Might & Magic X Legacy teszt

  • Írta: iNKARNATE
  • 2014. február 6.
  • might & magic x legacy, pc, teszt
Link másolása
Tizenkét év elteltével érkezett folytatás a 90-es évek legendás szerepjáték szériájához, a Might & Magic-hez. Az új epizódban Ashan egy olyan szegletét járhatjuk be, amellyel már találkozhattunk a Heroes sorozat legutóbbi részében.

Fontos leszögeznem még a cikk elején, hogy ez nem a Skyrim, hanem egy olyan játék, amely főként a klasszikus dungeon-crawler RPG-k kedvelőinek szól, és miután manapság nem halmoznak el minket hasonló játékokkal, kategóriájában erősen kötelező anyag. A Ubisoft bátor lépéssel egy régivágású, körökre osztott, grid alapú mozgással felvértezett cím fejlesztésével bízta meg a Heroes VI javításait is készítő Limbic Entertainmentet. A merész húzásban valószínűleg nagy szerepe volt a 2012-es Legend of Grimrock sikerének, amely darkos hangulatával, fejtőrőivel nagyon jól hozta a retro RPG feelinget.

 

A 3DO kétezres évek eleji csődje után a Might & Magic frencsájz jogai a Ubisoft tulajdonába kerültek, ahol búcsút intve a sci-fi elemekkel tűzdelt oldschool fantasynek, egy új univerzumot húztak a szériára. Ashan világát  mindig is egy kicsit fércműnek éreztem, ennek ellenére a Dark Messiah és az új Heroes részek nagyon korrektek voltak játékmenetben. Azt hiszem, sok rajongóval együtt rég óta vártuk egy rendes Might & Magic-epizód bejelentését. Ugyan a játéknak elméletileg nincs köze a korábbi részekhez, nagyon sok easter egg, a korábbi univerzumra utaló részlet szerepel benne. Egy kicsit szívfájdító is látni, ahogy a Ubisoft mézesmadzagot rángat a fanok orra előtt, hiszen szinte kizárt, hogy a valaha is megjelenik a sci-fi elemekkel tarkított folytatás. Az MMX hiánypótló alkotás tehát, a világ és a design nem okoz csalódást. A Legacy esetében jó munkát végeztek a készítők, számos korábban bevált sémát alkalmaztak, például a boltok és egyéb belső terek hangulatos megvalósítása a 6-7-8. epizódokra hajaz, ugyanakkor a klasszikus feeling mellett sikerült Ashanba is életet lehelni, és kidolgozni. Már régen is imádtam, hogy azonos univerzumban játszódó játékok alapvetően hasonló dizájnt használnak, ezt eddig a Ubisoftnak nem mindig sikerült megoldania. Az MMX-ben viszont rengeteg konkrét karaktermodell szerepel az frencsájzban játszódó többi címből, például a Heroes VI-ból szinte az összes faction egységei és a Dark Messiah-ból is visszatérnek modellek.

 

A játék története egyébként a hatodik Heroes-epizód után játszódik nem sokkal, a legnagyobb gondunk lokális ügyek felgöngyölítése, a szörnyvadászat és fosztogatás lesz. Ennek kivételesen örülök, van egy bizonyos bája, amikor nem eposzi világmegváltó küldetésbe csöppenünk, hanem marad időnk megismerni egy kicsit a világot. Játszóterünk alapvetően egy félsziget, amelyen a négy városon kívül számtalan kazamata, szörnybarlang található. Túlzás azt állítani, hogy a világ él, de azért elég sok tartalom van az anyagban.  A titokzatos kripták ősi ereklyéket rejtenek, melyeket általában valamilyen fejtörővel szerezhetünk meg, a tájat pedig oltárok, titkos kincsek, találós kérdéssel nyitható kincsesládák tarkítják.  Egyik helyről a másikra leginkább gyalog tudunk mászkálni egy négyzetrácsos rendszerben, azaz előre, hátra, jobbra, balra léphetünk egy mezőt, nincs nagy szabadság. Ez az epizód nem titkoltan a sorozat egyik legjobb darabjára, az ötödik részre akar hasonlítani, így nincs is min meglepődni. Eredetileg egy modern Might & Magictől nem ezt vártam, de körülbelül 5 perc után nem fog gondot okozni senkinek sem, a későbbi részek kedvelőinek pedig ott van a kvázi ismerős skillrendszer és általános hangulat. A jobb egérgombbal nézelődhetünk, de a mozgást ez nem befolyásolja. A repülésre, vízen járásra és egyéb műveletekre most nem kapunk varázslatokat, de a történet részeként összeszedhetjük a világ sárkány-istenségeinek áldását, amelyek felvérteznek a fent említett erőkkel. Később érdemes visszamenni a korábbi területekre, hogy az addig elérhetetlen lootot is összeszedjük. Auto-mapping van, kikapcsolni nem lehet, de saját megjegyzéseket azért fűzhetünk hozzá.

 

Az Agyn-félszigetet végigöldökölni és fosztogatni készülő csapatunkba négy fajból választhatunk kalandozókat: a szokásos emberek mellett indíthatunk ork, tünde, vagy törp karaktereket is. A paperdoll típusú klasszikus karakterkép sajnálatos módon eltűnt, azaz a játék végéig egyetlen fix grafikája lesz a hőseinknek, az általuk viselt felszerelés kinézete nem számít. Mindegyik fajhoz 3-3 kaszt tartozik, általában a tank-dps-caster sémát követve. A karakterosztályok más-más jártasság nagymestereivé tudnak válni, és nagyjából ez jelenti az összes különbséget is köztük (az elosztott ability pontokból ugyanannyi haszna van bármelyiknek). A tünde tank, a pengetáncos például nem hord páncélzatot, vagy pajzsot (és nem is nagyon tudja megtanulni), ellenben a kitérés nagymesterévé képes válni, így nincs is rá szüksége, míg a törp védelmező minimum 10 tonnányi fémben feszít. Alap, expert, master, grandmaster fokozatokat érhetünk el, ezekhez pedig valamilyen tanító szükséges, akinek ha kicsengettük a megfelelő aranyat beavat a tutiba. Amikor fejlesztjük a képzettségeinket, a tanítóknál általában elárulják kit kell keresnünk, ha tovább akarunk fejlődni. Ezt érdemes feljegyezni valahova, mert a játék kivételesen nem teszi meg helyettünk (persze neten bármikor rákereshetünk később is).

 

A játékban szereplő egyes skillek kicsit fantáziátlanok a bónuszok tekintetében, mások kevésbé használhatók, ebből következik, hogy a karakterosztályok közti egyensúlyt nem sikerült tökéletesen eltalálni. Jóval kevesebb jártasság szerepel a játékban, mint korábban (az alkímia, szörnyismeret és a tárgyismeret például mind-mind hiányoznak), de ezeket általában valamilyen más módszerrel helyettesíti az MMX. Kitűnő új képesség került be viszont a közelharci karaktereknek, akik a manájukat különböző manőverekre fordíthatják (taunt, biztos találat, silence). Ez több szempontból is jó: a körökre osztottság miatt és a szörnyek elhelyezéséből adódóan nem tudjuk megcsinálni, hogy folyamatosan hátrálva és nyilazva sündisznót csinálunk az ellenfelekből.

 

Az elnevezésekből bizonyára sejthető volt, hogy egy nagyon pici MMORPG beütés is van, de ez tényleg minimális. Kapunk egy skillbart, amire kirakhatjuk a használt varázslatokat, manővereket és egy MMO-hoz hasonlóan nyomogatjuk a képességeket. Ebből viszont lehetne egynél több, mert a karakterképernyő, a skill oldal, a spellek között rettenetesen lassú és irritáló a váltás. A navigáció nehézkessége kifejezetten zavaró, mivel maga játék körökre osztott, azaz egy kicsit lassabban történnek dolgok, mint más játékoknál megszokhattuk ezért kiváló lenne, ha minél kevesebb időt kellene random bogarászással tölteni.

 

A játék indításkor két nehézségi fokozatot kínál fel, én a nehezebbikbe ugrottam fejest, majd úgy 3 óra játék elmosolyodtam és új csapat után néztem. A következő is körülbelül ennyi ideig bírta és azt kell mondjam, a fent említett mosoly csak szélesebb lett, de végül azért sikerült kikísérleteznem a nekem megfelelő partyt.  A játék nehézségével tehát nincs gond, ez mindenképp pozitívum. Amikor hirtelen lépünk pár szintet elhisszük, hogy királyak vagyunk, de hamar belefuthatunk olyan ellenfélbe (és nem tudunk elmenekülni, mert közelharcból nem lehet), aki rövid úton kivégez minket.

 

Az anyag technikai megvalósítása sajnos hagy némi kivetnivalót maga után. Gyakorlatilag bármilyen vason képes szaggatni, és legmagasabb fokozaton is csúnyácska, de előfordult az is, hogy a textúrák nem töltöttek be. Találkoztam olyannal is, hogy egyszerre több különböző zene szólt és bennragadt egy harciasabb muzsika miközben a városi dallamra sétálgattam. A városi hangok mellett sajnos nem tudok szó nélkül elmenni. Az egész egy brutális hangzavar, minőségileg eltérő hangfelvételekkel, amelyek nemhogy élővé teszik a települést vagy a világot, hanem teljesen kizökkentenek a hangulatból, szerencsére kikapcsolhatók. A szinkronhangok sem sikerültek túl jól, ebbe sajnos beleértendő a játékos karakterek 2-2 rendelkezésre álló hangja. A rakat üvöltöző idióta még egy finom kifejezés a bandánkra, konkrétan kezdtem amiatt új játékot, mert nem bírtam elviselni a paladinhölgy irritáló üvöltözését. Ezek a hangok szintén kikapcsolhatók, de akkor hőseink nem fognak figyelmeztetni sem a veszélyre, sem a csapdákra vagy titkos járatokra, amelyet észrevettek…

A Limbic valószínűleg kevés pénzből, szoros határidőkkel készített folytatást a sorozatnak a semmiből, olyan oldschool RPG koncepcióval, amellyel a mai játékok között nemigen találkozni. A hangulatot, a retro feelinget, és a sorozat sajátos jellemzőit tökéletesen átemelték a 21. századba. A nehézség jó, a taktikus harc szintén kiváló, a fejlődésrendszeren látszik, hogy nem fért bele minden az időbe. A játékhoz érkezik egy szerkesztő is, amellyel saját tartalom állítható elő. Az MMX legnagyobb hibája egyértelműen az alacsony gyártási költség (és a Unity engine). Én személy szerint bízom benne, a sorozat feltámasztása nem áll meg itt a Ubisoft fura üzletpolitikája miatt, mert nagyon ígéretes cím a Legacy. Rég óta vártunk már egy ilyen játékra (a Legend of Grimrock kiváló előétel volt), instant get a régi vágású szerepjátékok kedvelőinek, vagy bárkinek, akinek fekszik a körökre osztott játékmenet és a taktikai harc. Szerencsére „csak” technikai bugokkal találkoztam, game-breaker hibával nem, így bízom benne, hogy esetleges javításokkal ez még sokkal jobb is lehet. A többieknek a játékot érdemes lehet egy leárazás, vagy más akció során beszerezni, vagy akkor megvenni, ha már elegendő patch jelent meg hozzá.

13.
13.
Naridar
Nekem kifejezetten tetszik, még jó is hogy körökre osztott, van idő a csatákban gondolkozni. Csak sajnos tényleg nagyon optimalizálatlan, mintha a béta óta még romlott is volna a helyzet - az 25-30 FPS körül futott közepes beállításon egy Nvidia 440-es videokártyával, a teljes verzió meg jó ha a 20-at eléri ugyanígy.
12.
12.
jani091
#11: Én is hallottam erről, de én abban bízom, hogy ez csak egy ideiglenes állapot, amíg a fejlesztők ki nem találnak valami alternatívát. Elvégre úgy reklámozták, hogy saját dungeont, meg modot alkothat majd bárki. Csak lesz valami megoldás arra, hogy ingyenesen is teljes értékű modok készülhessenek,
11.
11.
iNKARNATE
#7: Elméletileg van valamennyire játéktér az ingyenessel és a Pro licensz 30 napos próbaveriójával, de amúgy $1500 lenne, ha valaki komolyan gondolja... Nagyon szomorú szerintem.
10.
10.
iNKARNATE
#8: tényleg nem lenne rossz telóra sem :)
9.
9.
gel00
#8: Ez annyira rossz, hogy már érdekel. Kifejtenéd ezt bővebben is?
8.
8.
gnossos
Az a helyzet, hogy ez pont az a játék amit telefonon sokkal de sokkal szívesebben játszanék mint pc előtt ülve.
7.
7.
pimpa25
#4: Az a baj,h a modding tool-hoz kell Unity licence,így tényleg csak nagyon fanatikusoktól,esetleg modder team-től számíthatunk vmire-azért bízom benne,h vki felkarolja majd,igen kedves lett a szívemnek a játék.
6.
6.
Teuton
"A Limbic valószínűleg kevés pénzből, szoros határidőkkel készített folytatást a sorozatnak a semmiből"

Ez valahogy nem lep meg, főleg a HOMM6 (tudom, most már M&MH6, de hülyén mutat) körüli mizériák után, néhányan még emlékezünk a Black Hole szivárgásra.
5.
5.
elfdefender
Na ugye, hogy ugye! Ráfért volna még egy-két hónap fejlesztés.
4.
4.
jani091
Teljesen egyetértek a teszttel! A legtöbben azért csalódnak a játékban mert Skyrim szerű játékmenetet várnak.
Csak ne lenne ennyire optimalizálatlan :( . Voltak olyan pillanatok, hogy már szinte játszhatatlan volt, annyira szaggatott, ráadásul hiába van maxon a látótávolság, ugyan úgy pár méterrel előttem jelennek meg bizonyos objektumok. Remélem hamarosan jönnek a javítások!

Amúgy én nagyon várom hozzá a modding kite-ot! Az is lehet hogy meg lehetne csinálni a régebbi részeket is mod formájában! Mekkora királyság volna :)
3.
3.
Morthanas
Tényleg jó, korrekt a teszt! Csak pár rövid megjegyzést fűznék a játékhoz. Ne rettentsen el senkit, hogy a támogatott operációs rendszerek között Win XP nem szerepel, mert elindul rajta. Azonban komoly gondok adódnak az Act 2-től: a játék szinte 5-10 percenként összeomlik, állítólag ezért főleg a 32 bites oprendszer felelős (mind Win XP, mind Win 7), emiatt gyakorlatilag lehetetlenné válik a játék. Tehát játéktechnikailag nem annyira, de optimalizálás terén vannak komoly gondok, úgyhogy nagyon remélem, hogy hamarosan jön az a patch, mert amúgy kiváló játék! Ja, és Rangert valóban nemigen érdemes indítani, ellenben Firemaga kötelező!
2.
2.
gel00
A béta pálya nagyon jól kidolgozott. Viszont, ami utána jön az egyre inkább elnagyolt. Én végig csak varázsoltam, a tankoknak szinte soha nem vettem hasznát.
A rengeteg baktatás megölte a játékélményt. A fejtörőket imádtam, a harcok pedig egy idő után halálra untattak. A legjobban a tetteink által átalakuló környezetet, hiányoltam.
1.
1.
pimpa25
Na,megérkezett a teszt,már vártam.Annak külön örülök,h tényleg csak a negatívumokat sikerült megemlíteni,ellenben 1-2 "szaklappal",akik képesek voltak a körökre osztott,és grid based játékmenetet felróni hibának:P Wut?
A játékról:meg nem tudnám mondani,h mi fogott meg benne ennyire,de marha jó lett,és nem tudom letenni.:)Élvezetes nehézség,lehetőséget ad a taktikázásra-főleg ha nem ulti csapattal vágsz neki a kalandnak-,az itemizáció korrekt,nekem a képességekkel sincs gondom,ahogy a kasztokkal sem(talán csak a ranger elhibázott koncepció,mert minek választaná bárki is a blade dancer helyett),mindnek megvan a maga előnye,és mégis annyi hátránya,h nem tudsz mindent kipróbálni 1 kör alatt(pl necces healert is tartani,de mellette maxos air és fire sebzést is),és akarsz majd még egy végigjátszást kezdeni-nekem legalábbis kötelező volt.Külön plusz pont a rejtvényes ládák megoldásához:jó kis old school módon beírod a választ,nem pedig kattintasz a helyesre.Nem nagy dolog,de mégis ad az élvezeti értékhez.
Nagyon vártam a játékot,és nem csalódtam,tiszta szívből ajánlom mindenkinek.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...