Thief teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. február 27.
  • pc, teszt, thief
Garrett immáron tizenhat éve szegi meg a bibliai tízparancsolatot. A „ne lopj” esetünkben nem mérvadó, a lopakodós műfaj néhány trónkövetelője már annál inkább az. A Thiefet össze fogjuk hasonlítani velük, s megbűnhődik tetteiért.

A Looking Glass Studios 1998-as örökérvényű klasszikusa nem csupán szép emlék, hanem a zsáner legfontosabb darabja. Megmutatta, hogy egy videojátékban vérontás nélkül is lehet érvényesülni, a gyorsan jött folytatás után egészen 2004-ig vártunk a harmadik részre, a Deadly Shadowsra, amit a már megboldogult Ion Storm rakott össze Warren Spectorral az élen. A derék designer azóta a Disneyhez igazolt és belebukott Mickey Egérbe, ám a hoppon maradt mestertolvaj negyedik eljövetele csak nem akart bekövetkezni. Tíz év, az tíz év! Még a legelvakultabb játékosok rajongása is elhalványul ennyi idő elteltével, így a fanok szajha módjára kötöttek ki az olyan titánok mellett, mint Sam Fisher, vagy a Dishonored Corvója. Garrett pedig megfiatalodva, rebootolva, az újoncoktól kölcsönvett ötletekből építkezve próbál felkapaszkodni a rég elvesztett trónjára, immáron az Eidos montreali brigádját használva ugródeszkaként. Olyan ez, amikor az elvált apuka ellesi a divattippeket a tinédzserkorú gyermekeitől, vesz egy trendi telefont, kifeni magát, majd fiatal lányok után koslat a helyi szórakozóhelyen. Kellett neki belefásulnia az unalmas házaséletbe! Kicsit sután mozog, nem úgy bírja a piát mint régen, de felszedi a helyi turkáló csinos alkalmazottját, a légyott pedig beteljesül, mert ugye ez a lényeg?


Nyilván van egy alapvető elvárás a régi rajongók részéről, s persze felnőtt egy vagy több generáció is az előző rész óta. Most tegyük félre a fejlesztést sújtó nehézségeket, hogy a projektvezetők jöttek-mentek, megágyazva ezzel a kreatív zavarnak, megvágták a költségvetést, a dolgozók egymásnak tettek keresztbe, és így tovább. Minket ez nem érdekel, sokkal inkább az, hogy vajon a hozott kompromisszumok nem mennek-e a játszhatóság rovására. Nos, ha hidegen hagynak korunk szokásai, az XP-rendszer, fókusz és más állatfajták, akkor megnyugodhatsz, az alapvető játékmenetet nem befolyásolják ezek a dolgok, az már inkább, hogy a nyitott világ dacára korlátok közzé szorulunk, s a legmegkapóbb jelenetet is elronthatja az őrök suta intelligenciája. 


Ellenben a steampunkba oltott dark fantasy világ képes olyan marasztaló atmoszférát teremteni, hogy mind a tíz ujjunkat megnyaljuk utána. Sápadt holdfény vetül a város macskaköveire, a nép éhezik, a korrupt és zsarnok honatya, Baron Northcrest az emberek nyomorúságát meglovagolva törekszik az ipari fejlődésre, pestisjárvány tombol, a füst a torkunkat marja – kilátástalanság és komor hangulat ülepszik a vidékre. Hol van a hős, aki megszabadít a bajtól? Garrett hosszú kitérő után tér vissza a The Citybe, s úgy néz ki amnéziás, hiszen képességeinek nagy részét elfelejtette. Ráadásul ő egy nagybetűs antihős, aki fittyet hány a politikai játszmákra, nem választ oldalt magának, s nem érez bűntudatot, amikor a hozzá közel álló személyt, Erint elveszti, érzelemmentesen sepri a szőnyeg alá a lelkiismeretét. Tolvajunkat csak egy dolog érdekli, de az nagyon: a lopás. Az eseményeket hűvös cinizmussal szemléli, mintha a világ csupán díszlet lenne, a gyors meggazdagodás a legfontosabb (remek magyar vállalkozó lenne belőle). Semmi sincs biztonságban, ami nincs odabetonozva. Fegyvere a türelem és a hatékonyság, gazdagok otthonai csupán arra szolgálnak, hogy Garrett jól kifossza azokat. Természetesen történet is van, ami nyolc fejezetből áll, s érdekesnek is mondható. Az összeesküvés sem hiányzik belőle - ha már hősünk önkéntelenül is a játszma részesévé válik, igyekszik mindenből hasznot húzni. Nagyjából 15 órát áldozunk rá az életünkből.


A választott nehézségi szint alapvetően befolyásolja azt, hogy milyen segédleteket használhatunk a játék során. Az öregek feltehetően kapásból Masteren ugranak neki, ahol nincs célkereszt, a fókuszról is lemondhatunk, s csupán nyilaink lesznek, ha pedig idő előtt fűbe harapunk, kezdhetjük elölről az egész játékot. De miért is kínoznánk magunkat? Kezdetben én is megpróbáltam fókusz nélkül vitézkedni, de akkor a csapdák és a fontos tárgyak elkerülték a figyelmemet, esélyem sem volt az adott misszió teljesítésére. A város nagy része teljes mértékben nyitott, annak ellenére, hogy nem a legnagyobb, de eléggé kiábrándító, hogy olykor megmászhatatlan falakba ütközünk – a játék nyilvánvaló módon határok közé szorít minket. A The City több kerületből épül fel, mindnek megvan az egyedi varázsa, s a bár a történet szépen végigvezet az egészen, bárhol hódolhatunk kleptomániánknak.


Garrett eszköztára széles. Kezdjük a műszemével, melynek nagyítófunkciójával messze elláthatunk és útvonalakat tervezhetünk, bár már nem olyan fontos szerv, mint régen. A fókusszal ugye kiemelhetjük az értékes holmikat a környezetükből, felhívja a figyelmünket a csapdákra és azokra a tárgyakra, amikkel interakcióba léphetünk. Nem beszélve arról, hogy lassítja az időt harc közben, lehetőséget adva hősünknek arra, hogy kitérjen az őrök csapásai elől. Ott van a furkósbotunk, amivel leüthetjük a kiválasztott delikvenst, ha mögé lopózunk. Fontos eszköz még az íj, amibe különféle nyílvesszőket tölthetünk, illetve a villanógránátunkkal pár másodperces zavart okozhatunk, ha forró lenne a lábunk alatt talaj. Tolvajunk elsősorban a két lábában bízik, a legképtelenebb helyzeteket is abszolválhatjuk gy, ha futásnak eredünk, vagy a Claw segítségével felmászunk a falakon, persze csak akkor, ha a program engedi. Mindegyik kütyü tökéletes megfelel arra, amire szánták. Pont.

A rajongók is tudnak

Létezik egy profi, önállóan is futtatható játék, a Thief: The Dark Mod, amely eredetileg a Doom 3 modjaként vonult köztudatba. A rajongókból álló fejlesztők alkotását a Garrett első kalandja ihlette, nincs benne fókusz, sem újratöltődő életerő, sallangoktól mentes élményt nyújt. Gótikus steampunk világ, okos játékmenettel - teljesen ingyen.



A játék elsősorban a lopakodásról szól, elvégre az utolsó iszákos őr is keményebb Garrettnél, trükközés nélkül szinte semmire sem megyünk a harcokban. Egy ellenféllel még csak-csak elbírunk, de ezek a fránya strázsák nem restek többedmagukkal őrjáratozni. A harc könnyen kaotikussá válhat, ha nem intézzük el időben a kiszemeltet, hiszen a csata zajára a közelben grasszálók is felfigyelnek, így aztán esélyünk sem lesz. Kétségbeesetten kattinthatunk, próbáljuk lassítani az időt, a nyilakból soha nem lesz elég, ütéseinknek mintha nem is lenne súlya, nem marad más hátra, mint a futás – feltéve, ha marad elég időnk.  Néhány eldobott palackkal ugyan elterelhetjük az őrök figyelmét, de az M.I. esetlensége miatt nem mindig figyelnek fel a zajra. A behatároltságnak persze megvan a jó oldala is: az ellenség mindig ugyanúgy viselkedik, megszokott útvonalakon őrjáratozik, így nem lesz nehéz kicselezni, sejteni fogjuk, hogy mikor fog elszundikálni posztján.


Elsődleges szabály az, hogy a sötétség a barátunk, a fény pedig a legfőbb ellenségünk. Soha ne hozzunk döntést tervezés nélkül, ne adjunk okot a lelepleződésre. A pontosan kivitelezett előrehaladás a titok nyitja, a gyertyákat és fáklyákat oltsuk el – kézzel, vagy egy vizes nyílvessző segítségével. Sokszor persze ez sem elég, a kutyák és a madarak könnyedén elárulhatják rejtekhelyünket, de egy jó helyre kilőtt mászókötéllel elkerülhetjük a találkozást, ha pedig teljesen észrevétlenek maradunk a küldetés végéig, akkor azt a program extra arannyal díjazza.  A legtöbb pályarész ugyan lineáris, alternatív és titkos útvonalak léteznek, a városban viszont úgy-ahogy szabadon bóklászhatunk, visszatérhetünk a korábban felfedezett helyszínekre, hogy a repertoárunk új darabjait élőben is bevethessük.


Minden megszerezhető értéktárgyra szükség lesz, hiszen az értük kapott aranyból tölthetjük fel készleteinket, és vásárolhatunk újakat a Stonemarket központi negyedében található óratoronyban, amely bázisunkként szolgál. Szintén pénzért vehetünk fókuszpontokat Beggars hercegnőjétől, így fejlődhetnek lopakodási, zárfeltörési és lövészeti képességeink. Kellett ágálni az XP-rendszer ellen! Ezzel csak azt értük el, hogy választanunk kell, hogy mire költsük a nehezen megszerzett pénzt - skillekre, vagy a felszerelési tárgyakra. Mivel bevételünket csak a lopott cuccokból szerezhetjük, ezért az új területeket illik alaposan felfedezni. Kutassuk át a fiókokat és szekrényeket, lépjünk be a mások szobába, tegyük meg ugyanezt, keressünk titkos kapcsolókat a festmények mögött, ami a tizedik játékóra magasságában már nem is annyira menő.


Azért megvan az átka a régivonalas sémák erőltetésének: gyorsutazás nélkül a folyamatos baktatás fárasztó, az őrök respawnolnak minduntalan, így felesleges bonyodalmakba csöppenünk. Bár a város labirintusszerű utcáit egy idő után úgy ismerjük majd, mint a tenyerünket, sokadszor látni ugyanazokat a sikátorokat nem éppen szívderítő. Rögtön más megvilágításba kerülne az egész, ha kicsivel több NPC sétálgatna erre-arra, lenne élet a The City elkeserítően üres utcáin, mert azon kevesek, akik itt élnek, csak bambán bámulnak maguk elé. Némi polírozás ráfért volna a programra, számos illúzióromboló apróság rontja le az összképet: az őrök dumái ismétlődnek, ráadásul kínosak sok egyforma figura létezik belőlük, animációjuk sem a legjobb. A Thief mítosza nem ebben a részben fog kiteljesedni, a természetfeletti titkok csak említésszinten vannak jelen, hiányoznak a régi frakciók: Keeperek, hammeriták, mechanisták, valaki?

A kötelező mobilos alkalmazás

A játék megjelenésével egy időben elérhetővé vált iOS-en és Androidon a Thief Companion app. Azok számára nyújt hasznos információkat, akik utazás közben is szeretnének elmerülni a játék világában. Az alkalmazáson keresztül lecsekkolhatjuk statisztikánkat, a The City interaktív térképét nézegethetjük, de a hivatalos Thief-képregény első és második számát is elolvashatjuk benne. Ha ez nem lenne elég, számos kulisszatitkot is megtudhatunk a fejlesztőktől és exkluzív artworkökre csorgathatjuk a nyálunkat 2,69 euróért.



Az az érzésem támadt a Thieffel játszva, hogy a készítők próbálnak valamit elkendőzni. Szerintem nem azért hangoztatták a realisztikus játékmenetet, mert csontkemény játékmenetre törekedtek, hanem azért, mert nem jutott idő és erőforrás az új ötletek meghonosítására. Míg a Dishonored könnyed természetességgel sziporkázott, addig a Thief összeszorított fogakkal próbálta kihozni magából a maximumot, több-kevesebb sikerrel. A látványról csak annyit, hogy hozza az elvárható szintet a generációváltás korában, annak minden nyűgével együtt. A városból kihozták, amit lehetett, már ami a sötét művészeti stílust illeti, részletgazdag a játszótér, a belső tereken repked a por, a lángok táncolnak a falakon. A Thief nem eléggé next-gen, azonban a fény-árnyékeffektektől konkrétan magunk alá csináltunk, hasonlóan a hanghatásokhoz és a zenékhez is. A sunnyogós címek egykori királya visszatért, eljövetele rutinos, de könnyen lehet, hogy a reflektorfény és a rajongásunk ezúttal elmaradt. Ilyen a zabigyerekek sorsa.

Kapcsolódó cikk

142.
Aironka
Update: Csak adtam esélyt neki,mégiscsak első kedvencem volt 20 éve... Kb . a közepénél járok.Teljesen semmi értelme bármilyen nyílvesszőt vásárolni. A régiekben pont ezek segítettek. Minek is gyűjtsek aranyat? Egy egy effekt visszajön,de aztán megint csak a csalódás.Ez nem Thief. Hiába szebb a grafika. Amikor magad raksz össze egy stratégiát mint a régiekben huszadrangú a grafika.Nem a grafika fontos hanem ha belelőttél egy fába kötél nyílvesszőt azon másztál.Amúgy nem volt katasztrófa...
141.
Aironka
A valódi thief-ben beleremeg az ember.Itt is csak az idegességtől...
140.
Aironka
#137: Szerzői jog. Ha én írtam volna a szoftvert ,be is perelnélek. Csak az van,hogy ez emberek munkája.
139.
Aironka
Szóval a Thief1-,1 Thief 1 gold,,Thief 2,és Thief 2 x-Nemhivatalos de profi kiadás,na meg a dlc-k,és még a Deadly shadows is úgy nézett ki,hogy:Lopd el Gizi néni nyakláncát,ne őlj meg 3 őrnél többet,stb,volt feladat. Itt? Mint a birka..... És Szabadon tetted a dolgod.Rendessen izzadt a tenyeremben az egér. Ez meg? Mint ha játéktermi idétlenségbe dobnád a pénzt. Se zene,sem az a félelmetes hangulat. A Tomb Raider-másik kedvencem is változott,de az alapokbol nem engedtek,ha kell órákig katakombakinyitáson törhetem a buksim. És ez nem pc kérdés,mert már konzolozok,régebbben magam raktam-tuningoltam az akkori gépeimet.Sajnálom,de alegkedvesebb játékom katasztrófa lett.
138.
Aironka
Én még 1999-ben pc-n kezdtem,első kedvenc játékommá vált. Majd jött a többi rész is,meg a thief 2 x is.De ez a mostani nem a konzol miatt hanem m ert semmi köze az eredetihez azért le is töröltem.Inkább maradok a nem hivatalos dlc-knél -KGYSOFT- ha vissza akarom idézni azt a hangulatot amit így elrontottak....Ekkora csalódást...
137.
respectpele10
Istenem, emberek, mi van akkor, ha nem pénzért veszi meg, hanem letölti ?! Nem mindegy neked, hogyan szerzi be a játékot ? Ki akar minden játékot megvenni 15 ezer forintért -_-
136.
szabokrisztiaan
#134: Haver! Csak miattad regisztráltam. Az egy dolog, hogy még csak hírből sem ismered a vesszőt, mint írásjelet, de a keresztények által annyira vágyott hely nevét is sikerült leírnod, kétszer. Akit leoltottál, szerintem legalább tíz évvel lehet idősebb nálad, erre Te lehülyegyerekezed, amit csak a traktoros hülyegyerekek szoktak használni, meg pisisnek nevezed... De miért is? Mert a tényleg vérpistikéknek és technikai analfabéta családapáknak szánt, szaros konzolok PC-s játékiparra gyakorolt negatív hatása miatt mérgelődik? Miből gondolod, hogy csóró? Lehet, hogy drágább gépe van, mint a Te kis csodád, de pl. lehet, hogy max grafon nem megy neki fix 60 fps-sel ez a fos. Azért az elég idegesítő tud lenni. A másik meg a játékok butítása minden téren, amit egy magadfajta konzolosnak hiába magyaráznánk. De, ha mégis tévedtem volna kicsit az életkorodat illetően, és már felnőtt vagy, dolgozol, meg minden, akkor csakis pályakezdő lehetsz, azok büszkék magukra ennyire. Akkor most elárulok valamit... A legtöbben ezt csináljuk, én is már 11 éve, nem nagy kaland. Na csókoltatlak!
135.
Ecneb
#134: Nem baj, hogy egy komolyabb PC drágább, mint a te konzolod, öcsi?
134.
coolio0103
Szánalmas mikor egy csóró Pc-s szídja a konzolokat...mennyetek dolgozni és akkor ti is tudtok venni ilyen egyszerű!
133.
coolio0103
#129: Mi fáj neked pisis? Ha nincs pénzed konzolra menny el dolgozni vagy valami. Hülyegyerek...
132.
bigboss01
#131: nálam többet ér mint 7,5 pont jo kis játék
131.
Mezomorf
Ha valakit netán érdekelne egy bemutató az nézzen rá bátran :):

https://www.youtube.com/watch?v=2i_dyCo6SgM
129.
Nos volt alkalmam kiprobalni ezt a "jatekot".
Az, hogy szokasos optimalizalatlan osszecsapot eidos minoseg az nem meglepo (folyamatos memoria gondokkal kuzd a jatek amin a patch csak ront) toluk ezt szoktuk meg.
A grafika rendben van
A hangok is.
Ha nem thief lenne meg a jetek is kapna 6 pontot, az igen kozolos jatekmenet, es a szanszet tordelt palyak miatt.

DEEZNEMTHIEFEZASZARTOLTET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vaz a thiefnel ahova fel tudtal ugrani ott maszkalhattal nem a kikurt palyepito lerakot jump pontjai adtak meg mikor es hol lehet ugrani.
Egy rakat helyen siman meg lehetett volna kerulni az oroket ha tud ugrani ez a balfasz mozgasserul gyoker fohos.
Erre ott kellet idetlenkedni veluk.
Az meg csodaszep, amikor egy csovet ami 20 centi magas es fekszik a foldon, 10 meter gyalogalassal kell megkerulni es keresni egy buckat amin at lehet menni mert nem lehet ugrani baszom!!!!!
Ez micsoda?
Ez egy otvar vegletekig lebutitott 13-15 eves verpistiknek valo konzolmocsok.
A dishonored 2-nek (ha lesz) konyu dolga lesz az tuti, mert ezt a szemetet nem lesz nehez uberelni.
Grafika: 9
Hang: 8
Hangulat: 8
Jatszhatosag: 6
Elvezeti szint: 6
Elvezeti szint mint thief: Zerus, 0, null, semmi, nuku.
Koszonjuk eidos, koszonjuk konzolok, koszonjuk square enix ezt a szofisztikalt "szuper" "thief" jatekmenetet.
Ez 1-es.
Mehettek kapalni.

Na ezert nem rendelek elo jatekot es csak azutan veszem meg miutan lerantottam valahonnan es megneztem.
127.
*....A kiadok is gennyesre keresik magukat, es akkor majd elmorzsolok egy konnycseppet a szemem sarkaban mi?
Na.
126.
#118: Amugy igazad van.
Amikor az emberiseg 0,001%-anal van a vilag vagyonanak 99%-a.
A kiadok is gennyesre keresik magukat akkor madj elmorzsolok egy konycseppeta szemem sarkaban.
A fejlesztoket nem kell sajnalni mert fizetesert dolgoznak nem a kiadas utan kapnak jutalekot.
Majd ha nem tunnek el a vilagon mindenhol 100000 milliard dollarok evente akkor ez lesz a legnagyobb gond.
Bar csak itt tartananak...
125.
Azeroth87
Azért így a kommentek színvonalát olvasva: elszomorító. (nem csak ennek a cikk alján...)

Olvasom a cikket, kíváncsi vagyok a többiek véleményére is... aztán minden harmadik komment oltogatás, meg a másiknak az alázása, piszkálódás. Ismeretlen emberek egy szgép mögül köpködnek egymásra egy olyan témábab (gamming) ami voltaképpen mindenkinek egy szórakozás. Értelmetlen...

Rohadtul fáraszt, hogy ezeket kell válogatnom, hogy mi az ami értelmes hsz, és mi az ami anyázás, meg alpári...


124.
Grabowsky30+
#121: Szerintem sokkal szánalmasabb pálcát törni valaki feje felett, úgy, hogy 99.9% warezol valamilyen formában, csak itt most kurva menő eljátszani, hogy "én vagyok a becsületes minta polgár"! Nem vagyok megsértődve simán csak hányok tőletek!!!
Nyílván semmi és itt a mondat vége nem kell utána, még a beszólogatás, az a sok, hogy nem a saját dolgoddal foglalkozol, mi a fasz vagy te valami erkölcs rendőr?
123.
Ruga
#116: Lehet kevesebbet kéne szívni.. :D
Vagy visszanyalt az élet..
Azért vannak még most is gyöngyszemek, ne légy ennyire kiábrándult! :D
122.
Mogyi
#120: Én is előrendeltem és én is kaptam hozzá kódot. Bár azzal csak az első 10 számot lehet letölteni (a 20-ból). Amúgy a játék nekem nagyon tetszik, igaz még nem vittem végig, de szerintem a custom beállításokkal nagyon hasonló élményt lehet előhozni, mint ami a DS-ben volt.
121.
SLi
#118: "csak közben meg leugat olyan embereket akik valószínűleg sokkal különbek nála "
de szánalmas ez az önfelmentő ömlengés, de nyugtasd csak nyugodtan magad és még legyél te megsértődve, "még is mi mi az hogy ők nem lopnak ? "

"Megy egyébként is mi a fasz köze van hozzá"
nyilván semmi csak tudja már a helyét mindenki, el is lopja meg még ugat is, az talán már egy picit sok
120.
The Lone Drow
#119: 20 perc után mit vársz?

Én a tesztekkel nem is foglalkozok, nekem 4 óra játék idő után nagyon tetszik, annak ellenére is, hogy nem mászhatsz meg mindent, amit amúgy meglehetne, plusz a dialógusok is ismétlődnek. Mondjuk még mindig jobb, mint a Dishonored random megoldása... A nehézségi szint nagyon jól skálázható (én például reflexből kivettem a játékból azt, hogy mutassa a waypointokat).
Egy kérdés az előrendelőkhöz: csak én nem találtam kódot az OST-hez a dobozban?
119.
Grabowsky30+
#118: ....hogy a játékról is essen pár szó, ez egy szar és aki ezt megvette az meg is érdemli! 20perc próbálkozás után töröl ezért nem veszek meg minden szart többek között én se! Tipikus, jól csengő cím alá beraktak egy összecsapott középszar játékot! Unalmas és ronda!
118.
Grabowsky30+
#102: Játsszák itt az eszüket, hogy rohadjon meg aki warezol és fuj és micsoda szemét, de le merem fogadni, hogy mindenki ugyan azt csinálja! ... hogy ő minden játékot megvesz és soha még csak meg sem fordult a fejében, hogy warezol, na persze..... Anyu apu pénzéből megy az arcoskodás, csak közben meg leugat olyan embereket akik valószínűleg sokkal különbek nála és nem azért nem vesznek meg egy játékot, mert nem szeretnének, hanem mert nincs rá pénzük! Megy egyébként is mi a fasz köze van hozzá, hogy ki warezol meg ki nem törödjön mindenki a saját dolgával és ha ő megvesz minden szart akkor veregesse meg helyettem is a vállát!
117.
hedzsooo
#116: ...Azért ennyire ne sarkítsunk már, ha lehetne, kérem szépen! ;) :)
116.
GAMEROD
Igazából nem tudom mi a mai kor követelménye. 2000 óta olyan szar és feledhető lett minden hogy az hihetetlen. Mind zenében, játékban, filmben, reklámokban, tv csatornákban stb...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...