F1 2013 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. október 20.
  • f1 2013, teszt, x360
Hálátlan feladat évente egy új F1-es játékkal előrukkolni. A kezdeti lelkesedés után tavaly mélyponton volt a Codemasters, talán a nyolcvanas-kilencvenes évek legendás versenyzőivel és autóival felvértezve végre pozitív benyomásunk lesz?

Sokan utálják a Codemasters Formula 1-es próbálkozását, még azok is követ vetettek rá, akik egy emberként kántáltak örömükben, hogy a Sonytól az angol brigádhoz vándoroltak a hivatalos jogok. Multiplatform megjelenés, arcade és szimuláció közti útkeresés, furcsa fizika, túlságosan is „dinamikus” időjárás, kiismerhető ellenfelek – minden tényező csorbította előttünk az elmúlt évek adaptációit. Ráadásul generációváltás előtt állunk, így a jövőre érkező csili-vili epizód előtt a Codies még egyszer le akarja nyomni a torkunkon az aktuális részt, ahogy nagyanyáink tömték a libáikba a vízbe áztatott kukoricát. Mivel lehet megnyerni a csalódottak kegyeit? A minimális finomhangolás és a frissített pálya- és versenyzőlista már nem elég. Jönnek a régmúlt ászai Prosttal, Hillel, Laudával és a többiekkel.


Ha játékfejlesztő lennék, inkább felmondanék, ha a kiadó kérésére évente egy-egy produktummal kéne előállnom. Az F1 2013 első ránézésre nem sokban különbözik a tavalyi kivetüléstől, még mindig nem elég szimulátoros, még mindig túlságosan arcade. Ha valaki dülledt verőerű hardcore arc, továbbra is elvan a szénné moddolt Grand Prix 4-el, vagy az rFactor F1-es cuccával nyomul. A nagytöbbség úgysem akar reális fizikát és bonyolult kapcsolók közt sem elveszni, ők majd szépen beruháznak a Codies-féle játékba, mert ez meg ez elszerződött ide, itt vannak az új szabályok, meg Raikönnen. Persze ha nincs ló, jó a szamár is – ez esetben lehet kísérletezni az öt nehézségi szinttel, vagy az olyan vezetési segédletek elhagyásával, mint a fékezés-rásegítés, az ideális ív és az automata sebváltó. Minden apró részlet alapjában változtatja meg, hogy milyen élményt nyújt számunkra az F1 2013. Ha rosszul állítjuk be az autót, az kihatással lesz a versenyre, a legkisebb összekoccanásnál is mi húzzuk a rövidebbet, a pályán kívül találjuk magunkat és vége mindennek. A játék legalább nem tolerálja annyira a botlásokat, s ez így van rendjén.

Pontosan mit tartalmaz a Classics mód?

Alapból a nyolcvanas évek sztárjai, pályái és autói várnak rád, de megvehetjük a Classic Editiont is, vagy egy DLC-vel frissítve az F1 2013-at megkapjuk a kilencvenes évek vállogatását is. Itt az idő, hogy Senna, Berger, Hill vagy Villenevuve bőrébe búj. A teljes felhozatalt itt találod.

Ha zöldfülű kezdők vagyunk továbbra is ajánlott végigtolni a vezetőiskola kihívásait, amely az alapoktól kezdve tanít meg minket egy F1-es autó vezetésére, a gázadásra, a fékezésre, az ideális ívekre és az előzésekre. Kicsivel több lehetőségünk lesz, mint tavaly, de még mindig egy rövid és gyorsan felejthető elfoglaltság. A karriermód előtt érdemes pár versenyhétvégét abszolválni a Grand Prix módban azért, hogy ne tapasztalatok nélkül vágjunk bele a szakmába. A Full Career felel meg a több éven átívelő pályafutásunknak. Kezdetben egy béna csapat névtelen versenyzőjét alakítjuk, s ha jól szerepelünk, pontokat szerzünk, hamarosan a jobb istállók is felfigyelnek ránk és szerződéseket tolnak az orrunk alá (akár már a második évben a Ferrarihoz szerződhetünk, ami ugye kicsit sarkit, nemde bár?). Az ötéves karrier számunkra unalmas, sokkal inkább testhezállóbb a Career Challenge. Itt már egy neves pilóta bőrébe bújunk, profi csapat dolgozik alánk, nekünk csak a riválisunk orra alá kell borsot törnünk és világbajnokság megnyerésére hajthatunk – mondanunk sem kell, tartalmasabb móka, mint az elnyújtott és dögunalmas karrier.


Az F1 2013-at először meg kell értenünk, türelmeseknek kell lennünk, a rendszert csak rengeteg tanulással ismerhetjük ki. A pályák bemagolásán túl a megfelelő gumiválasztáson is nagy hangsúly lesz (rengeteg elbaltázott próbálkozással szembesülünk majd), megfelelő időben kell bevetnünk a KERS-t és a DRS-t. Az autók irányítása még mindig nem az igazi, csúszkál, véletlenül sem tapad jól, megpördül, amikor egy pillanatra lankad a figyelmünk. Persze nehézségtől függően párszor ismét visszatekerhetjük az időt, de ez egyrészt csalás, másrészt még mindig kevés. Tipikus délután az F1 2013: görcsösen markoljuk a kontrollert, az gép ide-oda csúszkál az aszfalton, tenyerünket félpercenként törölgetjük az izzadságtól, mindent megpróbálunk, de semmi sem elég. Ki akar ilyen körülmények között akár egy hetven körös versenyt is kiböjtölni? Nekem erre nincs türelmem, bőven elég ebből 15-20 kör is. Egy kormányt kell beszereznem – mondhatjátok ti, de ennyit viszont nem ér meg az egész. A játék túl komolyan veszi magát: a gumik kíméletlenül kopnak, egy nagyobb ráfékezéstől abszolút hátrányban leszünk, ami persze érthető lenne, ha nem lenne a játék többi része ízig-vérig arcade. A Codemaster négy év alatt sem lelt rá a járható útra és sanda gyanúnk az, hogy jövőre sem fog.


Az idei rész újító szándékkal bevezetett – valójában erőltetett töltelékrésze – a Classics mód. Itt az 1980-as (és ’90-es évek, ha a Classics Edition mellett döntünk, vagy némi pénzmagért beruházunk a DLC-be) legendás pilótái, autói, pályái és szabályai köszönnek vissza. Pluszban itt lesz a britek legendás kommentátora Murray Walker is, de az minket hidegen hagy. Ebben a játékmódban klasszikus versenyeket és rivalizálásokat élhetünk át újra, amiket egykoron Tini Nindzsás pizsamában láttunk a hajnali közvetítések közben, mialatt anyu és apu ránk kiabált a takaró alól, hogy halkítsuk le a tévét. Az autók még rakoncátlan szörnyetegek voltak, de a Codies itt is bakot lőtt. Nem sokban különböznek a modern gépek irányításától, attól eltekintve, hogy még jobban csúszkálnak, és hangjuk is másabb. De könyörgöm, a tisztelt fejlesztők nem látták, hogy Senna Monacóban huszonvalahány éve mit művelt a volán mögött, kézi váltóval? Vettel és a társai elmehetnek kukoricát kapálni, mert közelébe sem érnek ilyen tudásnak.  S mi kapunk az F1 2013-ban? Félkész, fapados belső nézetet, elkúrt látószöggel – valós vezetési élmény helyett.


Némi extra azért még jut számunkra a Scenario módban, ahol előre meghatározott célok és körülmények között kell diadalt aratnunk, mint például súlyosan sérült autóval fejezzük be a versenyt, előzzük meg a csapattársunkat a rajtsorrend utolsó helyéről indulva, stb. Dráma és feszültség ugyan kijár nekünk, de nem hinnénk újra és újra nekiveselkednénk a kihívásoknak, ha már egyszer teljesítettük azokat. A Time Trials már szóra sem érdemes, mivel időmérő a versenyeken is van, meg aztán mi értelme van saját időnk döntögetésének, mindenféle jutalom nélkül? Persze azért van egy kis varázsa az F1 2013-nak. Túlságosan sok az esős futam, ami egyrészt izgalmas, elvégre alaposan összekuszálja a kvalifikáción felállított sorrendet, másrészt annyira nem hihető, hiszen ennyire nem lehet dinamikus az időjárás a valóságban. A fejlesztők a ló túloldalára estek. Van abban némi spiritusz, amikor egy balul elsült lépés következtében mégis pontos szerzünk, mentjük a menthetetlent, milliméterpontos előzéseket hajtunk végre a továbbra is agresszív ellenfelekkel szemben – nem tagadjuk, azért az F1 2013 tud izgalmas is lenni. De milyen áron?


A multiplayerre is rágyúrtak az angolok, kezdve az offline osztott képernyő móddal, a System Linkkel (amely manapság már ritka extra), de a RaceNet segítségével heti kihívásokban vehetünk részt, találunk ranglistát, s ha versenyezni nem akarunk, barátaink szellemképes idejét is döntögethetjük. Komplett kooperatív karriert is végignyomhatunk, indulhatunk egyszerű versenyeken, illetve cimboráinkkal együtt egy F1-es csapatot is menedzselhetünk. A GRID 2-vel érvénybe lépett közösségi szellemet az F1 2013 is örökölte, ami mindenképpen pozitívum. A látvány nem sokban változott tavaly óta, apróbb fejlesztéseket köszönthetünk, s a klasszikus versenyek kaptak egy sárgás filtert – döntse el mindenki maga, hogy bejön-e neki. A sebességérzetre még mindig lehetne gyűrni, de nem kukacoskodok tovább.

Mit kapunk jövőre?

Az F1 2014 már egy hamisítatlan next-gen cím lesz. A fejlesztők ígérete szerint a játék minden aspektusában fejlődni fog; a hardverek nyers ereje lehetővé teszi, hogy még élethűbben és pontosabban szimulálja az olyan tényezőket, mint a guminyomás, az aerodinamika és a fizika. Mindez 60 fps mellett PS4-en és Xbox One-on.



Az F1 2013 apró lépéseket tett az üdvösség felé, de kétségkívül jobban sikerült darab a tavalyi darabnál, de ettől eltekintve a sportág rajongói nem biztos, hogy meg lesznek elégedve vele. Ez nem olyan játék, amely mellé leülsz egy fél órát, elvégre tanulni kell, a tapasztaltabbak számára viszont a Classics módon kívül nem sok újdonságot tartogat. A játékélmény sem felhőtlen: frusztráló, olykor köszönőviszonyban sincs a valósággal, a nehézséggel való bohóckodás némileg tompítja a kellemetlenségeket, de még mindig nem az igazi. A gyümölcs tehát félig piros, félig zöld, harapásra sem édes, némi fanyar utóízt érzünk. Persze jobb híján szerethetjük is, mondván éhes ember nem válogat – kíváncsian várjuk, hogy a Codies mit tartogat a jövőre, az első next-gen próbálkozásra.

 

57.
norbi1888
Helló! Azt szeretném kérdezni, hogy lehet-e osztott képernyős módban karriert illetve idényt kezdeni úgy, hogy az egyik barátommal együtt egy csapatnál vagyunk?
56.
Button123
Sziasztok!

Szeretném megvásárolni az F1 2013-at. Viszont nem tudom, hogy a gépem hogyan vinné el. Arra gondolok, hogy milyen képminőséggel, beállításokkal stb...

Itt vannak a gépem adatai:
Processzor: Intel Core i3 4340, 2 magos, 3,6 GHz
Videókártya: Az alaplapon integrált: Intel HD Graphics 4600,
és van "rendes": Nvidia Gforce 8600 GT
Windows 7, 64 bit;
RAM: 4GB

A válaszokat előre is köszönöm.
55.
Dom Q
#41: HÁT SZERINTEM GYENGE.VAGY NORMÁLISAT CSINÁLNAK VAGY INK CSINÁLJÁK AZ F1 14
54.
feri8312
Hát nem is tudom. Eddig ez a legjobb codi féle F1 es játék. Az autók sokkal kezelhetőbbek, mint az előző részekben. Talán az irányítás a 2010 esre emlékeztet. Véleményem szerint a játék simán megérdemel 8,5 öt, ha figyelembe vesszük, hogy a 2012 is 7 fölött kapott. ENNYI
53.
JimBeam
Idegbeteg játék ez,amit a Codi elmebeteg osztályán készítettek!:) Rettenetes az egész,nem lehet finomhangolni az irányítást,hiába van egy jó kormányod.Idegbeteg módjára viselkedik az autó,ami egy szintig természetes,hiszen erős szivarok ezek,de valahogy folyamatosan érzi az ember,hogy ezt a produktumot valami diszkó tabival feltuningolt emberek készítették.Nézz meg egy rFactor versenyt,vagy nézd meg a valóságot,egy közvetítést a "tefauban",már észre fogod venni azt,amiről beszélek.A sebességérzet szerintem rendben van,nem vadászgépek ezek a szivarok,úgyhogy a közel háromszázas sebesség nem okoz eszméletvesztési állapotot.Nem!Ideges az autó,túlságosan is.Olyan,mintha kőből faragták volna,amit vagy megtolnak az ufók,vagy megtolnak a közmunkások!Nincs átmenet.A Simbin csapatának adtam volna a jogokat,ők tudtak volna készíteni egy olyan játékot,amiben mind a két fél megtalálja számítását.Lehet árkád(totál segítség) és lehet akár szimulátor is,ha úgy kívánja a játékos.Az nem átmenet,hogy vagy kipördül az kocsi segge,vagy nem.
51.
RangerFox
A filtert ki lehet kapcsolni, amúgy nagyon jó játék lett, ha rajongója vagy a sportágnak akkor mindenféle képen ki kell próbálnod.
50.
rzlyo
#46: "ugyanazok a pályák és kocsik"

Miért szerinted mik legyenek benne még? :D Algarve meg Bugatti, Nissan, Audi?

idióta
49.
Quent1n
#48: Az igazi Formula 1-nek már rég vége :) Ezek az ostoba szabályozások a béna pályák stb... Mind hozzájárult ahhoz, hogy egy unalmas körözgetés legyen sokszor. Nagy izgalom mikor X megelőzi Y-ot KERS-el, friss gumikon.. Őszintén ha az M1-en adnának Indycart esélyesen inkább azt nézném. :) Igazából az F1-nek még van egy hangulata ami miatt nézem de sokszor alszok közbe :D Nem is Vettel miatt hanem, hogy az egészet kiherélték. Ócska, mesterséges pályákon köröznek ahol előzni se lehet de még csak nem is szépek vagy hangulatosak. Agyon van minden szabályozva, KERS, DRS, szétkopó gumik, nincs tankolás stb. A pilóták keze is megvan kötve össze-vissza büntetik őket minden szarért. A fene megette ezt így.

Pl. mivel Tielke szar pályákat tervezett ahol nem lehet előzni ezért kb. kitalálták, hogy védekezés közben csak egyszer lehessen irányt változtatni ez komolyan milyen már? Én emlékszem még mikor Alonso foggal körömmel védekezett Schumacher ellen és izgalmas volt. Izgalmas volt mert mindketten hajthatták a kocsit 110%on ami úgy el is romolhatott. Most meg jajj vigyázni kell mert elkopik a gumi és a sok millió dollárból kifejlesztett csúcsgépeket kb. az időmérőn láthatjuk maxon hajtva 1-2 körig.. Vicc ez már.
48.
Falcon
jövőre úgy is vége az igazi formula 1-nek! de néha megnézem hogy röhögjek rajtuk ahogy a kis gagyi 1600 köbcentis játékautókkal kőröznek
47.
Caine
Nem rinyálni kéne srácok hanem megtanúlni játszani vele!
46.
Falcon
erősen túlárazott ,túlpontozót, túlértékelt játék évről évre ugyanazok a pályák és kocsik, hangok, irányításba belenyúlnak és újra bekaszálják a pénzt az idiótáktól ...............még jó hogy rally fan vagyok :)
45.
trion96
#44: +1 Igaz még csak 17 éves vagyok, de így is emlékszem hogy 2002-2003 (ilyenkor kezdtem nézni) mennyivel jobbak voltak.
44.
tupaccc
35. én is rühellem őt, bár elismerem tehetséges. Még csak rá se lehet fogni, hogy miatta unalmas a VB, mert eleve az egész F1 már másról szól, mint anno.
Emlékszem gyerekkoromból az izgalmas futamokra, soha nem lehetett előre tudni, hogy ki lesz a győztes, óriási csaták a pályán, izgalom, tankolás, több gumigyártó stb. Én csak azt sajnálom, hogy kicsivel nem korábban születtem, főleg a Hunt vs Lauda időszakban, igaz ezeket utólag pótolni tudtam, de mégse egyanaz...
De nem panaszkodhatom, ott volt nekem Senna, Prost, Berger, Piquet, Mansell, későbbiekben Schumacher, Hakkinen stb.
Ez volt még az az időszak, ahol számított az ember, a taktika, a tehetség, és csak ezután jött a technológia. Manapság ez felcserélődött. Legtöbb előzéskor mit látunk? Nem mást mint szélárnyék, DRS + KERS, és úgy otthagyja az ellenfelét, mintha teljesen más kategóriában versenyeznének. Nem történik semmi meglepetés, nincs az mint anno, hogy nem tudni ki mennyi benzinnel rendelkezik, hányszor fog tankolni, nincs több gumigyártó, így nincs az mint anno, hogy a konkurens cég jobb gumikat készít az adott futamra, ezért a gumiválasztás megkavarja a végeredményt, nincsenek állejtős előzések - hisz még a védekezést is lekorlátozták egyetlen egy ívváltásra.
Viszont örülök a Rush című filmnek, mert egy kicsit érezteti a mai fiatalokkal, hogy mekkora királyság volt anno az F1, és mi ez a szar, ami most megy....
A játéknak meg a tavalyihoz képest számomra csak annyi előnye van, hogy végre vezethetek néhányat azok közül a bitang jó klasszikus verdák közül :-)
43.
gatti
Még annyit hogy itt is olvasható egy teszt a játékról : www.napikozlony.hu/2013/10/f1-2013-teszt/ Szerintem sokkal jobban jellemzi a játékot !
42.
gatti
Az irányítás , a fizika szerintem rendben van a megfelelő beállításokkal ! Természetesen kormánnyal használva . Egy F1-es autó közel így viselkedik ! A hangok brutálisan élethűek ! A grafika is megfelelő . A Classic mód autóit vezetni nehezebb , de nagyon élvezetes ! A hangok itt is félelmetesek ! Szerintem minden idők legjobb F1-es játéka !
41.
Grabowsky30+
Codi féle f1 sorozat azért annyira nem drámaian szar mint mondják itt egyesek, nem egy szimulátor és való igaz, hogy vannak benne buta hibák is amiket vagy sikerült az évek során kijavítani, vagy nem, de azért el lehet vele lenni, ez az új rész megmondom őszintén még nem nagyon volt meg láttam már, de egyáltalán nem folytam bele! Lehet, hogy fizikában és vezethetőségben az rfactor módok verik sőt ez biztos is, de azokban semmi hangulat nincs, full száraz autózás egy pályán mi egyáltalán nincsen bennük, persze multizásra van kihegyezve! Ez codi féle azért egy játék ami próbál szórakoztatni is több kevesebb sikerrel, de legalább próbál! Például az időjárás változások verseny közben és az ezzel járó dolgok kifejezetten tetszettek benne jópofa a menü stb, ezek egy rfactor módban soha ne lesznek van persze akinek ez nem is hiányzik, de máshogy ül az ember egy multis szimulátor címhez és máshogy egy f1et feldolgozó autós játékhoz! Az ideális f1 játék számomra egy simbin féle GTR2-re hajazó irányítás és MI lenne dx11es effektekkel és dinamikus időjárással megbolondítva!
40.
Blyan000
A grafika sosem lesz már jobb? Olyan műanyag az egész. :(
39.
Ghost26Dave
#36 Én utálom Vettelt de azért tudd hol a helyed. :D
38.
herlius
"...kétségkívül jobban sikerült darab a tavalyi darabnál". F1 2012, GK pontszám: 7.6, F1 2013, GK pontszám: 7.0. Azt hiszem én már a büdös életben nem fogom megérteni a GK pontozási logikáját, de gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Az egész szerkesztőségen belül nem létezik egy egységes kritériumrendszer, ami alapján valóban hihető pontszámokat tudtok osztogatni?
Amúgy most kevésbé érzem jogosnak a kritikákat a játék irányába, pedig nagyon nem a szívem csücske ez a CM-féle bohóckodós F1. Az újjászületés óta viszont most először érzem azt a játékon, hogy nyomokban forma1-et is tartalmaz és valóban van benne kihívás. A Classic mód is jó móka, de Senna-t és a McLaren Honda-t kihagyni felér egy bűncselekménnyel.
37.
KIM666
Osztott képernyőn van bajokság,vagy csak 1 pálya?
36.
kopic
#35: Ha nem lenne oan jo kocsija, akkor a lehet, hogy csak a kozepmezonyben lenne....
35.
Norbiii
#34: XD XD

Én nem utálom. Minden pilótának az a célja, hogy első legyen. Ő tehetséges, jó kocsija van, és első. Én is az első helyért hajtanék, ha ott lennék. Azért utálják sokan, mert szerintük unalmas az F1, mert mindig ő nyer, hát persze, hogy nyerni akar, hülye lenne nem nyerni. XD
34.
kopic
#32: Nalunk mindenki utalja.....
33.
latyaa
#29: háh :D Megy a +!!! Teljesen jogos, itt senkinek, bele érteve magamat, meg mindenkit, gőze de még fingja sincs hogy milyen lehet vezetni egy f1-s gépet.
A játék szerintem teljesen rendben, annyit add amennyit elvárok tőle.
Lehet állítgatni a kocsit ahogy akarom, variálhatom a taktikát ahogy én akarom. 7 pontnál többet ér!! Teljesen korrekt kis játék lett.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...