Grow Up teszt

  • Írta: Daks
  • 2016. augusztus 23.
Kis piros űrhajó suhan a végtelen sötétségben. MOM (a repülő fedélzeti számítógépe) épp 12096. alkalommal veri meg BUD-ot (a pilótát) amőbában, amikor beindul a riasztó. Az ütközés elkerülhetetlenné válik.

Először apró meteoritok csapódnak a hajónak. Hősünk hiába nyúl a kormány után, az aszteroidamező túl nagy ahhoz, hogy kitérjen előle, a nagyobb darabokat megússza, aztán jön az, amire a legkevésbé számított. Egy hold. A kőzáporon túl egy szürke objektum körvonalai jelennek meg, és mire BUD vagy MOM észbe kaphatna, az űrhajó már bele is csapódott az ismeretlen égitestbe. A pilóta sikeresen ér földet egy közeli bolygón, az űrhajó viszont darabokra törik, szétszóródva az ismeretlenben.

Folytatást kapott a tavalyi év legaranyosabb Ubisoft-játéka. A semmiből hatalmas sikert aratott Grow Home történetét továbbgondoló Grow Up egy teljesen új kalandot nyit meg előttünk egy eddig ismeretlen, sosem látott bolygóra elkalauzolva. A készítők által csak open world free roaming adventure platformer kategóriába sorolt játék egyszerre készült a kicsiknek és a nagyoknak. A felfedezett új világ ezernyi titkot rejt, be kell járnunk minden pontját, miközben ugrálós, mászós és repülős feladatokat teljesítve végig azon dolgozunk, hogy összeszedve űrhajónk darabjait, elindulhassunk haza.

A bolygón POD (a személyi asszisztensünk) siet segítségünkre. Elmagyarázza, hogy mi történt, mit kell csinálnunk és hol vagyunk, elsődleges feladatunk pedig mi más is lehetne, mint az űrhajó roncsainak felkutatása és begyűjtése. A darabok változatos helyekre zuhantak, legtöbbjüket nem is érjük el azonnal, csak ha fejlesztjük erőnket és képességeinket. Ezeket folyamatosan sajátíthatjuk el, BUD először megtanul golyóvá alakulni, így leküzdve a hosszabb távolságokat, majd kap ejtőernyőt, vitorlásrepülőt és jetpacket is. Képességeit kéken izzó idegen kristályok begyűjtésével tudja fejleszteni, összesen 150 darab van belőle a bolygón, és a gyors előrehaladás érdekében ajánlatos is minden utunkba kerülőt összeszedni, míg várnak rá izgalmas challenge-ek is.

Utóbbiakból 40 darab van, és ügyességi feladat mindegyik. Apró checkpointokon kell áthaladnunk időre, a környezet viszont folyamatosan ellenünk dolgozik, a kapuk ugyanis magasan fekvő sziklákon, zuhatagok mélyén, vagy elérhetetlennek tűnő hegycsúcsokon vannak, és még az idő is folyamatosan számol vissza. A feladatok teljesítéséért viszont új ruhákat kapunk, melyek amellett, hogy izgalmas változatosságot hoznak a játékba, még speciális képességet is adnak. A méhkirálynős ruha odavonzza a rovarokat (bár tudnám, hogy ez miért jó), az aviátor pedig repülési képességeinket növeli.

A Grow Up újdonsága és egyben BUD legizgalmasabb képessége, hogy tudunk növényeket őőő... növeszteni. A bolygón tucatnyi érdekes virág, fa és bokor található, melyek megfelelő kezekben bizony kulcsfontosságúan hasznosak tudnak lenni. Van például egy virág, amibe beleállva kilövellnek a spórák, magasra repítve minket is, míg a gomba kalapja trambulinként, a vénusz légycsapójának levele pedig katapultként használható. A növényeket egy Floradex 3000 nevű kütyüvel tudjuk szaporítani, csak oda kell menni valamelyikhez, megnyomni hosszan az X-et, majd az adott növény már meg is jelenik az adatbázisunkban, és onnantól kezdve bárhol és bármennyiszer használhatjuk.

POD adatbázisában 1200 recept található a lasagne tökéletes elkészítéséhez, a bolygóról viszont egy sort se talál, mi vagyunk itt az első értelmes lények a galaxisban, nekünk kell bejárnunk, és felfedeznünk az egészet. A feladat pedig nem lesz könnyű. Négy nagy kontinens vár ránk, melyek mind eltérő hangulattal, és különböző flórával rendelkeznek. Földet érésünk helye és egyben az első kontinens egy zöld növényekkel és friss ivóvízzel borított, napsütéses táj, aranyos állatokkal és barátságos környezettel. Utunk innen egy kaktuszok borította sivatagba visz, majd egy sarkvidéki, fagyos helyszín, végezetül pedig egy éles sziklákkal teli, sötét, földönkívüli környezet következik.

A négy kontinens már az első pillanattól fogva elérhető, a helyszínek között szabadon közlekedhetünk, a bolygó különlegessége pedig, hogy tele van lebegő szigetekkel. Ha felnézünk az égre, akkor óriás sziklákat és földdarabokat fogunk látni elképesztő magasságokban, feljutni rájuk pedig csak úgy lehet, ha folyamatosan fejlesztjük képességeinket, és ügyesen használjuk a Floradexet is. Növesztünk egy magas fát, a tetejére teszünk egy gombát, melyről elrugaszkodva bekapcsolhatjuk a jetpacket, elérve az első sziklát. Itt ültetünk egy spórakilövő virágot, eljutva a következőre és megint a következőre, amíg meg nem találunk egy újabb űrhajó alkatrészt, erről szól a Grow Up. Ugrálnunk kell és bejárni a bolygó minden pontját.

Izgalmas dolog pedig, hogy minden kontinensnek van egy szupernövénye is. Ezeket a meséből ismert Babszem Jankó égig érő paszulyához lehet leginkább hasonlítani, hosszan felfele növő indáin tudunk egyre magasabbra és magasabbra jutni, ágait pedig növeszteni is tudjuk. Csak kapaszkodjunk rájuk, nyomjunk X-et, és már nő is a kicsike, arra kanyarodva, amerre mi akarjuk, rendkívül izgalmas folyamatosan egyre elképesztőbb magasságokig jutni, jó hír pedig, hogy vannak auto save pontokként is funkcionáló teleportkapuk a játékban. Így ha lezuhannánk, akkor se kell kétségbe esni. Pár másodperc múlva ugyanott találjuk magunkat, ahol legutóbb jártunk.

A játék rövid statisztikát vezet arról, hogy hol jártunk már, mi volt a legnagyobb elért magasság, és hány űrhajóalkatrészünk, kristályunk meg ruhánk van már. A kalandok könnyed szórakozást nyújtanak, és imádtam az elmúlt pár napot, amíg a Grow Up az esti kikapcsolódásomat nyújtotta, de van benne pár dolog, amivel nem tudok kibékülni. Először is a grafika. A játék látványvilága szándékosan bár, de szörnyen elnagyolt, mindent életlen baltával faragtak benne, egy-egy szikla vagy sziget alig pár poligonból áll, és az összkép se mindig a legszebb, a környezet a legtöbbször élettelen, unalmas. Fentebbi magasságból letekintve ettől függetlenül gyönyörű panoráma tárul elénk, meg különben is, a grafika nem minden, ennél sokkal zavaróbb ugyanis az irányítás. BUD folyton úgy viselkedik, mintha részeg lenne, nem áll meg időben, eldől, elesik, nem tud rendesen fordulni, ami nagyon idegesítő tud lenni, főleg ha az ő bénázása miatt nem érünk el egy lebegő szigetet.

A Ubisoft Reflections olyan játékokat szállított már nekünk (vagy működött közre azok fejlesztésénél), mint a Destruction Derby, a Driver, a Far Cry 3, a The Crew, a Tom Clancy’s The Division, a Watch Dogs vagy a Ghost Recon: Wildlands, és úgy tűnik, legnagyobb játékaik mellett még mindig van idejük kisebb, aranyosabb projektekre is. Lehet, hogy szórakozásból csinálnak olyan játékokat, mint a Just Dance vagy a Grow Home és a Grow Up, de az is lehet, hogy a kezdő fejlesztőket állítják rá ezekre, a lényeg, hogy itt vannak, és imádjuk őket. A Grow Up egy kicsit olyan, mintha garázsprojekt lett volna egy független stúdió tolmácsolásában, nem lesz életünk játékélménye, de jól fogunk vele szórakozni néhány napig, egy-két hétig. Ha van otthon gyerek, akkor érdemes megvenni, alacsony ára és szuper aranyos főhőse miatt jó vétel a nyár végére. Aztán meg beindul az ősz, és úgyis jönnek a nagy címek.

A Grow Up PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi Xbox One-on teszteltük.

 

4.
#2: Én mindig is azt vallottam, hogy rossz irányítás nem létezik, csak meg kell tanulni. BUD egy aranyos, esetlen figura, és ezt az irányításon keresztül tökéletesen közvetítik. Óvatosan kell kezelni, nem eszetlenül rohanni, mert akkora lendülete lesz, hogy tényleg nehezen áll meg.
3.
DON GONDOCS
#2: Mondjuk ezis egy szempont, nem pontatlan az írányítás csak szokni kell.
2.
Daks
#1: Erre szokták mondani, hogy nem bug, hanem feature? :) Értem én, hogy így egyéni, de nekem nem jön be ez a dülöngélős, részeges, továbbfutós, kanyarodni nem tudó mozgás. Sőt, kifejezetten idegesített, amikor BUD bénasága miatt csúsztam le egy szigetről.
1.
DON GONDOCS
A mozgás a káték irányításából fakadó sajátosság, ez nem értem mért hiba.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...