mondj véleményt a wow-ról tört szerver alapján.És ezt mindenkinek mondom a tört wow alapján ne itélje meg a wowot mert a tört szerverek ...(ide most sok csúnya dolgot írnék de az csúnya lenne)
50.
50.
Adamknight
#36: Én a Siel-en vagyok az Infinite Aion-ban XD

Hát még mindig nem tudom, hogy mi a jó a wow-ban. Elkezdtem egy karit a wow tauri szerveren fel is húztam 80-ra. Azután craftoltam, majd beszéltem emberekkel, akik közül 10-ből 9 mind elküldött a p*csába mert nem ismertem a rövidítéseket, meg mondván hogy milyen low vagyok. Személy szerint egyedül ennél az MMO-nál tapasztaltam, hogy az emberek olyan mértékben nem tudják abba hagyni a játékot, hogy kész idegroncsokká válnak tőle. Tudom én hogy vannak olyanok, akik nem ilyen szinten játszanak, de az előttem lévők is elmondták már, hogy a wow-hoz idő kell, és az emberek nagy-többsége ezt az időt nem fogja elpazarolni arra, hogy segítsen embertársain, akik esetleg nem olyan profik, mint amilyennek ő gondolja magát. Aionban ilyen problémám pl sose volt.
49.
49.
Kriszg
elég izléses lett, kedvcsináló ez a cikk nekem nagyon bejött de azért ez a kieg nekem azértsem tetszik ... régi wowosként nem örülök a változtatásoknak ://
48.
48.
Skyer
#47: Cirka 12 millió. Nem 11. :D
47.
47.
orange
pff. És van aki még ezt a játékot játssza is xD
46.
46.
Giga0509
#19: Ezek csak a questek,de amúgy meg nem mindegyik ilyen,vannak sokkal jobbak is.De amikor eléred a 80at onnan indul be igazán...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...