Carmageddon: Reincarnation teszt

  • Írta: barackostej
  • 2015. június 14.
  • carmageddon, pc, reincarnation, teszt
Link másolása
Több mint 15 év után tér vissza a Carmageddon a '97-es első részt is fejlesztő Stainless Games által. A projectre a rajongók adták össze a pénzt Kickstarteren, és hosszú késés után idén május végén jelent meg.

Az első Carmageddon 1997-ben jelent meg a SCi és az Interplay gondozásában. A játék azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy akkori szemmel nézve elképesztően véres és brutális volt. Természetesen a videojátékok nagy része már húsz évvel ezelőtt sem csak a gyerekeknek készült, azonban a Carmageddon többeknél kiverte a biztosítékot. A cím egy versenyjáték volt, melyben nem volt fontos hagyományosan körbemenni a pályákon, hanem a fair play elveire fittyet hányva össze is zúzhattuk az ellenfeleinket. A legtöbb autós játékról eltérően azonban a helyszíneken gyalogosok is bóklásztak, akiket pontokért cserébe elcsaphattunk. Az ehhez társuló fröcsögő vér, a robbanások és az üvöltő metálzene egy addig ismeretlen, őrült élményt alkottak. A Carmageddon két folytatást is kapott, aztán pedig szépen mindenki elfeledkezett róla. 2011-ben azonban, az első két részt fejlesztő Stainless Games visszavásárolta a sorozat a jogait a Square Enixtől, és egy sikeres Kickstarter-kampány után nekikezdtek a negyedik epizódnak.

Hiába azonban a közösségi finanszírozás és a Steam Early Access, a játék valahogy mégsem lett jó. Az ember azt gondolná, hogy a játékosok és a rajongók segítségével nem lehet elrontani egy címet, a Carmageddon: Reincarnation azonban szomorú példa arra, hogy mégis megtörténhet. Vegyük előre azokat a játékelemeket, melyek jól sikerültek. Főleg a nagyobb kiadók követik el azt a hibát, hogy egy régi sorozat felújításakor teljesen tönkreteszik az eredeti élményt. Példának a 2012 Syndicate-et hoznám fel, mely esetében egy agyatlan FPS lett a taktikai stratégiából.  A Stainless Games emberei szerencsére nem döntöttek így (Carmageddon-FPS, hmm…) és maradtak az eredeti receptnél. Sajnos azonban közben átestek a ló túloldalára: a Reincarnationben semmit sem modernizáltak, így az egész nagyon fapados.

A pályatervezés például borzalmasan ódivatú és egyszerű. A helyszínek úgy néznek ki, mintha a fejlesztők csak véletlenszerűen ledobálták volna a házakat, fákat és kiegészítőket olyan sorrendben, ahogy elkészültek – ilyet ma már csak maximum amatőr modderek csinálnak. Hasonlóan béna a kezelőfelület, mely a ’90-es évek végének játékait idézve kitakarja a fél képernyőt, és ennek tetejébe még teljesen ízléstelen is. Persze az említett dolgoktól eltekintve a játék még lehet jó, de ezek olyan apróságok, melyekből már leszűrhető a fejlesztők hozzáállása.

Az első két Carmageddon ma is rengeteg lanparty elengedhetetlen kelléke, így a rajongók biztos örülnek neki, hogy a játékmenet maradt a régi. A futamokat továbbra is háromféleképpen fejezhetjük be: ha jófiúk vagyunk, akkor van lehetőség körbemenni a checkpointokon a megszokott módon. Ha ezt túl békésnek találjuk, akkor vaddisznó módjára összezúzhatjuk az ellenfeleinket. Végül pedig, ha úgy tetszik, akár több száz gyalogost elütve is teljesíthetjük a pályát. A játék nem csak a célok teljesítésében, de a pályákon is nagy szabadságot nyújt, így rengeteg lehetőségünk van kiélni vérengzős hajlamainkat. A kampány során különféle fegyvereket és extrákat is vásárolhatunk az autónkra, hogy ezzel könnyítsünk feladatainkon. Ezek segítségével a járgányunk jobban bírja majd az ütközéseket, a fegyverekkel pedig hatékonyabban irthatjuk az ellenfeleket.

Bár ez a fajta mókázás egy ideig szórakoztató, sajnos a probléma az, hogy pár óra után unalmassá válik. Ez így sajnos 2015-ben már nem igazán állja meg a helyét, nosztalgia ide vagy oda. Rengeteg cím van már a témában, ami sokkal többet ki tudott hozni ebből a felállásból – elég csak példának említenem a Burnout: Paradise-t vagy a FlatOutot. Már a gyalogosok elütése sem akkora „élmény”, mint ’97-ben, hiszen ezt ma már bármelyik GTA-klónban megtehetjük. A fejlesztők teljes mértékben a játékosok nosztalgiájára építettek, és úgy gondolták, hogy ez majd eladja a Reincarnationt.

Az új Carmageddon az eddig leírtak alapján sem egy kitűnő játék, amit azonban a Stainless Games munkatársai technikai fronton műveltek, az végképp elássa a címet. A képekre, videókra nézve jól kivehető, hogy nem valami szép a játék. Sajnos a fentebb említett borzalmas pályatervezéssel párosítva az összkép csak még elszomorítóbb lesz. Ez a grafika talán 8-10 évvel ezelőtt megállta volna a helyét, de még ebben sem vagyok biztos, ha például eszembe jut a 2005-ös NFS: Most Wanted. Borzalmas bevilágítás, ronda effektek és szörnyű statikusság jellemzi a látványt. Talán a törésmodell és a textúrák azok, amik nagy jóindulattal elmennek, de a többi része a játéknak botrányosan fest.

A fejlesztők ráadásul fokozták a fokozhatatlant: nem túlzok, a Carmageddon: Reincarnation az utóbbi öt év legrosszabbul optimalizált játéka. A tudomány jelenlegi állása szerint nem létezik olyan gép, melyen az új Carmageddon stabil 60 fps-sel futna. A megfelelő sebesség hiánya és a kifagyások miatt a többjátékos mód is játszhatatlanná válik, hiszen kinek van kedve ilyen kiszámíthatatlan körülmények között játszani – kicsit olyan, mintha egy tornádóban próbálnánk golfozni. Nem gondoltam volna, hogy ma még létezhet ilyen, hogy egy fejlesztőcsapat ennyire borzalmas állapotban ad ki egy játékot. Persze, sokat késett a játék, és már szorított az idő, de ezt mégis hogy gondolták? Nagyon sajnálom azokat az embereket, akik hittek a játékban és pénzzel támogatták a fejlesztőket Kickstarteren. A kommenteket olvasgatva egyébként kitűnik, hogy nem csak a játékkal, de a beígért, bizonyos pénzösszeg után járó extrákkal is gondok vannak. Többen nem kapták meg még az ajándék pólót, posztereket és még a beígért DRM-mentes változat sincs sehol.

A Carmageddon negyedik része egy közepesnél gyengébb játék, ami a nosztalgiázni vágyóknak okozhat pár kellemes órát. A régi hangulat és a játékmenet nagyrészt a helyén van, így végül is ilyen szempontból nem sok csalódást okoz. A játék azonban rajongók által összeadott pénzből, közel 600 ezer dollárból készült, így botrányosnak tartom azt, hogy a fejlesztők ekkora késéssel ilyen munkát voltak csak képesek kiadni a kezeik közül. A Carmageddon: Reincarnation szomorú példája annak, hogy milyen árnyoldalai vannak a közösség által finanszírozott projecteknek. Nagyon bízom benne, hogy patchek javítanak majd kicsit a helyzeten, és legalább páran megkapják azt, amire vágytak.


7.
7.
herlius
Úristen! Ezzel tényleg játszik valaki mapaság? Kb egy ZS kategóriájú olcsó horrorfilm értelmi szintjét súrolja. Azt is alólról. Jár a vállveregetés az alkotóknak, ekkora szarkupac összelapátolásához is komoly tehetség kell :))))
5.
5.
GAMEROD
Nekem tetszik a játék, visszahozza a retró hangulatot. Nem kell mindenképp modernizálni mindent.
4.
4.
Simonus18
túlzásnak érzem azt az 5ös pontozást, dehát ki mit hogy értékel az szíve joga. Én nem vártam sokat a gémtől, sőt, nem is vártam, hogy nagy újítás legyen ... tetszenek az új missziók, ahogy rohangálni kell megváltoztatván a klasszik játékmenetet. Persze ezen kívül én más újítással nem találkoztam, egy tipikus old-school mechanika, ami tény és való némi fejlődést igényel.

A hangulata ugyanúgy megvan, zene fantasztikus, a primitív játékmenet továbbra is szórakoztató. Nagy nyoma nyilván nem lesz a gémnek emiatt a "lemaradottság" miatt ... és lehet, hogy tényleg kihalóban van, ami nem is gond ... változnak az idők, és ez így van rendjén.
3.
3.
br1Koo
Hát ennek abszolút semmi hangulata sincs.. Kár érte, bár szerintem ezek a játékok már kihalóban vannak, amik szimplán szórakoztatnak a mutatványokkal, amiket neked kell végrehajtanod. Emlékszem volt benne visszajátszás opció, és gyerekkoromban, mindent végignéztem és direkt úgy játszottam hogy látványos legyen. Szerintem ebben volt a Carmageddon igazi varázsa, nem a vér miatt.
2.
2.
Arell
Hát ez csalódás... :/
1.
1.
Wolverine
Az biztos, hogy az összegyűjtött pénz jó részét nem a fejlesztésbe ölték bele...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...