Zombie Army Trilogy teszt

  • Írta: fojesz
  • 2015. március 17.
  • ps4, teszt, zombie army trilogy
Link másolása
Ha unod a második világháborús játékokat, és az élőhalottakból is eleged van, a nácik zombik hentelését és a Rebellion-féle Zombie Army Trilogyt egészen biztos nem neked találták ki.

Ha kimaradt volna, segítek képbe kerülni: a Sniper Elite-sorozat Nazi Zombie Army című mellékága érkezett most a harmadik részéhez, ez azonban nem jelent meg önállóan, a fejlesztők inkább kiadták egyben az egész trilógiát Zombie Army Trilogy néven. Mielőtt elveszíteném az újramelegített kiadásoktól sikítófrászt kapó olvasókat, le is szögezném gyorsan, hogy a pénzlehúzás vádja jelen esetben nem egészen állja meg a helyét; a Zombie Army Trilogy PC-re, PS4-re és Xbox One-ra is nyomott áron kapható, ráadásul azok a PC-sek, akiknél ott figyelnek a korábbi részek, 30, illetve 60 százalék kedvezménnyel juthatnak hozzá a sorozat összegzéséhez. Így már mindjárt barátságosabb az összkép, igaz?

Persze nem árt tisztázni, hogy mit várjon az egyszeri gamer egy olyan játéktól, amiben egymást érik a pentagrammák és a horogkeresztek? Nos, túl sokat semmi esetre se. A kooperatív módra építő Zombie Army Trilogy tényleg csak náci zombikat tud ígérni, azokból viszont jó sokat, hogy te és a társaid levegőt se tudjatok venni, miközben ledaráljátok őket abban bízva, hogy pontot tudtok tenni a bukás előtt álló Hitler utolsó húzásának, a Z-tervnek a végére. A Zombie Army Trilogy pont olyan, mint amilyen a története is, végtelenül egyszerű, és a helyzet az, hogy a játékot ez az egyszerűség teszi ideig-óráig szórakoztatóvá, és ez az is, ami miatt előbb-utóbb kifullad majd a legtöbbeknél.

Az első találkozás kellemes. Lehet, hogy a sztorit nem agyalták túl a Rebellion srácai, és a külcsínen is lehetne fogást találni, azt viszont meg kell hagyni, hogy atmoszféra-teremtésből jól vizsgáztak. Nyilván itt sem kellett túlbonyolítani a receptet, hiszen a sötét és ködös pályákkal, a síri csönd és a zombihörgés ritmikus változásával már bőven beérné az ember, de ezeken túl is van valami a játékban, ami elkezdi nyomasztani az előtte ülőt. Itt egyfajta kettősség figyelhető meg: ha többen, kooperatív módban játsszátok a Zombie Army Trilogyt már-már Becstelen Brigantyk módjára vágjátok át magatokat a végeláthatatlanul hömpölygő zombihadseregen, egyedül viszont más lesz a játék hangulata, a kiszolgáltatottság érzése lesz úrrá rajtad. Ilyenkor üt csak igazán, mikor a menüben bóklászva suttogni kezd a DualShock 4 hangszórója: “Hová tűntél?” Garantált a vonalkódos gatya.

A játékmenet Sniper Elite-féle TPS-alapokra épít, amit persze a koncepciónak (történetesen a folyamatos darálásnak) megfelelően alaposan átalakítottak a fejlesztők. Legfeljebb négyen vághatunk neki a pályáknak, a feladatunk pedig az, hogy lőjünk mindenre, ami mozog, de lehetőleg úgy, hogy hasznunkat vegye a csapatunk: a motivációs faktor szerepét a kötelező pontozásos rendszer tölti be, ami a csapattársakkal és a globális ranglistának hála az összes játékossal szemben is összemérhetővé teszi a teljesítményünket. A játék az összes zombi legyilkolását egységnyi pontszámmal jutalmazza, de természetesen teret enged a cifrázásnak is: egy jól irányzott gránátért vagy a szüntelen aprításért még több pont jár.

Oké, de mi ebben a Sniper Elite? - kérdezhetitek jogosan. Nos, amint a kezedbe kerül egy mesterlövészpuska, egyértelművé válik. Hiába van több tucat második világháborús fegyver a Zombie Army Trilogyban, a leghasznosabb darab akkor is a jó öreg csipa marad, aligha véletlen, hogy a pályák többnyire lehetőséget adnak a százméteres fejesek osztogatására. Ha zombit látsz a távolban, már emelheted is a szemedhez a fegyvert, hogy aztán a gondosan megkomponált fejlövésedet és a csúnyaság koponyájának szétzúzását lassítva, a már jól ismert röntgenfelvételen nézhesd vissza. A puska ráadásul optika nélkül is használható, így közelebbi célpont esetében is kiváló eszköz, azt viszont már nem mondanám, hogy ennek örülni tudtam.

Mert bár a mesterlövészkedés szórakoztató, az már igencsak problémás, hogy a többi fegyver (legyen szó bármelyik gépfegyverről, shotgunról, pisztolyról vagy telepített géppuskáról) a gunplay és a használhatóság terén hagy maga után némi kívánnivalót. Hiába vihetünk magunkkal három különböző típusú fegyvert a küldetésekre, jórészt a csipára és a különböző robbanószerekre (dinamitra, gránátra, aknákra) hagyatkozunk majd, ez pedig kiválóan illusztrálja azt, hogy a Zombie Army Trilogy több szempontból is kihagyott ziccer. Mindjárt levezetem.

Az, hogy a játék a folyamatos darálásra épít, még nagyon nem indokolja a féloldalas eszköztárat, sőt: egy ilyen játékban épp a változatos fegyverfelhozatal biztosítana lehetőséget arra, hogy mindenki megtalálja a számítását, és a saját stílusának megfelelően próbáljon érvényesülni. A Zombie Army Trilogy viszont nem akar alkalmazkodni a játékosokhoz, és mielőtt azt hinnéd, hogy a választható nyolc karakter ezen segít valamit, ki kell, hogy ábrándítsalak: a szereplők csak és kizárólag a nevükben, háttértörténetükben és külsejükben különböznek egymástól, egyébként mindent ugyanúgy csinálnak. A lehetőségeinket az is szűkíti, hogy hőseinknek a mozgáskultúrája sem az igazi: sprintelnek és leguggolnak ugyan, de látványos, Gears of War-szerű fedezékbevonulást senki ne reméljen tőlük.

De ezzel is csak a felszínt kapargatjuk: a Zombie Army Trilogy valódi problémája, hogy hiába van benne kooperatív mód, valójában nem lehet benne kooperálni. Abból kiindulva, hogy az egyes karakterek játékmechanika szempontjából tökéletesen ugyanúgy viselkednek, és a fegyverekben rejlő lehetőségeket sem lehet kiaknázni, ebből csakis társas lövöldözés kerekedhet ki, nem pedig valódi kooperáció. Amellett, hogy nincsenek taktikai lehetőségeink, az is probléma, hogy a fejlesztők az ellenfelekkel sem követelik meg tőlünk, hogy tényleg összedolgozzunk. Persze ha a mezei zombik mellett megjelenik néhány szívatósabb egység, mint a böhöm nagy gépfegyveres elitkatonák vagy az élőhalott mesterlövészek, akkor mindenki elkezd rájuk lőni, de ezek egyedül is elintézhetők lennének - és single-ben amúgy is egymagunk végzünk velük.

Félreértés ne essék, az első néhány órában jó móka a Zombie Army Trilogy, aki viszont ennél többet vár egy kooperatív játéktól, biztosan csalódni fog. A fentiek miatt jó eséllyel a toleránsabbaknál is hamarabb tűnik el a varázs, minthogy elfogyna a játékbeli tartalom; talán a PC-s gyökerek miatt, de a PS4-es szerverek már most sem durrannak ki a játékosoktól, ha túlzottan specifikus igényeid vannak meccskereséskor, lehet, egyedül indít útnak a játék, és csak később ereszt be hozzád másokat. (Beállításfüggő, de ilyenkor egyébként automatikusan skálázódik az ellenfelek száma is.)

Tartalom tekintetében ugyanakkor korrekt csomagot kapunk, kijelenthető, hogy aki kitart a játék mellett, sokáig elszórakozhat vele. Az egyedül és kooperatív módban is játszható kampány három fejezetre, ezek pedig öt-öt küldetésre oszlanak, ezek mindegyike durván egy óra hosszú, ami nem rossz játékidő - és ugye a toplisták miatt mindegyik megérhet néhány újrajátszást. Érdemes megjegyezni persze, hogy a kampánynak csak az utolsó harmada új, ami érződik is: tartalom tekintetében túl nagy meglepetéseket nem tartogat, viszont dizájn és látvány szempontjából ez a legcsiszoltabb epizód. Ha pedig a kampányt unod, jöhet a végtelenségig játszható hordamód: itt öt pálya áll a rendelkezésünkre, és szokás szerint az a feladatunk, hogy minél tovább húzzuk a hullámokban érkező zombikkal szemben.

Összességében a Zombie Army Trilogy nem rossz játék, csak maximálisan átlagos. A náci zombis téma miatt nyilvánvalóan nem ér panaszkodni, nekem nem is volt bajom vele, viszont azt gondolom, a játékmenetből sokkal többet ki lehetett volna hozni. Ha végigjátszást nem is, néhány vicces órát biztosan tartogat a játék, a vásárlással viszont várjatok, míg nem esik be mondjuk egy steames leárazás.

9.
9.
Nothing
#8: Nem tudom, én nem vettem észre ilyen fals dolgot, max. a mesterlövész stukik találatai tűnnek olykor súlytalannak. Én inkább a fegyverek szinte zéró visszarúgását furcsálltam, pedig ezek a háborús cuccok nem ritkán hanyattvágós recoil-lal rendelkeztek, de ez abszolút nem látszik meg a karaktereken tűzelés közben.
8.
8.
ditpet
Most járok valahol a Második epizód felénél talán

(Spoiler: a Führerbunkerban végeztem).

Eddig tetszik. A zombik sűrűségét lehet állítani, a pályák és az atmoszféra tényleg tökéletes. Egy nagy bajom van, a súlytalan fegyverek. Szinte mindegyik fegyver olyan mintha légpuskával lőnék. Egyértelműen eltalálom, de meg se kottyan nekik. Legalább torpanna meg, vagy esne el. De nem. Összesen két fegyvernek van igazi súlya. A Webley pisztoly és a lengyel....nem tudom hogy írják Bleskywafgsffdah.....tehát gépfegyver. Az a kettő tud mechanikai erőt kifejteni a zombikon, a többi NEM. hatalmas hiba. Az összes többi fegyver néha letép egy végtagot, fejet, néha az egész törzset. De a legtöbb esetben egy tár után is úgy mennek tovább mintha papírgalacsinnal dobáltam volna őket. Ha engem találna el egy MP44-es lövedéke, nem sétálnék úgy, mint öregnéni az akciós farháttal.
De ez a puskákra is vonatkozik. Durr, kicsordul egy kis vér, ...ééés...semmi. Se nem lökődik el, se nem hajlik el a törzse, se torpan meg.
A puskákkal a másik nagy bajom a zombik gyors helyváltoztatása. Másodperc törtrésze alatt fordulnak 180 fokot teljesen váratlanul. Így fejlövést adni lehetetlen.
7.
7.
Pipi67
Nekem bejött mindegyik sima SE sőt a Army 1 és 2 is de ez a Trilogy ez már nem annyira.Pályák nagyon jók de viszont az ellenfelek már túlzás.Nem a sokasága mert az még ok hanem a páncélos dögök.Annyira kemények hogy csak vagy 20 lövedék után pusztulnak be és ez igy nem jó és akkor mellettük a többi 100 "csak szinte fejlővéssel" kivégezhető zombi.Szerintem ezt nagyon elszúrták.A negyedik pálya vége felé le is álltam.Átmentem az utolsó pályára de ott is ugyanez a helyzet.millió zombi mindenfelől megy rád + páncélos majmok,szóval ez nagyon kapkodósra sikerült.Játékélmény szempontjából egy nagy nulla.Jó lenne ez a régi zombikkal de igy...
6.
6.
Carrast
#5: hát 12 helyett 5ezer, az nem pénz... vkinek bejön a hangulata vkinek nem, nálam talált süllyedt, kicsit hajaz a Rtcwolfenstein elborultabb részeire. coopban jó móka, csak pár dolgot javítanának ki benne.
5.
5.
Na nem bántás képen , de 5ezer forint? Őszintén szólva, a videó után eszembe nem jutna érte pénzt adni... Ez valami ultra gagyi city interaktív játék ?
4.
4.
Carrast
g2an megvettem kemény 5 ezerért és nem bántam meg, nekem bejött. agyatlan zombihent, jó hangulat, súlyos atmoszféra, viszont a cikkben leírt problémák bizony megvannak. a fórumokat folyamatosan lőjük a steamen, 1 2 re reagál a rebellion, kíváncsi vagyok mikor fognak patchelni dolgokat, de fene tudja.... lehet eladták és innentől már a kutyát nem érdekli az egész... sajnos.
3.
3.
Drazhar
Az alap Sniper-ágat nem tolom, de ez a mellékzönge nagy kedvencem. Viszont hiába vettem meg a premier hetében ezt a részt nagyon ritkán talál társakat a szerverkereső, így valószínűleg ez sem hozta meg az áttörést.
Egyébként ideig-óráig leköti az embert, de azt is kapod amit vársz, ezt a játékot a dara miatt szeretjük, nem a mély és csavaros sztoriért. Bár amik feszegetve vannak a cikkben - különböző szereplők, fegyverek hatása, stb - azoknak is igazat adok!
2.
2.
bema695
Amúgy a teszt teljesen korrekt, a hiányosságokról is pontos képet fest.
(szerkesztésgomb pls? :DD)
1.
1.
bema695
Az 1-est végigjátszottam egyszer egyedül, aztán még kétszer co-opban. Ha valami steam kulcsos oldalon lesz 20 dodó körül akciós kulcs tuti megveszem ezt is. Szerintem egyedül vagyok vele, de nekem ez sokkal jobban bejött mind a Dead Rising.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...