Batman filmkritika

  • Írta: Shifty
  • 2022. február 28.
Link másolása
Gotham önjelölt bíráskodója egyszerre a bosszú és a remény megtestesítője. A korrupciótól fuldokló város számára lehet még ok a bizakodásra, de ekkor felbukkan Rébusz, aki eddig ismeretlen, mocskos titkokról rántja le a leplet.

Miután a Zack Snyder-féle Igazság Ligájával végleg zátonyra futott a Warner és a DC filmes univerzumépítése, úgy tűnt, a stúdió megrázza magát és végre megtanul tisztességesen bánni a DC Comics örökségével. Egyelőre ha nem is sikerült folyamatában értékelhetőt alkotnia, a változás azért határozottan tetten érhető a DCEU-filmek felhozatalában. Egységes, filmes univerzumépítésnek egyelőre nyoma sincs, de talán nem is gond, mert önmaguk lábán is tökéletesen megállnak a különálló történetek. Erre tökéletes példa volt a Joker - tudom, kicsit kilóg innen -, a Shazam! vagy éppen a The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag, ami ha nem is váltotta meg a világot a pénztáraknál, azért kitermelt magából egy olyan rasszista gyökeret, aki túltolt, szánalomra méltó macsóságával, ultragáz jelmezével és bilisisakjával is elérte, hogy önálló sorozat formájában ismerjük meg, mi is rejlik valójában a maskara alatt.

És nem kizárt, hogy a jövő az lehet a DCEU számára, hogy részben függetleníti magát a Marvel-féle globális univerzumépítéstől, és kisebb-nagyobb áthallásokat és vendégszerepléseket leszámítva minden hősének saját világot teremt. Azt már sosem tudjuk meg, hogy a Ben Affleck-féle Batman-film pontosan milyen koncepciót vallott volna magáénak, de Gotham önkéntes igazságosztója pont olyan meghatározó ikonja a DC Comicsnak, mint a Marvelnél Amerika Kapitány, Pókember vagy éppen Vasember. Lehetetlen, hogy néhány évente ne kapjon újabb és újabb megközelítést a Bruce Wayne alteregójának igazságért folytatott küzdelme, így a Warner Bros. nem is engedte el a projektet, és az új Majmok bolygója-trilógiát elkövető Matt Reeves kapta meg a lehetőséget, hogy teljesen új aspektusból mutassa be Gotham sötét lovagjának felemelkedését. Viszont úgy tűnik, hogy hiába 83 éves már a karakter, Hollywood egyszerűen képtelen elrugaszkodni a jól bejáratott elemektől.

Amikor becsatlakozunk a történetbe, akkor Batman (Robert Pattinson) már két teljes éve rója Gotham City utcáit, igyekszik megtisztítatni a várost a bűnözéstől és a korrupciótól. Ebben alig néhány ember van csak segítségére, pedig a korrupt hivatalnokok és a romlott nagymenők ellen jól jönne a komolyabb támogatás. Még a város rendőrfőkapitánya is elítéli önbíráskodó tetteit, így kifejezetten kapóra jön, hogy Alfred (Andy Serkis) mellett szövetségesei között tudja Jim Gordont (Jeffrey Wright). Különösen akkor lesz szüksége a rendőrfelügyelő támogatására, amikor egy szadista gyilkos célba veszi a város regnáló polgálrmesterét, aki épp azért küzd, hogy az éppen zajló választási kampányt megnyerve újabb ciklust tölthessen be a Gotham City első emberként.

A Rébusz (Paul Dano) által hátrahagyott, titokzatos nyomok azonban egy nagyobb összeesküvés első morzsái. Idővel kiderül, hogy a városvezetés mellett az ügyészség és a rendőrség magas beosztású tagjai is érintettek egy, a maffiához és így az alvilágot irányító Carmine Falcone-hoz (John Turturro) köthető mocskos ügyhöz. Batman nem tehet mást, mint megpróbálja kibogózni a szálakat, miközben nem várt szövetséget köt az alvilág rettegett alakjaival, illetve azzal a Selina Kyle-lal (Zoë Kravitz), aki eltűnt barátnője után kutakodik. Közben Batmannek saját, tetteit markánsan befolyásoló múltjával is szembe kell néznie és meg kell szabadítania a metropoliszt az évek óta sújtó hatalmaskodás és korrupció fertőjétől.

A Matt Reeves-féle Batman csak érintőlegesen próbál meg újat mesélni a karakterről. Bruce Wayne személyét teljesen háttérbe szorítja, ennek a filmnek ugyanis nem ő, hanem alteregója, a Denevérember a főhőse, aki láthatóan még maga sem tudja, hogy pontosan mit is akar képviselni Gotham lakói számára. A film elején még nincs kiforrott szimbolikája tetteinek, mert inkább a bosszú hajtja, de a játékidő végére világossá válik számára, hogy csak úgy tud segíteni a korrupciótól fulladozó metropolisznak, ha a reményt és a tisztességet képviseli. Ehhez azonban szüksége van Rébuszra, hiszen ő az, aki rávilágít majd arra, milyen utat bejárva tudja beteljesíteni sorsát. Edward Nigma tökéletes kihívója és nemezise, és aki alaposan megizzasztja a láthatóan még saját útját kereső, néha botladozó Batmant. 

A film is akkor működik igazán, amikor a nyomozáson van a hangsúly. Egyrészt Rébusz tettei és fejtörői kis túlzással, de felérnek Jigsaw hajmeresztő próbáival, másrészt Reeves ilyenkor tudja igazán átadni azt a sötét, kilátástalan és komor hangulatot, ami a főhős vívódásának is egyfajta leképezése. A Batman olykor a legjobb krimiket is megszégyeníti, máskor pedig egy visszafogottabb horrorfilmnek is elmenne. És ez nem baj, mert fantasztikusan áll a karakternek és a történetnek a sötét, vészjósló, feszült tónus és a noir hangulat. A problémák akkor lépnek elő, amikor a detekívsztoriból kifogy a szufla, márpedig ilyen hosszú játékidő alatt több esetben is megbicsaklik a tempó. Reeves ugyan igyekezett kiaknázni azt a lehetőséget, hogy a főhős korai éveire koncentrál, de valójában még mindig ugyanazokat a köröket futjuk, csak a máz lett picit más.

De Reevesnek van még egy ütőkártyája, amivel képes feledtetni, hogy alapvetően ugyanazt a történetet kapjuk, csak újracsomagolva. Ez pedig a körítés. A Batman már említett horrorisztikus hangulatához sokat tesz hozzá, hogy a rendező tökéletesen gyúrta össze a Tim Burton-féle gótikus miliőt a Christopher Nolan-féle földhöz ragadt megközelítéssel. A díszletek, a jelmezek, a helyszínek, a kameraállások egytől egyig hűen visszaadják a képregények hangulatát, de közben nem rugaszkodnak el a hétköznapi ábrázolásmódtól sem. Gotham végre egy mocskos pöcegördönek tűnik, ahol a korrupció mételyként ette bele magát a város mindennapjaiba. Mindent a kiábrándultság, a fásultság ural, a kilátástalanság pedig tökéletes terepet biztosít az olyanoknak, mint a fehérgalléros bűnözők, Falcone vagy éppen Pingvin (Colin Farrell).

Ez az elhivatottság pedig nem csak a rendező sajátja. Amikor három éve hivatalossá vált, hogy Robert Pattinson ölti magára Batman jelmezét, sokan kételkedtek abban, hogy alkalmas lehet-e egy ilyen szerepre az Alkonyat-filmek Edwardja. Ahogy korábban, úgy most is örök vita  tárgya marad, hogy ki volt eddigi legjobb Batman, de Pattinson biztosan nem a sor végén fog kullogni. Sőt, szerintem tökéletesen hozta a vívódó, belső démonaival küzdő maszkos igazságosztót. Ahogy Zoë Kravitz is remek választásnak bizonyult Macskanő szerepére. Pajkos, rátermett, pont olyan kacér, mint Michelle Pfeiffer, ráadásul izzik közte és Pattinson között a levegő. És amikor már azt hittük, hogy a Heath Ledger-féle Jokernél nem láthatunk őrültebb mániákust, akkor jön Paul Dano és egy maszk mögé bújva is megmutatja, hogy Rébusz nem csak rejtvényeket feladni szeret. Őrületes sakkjátszma a kettejük parázs kapcsolata. És ha ez nem lenne elég, akkor ott van Pingvin, akit a teljesen elmaszkírozott Colin Farrell kelt életre, nem is akárhogy.

Az új Batman-film talán hosszabb a kelleténél, így nem elég feszes a tempója. Sokszor szerintem le is ül, és sajnos nem ad semmit hozzá ahhoz, amit már eddig is tudtunk Gotham sötét lovagjáról. Cserébe elképesztően stílusos, amikor pedig működik, akkor egy kiváló krimit kapunk, némi horrorízzel fűszerezve. A végeredmény így egy olyan kezdés lett, amire nyugodtan lehet a jövőben alapozni, és bizony a DCEU-nak erre most nagyon szüksége van.

 

Gamekapocs értékelés: 8.0

Rendezte: Matt Reeves
Szereplők: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Andy Serkis, Paul Dano, Jeffrey Wright, John Turturro, Jayme Lawson, Peter Sarsgaard, Colin Farrell, Rupert Penry-Jones
Játékidő: 176 perc
Hazai premier: 2022. március 3.

18.
18.
Aanash
Ma láttam, a Nolan féle batman ezerszer jobban tetszett.
Ez túlságosan sötét és beteg lett.
Persze lehet, hogy Gotham City így lett jól bemutatva, de nekem ez már sok volt.
Ha lesz is folytatás,én nem vagyok vevő rá.
17.
17.
Mortis
Az első órában még mosolyogtam, aztán a 80. perc környékén kezdtek özönleni az olcsóbbnál hülyèbb forgatókönyvi megoldások. A vègèn meg már csak rohantam a WCre. Az utolsó 40 percet úgy ahogy van ki lehetett volna vágni: az kb. a 3+1. történetegysèg volt; gondolom a stúdió nyomására tettek bele.
16.
16.
adamsfamily
#2: Az embereket mohóvá tette tartalomfogyasztás tekintetében.Viszont az opcionális wc szünet miatt nem tudok haragudni a kitalálójára.
15.
15.
delphijos
#14: Van ilyen. De ezért még ezeknél se gondolnám hogy pusztán ezért akar játszani vele valaki minél hamarabb. Ez csak “mellékes” “extra”
14.
14.
crytek
#13: Hát pedig itt többen janiznak és lenéznek másokat hogy mire xy tolja ő már 76x el is felejtette.... :)
13.
13.
delphijos
#2: Nem is értem ezt. Azért akarok megnézni valamit minél hamarabb, mert ÉRDEKEL. És nem azért mert tele akarom kürtölni a social médiát hogy láttam. Játék is van amit az ember minél hamarabb szeretne játszani. És a legtöbbnél ott se az a cél hogy “dicsekedjen” hogy játszott vele. Persze biztos van ilyen is, de azért nem ez a jellemző.
12.
12.
xanatos0911
#2: Szerintem nem kell összemosni a dolgokat, mert ez úgy hangzik mintha azt mondanád, hogy a streaming előtt az emberek nem nagyon voltak oda a filmekért. Dehogynem. Nem védem a streaming szolgáltatásokat egyáltalán, de nem is kötelező élni az általuk felkínált lehetőséggel. Azelőtt is úgy volt, hogy aki élt-halt egy filmpremierért az ment, sőt akár szabadnapot is vett ki aznapra vagy másnapra, mert utána összeültek és egész nap/éjszaka a filmet elemezték. Jó példa erre akár a premieren cosplayben megjelenő hatalmas rajongótábor egy-egy adott franchise-nál.

Szóval mindenki más, valljuk be. Nekem is van egy rakat régi film a listámon, mert már egy ideje rájöttem, hogy “visszafelé néha jobban szeretek menni”. De én igenis sietek velük, h időm engedi, mert a lista csak bővül, pedig ezek a filmek már mind elkészültek, csak mindig egy számomra újról szerzek éppen tudomást. Ha csak régi filmeket streamelnének a Netflixen (1940-1990) én akkor talán még több időt is töltenék előtte ücsörögve. Én a problémát inkább a futószalagon gyártott minősíthetetlen produktumokban látom és abban, hogy a modern, rohanó világ és a streaming sajnos ehhez nagy részben járul hozzá.

De, hogy a témát is érintsem, egy ilyen filmnél mint a “The Batman” is, nem bánom hány platformon jön, jöjjön csak. Várom nagyon és megyek is első napi vetítésre és én ezt nem tartom rossz, szokatlan vagy új dolognak. Eddig is volt ilyen. Remélem csalódnom nem kell majd a filmben / a kritikát direkt nem is olvastam el, majd csak utána.
11.
11.
SLi
#2: ez nem feltétlen az emberek hibája a közösségi média ebben is nyomást helyez az emberre hogy kimarad valami "közösségi élményből", másrészt meg durván megy a spoilerezés már csak kibaszásból is
10.
10.
Nothing
#8: Nem mindegy? A lényeg, hogy nincs itt, és remélhetőleg vitte a tyúkeszű műanyag nőjét is. :D
9.
9.
xanatos0911
#8: Kérdezd meg Jennifer Lopezt.
8.
8.
Viktor_The_Best
6.
6.
Anti4730
#2: Nem sietek sehova, de en az evek soran rengeteg filmet lattam, szoval ja, ha kijon egy uj film jo minosegben azt egybol nezem is meg, es orulok ha mozis premier utan minnel hamarabb kijon.
5.
5.
crytek
#2: Nem sietek sehova csak írtam jó dolog.
Szoktam járni moziba, de csak ide a "helyi" (sturovoi szlovák) moziba. Ez a lakásunktól gyalog kb 22 percre van. Tehát se kaja se pia semmi se kell nincs utazási költség se legolcsóbb megoldás... Hátránya nagyon kis mozi (azt hiszem 250 férőhelyes csak) és egy filmet csak 2-3x adnak és soha többet. Szóval ez nem Pest ha érdekel egy film még 2+ hónap múlva is vetítik.
És mivel pl az Uncharted mindkét vetítése munkanapra esett így nekem maradt a streaming ahova 1 hónap múlva felkerül...Batmanre már nem is nézek időpontot inkább megspórolom azt az 5 eurot és nézem a maxon
4.
4.
hedzsooo
#2: Masreszrol, akik nem kedvelik a mozit (mint pl. en), hanem helyette inkabb a hazimozit kedvelik csaladdal, baratokkal, azoknak tenyleg 1 jo dolog, h nem kell tul sokaig mar manapsag arra varni, hogy normalis minosegben, kalozkodas nelkul otthon is nezhetoek legyenek a mozifilmek is.
2.
2.
Heldengeist
#1: Mert sietünk valahova? Sok filmet így is csak 1-2 év után nézek meg és van egy halom 30-40 éves film is a várólistámon.

Sok emberben ezek az on-demand cuccok beleplántálták, hogy mindent azonnal kell látni és kinyomni valami felületes véleményt twitterre/facebookra, mert ha csak egy év múlva nézed meg, már nem releváns a véleményed (vagy egyenesen te).

Meg ugye ha egy év után se nézted meg, szabad a gazda spoiler téren, mert hogy veszed magad ahhoz, hogy egy önkényesen meghatározott időpontig nem fogyasztod el az összes valaha készült médiaterméket.
1.
1.
crytek
Nagy találmány ez a streaming.. emékszem régen fél/ 3/4 éveket kellett várni hogy egy filmet jó minőségben be lehessen szerezni most a mozis premier után 1-2 hónappal már nézhetjük is. (Ezt pl immáron HBO Maxon)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...