Gears of War: Judgment teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. március 18.
  • gears of war judgment, teszt, x360
Minden platformnak megvannak az ikonikus húzócímei - ilyen a Gears of War is, amiért érdemes volt Xbox 360-at venni. A Judgment meghajol a közönség előtt és a fékeveszett örömzenélésbe kezd. Negyedszerre is működik.

Az Epic Games sorozata eleve trilógiának készült, a 2011-es harmadik résszel lezárult a Marcus Fenix története a locustokkal vívott háborúban. Szerencsére az univerzum számos olyan momentumot és karaktert vonultat fel, amiért érdemes újra leporolni a címet – ha másért nem is, a név tutira eladja a programot. Az Epic brigádja helyett ezúttal a lengyel People Can Fly csapata ütötte nyélbe a Judgmentet – a srácok már bizonyítottak a Painkillerrel és a Bulletstormmal is, így a minőség egy percig sem volt kérdéses. Vajon egy előzménytörténet képes-e tovább öregbíteni a frencsájz hírnevét? Szükség volt-e rá egyáltalán? Nos, elöljáróban annyit elárulhatok, hogy bár az új rész élvezetes, hiszen a széria minden eszenciája benne van, de vajmi keveset ad hozzá a meglévő hagyatékhoz. Töltelékrész – ha úgy tetszik, egy masszív lábakon álló viadukt a jelenlegi és a következő generáció között.


A kezdő képsorokon azt láthatjuk, amint a nagydumás szöszi baka Damon Bairdet és a Kilo osztag többi tagját láncra verve vezetik hadbíróság elé, Loomis ezredes karmaiba, mivel látszólag rossz fát tettek a tűzre, parancsmegtagadással vádolják őket. Szerencséjükre, az ő szemszögükből is megismerhetjük a történteket: a kampány visszaemlékezések formájában elevenedik meg előttünk - egészen az Emergence Dayig, azaz a háború kezdetének napjáig ugrunk vissza az időben. Helyszínünk a Sera bolygó, ahol az emberiség egyeduralma véget ér: a föld alól előbújnak a locustok hordái. Baird és a többiek vallomásával tarkítva ismerjük meg a Kilo osztag kálváriáját: Augustus "The Cole Train" Cole, és az olyan újdonsült karakterek, mint a kis vörös kadét, Sofia Hendricks és az összeégett arcú veterán, Garron Paduk szintén a játszható hősök között van. Nem mondanám, hogy a történet nem tartogat meglepetéseket, de az tény, hogy a narratívát tekintve a jelen epizód a leggyengébb mindközül. A fejezetek közt kissé sekélyes átvezetőket látunk, melyek főként abban merülnek ki, hogy hőseink egyik helyszínről a másikra látogatnak, berúgják az ajtót, rádióznak egy sort, csipkelődnek, és döngetik a mellüket, erőltetett szövegeket tolva, s így még véletlenül se zárjuk a szívünkbe őket. A Gears 3 kiterjedt ütközeteivel és fordulataival nem veheti fel a versenyt, de a háború első napján ez ugye érthető is. Az egyes fejezetek élesen elkülönülnek egymástól, kissé statikus élményt nyújtva, de ennek ellenére nem lehet okunk panaszra.


A Gears of War: Judgment nem akarja újra feltalálni a spanyolviaszt, ugyanazokkal az ismérvekkel találkozunk, mint korábban. A játékmenet a megszokott mederben zajlik: lineárisan haladunk előre a pályákon, kisebb, vagy nagyobb tereket tisztítunk meg az változatos összeállításban érkező ellenfelektől, majd mehetünk is tovább. A védjegyé vált tempó és fedezékrendszer továbbra is remekül működik – ezzel nincs is probléma, az évek során már belénk rögzült a mechanika. A Judgment viszont csavar egyet az ismerős recepten, és nagyobb hangsúlyt kap a pontvadászat. A Halvo Bay-konfliktus során elsőként a grub tüzérség által megtépázott városban kavarunk, egy szerencsétlenül jár konvojt felkutatva, katonai múzeumot megtisztítva, egy hidat elfoglalva és az akadémiára behatolva. S ez még csak a kezdet! A pályatervezők kezeit megcsókolnánk, elvégre sikerült több útvonalon is bejárható, többszintes helyszíneket kialakítaniuk, ahol számos taktika kifizetődő lehet – persze csak ésszerű keretek között. A szétbombázott romok. elhagyatott terek, hatalmas épületbelsők között kavarva egy csapásra otthon érezzük magunkat. Tüzek emésztik fel a roncsokat, hullák mindenfelé, a szél esőpermetet fúj az arcunkba, a hangulat máris a tetőfokára hág – ámuldozásból nem lesz hiány. Még egy piros pont a készítőknek.


Hamar szembesülünk azzal a jelenséggel, hogy falakra festett, vörös Gears-emblémákba botlunk. A jeleket közelebbről megvizsgálva ún. Declassified-kihívásokat fogadhatunk el, így némileg nehezebb fejlemények várnak ránk a későbbiek során. A célok sokrétűek: bevállalhatjuk, hogy erősebb ellenfelekkel csapunk össze, mint normál esetben. Máskor az idővel kell versenyt futnunk: fedett helyre kell érnünk, mielőtt lebombázzák az egész területet, vagy éljük túl a következő küzdelmet úgy, hogy csak egy bizonyos fegyvertípust használunk, s olykor védelmeznünk kell egy bizonyos tárgyat a locustok támadásaitól. Ha kellően tökösnek érezzük magunkat, nem árt elfogadni a kihívásokat, mivel ezek teljesítése a pályavégi statisztikában is jól mutat. Minden küldetést három csillagra teljesíthetünk, s a kedvező megítélés érdekében mindenképpen kötelező elfogadni a másodlagos célkitűzéseket – bónusz tartalmakért, vagy új multiplayer karakterek fejében. A véghezvitel nem lesz egyszerű, ám a veteránok számára nincsenek megoldhatatlan akadályok, sőt egészséges feszültséghez vezet, mivel, ha túl sokszor padlózunk, akkor kíméletlen pontlevonással szembesülünk. Hiába csinálunk mindent jól, ha nem osztunk elég fejlövést, nem végezzük ki az ellenfelet, és így tovább. Nehezebb szinteken már erősen markoljuk a kontrollert, nehogy kicsússzon az izzadt tenyerünkből.


Remek újításként vonul köztudatba az alaposan megreformált, intelligens spawn-rendszer. Ennek segítségével soha nem találkozunk két ugyanolyan harci helyzettel. A megoldás hasonló a Left 4 Dead AI Directorához, azaz minden egyes alkalommal máshol jelennek meg az ellenfelek - előfordulhat, ha locustok összetétele is változik. Hiába vágunk neki újra az adott szakasznak, a korábban alkalmazott taktikán változtatni kell, így soha nem fogunk unatkozni, hiszen arra törekedünk, hogy a változó felállás mellett is kellően helytálljuk. Lehetséges, hogy az előbb még három-négy Boomers, és néhány Grenadier ugrott a torkunknak, legközelebb pár Theront és Grindert kapunk a nyakunkba – akik még véletlenül sem ott jelennek meg, mint korábban. Így már van értelme újra nekiveselkedni az adott pályának, ha korábban hiányzott a három csillag. 


Újabb csavar a játékmeneten, hogy feltűnően sokszor találkozunk olyan jelenetekkel, ahol egy adott területet kell megvédenünk hullámokban támadó rémségektől. Ettől aztán olyan érzésünk lesz, hogy a Judgment sokkal intenzívebb harcokat vonultat fel, mint a korábbi próbálkozások – legalábbis ez a látszat. Elsőként Gnasher Sentinel lőtornyokat helyezhetünk el a kívánt pontokra, majd indulhat a küzdelem. A rohamok folyamatosan erősödnek, a locustok mindenhonnan özönlenek – még a levegőből is. A túlélésért alaposan meg kell szenvednünk, főleg akkor, ha még Declassified küldetéseket is bevállaltunk mellé. A turretek olykor megadják magukat, nekünk kell életet lehelnünk beléjük. A későbbiek során négy-öt hullámot is visszaverünk, s bármennyire is profin lövöldöznek a csapattársak nélkülünk is, könnyedén fűbe harapnak. Az már tényleg nem semmi, hogy esetenként kifogyunk a lőszerből és vértől mocskos közelharccá alakul a küzdelem, ahol csak egy hajszál választ el minket a kudarctól. Az új fegyvereket tekintve kiemelhetjük az aknákat szóró számszeríjat, illetve a Booshka gránátvetőt és a Markza mesterlövészpuskát - de a régi kedvenceket egyik sem fogja überelni.


Negyven csillag megszerzése után elérhetővé válik az Aftermath névre keresztelt kampány, amely a Gears of War 3 történéseivel egy időben zajlik. Nem kell világmegváltásra gondolni - a küldetéssor Bairddel és Cole-lal foglalkozik, és mérsékelt izgalmakat tartogat. Igazából arra a homályos foltokra világít rá, amik felett az előző rész elsiklott – talán nem véletlenül. A rajongók értékelni fogják - néhány érdektelen kérdést megválaszolnak, opcionális kihívások nélkül, s ez a párórás plusz játékidő szinte eltörpül a fő kampány mellett. A többjátékos módot csak néhány változás érintett: visszatér a Team Deathmatch és King of The Hill mód, az igazi érdekesség viszont az új kooperatív Survival mód, ahol akár tíz ellenséges hullámot kell túlélnünk. Annyiban tér el a Gears 3 hordamódjától, hogy ezúttal négy karakterosztály egyikét személyesíthetjük meg, a locustokat az M.I. irányítja valódi játékosok helyett, illetve objektív-alapú célkitűzéseket is kapunk a meccsek során – mondanunk sem kell, alaposan felborítja a hordamódról alkotott elképzeléseinket.


A Soldierek gyalogolnak bele a harc sűrűjébe, s csak ők képesek lőszerutánpótlással szolgálni a többiek számára. A Medic különleges gyógyító gránátot dob a sebesült bajtársakhoz, s a jótékony gáztól még a földre került társaik is talpra állnak. A Sniper azon kívül, hogy távolról osztja a fejlövéseket, az ellenség pozícióját is felfedi a többiek előtt. Végül, az Engineer meg tudja javítani a sérült erődítményeket, a védekezéshez nélkülözhetetlen az ő szakértelme. A másik friss játékmódunk, az OverRun, melyben két ötfős csapat esik egymásnak a COG és a locustok színeiben – ebből a mókából sem hiányozhatnak a kasztok és az olyan dinamikus feladatok, ahol a COG erőinek a térkép bizonyos pontjait kell megvédeniük. Habár a multiplayer már eddig is kifogástalanul működött, az új finomításoknak hála, ott javítottak a recepten, ahol arra feltétlenül szükség volt. Egyedül a pályafelhozatalt éreztük karcsúnak, de ez majd változni fog a későbbi DLC-k során. Mondhatjuk, hogy sajnos?


A Gears of War: Judgment pont olyan, mint a vásárfia: a nyűgös rajongó megkapja a cukorkát, s cserébe nem hisztizik tovább, az apuka – azaz a Microsoft – pedig az arcán kaján vigyorral nyugtázza, hogy ismét frappánsan jött ki a szorult helyzetből. Az már más kérdés, hogy a gyerkőc esetünkben nem kért medvecukrot – másfél év telt el a Gears of War 3 óta, és mivel a jelenlegi konzolgeneráció hattyúdalát éljük át, természetes, hogy még egy porció kijár nekünk. Unalmas közhely a rutinmunka kifejezés, mégis ez illik legjobban a People Can Fly produktumára: a másodlagos kihívásokkal sikerül új színt csempészni a kampányba, melyben feltűnnek a hordamódra jellemző jegyek is. Kétségtelen, hogy a harcok így intenzívebbnek tűnnek, a respawn-rendszer pedig kellő változatossággal vértez fel minden új nekifutást. Akinek az első Gears tetszett a legjobban a maga gótikus, sötét tónusaival, most örülhet: a Judgment búcsút int a harmadik rész világos színeinek, s az Unreal Engine 3 remekül vizsgázik: egyszer sem találkoztunk későn betöltődő textúrákkal. Summázva az élményeket, a nagyjából nyolcórás kampány kikezdhetetlenül élvezetes móka, dacára annak, hogy a stílus a jelenlegi helyzetben már képtelen nagyot robbantani. Minden a helyén van: polírozott játékmenet, megszokott minőség - kevéske innovációval.

48.
DON GONDOCS
Szerintem van olyan jó mint az első része, sajnos annak minden hibájával együtt de 2 játékot kapunk egy áráért és ugye ott vannak a challengek. Szerintem jó rész lett ezis de nem annyira mint az elődök.
47.
budk
Én az első 2t kitoltam most bevállaltam ezt mert akciós volt :D kíváncsian várom :D
45.
McDuff
lehet hogy már elpukatt a Gears lufi,de ha azt nézzük hogy már 9500-ért be lehet szerezni,rengeteg előrendelői extrával és ajándék első résszel,sztem teljesen megéri és egy szavunk sem lehet!
44.
Hulk86
Ami tény az az , hogy Gears-eseknek kötelező!!!! Igaz csak most próbáltam ki először egy fél órát nyomattam rajta és kicsit, nem is kicsit Horda mód szagú lett a játék ami nem rossz, de ha azt akarom nyomni akkor kiválasztom azt a módot és tolom vakulásig. De most tolom tovább és lehet változik a véleményem bár kétlem...... Azért nem bántam meg , hogy előrendeltem rá SŐT nagyon is jól tettem.... Minden Xboxos háztartásban kötelező!!!! :D
42.
NinjaNorb
a gears of war név nélkül gondolom csak 7 pontot kapott volna jobb mint az átlag játékok de ha ez 8.6 ma akkor anno a 2 tökéletes értékelést is kaphatott volna akár sokall kevesebb tartalom és jóval egyhangúbb játékmenet érződik rajta hogy nem az epic csiszolta:/
41.
Pharaoh
39-40#:

1. Nem csak próbálok, de bele is kötöttem, mert volt miért!
2. Dehogy utálom az xbox-ot, ez nevetséges! XD
3. Nem okoskodok, minden ellenvetésemet példával támasztottam alá és érveltem, hogy mit, miért, hogyan írtam (igaz ez a koncepció kifulladására is)
4. A 6-os komment meg az enyém, szerintem a 21-esre gondoltál, amit pedig már megmagyaráztam, miért NEM ÉRTEK VELE EGYET
5. Itt mindenki így mi ketten is a VÉLEMÉNYÜNKET írjuk, lehet vitázni észérvekkel, de a személyeskedés (okoskodik, hülyeségeket beszél) és a másik véleményének ócsárolása ne legyen már divat
40.
Cseszneki
#28: Én meg ajánlom a figyelmedbe a 6os kommentemet. Egy szóval sem írtam, olyanokat, hogy milyen jó lett a játék

Egyszerűen csak nem kell olyan hülyeségeket beszélni, hogy kifulladt a játék.
39.
Cseszneki
#36: Tudja ő ezt valószínűleg, csak próbál belekötni a játékba. Látszik rajta, hogy utálja az Xboxot és ezért okoskodik itt
38.
Django
#29: Egyet értek, a Gears of War a 2. rész után lefelé ment...
36.
Batman
#33: Nem akarom neked parancsba adni, hogy hol vásárolj de az 576-nál hatalmas lehúzások vannak, bunkók és jó esetben csak egy hetet késik a DLC kódja.
35.
Zoltanovits
#33: Ennyi a különbség bolt és bolt között :S
http://www.consolecorner.hu/8992-Gears-of-War-Judgment-elorendeloknek-Steelbook-DLC-Gears-of-War-let%C3%B6ltokod?product_id=8992
34.
Zoltanovits
#31: Egyetértek.Előrendeltem,s egy cseppet sem félek,hogy csalódok ebben a részben,mert akkorát úgy sem fogok mint mondjuk a Resi6 illetve az új Deadpace-ben.Mind a 3-at coopban nyomtuk,haverral,most is ez lesz.Amúgy én 10 rongyért intézem,benne az első rész letöltőkódja+ Steelbook+ DLC.
33.
Pharaoh
32#: http://576.hu/Kiemelt.aspx?ProductID=6fd71e2f-4d91-47b8-a533-b8de5d7de7cb
32.
adam6751
#28: Milyen 13000? Mindenki azt írja hogy 13-14000 Ft-ot nem ér meg stb...
Ha előrendelted 9000 Ft volt DLC-kel,steelbookal. Hol veszi a nép hogy ilyen drága? :D
31.
adam6751
#29: Mit szívtál? A GoW részről-részre egyre jobb és szebb lett. Ez a rész most kivétel, de ez nem azt jelenti hogy annyi a GoW-nak. Ez most nem úgy sikerült ahogy kellett volna, de néha meg esik az ilyen. Még egyáltalán nincs minden veszve és reményeim szerint a következő generációra alkotnak egy fenomenális részt a sorozatnak.
29.
GodGamer
Ilyenkor örülök, hogy időben váltottam ps3-ra, egyre gyengébb a GOW széria, a Microsoft meg csak erőlködik vele.$
28.
Pharaoh
27#: Ajánlom figyelmedbe a 11-es kommentemet, ami a visszafejlődésre utal, mert az előzőek legalább nem Survival mód "szagúak" voltak! Azt pedig ne akard már megmagyarázni, hogy ezt és a sztori ötlettelenségét-minimalázálását az befolyásolja, hogy milyen a konzol! Lustaság (mert jó történetet írni manapság nehéz) és gyors haszonszerzési vágy (csapjunk össze már egy létező, de nem teljesen ideillő stílusú játékmenetet single kapmány néven és kérjünk érte 13000 HUF-ot)!
27.
Cseszneki
#26: #22 El vagytok ti tájolódva. Az Xboxnak és a többi gépnek nemcsak grafikai korlátai vannak, hanem játékmeneti is. Egy erősebb hardwareből fejlettebb játékmenetet lehet kihozni
26.
trion96
#21: Nem akarok itt beleszólni semmibe és a komikat sem ólvastam csak nagyjából. De az h a gears of war 3 kihozott mindent a boxbol ezért nem tudott fejlődni, az szerintem nem igaz. Vannak játékok amik szebbek boxon is a gears 3-nál!
25.
amadeusz gyermeke
Henteléssssssss hentelé= gears !!!!!!!!!!!! Akinek ez élvezetet okoz, márpedig ebben nagyágyú a gears az ebben a rézben sem csalódik. Sztori??????? Sosem a hu de jo sztoriájért szerették. én sem !!:))
24.
misutka950
Akkor ebben az új Horda módban csak 10 hullám van?
23.
metercsiken
Azért én ezt kipróbálnám, ha lenne box-om! : )

De xbox tulajoknak jó szórakozást hozzá!
22.
Pharaoh
21#: Olvass figyelmesebben! Senki nem beszélt itt a grafikai technológiáról (másban meg ugye köze sincs, hozzá, hogy milyen a konzol, se történet, se játékmechanikai szempontból)!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...