Stray Gods: The Roleplaying Musical teszt

Link másolása
Úgy tűnik, hogy a görög istenek is csak emberek. Nehezen fejezik ki magukat, gondolataikat, érzéseiket. Szerencse, hogy akad egy múzsa, aki inspirálhatja őket lelkük kitárásában. És az, hogy mindez dalolva történik, már csak extra.

Egy narratív vezérelt játék kiváló élmény lehet. Különböző mélységű interaktivitás segítségével átélhetünk egy felemelő vagy lehangoló történetet, esetleg valamit a kettő között. Még nagyszerűbb a kaland, ha azt egy szerepjáték immerzív eszközein keresztül tapasztaljuk, formáljuk, hiszen így még személyesebb lesz minden, amit átélünk. De mi születik abból, ha mindezekhez hozzáadjuk a zene magával ragadó, lehengerlő erejét? Akkor létrejön a Stray Gods: The Roleplaying Musical, mi pedig örülhetünk, hogy többé nem kell találgatnunk.

Az ausztráliai Summerfall Studio játéka egy halálesettel kezdődik. Főszereplőnk, Grace karjai közt meghal az utolsó múzsa, ő pedig akaratlanul is megörökli az áldozat isteni hatalmát. Egész pontosan a képességet, hogy bárkit inspirálhasson arra, hogy dalban megossza a világgal mindazt, ami a lelkét nyomja. Az istenek azonban nem tétlenkednek, azonnal megjelenik Hermész, hogy az istenek tanácsa, a Kórus elé vigye Grace-t, hiszen ő a gyilkosság első számú gyanúsítottja. A kegyetlen ítélet elől pedig csak úgy szabadul meg, hogy meggyőzi Athénét és társait, hogy egy hét alatt megtalálja a valódi gyilkost. Ebben a lehetetlennek tűnő feladatban pedig mi, a játékosok fogjuk végigkísérni őt, miközben olyan döntéseket hozunk amik meghatározzák a dalokat, amik végig mellettünk, értünk, vagy értük fognak szólni.

A Stray Gods alapvetően egy dinamikusan változó állóképekkel operáló interaktív kaland. Azért is kerülöm a „visual novel” kifejezést, mert annál sokkal, de sokkal többről van szó. A történetet az a David Gaider írta, aki a BioWare-nél már megmutatta nekünk, hogyan is néz ki egy jó szerepjáték. Ezúttal is tudása legjavát vetette be a kanadai úriember: a sztori, a karakterek, a dialógusok és a döntések hálója egy remekül megírt élménnyé állnak össze. A szereplők mind különlegesek, múltjuk, szövegeik és így a hozzájuk tartozó hangulat eltér egymástól. Élmény velük beszélni, akár a történet fő eseményeiről, akár a szerepjátékos társalgásról van szó. A párbeszédek lényegre törőek, informatívak, de a „csevegések” is lendületesek, jól megírtak. Egy igazi RPG-hez méltón összetett és bonyolult belső világok nyílnak ki előttünk.

Ott van a Troy Baker által megszólaltatott Apolló, akinek kockás hasánál csak melankóliája - és talán depressziója - nagyobb. Vagy Perszephoné szerepében Mary Elizabeth McGlynn, akinek fagyos tekintetű karaktere valódi tragédiát rejt magában. De találkozunk még Pánnal is - Khary Payton által eljátszva -, akinek excentrikus karakterét nem lehet nem pofán vágni üdítően szokatlannak találni. És persze nem hiányozhat a gyerekkori jóbarát, aki velünk tart jóban és rosszban, a Janina Gavankar által eljátszott Freddie képében. Rajtuk kívül még bőven akad összetett karakter, de őket emelném ki elsősorban, hisz egyikükkel mélyebb kapcsolatot is kialakíthatunk a függöny legördüléséig. Ó igen, tessék csak csemegézni a görög istenek közül!

Emellett sajnos ki kell fejtenem, hogy a zenétől és karakterektől megfosztott cselekmény önmagában nem túl izgalmas. Persze a musicalek nem arról híresek, hogy összetett történettel rendelkeznek, és azért azt el kell ismernem, hogy ennek a nyomozásnak megvannak a maga fordulatai és meglepetései. Néha pedig meglepően komoly dolgokról esik szó hosszú, a jó értelemben fájdalmas beszélgetéseken keresztül. Akadnak pillanatok és döntések, amitől egy érzékenyebb lelkű játékosnak biztos görcsbe rándul a gyomra - itt konkrétan az öngyilkosság és annak reprezentációjára gondolok. Mindemellett sajnos a végső konklúzió se sikerült erőteljesre, és itt most a megváltoztathatatlan történeti eseményre gondolok. Ráadásul a már említett gyerekkori barát is néha túl lazán veszi a ránk leső veszedelmeket.

Szerencsére azok a történeti szálak, amikre hatásunk van, sokkal jobbak lettek. Sajnos a cikk megírásáig csak kétszer volt alkalmam végigjátszani a játékot, de már ennyiből is tapasztalhattam, hogy mennyire eltért a második nekifutásom az elsőtől, így bizton állíthatom, hogy a változatos RPG élményre vágyók egyáltalán nem fognak csalódni. Ráadásul a különböző mechanikák igazi élménnyé tették jelen esetben a szerepjátékozást. Ugyan a játék elején választanunk kell egy jellemet Grace-nek (Charming, Kickass, Clever), de ez csupán egy apróság a teljes képet nézve.

Így ugyan az egyszerű beszélgetések során lesz pár opció ami el lesz zárva, de ezek minimálisak és döntési helyzetben egyáltalán nem korlátoznak minket. A valóságban olyan személyiséget adunk hősnőnknek, amilyet csak szeretnénk. Ráadásul minden lényeges, időre menő döntést színkódok segítenek. Ezek a színkódok megegyeznek a játék elején választható tulajdonságokkal - a Charming zöld, a Kickass piros, a Clever pedig kék -, így téve még könnyebbé a választható döntéseink értelmezését, szóval ha valaki egy előre elképzelt Grace-t szeretne alakítani, akkor annak jóval könnyebb dolga lesz. De természetesen a játék ugyan úgy támogatja az impulzív játékosokat, a pillanattól függő döntéshozást. Bármelyik szerepjátszást is választjuk, garantáltan kielégítő élményben lesz részünk.

Most pedig ejtsünk pár szót a zenéről. Bárcsak hallanátok az állóképeket! Sokkal könnyebb dolgom lenne... A játék zenéje valami elképesztően működik. A dalok a mi döntéseinknek megfelelően változnak, amennyire csak lehet, egymásba simulnak. Grace dala a játékostól függően lassú és meghitt, dallamos és lendületes, vagy támadó és agresszív. Ráadásul ahogy már említettem, ezek keveredhetnek is egy számon belül, de a végső és fontos döntéseknél mindig egy kidolgozott témát kapunk, persze szintén a mi döntésünknek megfelelően. Az énekek pedig egytől egyig fantasztikusak. Természetesen kapónak kell lenni hozzá a musical jellegű számokhoz, de minden szám, minden téma egyenesen karon ragad és magával ránt. Ha hagyja a játékos, hogy elárassza, akkor minden döntéshozás százszor nagyobb súlyt fog kapni, és minden elmesélt történet, és minden megismert élet százszor többet fog jelenteni.

„Lendületes” és „magával ragad”. Talán ez a három szó írja le legjobban, hogy milyen is a Stray Gods: The Roleplaying Musical. Ez a kicsivel több mint hat órás élmény a tesztelés során valósággal elillant. Ez talán annak is köszönhető, hogy a történet apró darabokra van szedve, így két helyszín között van időnk szusszanni. Ugyanis ha egy helyszínen végeztünk, akkor kapunk egy térképet, ahol választhatunk, hogy hova akarunk tovább menni - így még a nyomozás menetén is változtathatunk. Tehát a kaland ritmusa is rendben van. Az egész élmény, ha a nyitottan áll hozzá, garantáltan a játékos mélyére hatol. Ez pedig egy olyan kaland, amit érdemes többször újrajátszani. A változatos daloknak köszönhetően, pedig meg is éri.

A Stray Gods: The Roleplaying Musical PC-re, Nintendo Switchre, PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X/S-re jelent meg. Mi PC-n teszteltük.

 

1.
1.
hedzsooo
Orulok hogy jol sikerult, nagyon kivancsi voltam erre hogy bevaltja-e a hozzafuzott remeneyeket. Kicsit sajnalom oket, hogy igy, kicsit szerencsetlen idoben, a BG3 arnyekaban tudtak csak kiadni, nem pl. 1-2 honappal korabban.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...