Az autós versenyjátékok mindig is népszerűek voltak és bizony nem mostanában fognak kimenni a divatból, ezen belül pedig a számos kategória gondoskodik minden felmerülő igényről. Legyen szó egy laza arcade versengésről vagy egy komolyabb szimulátorról, biztos vagyok benne, hogy legalább egyszer mindenkinek megfordult már a fejében akár csak gondolati síkon egy kormány beszerzése. Annak idején fiatal fejjel mi is vettünk hirtelen felindulásból egy használt Logic 3 szerkezetet, de otthon hamar szembesültünk vele, hogy ez bizony nem hozza az elképzelt vezetési élményt, és inkább ideális gyerkőcöknek. Emlékszem még apám is izgatottan ült le egy kör erejéig az éppen aktuális autós játékkal – fogalmam sincs mi volt már –, de a kormány feedback hiánya miatt csak zsörtölődött egy sort és kifejtette véleményét, mennyire nem hasonlít az igazihoz. A Logic 3-at végül elnyelte a padlás legsötétebb zuga, és soha nem láttuk már viszont – még mindig ott lehet valahol a karácsonyfadíszek, a régi hangfalak, a felakasztott boxzsák és a könyves dobozok sűrű rejtekében.
Az eset előtt és után igazából mindig is az arcade és casual vonalon mozogtam, ha autós játékokról volt szó, de abból lényegében elég sokfélét fogyasztottam. Need For Speed, Burnout, Ridge Racer, Wipeout, Crash Team Racing, V-Rally, Fuel, Wreckfest, Midtown Madness, a lista pedig elég hosszúra rúg még. Voltak próbálkozások azért az egy fokkal élethűbb irányba is, a WRC-k, a Sebastien Loeb Rally Evo és a Dirt újabb részei még egészen kézre is álltak, de a Gran Turismo széria csak nagyon rövid időre került a látótérbe, kontrollerrel valahogy nem volt az igazi, a kormányoktól pedig a rossz élmény és a riasztó árcédulák kombója tartott vissza.
Az élet úgy hozta, hogy csak egészen későn álltam neki a jogsi megszerzésének, de tavaly ezt is lehúzhattam a képzeletbeli bakancslistámról, most pedig ezen felbátorodva lehetőségem volt hozzájutni a jelenlegi piacon kapható egyik legolcsóbb szimulátorokhoz tervezett direct drive kormány pakkhoz a PXN jóvoltából. Az olcsó szó senkit ne tévesszen meg, ebben az esetben ez egy hatalmas dicséret, ugyanis a kormány és a pedálok minőségi alkatrészekből épülnek fel, a bennük rejlő technológia pedig kifejezetten élethű vezetési élményt biztosít kompakt kivitelben.
Egy szép délutánon a futár egy hatalmas csomaggal állított be, ami a PXN - V10 ULTRA szettet rejtette, a nagyjából 10 kilós jövevényt pedig gyorsan be is vittem a munkaterületre. A gondos csomagolásból sértetlenül került elő egy igényes doboz, majd minden alkatrészt lecsekkoltam stimmel-e. Ezután jöhetett az összeszerelés, de közben azért gyönyörködtem kicsit a dizájnban, és a kiváló anyagválasztású komponenseket is alaposan végigtaperoltam. A D-alakú 270mm-es kormánykerék kompakt és lecsatolható a 3.2Nm teljesítményű direct drive szervomotort rejtő alapról, így a szállítás és a tárolás kényelmes formában valósítható meg.
Rögtön megakadt a szemem a fekete bőrrel és vörös cérnával beborított keréken (kis részen a bőr is vörös), nagyon menőn néz ki a kialakítás és a dizájn. Konzolos révén a gombok szintén azonnal szemet szúrtak, minden megtalálható rajta, amit egy modern Xbox vagy PS kínál, a d-pad és a 4 alap gomb mellett stimmel a többi is, a ravaszokat és hátsó párjait pedig F1-stílusú fülváltók helyettesítik – a mikrokapcsolók jól szuperálnak ezekben.
A 17 gombot lehetőségünk van tetszés szerint kalibrálni egy app segítségével (PXN NEXUS), de a gázt/féket/váltót is pillanatok alatt profi beállításokra rakhatjuk az egyszerűség kedvéért. Nekem erre nem volt szükségem, ugyanis a Gran Turismo 7-en belül minden probléma nélkül tökéletesen futott minden – a játék szerint egy Logitech G29-cel voltam, de oda se neki.
Az összeszerelt kormányt a felkészültebbek könnyedén felcsavarozhatják meglévő szimulátor keretükre, de én egy asztalkára rögzítettem a 2 ajándék „csipesszel”, ehhez pedig adtak megfelelő imbuszkulcsokat is. A szerkezet hátulján minden csatlakozó egyértelmű felirattal jelzi mi célt szolgál, így nagyon nehéz elvéteni a kábelek megfelelő helyre dugását. Külön váltó nem jár a pakkhoz, de a modernebb összeállításokban többnyire úgy is a kormányfüleket preferálják az emberek, ami nem csoda, hiszen az F1-es, GT és rally járművek szintén így operálnak már a valóságban – igény szerint csatlakoztatható hozzá váltó is azért.
A pedálrendszer igen masszív kialakítású, a feketére festett matt fém alapon alapból 60 fokban állnak a pedálok, de ezeket kedvünkre módosíthatjuk több állásban – a szög, a magasság és a távolság egyaránt állítható. A pedálok meglepően kellemes erősséggel rendelkeznek, így a lenyomásukhoz oda kell lépni keményen, ez kifejezetten tetszetős benne. A fékhez egy plusz rugót is mellékeltek, így még élethűbben lassíthatunk a verdákkal, de ehhez javasolt valamilyen rig vagy keret, ellenkező esetben a csúszásgátlók és a súlyozás se véd meg minket a pedálok ellökésétől. Én rugó nélkül használom és a hátához stócolt nagyjából 40kg-nyi súlyzók és tárcsák tökéletesen helyben tartanak mindent. Technikai szempontból hall-effektusos szenzorok érzékelik a lenyomásokat, így eléggé szenzitív és lineáris módon fékezhetjük meg az elszabadult paripákat.
A szerkezet lelkét egy 3.2Nm maximális nyomatékra képes direct drive szervomotor adja, amiben űripari szabvánnyal rendelkező csúszógyűrű van, így az erő-visszacsatolás megbízható, a konstrukció pedig kiemelkedően strapabíró. A korábbi modellekhez képest egy továbbfejlesztett és intelligens hűtőrendszer került beépítésre, ennek köszönhetően pedig a legdurvább maratonokhoz is szépen alkalmazkodik a kütyü túlhevülés nélkül. A gyártó főként PC-hez készíti a kormányokat és a pedálokat, de ebben az esetben konzolos kompatibilitást is kapunk, ami hivatalosan Xbox One, Xbox Series X/S és PlayStation 4 platformokat jelent – elvileg átalakító segítségével PS5-ön is működésre lehet bírni. Újdonsült szimulátorozóként én PS4-en vetettem bele magam a versenyekbe, most már minden rendelkezésemre állt, ami egy hamisítatlan Gran Turismo élményhez szükségeltetik.
Konzolokon egy eredeti gyári irányítóba is csatlakoztatni kell rendszerünket, így a bekapcsolás után egy gyors ellenőrzést tart a kormány, majd a kék lámpa felgyulladása jelzi a sikeres műveletet. A gyártó oldalán van egy lista a biztosan kompatibilis játékokkal kapcsolatban, de az ügyfélszolgálat elvileg rendelkezésre áll, ha egy bizonyos szoftverre vagyunk kíváncsiak. Ezek 100%, hogy menni fognak: Assetto Corsa Series, Forza Horizon 5, DiRT Rally 2.0, Le Mans Ultimate, EA WRC, Forza Motorsport, F1 Series, Project CARS 2, American Truck Simulator, Euro Truck Simulator 2.
Mint említettem nekem a Gran Turismo-ra esett a választásom, így ez alapján tudok főként nyilatkozni. A gáz adagolása simán és zökkenőmentesen történik, a fék pedig szintén rendeltetésszerűen és magas érzékenységgel teszi a dolgát, ebből a szempontból soha nem volt olyan érzetem, hogy az eszköz hibájából kifolyólag sodródtam volna ki. A 3.2Nm első hallásra gyengének tűnhet, de a motor kezdőként meglepően jól teljesített, már nagyobb sebességnél is zabolázni kellett a sportautókat, a fűre szaladáskor pedig komoly harc indult az egyenesben maradásért. A bőr borítás miatt tökéletesen csúszásmentesen és stabilan foghatjuk a kormányt, a tengely pedig mindig szépen törekszik az alapállásra, ami szintén nagyon tetszett. A legutóbbi PlayIT-en direkt kipróbáltam egy erősebb és komolyabb PXN modellt, de egy másik gyártó kormányát is megjárattam 2-3 kör erejéig, értelemszerűen azoknál nagyobb erőbehatásokkal volt dolgom, de a V10 ULTRA összességében nem marad el annyival mögöttük – nem is célja a drágább társaival hadakozni.
A PXN V10 ULTRA ezzel az árfekvéssel, erővel és tudással komoly kihívója lett a piacon régóta jelenlévő hasonló árazású fogaskerekes és szíjhajtásos modelleknek, ráadásul itt a direct drive szervomotor mellett még pedálokat is kapunk ennyi pénzért. Belépő szintű szettként kiváló választás lehet bárkinek, nagyon korrekt lett anyagában és teljesítményében is, a profik persze érezni fogják az alacsonyabb nyomatékot és a PlayStation 5 kompatibilitás hiánya is fájó pont lehet – és az átalakító nem olcsó hozzá.
A tesztelésre bocsájtott pakkot köszönjük a Noovola és a PXN csapatának!
Kapcsolódó cikkek









Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.