A Plague Tale: Requiem teszt

Folytatódik Amicia és Hugo kalandja az Asobo Studio jóvoltából, ráadásul az ígéretek szerint az elődhöz képest sokkal szebb és izgalmasabb formában. Lássuk, hogy igazat mondtak-e a marketingesek!

Az A Plague Tale: Innocence nem volt rossz játék, még akkor sem, ha a megítélésében nagyban közrejátszott, hogy játékmegjelenések szempontjából egy viszonylag visszafogott évben, 2019-ben jelent meg, valamint az is, hogy nyomott áron lehetett megvásárolni. Ettől függetlenül távol állt a tökéletestől, játékmenet szempontjából túlontúl lineáris volt, a kreativitást teljes mértékben mellőzte, ezenkívül technológiailag sem volt kiemelkedő, ráadásul azt lehetett érezni, mintha az írók nem tudták volna eldönteni, hogy miről is akarna szólni a történet. A Focus Home Interactive ettől eltekintve elégedett volt az eladásokkal, így elkészülhetett a folytatása az Asobo Studio jóvoltából. Lássuk, sikerült-e az A Plague Tale: Requiemnek túlnőnie az előd hiányosságain!

 

A történet például sokkal érettebb, mint az első részé, tartogat néhány fordulatot és megható pillanatot. A cselekmény ott folytatódik, ahol legutóbb abbamaradt: Amicia és Hugo az édesanyjukkal és az előző játékból megismert Lucasszal városról városra járnak, igyekeznek elfelejteni a korábban történteket és gyógyírt találni Hugo betegségére. Habár egy ideig úgy tűnik, hogy a patkányok csupán a múlt szörnyű emlékei, hamar világossá válik, hogy nem hagyták őket maguk mögött. Az egyetlen esély arra, hogy megmentsék Hugo életét és vele együtt a világot is a patkányok általi pusztulástól az, ha rátalálnak arra a gyógyító forrásra, melyet Hugo az álmaiban látott. Így főhőseinknek ismét szembe kell nézniük a legrosszabb rémálmaikkal, és felvenni a harcot a patkányinvázióval, illetve az ellenséges katonákkal szemben.

A fiktív 14. századi Franciaország ábrázolása korrektül sikerült, a környezet kellőképp részletesen kidolgozott, a tájak szépek, a karaktermodellekre sem lehet panaszunk. Viszont sok tekintetben nem történt előrelépés, kezdve a patkányok megjelenésével: ugyan lényegesen több lény szaladgál egyidejűleg a képernyőn (5000 helyett akár 300 ezer), ezek animációi sokszor inkább komikusan hatnak, semmint félelmetesen, ami persze inkább egy művészi döntés következménye, és nem a technológiáé. Itt érdemes megemlíteni, hogy a DualSense kontrollerben rejlő lehetőségeket sem sikerült megfelelően kihasználniuk a fejlesztőknek, mert ugyan a játék aktívan használja a rezgőmotorok és a mikrofon funkcióit, ennél sokkal jobb megoldásokat is láthattunk, érezhettünk már.

Az arcanimációk tekintetében sem tudott eleget fejlődni a cím (több évvel ezelőtti játékokat idéz ilyen téren, ahogy a mozgásanimációk is elmaradnak az elvárttól, Amicia harc közben esetlenül mozog, a környezettel való interakciói (ajtók kinyitása, emelkedőkre való felkapaszkodás) pedig nagyon korlátozottak, önismétlők. Ráadásul más technikai problémák is akadnak a játékkal, például rosszul van implementálva a motion blur és a kromatikus aberráció, amiket végül ki is kellett kapcsolnom. A fájóbb pont talán az, hogy a képkockaszám sem stabil, újgenerációs konzolokon 30 és 40 között ugrál, esetenként 20-ra is leesik - remélhetőleg a későbbiekben ezen javítani fognak frissítésekkel és hibajavításokkal.

Az A Plague Tale: Innocence játékmenetével alapvetően két problémám volt: egyfelől egy lopakodós játékhoz képest végtelenül lineáris volt, kevés eszköz állt a rendelkezésünkre az akadályok leküzdéséhez. Másfelől pedig a nem túl kreatív, sokszor triviális puzzle-szekciók felborították a játék ütemét, sokszor tehernek érződtek ezek a részek. Ezen a két fronton vártam a legnagyobb előrelépést a folytatástól, ám sajnos csalódnom kellett - igaz, a fejlesztők legalább igyekeztek kiszélesíteni Amicia arzenálját, hogy többféleképpen vehesse fel a harcot a nekünk rosszat akaró katonákkal. Most már a parittyánkat is használhatjuk a közelharcok során, mellyel ideiglenesen elkábíthatjuk az ellenséget, továbbá felvehetünk egyszerhasználatos tőröket is, melyekkel végzetes csapást mérhetünk rájuk. A játék későbbi szakaszában számszeríjat is bevethetünk erre a célra, mellyel gyorsan és csendesen likvidálhatjuk a járőröző katonákat; természetesen véges muníció áll a rendelkezésünkre, így legtöbbször a lopakodás a legkifizetődőbb akkor, ha ellenséges erőkkel találkozunk az utunk során.

Ilyen tekintetben sem sikerült előre lépnie a játéknak, ugyanúgy kvázi lineáris vonalon haladhatunk el a katonák mellett, bokorról bokorra járva, triviális, hogy mikor kell használnunk figyelemelterelés gyanánt egy-egy követ vagy cserepet, és ennyiben nagyjából ki is fulladt az eszköztárunk. Tovább ront a helyzeten az, hogy az AI sem sokat fejlődött az elődhöz képest, a katonák hamar feladják az utánunk való kutakodást, ráadásul ha észrevesznek, egy idő után maguktól abbahagyják az üldözésünket. Kicsit érdekesebb a helyzet, ha egyszerre vannak patkányok és ellenséges katonák is a helyszínen, ilyenkor lehet játszani azzal, hogy kioltunk bizonyos fényforrásokat ahhoz, hogy a patkányok megtámadják a katonákat, miközben mi elosonunk mellettük. De összességében kicsit immerzióromboló tud lenni az egész, ennél sokkal jobb, okosabb és kreatívabb lopakodós játékokat láthattunk az utóbbi időkben.

A játék másik, nem kevésbé fontos részét képezik a különböző puzzle-szegmensek. Ilyenkor fáklyákat, tábortüzeket, illetve egyéb fényforrásokat kell meggyújtanunk ahhoz, hogy a pályát elözönlő patkányok eltűnjenek az utunkból és tovább haladhassunk. Néha csörlőket és darukat is használnunk kell ehhez, sőt, a mellettünk lévő segítőnknek is kioszthatunk utasításokat, hogy közösen gyűrjük le az elénk gördülő akadályokat. A probléma ezzel az, hogy ezeket mind láthattuk már az első részben is, és egyáltalán nem lett kidolgozottabb vagy épp kreatívabb a játék ilyen téren. Mindezek mellett a pályákon szétszórva kinyithatunk ládákat, melyekben értékes nyersanyagokat találunk, melyeket felhasználva különböző eszközöket és lövedékeket barkácsolhatunk magunknak, valamint a felszerelésünket is fejleszthetjük vele. Sőt, az első részből megismert virággyűjtögetés is visszatért, így néha felszedhetünk különleges növényeket, melyeket aztán Amicia a hajába tűzhet.

Habár a cikk alapvetően negatív hangvételű, igazság szerint az A Plague Tale: Requiem nem egy rossz játék. Az első rész kedvelői a folytatásban sem fognak csalódni, ráadásul az egy szép, megható, érdekes és fordulatokkal teli történetet mesél el, melyet kár lenne kihagyni. Ugyanakkor játékmenet szempontjából nem sikerült kellőképp előre lépnie az elődhöz képest, ráadásul a technikai problémák is beárnyékolják az A Plague Tale: Requiem sikerét - akárcsak a patkányok özönlő áradata Amiciáék útját a játék során.

Az A Plague Tale: Requiem október 18-án jelenik meg PC-re, PlayStation 5-re, Xbox Series X/S-re és Nintendo Switchre, továbbá a megjelenés napjától elérhető lesz az Xbox Game Pass kínálatában is. Mi PlayStation 5-ön teszteltük.

 

Kapcsolódó cikk

22.
22.
crytek
A Plague Tale: Requiem (Series X Game Pass)

[10.18-án reggel 8kor kezdtem bele]
17 óra 10 perc + a "rövidített" credits után egy 10perces kis epilógus szerűség ,de ennek a nagyja már csak videó.A fejlesztők már nyomják a neten hogy nincs tervben folytatás.. (persze azért lett úgy vége ahogy)
Nálam toronymagasan az év játéka.Az első részét bőven felül tudta múlni mindenben.
XVI chapteren keresztül kalandozhatunk. Az első 4 chapter az amolyan "bemelegítés" tescos walking sim. Aztán onnantól beindul a balhé.. Voltak olyan részek ahol kiléptem hogy nem valamelyik Tomb Raiderre váltott át az xbox...
Az interakció jobbra és "többre" sikerült mint az elsőben. A skillek megmaradtak az ugyan azok mint az első részben, csak itt nem "cirkuszos" kocsikban hanem "gyalupadokon" történik a fejlesztés. A skillek maxolásához ajánlott mindenhova benézni amit a game kicsit megnehezít, mivel vannak olyan részek ahol van pl 3 féle lehetőség hogy merre menjünk és ha kezdésnek pont a "story" útvonalat választjuk (semmi se jelzi melyik az ez a game nem erről szól hogy mondja) akkor már nem lehet visszamenni mert egyből autosave-el a game. 2-3 ilyen volt de az pont elég volt hogy 23 db hozzávaló híján nem lesz maxos parittyám. A fejlesztésekhez elengedhetetlen kelléket lehet szerezni ládákból illetve lezárt "gyalupadokból" ,de ennek a kinyitásához kés kell. Ezekkel spórolni kell mivel ha egy ellenfél közel jön felajánlja a game hogy "instakillel" a kést használva ledöfjük..de ha ezt választjuk nem tudjuk kinyitogatni ezeket a zárt "szekrényeket" így bukjuk a fejlesztéshez szűkséges dolgokat.Ha először viszont maxoltatjuk az egyik skillt akkor a fejlesztéshez nem kell már ez a kellék + ha a másikat is kifejlesztjük akkor meg nem kell gyalupad a menüben is tudunk fejleszteni. Az íjpuskát ha maxra fejlesszük akkor a kilőtt nyilak felszedhetők. Ezt ajánlatos kifejleszteni,mert kevés a skuló
Az utunk során lesznek társaink akiket be tudunk fogni ,hogy segítsenek nekünk.
A "finálé" ismerős lehet majd annak aki letolta a Hellblade-et..
Következő szabadnapjaimon ugrok is neki a maxolásnak.Nem mellesleg messze a legjobb felhő élmény volt, mert érdekes mód szinte észrevehetetlen volt hogy távoli gépen fut a dolog.

(Az Xboxos viszonylatban az azonnal magát rávető emberek (függők) 0.35%-a közé tartozom ,ennyi %-os jelenleg a vidd végig a játékot acsi)
21.
21.
Yanez
Az első részre is ezek a negatívumok voltak jellemzők, de mégis akkora hangulata volt a játéknak, hogy nem volt annyira zavaró, mint más játékok esetében. Szóval ez is mászthev kategória nálam.
20.
20.
crytek
#16: Azok meghalnak. Mondja is a kiscsávó aki velünk van míg a öcsike fetreng az ágyban hogy le kéne állni a gyilkolással...Chapter 4-ig kb walking sim a game azt onnantól meg rambo. Eskü olyan éles a váltás.. volt olyan jelenet aki tolta a Tomb Raidert annak ismerős lesz :)

Szerintem nagyon jól sikerült. Ezen is látszik nem kell egy folytatásra semmit sem megreformálni amik vannak az apró dolgok de mégis tesznek hozzá.
És mindezt game passban...Az biztos ezt nem adom majd el ha humble choice-ba bekerül... Azokat a fránya felszedhetőket megint sikerül jól elrejteni kell majd egy második végigjátszás mindenképpen. Ezeket a dolgokat utálom a játékokban hogy van mondjuk 3 féle út de nem tudod mi után mi jön és persze te elsőnek melyiken mész be? Hát persze amin nem kéne mert az a "story" ajtó és rögtön azután van az autosave hogy véletlenül se tudj a másik két helyre benézni. Szóval első runba tuti maxos se lesz a karakter mert kimaradnak felszedhetők
19.
19.
RangerFox
#16: Amikor közelharcban csapkodsz a parittyával, akkor tántorodnak meg, aztán ha nincs rajtuk sisak, meg is fojthatod őket. Arra értettem, ha messziről dobod őket, az nyilván halálos. És igen, végigjátszottam az összes AC-t,meg kb. az összes lopakodós játékot az utóbbi 15 évből. Egyébként pont ma jelent meg a játék. A Horizonról meg csak annyit, hogy már tökéletesen fut PS5-ön.
18.
18.
petimbo
#13
Pont ezért nem kell nekem konzol. Mert ott fps lock van! Láttam, hogy futott PS5-ön például a Horizon Forbidden West, amikor megjelent februárban! Kösz, de nem kérek belőle! Majd végignyomom PC-n, ha megjelenik.
17.
17.
petimbo
#14
"Ingadozó fps, beragadó karakterek és animációk, amik miatt az egész chaptert újra kellett kezdeni (nem volt elég a legutóbbi mentési pont betöltése), ilyen többször is előfordult. Rosszul implementált motion blur és kromatikus aberráció. Csak a szokásos."

Kit érdekel a motion blur és az aberráció? Én mindig kikapcsolom őket! Ezen kiakadsz???
16.
16.
petimbo
Ezért nem kell nekem konzol, ezért játszom PC-n, mert nem 30-40 fps-sel szeretnék játszani egy ilyen zseniális játékot!

"Most már a parittyánkat is használhatjuk a közelharcok során, mellyel ideiglenesen elkábíthatjuk az ellenséget."

Azért ha egy parittyából kővel erősen fejbe találsz valakit, az nem csak pusztán elájul, nekem valahogy nem úgy tűnt a játékban, hogy azok a katonák csak szimplán elájultak volna, akiket a parittyával elintéztem.

"Tovább ront a helyzeten az, hogy az AI sem sokat fejlődött az elődhöz képest, a katonák hamar feladják az utánunk való kutakodást, ráadásul ha észrevesznek, egy idő után maguktól abbahagyják az üldözésünket."

Játszottál már Assassin's Creed játékokkal, Odyssey-vel például? Ha játszottál volna, akkor nem akadtál volna fenn ezen, az Assassin's Creed-ben aztán nagyon idióták a katonák!
15.
15.
crytek
#14: Kb mint ha direkt lenne rossz ps-en boxon egyelőre semmi ilyen nem volt.

Chapter 5 volt eddig a legjobb. Rendesen annyi akció volt benne mintha hirtelen coddal toltam volna.Nem sok de jók az apró újítások. És bele is futottam az első teljesítmény ingadozásba.. egy nagy "benzintócsát" kellett lángra lobbantani ami körül sok sok sok patkány volt na ott az a berobbanos tűzes jelenete jó ha volt 5fps- 4-6 másodpercig azt magához tért..
14.
14.
RangerFox
#13: Ingadozó fps, beragadó karakterek és animációk, amik miatt az egész chaptert újra kellett kezdeni (nem volt elég a legutóbbi mentési pont betöltése), ilyen többször is előfordult. Rosszul implementált motion blur és kromatikus aberráció. Csak a szokásos.
13.
13.
crytek
#12: Ez érdekes akkor ps-re nem volt pénz optimalizálni? chapter 5be vagyok eddig se akadás se technikai hiba nem volt pedig még hardon nehezítem a dolgot a felhő miatt.. Mik voltak ezek a tech problémák amúgy?
12.
12.
RangerFox
#2: Nem gondolom, hogy lehúztam a játékot. Csak sajnos a korrekt sztori nem ellensúlyozza az ötlettelen és mediocre gameplayt, meg a technikai hibákat és az optimalizáció hiányát. 70 fős csapat ide vagy oda, a hibák felett nem szabad elmenni szó nélkül. A 7 pont pedig ettől függetlenül egy jó játékot takar.

Csak összehasonlítás végett
https://www.gamespot.com/reviews/a-plague-tale-requiem-review-picturesque-terror/1900-6417981/
11.
11.
crytek
#10: Ha ezt látod akkor azt egy személy tette oda bárhol látod.Én. Szarul futással volt tele minden így sok embert érdekelhet hogy fut a game.

Eddig 2.5 órát raktam bele, meglepő ahogy fut felhőbe valaki valamit valahol mokolt mert észrevehetetlen hogy ez most nem a gépen fut.Sehol egy bepixelesedés és a "képfrissitési csíkok" Halo Infinite-nl kb végig volt vagy 5 percenként..
Remélem marad ilyen most már mindig.
10.
10.
logic5
#1: Te tényleg bemásoltad az ncoreon található kommentet???? :D :D :D
9.
9.
RangerFox
#7: A teszt a játék 1.002-es verziójának állapotát tükrözi PS5-ön. Ez egy pár napja már kint van.
8.
8.
RangerFox
7.
7.
mephi
Gondolom a játékot megkaptátok korábbi tesztelésre, nincs is ezzel gond, hiszen sokan hasonlóképpen kiadta már a tesztjét.
A "gond" ott van, hogy már jött egy day1 kb 10 gigás patch. Nincs illúzióm arról, hogy ez mindent helyretett volna, de azért azt lehet meg kellett volna várni és utána leütni a teszt végén az Entert.
6.
6.
Robertóóó1998
"14. századi ANGLIA"???!!!! Nem vagytok normálisak... XD
5.
5.
GlassCannon
"A fiktív 14. századi Anglia ábrázolása korrektül sikerült" - gondolom, ez csak elírás. Délnyugat-Franciaországot Angliával keverni másképp elég bizarr.
4.
4.
crytek
#2: Nincs vele semmi gond, ugyanis nem mindenkinek ugyanazok a prioritásai játék téren.
Pl most a friss Scorn kapcsán nézegettem teszteket és hát mondom belenézek a pofátlan 1/5-ös tesztbe mi az ami miatt ennyire lehúzta a játékot... Hát szimplán az hogy a csóka aki tesztelte nem (mondjuk sokan mások se) fogta fel miről szól a game és jött egy resi 7-es példával hogy ott tudni már a kezdetektől hogy kik vagyunk és mit miért teszünk... Az ilyen minek tesztel?
Sok tesztet átnyálazva az biztos a game sajnos minden platformon "lassú" ,de felülmúlja az első részét.... /20-22 órás a végigjátszása/
Holnap egyből bele is vetem magam.
3.
3.
hedzsooo
#2: Nekem 8 hogy aztan ki mire ertekeli. Az elozo is tetszett, ugyhogy nalam ezzel sem lesz gond, ennyit mar leszurtem az elozeteseibol. :)

Majd ha min. kijatszottam 1x, utana lehet ranezek kivancsisagbol majd 1-2 ilyen tesztre, hogy mennyire ternek el az en velemenyemtol.
2.
2.
JinjeR
És akkor meg is érkezett a másik lehúzó teszt! :DD
Még jó hogy videóteszt nem készült,felvagdaltam volna az ereim attól az unott egyhangú dumától...


Csak összehasonlítás végett

https://hu.ign.com/a-plague-tale-requiem/81034/review/teszt-a-plague-tale-requiem
1.
1.
crytek
VGA teszt!

https://www.computerbase.de/2022-10/a-plague-tale-requiem-benchmark-test/2/

Konklúzió by deepL:

"Akár nagy, akár alacsony felbontásban, akár maximális, akár minimális részletességgel: mindig nagyon gyors grafikus kártyára van szükség. Még egy nagyteljesítményű GeForce RTX 3090 is eléggé el van havazva az Ultra HD-vel, függetlenül attól, hogy milyen részletességi szintet választunk. Csak a GeForce RTX 4090 esetében van 60 FPS vagy több. A jelenlegi középkategóriás grafikus kártyák csak Full HD-ban érzik igazán otthon magukat, a WQHD inkább a felső kategóriának való. A régebbi grafikus kártyák pedig gyakran egyáltalán nem lesznek képesek megfelelően megjeleníteni az A Plague Tale: Requiem-t, függetlenül a grafikai beállításoktól, legalábbis nem jó képkockasebességgel.

Különösen a 3,840 × 2,160-as képméret esetében csak egyetlen megoldás van: a felmintavételezés. És itt van eltemetve a második kutya: A játék csak az Nvidia DLSS-t kínálja, az AMD felhasználók (és a maroknyi Intel játékos) kimaradnak a hidegben. Még az egyszerű FSR 1 sem érhető el, nem is beszélve a sokkal jobb FSR 2-ről, ami valójában az A Plague Tale: Requiem előfeltétele lenne. Ultra HD és Radeon? Ezt jelenleg meg sem kell próbálnod, úgysem működik. Ehelyett a fejlesztők integrálták az új DLSS 3. Ez önmagában is abszolút dicséretes dolog, de az FSR 2 sokszorosan fontosabb és értelmesebb lett volna. Tekintettel arra, hogy jelenleg gyakorlatilag senki sem rendelkezik kompatibilis RTX 4090-zel, itt teljesen rossz prioritásokat határoztak meg."
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...