Murdered: Soul Suspect teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. június 16.
  • murdered: soul suspect, pc, teszt
Link másolása
Ha valaki erőszakos halált hal, a feldúlt lelke folyamatosan ott bolyong a gyilkosság helyszínén, és addig nem talál nyugalomra, míg a bűnösök nem felelnek a tetteikért. A Murdered: Soul Suspect ezzel az ismerős alaphelyzettel nyit.

Kísértetek márpedig vannak, talán már ti is találkoztatok párral, még akkor is, ha ez nem tudatosodott bennetek. Elhunyt szeretteitek nyomán felkapcsolódó villany, hideg fuvallat, működésbe lépő rádiók – ha fogékony vagy a túlvilági dolgokra, biztosan tapasztaltál már hasonló eseteket.  A Square Enixet mostanában divat sárral dobálni, pedig a Murdered: Soul Suspect remek példa arra, hogy a kiadó kísérletező kedvében van. Egy új sorozat megjelenését mindig nagy érdeklődés követi, pedig a redmondi Airtight Games csak egy ismerős koncepcióra húzott rá egy természetfeletti köntöst. A Murdered: Soul Suspect egy harmadik személyű nézőpontot használó detektívjáték, melyben nem találunk sok akciót, sem pedig nyitott terepet, elsősorban nyomok után kutatunk, levonjuk a konklúziót, majd egy új területre tévedünk, ahol kezdődik minden elölről. Ráadásul a narratíva is teljesen lineáris, így a szellemlét bizony határok közé szorul, függetlenül attól, hogy átjárhatunk a falakon és olvashatunk az élők gondolataiban.


A történet Massachusetts államban játszódik, Salem városában. Igen, a város a boszorkányperektől volt hangos az 1700-as évben, ám napjainkban is kellő misztikum járja át az utcákat, hiszen egy rideg sorozatgyilkos szedi áldozatait. Főszereplőnk, Ronan O’Connor hajdanán bűnözőként tengette életét, ám jó útra tért, megházasodott és rendőr lett belőle, mert rablóból lesz a legjobb pandúr, ugye? A Murdered tűrhetően nyit: főszereplőnk majdnem nyakon csípte a Harangos Gyilkost, aki egy fondorlatos csellel kilöki hősünket a társasház ablakán, s ha ez nem lenne elég, Ronan saját pisztolyával agyonlövi. Ám a férfi mégsem élhet boldogan a túlvilágon elhunyt feleségével, szellemalakban visszatér a világba, s csak akkor nyerheti el az üdvösséget, ha nyakon csípi gyilkosát. A feladat nem könnyű, elvégre a gyilkos csuklyát és maszkot viselt, egészen eddig a rendőrök is tehetetlenek voltak. Egy elhunyt kislány segítségével Ronan hamar szembesül a szellemlét előnyeivel és hátrányaival, de nincs ideje önmarcangolásra, hiszen a gonosztevő még szabadlábon van.


A rengeteg átvezetővel operáló kísértethistória kellően érdekes ahhoz, hogy a témára fogékony játékosokat négy-öt órára maradásra bírja. Ronan piperkőc öltözködési szokásaival bár nem értünk egyet, motivációi érthetőek, holtában sem hagyja abba a dohányzást, karakterét egy csapásra a szívünkbe zárjuk. Salem pedig ideális terep a nyughatatlan lelkeknek: depressziós hangulat ül a lakókon, a komor atmoszféra szinte hasítható, nem kevés rejtély járja át. Ez a melankolikus stílus végig megmarad, ám a játék nem esik át a ló túloldalára, nincsenek eltúlzott horrorelemek, szellemként pedig nincs vesztenivalónk. Vagyis de: olykor a pokolból előszökő démonok elől menekülünk – ha nem vigyázunk, könnyen elrabolhatják lelkünket. Ha elbújunk előlük, majd a hátuk mögé somfordálunk, egy egyszerű billentyűkombinációt lenyomva elpusztíthatjuk őket. Ennyi lenne az akció – nem is kell több. A fejlesztők érezhetően csak a változatosságot szerették volna feltornászni a bújócskázással, a jelenlétüktől nem lesz nagyobb a feszültség, a felfedezés örömét nem rontják el, elvégre könnyen likvidálhatjuk őket. És mi a helyzet a padlón tátongó pokoli lyukakkal? Kerüljük ki őket, vagy szálljunk meg egy élőt, aki majd átsétál felette.


Ahogyan a Ghost című filmben Whoopi Goldberg, úgy a Murderedben is találunk egy olyan médiumot, akivel kapcsolatot teremthetünk. Ő egy fiatal lány, Joy, akit természetesen a gyilkos is kipécézett magának. Nem véletlenül: látnoki képessége idő előtt leleplezhetné a főgonoszt. Joy elsősorban az ajtónyitogatásnál lesz a segítségünkre, minden más karakter túlságosan egyszerű, árnyaltságnak nyoma sincs, céljaik, nézeteik jól követhetőek, nem is okoznak meglepetést. Persze a gyilkos valódi kiléte sokáig nyitott kérdés marad, a készítők végig a nagy csavarra gyúrtak, ám a meglepetés erőtlennek bizonyul, egy kis rutinnal kikövetkeztethető az, hogy ki a tettes. Így aztán a történet végét csak álmos tekintettel üljük végig, a katarzis elmarad, s miután a stáblista lepörög, hiányérzetünk támad. A Murdered meg sem próbál többnek látszani egy szimpla szellemes sztorinál, ha jártas vagy az ilyesmiben, túlságosan amatőrnek látod az egészet, máskülönben imádni fogod.


A nyomozás már ismerős lehet, ha már megfordult a kezedben az LA Noire. Első körben bizonyítékokat kell gyűjtenünk a helyszíneken; az árulkodó nyomokat elszórva találjuk, ám a szemtanúkat és a rendőröket megszállva azok gondolatait is kihallgathatjuk, vagy a feljegyzéseiket is elolvashatjuk. Bizonyos számú nyom megléte esetén levonhatjuk a konklúziót - ilyenkor a program feltesz egy kérdést, nekünk pedig a megszerzett információk közül a leghasznosabbakat kell kiválasztanunk. Akkor sincs baj, ha nem találjuk ki elsőre a számunkra szükséges infókat, bármikor próbálkozhatunk újra. Ha például a gyilkos egy lakásban minden sarokba benézett, evidens, hogy keresett valamit. Az összefüggések logikusak, túlzottan nem kell gondolkodni, a főbb nyomok elég beszédesek. Habár detektívjátékról beszélünk, a fejtörők összetettsége köszönőviszonyban sincs a Rockstar játékával, vagy a Sherlock Holmes-sorozat eseteivel. A pályák bejárható része nem túl nagy, ráadásul teljesen lineárisak, viszont a bizonyítékokat szépen eldugták bennük, így nem árt nyitott szemmel járni. Ha végül összeáll a kép, egy átvezető után már indulhatunk is a következő helyszínre.


A város tele van apró emlékfoszlányokkal, amiket aktiválva számos flashback-jelenetet nézhetünk végig. Nem mehetünk be minden házba, de ahová igen, ott mindenek előtt találunk kell egy nyitott ablakot, vagy megvárhatjuk, míg az élők tárják ki előttünk a bejáratot, aztán odabenn már szabadon közlekedhetünk. Nem csak a saját bajunkra keresünk gyógyírt, néhai feleségünk, Julia élete is tele van nyitott kérdésekkel, így azokra is választ kell kapnunk. Persze nem kötelező a fő sztoriszál mellett másra is figyelni, ám Salem lakói jó pár kibogozásra váró titkot rejtegetnek, ráadásul nem is kell messzire mennünk, az adott helyszínen utánajárhatunk a dolgoknak. Ha ilyen módon felszabadítjuk a kóborló lelkeket, tanúi lehetünk annak, ahogy az égbe költöznek és elnyerik üdvösségüket. Találkozunk még olyan néma szellemalakokkal is, ám közeledtünkre semmivé foszlanak - Salem múltbéli szellemképei ezek, különösebb jelentőségük nincs. Az entitáslét előnye az is, hogy kisállatokat szállhatunk meg, amiket irányíthatunk is egy darabig, néhány pályarészre csak így juthatunk el.  A kihívás nem tartozik a játék pozitívumai közé, a keresgélésen kívül más agymunkát igénylő feladattal nem találkozunk. Olykor előidézhetünk poltergeist-jelenségeket az élők legnagyobb riadalmára, valójában a mechanika minden aspektusa túlságosan is egyszerű, a játék végig fogja a kezünket. Minden nyomot a program már messziről jelez, nekünk semmi dolgunk nincs, mint végigsétálni a játékon. Minden megy magától.


A Murdered: Soul Suspect nem tud újat mutatni az detektívjátékok műfajában, habár az alapötlet életképesnek bizonyult, a túlzott behatároltság tropára is vágja az érdeklődésünket és multira se számítsunk. A játékos egyszerűen nem tud kiteljesedni, gondolkodni nemigen kell, a játék szépen rávezet a dolgokra. A grafika is időcsapdába került, helyenként ugyan szépnek mondható, de összességében még az előző generáció minőségi szintjét is alulról súrolja. Akik még csak most ismerkednek a nyomozós játékokkal, gyorstalpalónak kiváló egy komolyabb cím előtt, a történet is megéri a rászánt időt, a zenékkel és a szinkronnal sincs különösebb probléma. Lehet, hogy velünk van a baj, amiért videojátékként tekintünk a Murderedre, nem pedig egy interaktív természetfeletti thrillerként, de előbbi műfajban is találunk jobb próbálkozásokat (LA Noire) és utóbbiban is (Beyond: Two Souls).

35.
35.
Norbiii
Az egyik kedvenc játékom lett! Igaz sokat elvett az élményből, hogy azt a sok nyomot fordítgatnom kellett a fordítóval, de maga a játék és főleg annak a története zseniális lett, az ilyeneket szeretem, és nálam ez nem 6.5 pont, hanem egyenesen 10! :)
34.
34.
Norbiii
#33: Köszönöm, hogy szántál időt arra, hogy segíts. :)
33.
33.
#32: Akkor játssz tovább, főleg ha bejön.
Ez meg hiba szerintem.
32.
32.
Norbiii
#31: Lehet tovább menni.

Lehet hiba, mert amikor újrakezdés után odamentem a nyomhoz nem volt felfedve, újra fel kellett fedni, (ebből is egyértelmű az újrakezdés, és új mentés) az emléket azonban már nem engedte megnézni. (sok nyomot, fel lehet fedni az R2 gombbal, utána meg a kocka gombbal megnézni az emléket)

Amiket eddig felfedtem ilyen nyomokat, azok ott állnak felfedve, és visszalehet nézni az emlékeket ahol tárolja, itt meg újrakezdésnél nincsenek felfedve, és az emlékek közt sem találom. Egyszerűen nem értem, de igyekszem rájönni, keresgélni, aztán lehet játékhiba!?

A játék meg nagyon bejön, szeretem az ilyeneket. :)
31.
31.
#30: Akkor ez szerintem nálad is befagyott.
Lehet, hogy nem javították, nagy bukás volt a game ha jól emlékszem, emiatt hagytam is, persze ettől függetlenül biztos tetszik sokaknak.
Egyszer én is bepótolom majd, de szerintem ez beragadt nálad.
Ha nem létfontosságú akkor tedd túl magad rajta, ha emiatt nem játszható tovább szerintem vége.

De ha csak infó kell, akkor ott a gameplay ahogy írtam is.
Sajnálom, utálom az ilyet én is :D
30.
30.
Norbiii
#29: Magától ment, újra lehet kezdeni a pontokat, és ezt meg is tettem, de sajnos változatlan volt a helyzet. Az újrakezdésnél elvileg ugye minden további elveszik, és az újrakezdett ponttól lehet játszani, ilyenkor elvileg jónak kéne lennie, de ilyenkor sem volt jó.

A kérdés, hogy hogy a fenébe fogom azt az emléket megtalálni, megnézni? Két ilyen eset is van.

Amikor újrakezdtem a pontot, akkor a nyom nem volt felfedve, nekem kellett felfedni, ez is arra utal, hogy valóban újrakezdés volt, és úgy van beállítva, na de akkor nem értem, hogy akkor miért nem engedi az emléket megtekinteni a nyom felfedése után?
29.
29.
#28: Nem játszottam a címmel, de ha lehet hozzá saját mentéseket csinálni és csináltál is akkor menj vissza a legközelebbihez.
Ha saját nincs akkor a játék mentette mentésekből válogass, vagy játszd újra a pályát.
De nem játszottam vele, így nem ismerem a felépítését, viszont a legtöbb játékban újra tölthetőek az adott epizódok.

Játékhiba egyébként, de nem tudom mi szükség az ilyen emlékekre.
Ha felhasználni játszd újra, hogy le tudd menteni, ha csak megjegyezni akkor egy gameplay videó megnézése is megteszi.
Remélem tudtam segíteni.

Bár nekem annó azt hiszem a Lost Planet 3-úgy került a kukába, hogy valami hasonló hiba miatt nem tudtam előre jutni.
Hiába töltöttem be újra a pályát stb;
Idegesítő tud lenni.
28.
28.
Norbiii
SEGÍTSÉGET KÉRNÉK:

Ugye a nyomokat és az emlékeket rögzíti, mindig visszatudjuk nézni. Nos én találtam egy nyomot, belenéztem az emlékbe, majd mentem tovább. Fáradt voltam már, kikapcsoltam a Ps4-et, majd másnap arról a pontról kellett kezdeni. Odamentem ismét a nyomhoz az R2 gombbal felfedtem, AZONBAN MOS NEM ENGEDTE megnézni az emléket, nem ajánlotta fel a kocka gombot, amit szokott a nyomoknál. Újrakezdtem ezt a pontot, és megint ugyanez volt a helyzet.
Arra gondoltam, hogy mi van, akkor, ha azért nem lehet, mert elmentette az emléket, de akárhogy nézem egyszerűen nincs meg ez az emlék, nem lett elmentve, nem találom.

Ilyenkor mi a teendő? Hiszen minden nyom fontos, jobb, ha minden el van mentve, és utólag visszanézhető. Vagy ez játékhiba? Elsőre mentem oda minden okés volt, de miután visszakapcsoltam a ps-t nem engedi a nyomnál megnézni az emléket.

Kérem valaki segítsen, aztán én közben persze igyekszem rájönni, mert lehet így kell lennie, és valahol meg is van, vagy nem tudom. Köszönöm előre is.
26.
26.
aladgar
Kár, hogy azok a szellemek vagy mifenék elég könnyen kijátszhatóak. Picit attól többet reméltem, de tetszett a játék. Ötletes. Kíváncsi vagyok csinálnak-e valami hasonlót, ami hosszabb lesz és nagyobb hangvételű, mert ez egész jó volt. :)
25.
25.
gabix01
Találkozott már valaki olyasmivel, hogy igen kedvező áron van fennt a live-on egy új megjelenésű játék?

Név szerint MURDERED: SOUL SUSPECT (1990 FT)

Én megvettem, számlát is kaptam róla és csak ennyit vont le a kártyámról!!!
23.
23.
Azeroth87
Én pedig ps4-en játszom vele. Jó hangulatú játék, de... ez sem az a cím volt, amitől hanyatt vágtam magam.
Kezd erősödni bennem az érzés, hogy mielőbb be fogok szerezni egy Wii U-t vagy egy 3ds-t, a mostani játék felhozatalra tekintettel...
22.
22.
EBR2000
Hát szerintem nem ér ennyit. Én komolyan kezdem sajnálni az Airtight Games-t mert van csomó jó ötletük és a kivitelezés felemás (és nem ez az első eset!).
A sztori eddig érdekes (csak most kezdtem el.) de a ját3kmechanika olyan gyengus hogy azt nem lehet szavakba önteni. Menny ide, nyomj valamilyen gombot, megmondja hogy mire utal a nyom, menj a másikhoz, ott is megmondja.... És ez rohadt idegesítő föleg az L.A. Noire után. Bár sejtettem hogy nem lesz olyan jó.
Én azért a sztori miatt végigviszem, ha van pár szabad órája az embernek akkor nem feltétlenül rossz időtöltés.
21.
21.
KeXxX
Megvan az érettségi = nyári szünet, ideje ennek a játéknak nekilátni! :D
20.
20.
selejtes
#5: Szerintem is, jómagam 3.287re értékeltem.
19.
19.
simon 555
#1: Én meg 8-at adtam neki.
A te véleményed miért lényegesebb akkor mint az enyém ha?
18.
18.
simon 555
Nem nevezném lineárisnak, mert épületeket teljesen be lehet járni, valamint a városban is szabadon mászkálhatsz. Persze nem azt mondom, hogy egyáltalán nem lineáris, de vannak ennél sokkal lineárisabb játékok is.
17.
17.
Rakottkrumpli
#15: Alap, hogy ne higgyé' nekem!!! ;) Nem akartalak én lebeszélni! Én csak azért mertem azt írni, amit írtam, mert azok a játékok amiket felsoroltál összehasonlítási alapnak, az LA noir kivételével nagy kedvencek és nekem ez nem jött be, egyáltalán semmi pozitívuma nem volt. Persze, attól lehet, hogy neked tetszeni fog, de egyáltalán nem gondolom azt, hogy azért lett lehúzva, mert az emberek nem értik meg a kis lelki világát a játéknak, hanem egyszerűen tényleg ennyi pontot ér! (vagy inkább ennyit sem ;) )
16.
16.
KopyAti
És mindenkinek más más tetszik. Nem vagyunk egyformák! Há' ez van! :)
15.
15.
#4: Nem sértésnek szánom, de én már nem hiszek senkinek! Legutóbb a Thief-ről beszéltek le majdnem - még szerencse, hogy nem sikerült. Szinte mindenki sározta. Most csak mondok egyetlen példát: olyanokkal jöttek, hogy unalmas a sok loot-olás, monotonná teszi az egész játékot, miközben istenítették a harmadik részt, amiben teljesen ugyanolyan volt a loot rendszer... öngól. Oké, hogy a Thief reboot-ja nem lett hatalmas katarzis(pláne a háromhoz képest), de egy nagyon jó játékról mondtam volna le, ha hallgatok a tömegre. Ilyenkor szoktam kapni a szidalmakat, hogy ízlésficamos, meg igénytelen vagyok. De azok bekaphatják! Mostanra már eljutottam oda, hogy nem hiszek el senkinek semmit, mert az emberek nagyon hajlamosak a túlzásra.
14.
14.
Dark_Temptation
cristiano ? mit mondasz? te végignyomtad nagyszerű játékot? zsír grafika a játéknak?
13.
13.
Giggsy
"és multira se számítsunk" Multi??? Mégis ki a tosz várná el egy nyomozós játéktól, hogy legyen benne multi?
12.
12.
Daks
A dobozképe engem annyira a Battlefieldre emlékeztet...
11.
11.
sloth
#5: nem tudom szerintem csak 4,9. Nagy csalódás volt, a nyomozáshoz köze nem volt az egésznek. Ez egy rossz játék.
10.
10.
keiji maeda
#3: hát a beyond two souls -ban aztán semmi akció nem volt ha az számít hogy kábé 3 quicktime harcnál le fel kellett nyomni az analóg kart...... amúgy csak sétálgatás volt
9.
9.
drat576
#1: Én meg hám'húszat, nem mind1? ^.^
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...