Overwatch teszt

  • Írta: zoenn
  • 2016. június 3.
Ha a Blizzard egy új műfajban veti meg a lábát, szinte borítékolható, hogy maradandót alkot majd. Még az FPS-ek közt is, pedig ott igazán telített a piac. Az Overwatch megmutatta, hogy miért is szeretjük igazán a shootereket.

Sokat hangoztatott tény, hogy az irvine-i stúdiónak 18 év után ez az első teljesen új IP-je. Pedig ha mélyebben is beleássuk magunkat az Overwatchba, rájöhetünk, hogy egy tipikus Blizzard-alkotással van dolgunk, csupán a forma más. A játék minden eleme ismerős valahonnan - igaz, azokat tökélyre fejlesztették a srácok -, és ugye a színvilág és a karakterek designja is hamisítatlanul blizzardos. De mégis mi teszi egyedivé? A többi karakterközpontú lövöldéhez hasonlóan itt is a hősökön és azok képességein van a hangsúly, és nem a hősködésen vagy a fegyverek fejlesztésén. Még a Kill/Dead-arányunkat sem kíséri figyelemmel a játék, az sokkal fontosabb, hogy felismerjük, mely karakterre van szükség az adott időben. Igen, ilyen egyszerű a képlet: a siker a csapatunk összetételén múlik, és azon, hogy időben tudjunk reagálni az ellenfél megmozdulásaira.

Szögezzük le már az elején, a történet nem egy nagy durranás: bolygónkon 30 évvel ezelőtt fellázadtak az Omnic robotok, és módszeresen irtani kezdték az emberiséget. A helyzet megfékezésére az ENSZ kénytelen volt egy hősökből álló csapatot verbuválni Overwatch néven. A brigád szép lassan visszahódította az országokat, majd globális békefenntartó szervezetté vált, de a konfliktusnak nem lett vége. Belső ellentétek, vádaskodások és intrikák miatt feloszlottak, tagjai külön utakra tévedtek, hogy most, amikor a terrorizmus virágzik és a világot korrupt vállalatok tartják a markukban, visszatérjenek.

Szereplőinkről túl sok mindent nem tudhatunk meg a játékból, mivel a narratíva, mint olyan, nem létezik benne. A készítők a lore-t a hivatalos honlapon tették közzé, ami persze érthető, elvégre ez egy multira kihegyezett cím, a sztori ismerete nélkül is teljes élményt nyújt. Ha többet akarunk megtudni az univerzumról és a karakterekről, járjunk utána magunk, mondják a fejlesztők.

Az Overwatch hűen követi a Blizzard mottóját: könnyű beletanulni, de ha igazi profivá akarsz válni, akkor meg kell érte dolgoznod. Alapból 21 hőst kapunk, mindegyiküknek megvan a saját erőssége és gyengesége, és nem kell várnunk az első fűbeharapásig, akár a mérkőzések közben is válthatunk köztük a bázison. Néhányuk igazi tank, mások inkább a védekezésben, a támadásban vagy támogatásban jók, de a különleges és az ultimate képességeik azok, amelyek egyedivé teszik őket. Lucio például futhat a falakon, Reinhardt olyan pajzsot generálhat, amivel védheti a társait, Pharah a levegőben is harcolhat, D.Va mechát vezethet, Genji kardozhat, Hanzo íjjal lőhet, Soldier 76 sprintelhet és így tovább. A Blizzard derekasan áttanulmányozta az elmúlt évek legsikeresebb FPS-eit, a legjellemzőbb dolgokat átültette egy-egy hősbe, így olyan stílusban játszhatunk, ahogyan csak szeretnénk. És ami a legszebb az egészben, az Overwatchban mindegyik harcmodor sikerre vihető, így könnyen elképzelhető, hogy a te hősöd jól időzített húzásával fordítható meg a mérkőzés.

Ha viszont okosak vagyunk és dominálni akarunk, célszerű úgy összeállítani a csapatot, hogy a karakterek kunsztjait kombinálni tudjuk. Bárhogy is nyomulunk, az Overwatch elengedi a kezünket - oké, hat mesterlövész nem mutat szépen együtt, de itt a supportokat sem azért választjuk, mert senki más nem akar az lenni. Nem fogsz unatkozni, elvégre pár másodperc alatt már a húsdarálóban találod magadat. Épp gyógyítóra van szüksége a kompániának? Semmi gond, a következő respawnnál tedd le a voksodat Mercy mellett. Az önfeláldozás, az előrelátás és a jó helyzetfelismerés az, amivel győzedelmeskedhetsz a játékban.

Nem annak terem babér, aki a legtöbb fraget viszi be - nincs is olyan menü, ahol összehasonlítják a statisztikánkat a többi játékossal. Semmi sincs túlbonyolítva, így azok is élvezni fogják, akik, eddig ódzkodtak az online shooterektől, a meccsek 10-15 perc alatt lezavarhatók, és ami a legfőbb, iszonyúan szórakoztató játszani vele, és a változatosságra sem lehet panasz. Ha kezdő vagy, válaszd az egyszerű képességekkel operáló egycsillagos hősöket, ha viszont veterán vagy és ügyesen mixeled a skilleket, bevállalhatod a háromcsillagosokat is.

Mindegyik játékmód 6v6-os felállással kecsegtet. Ez a létszám arra tökéletes, hogy ne legyen átláthatatlan káosz a pályákon, ugyanakkor ne gyalogoljunk sokat az akcióért. A Deathmatch hiányzik a szórásból, innen is látszik a Blizzard törekvése, miszerint az Overwatchban a csapatmunka mindenek felett áll. Hasonlóképp, aki single-re vágyik, elégedjen meg a botokkal, hiszen sztorimód nincs, de ennek nem is érezni hiányát.

Az Assault módban egymás után két kontrollpontot kell elfoglalnunk vagy megtartanunk a pályán, az Escortban egy tank kísérete a feladat, miközben a jármű csak akkor halad előre, ha támadásainkkal uraljuk a helyzetet és a közelében tartózkodva kísérjük azt. Ha a védők kerülnek előnybe, a kocsi visszafele indul – igazi kötélhúzás az egész. A Control módban csak egyetlen pontért zajlik harc, amit addig kell tartanunk, míg a győzelemhez szükséges számláló végig nem ér. Végül a Hybrid az előző két móka kombinációja: csak akkor indul útjára a verda, ha elfoglaltuk az adott csomópontot. Kicsit karcsúnak éreztem a felhozatalt, de reméljük, a jövőben a Blizzard bővíteni fogja a lehetőségeinket.

Bárhogy is játszol, előbb-utóbb fejlődni fogsz. Minden teljesített mérkőzés után tapasztalati pont üti a markodat, és szintet is léphetsz. Viszont ebben az alkotásban perkök és killstreakek sincsenek, nem dobnak az arcodba egy-egy újabb fegyvert, amit vagy használsz, vagy nem. Annál is inkább, hiszen itt a profilod fejlődik, nem a hősöd. Minden új szint után egy-egy lootdoboz üti a markodat, amit felnyitva különféle kozmetikai elemmel gazdagodsz. Különféle ritkaságú játékosikonokról, skinekről, emotikonokról, hangmintákról és győzelmi animációkról van szó. Ilyen dobozokat persze valódi pénzért is vehetünk, de a mikrotranzakciók ebben ki is merülnek szerencsére.

Jelenleg csupán 12 térkép áll a rendelkezésünkre, ám ezek mindegyike kellően nagy és változatos. Rengeteg az alternatív útvonal és a nyitottabb rész, ahol távolról is oszthatjuk az áldást, de közelharcra is lehetőség van a szűkösebb belső helyiségekben. Minden adva van ahhoz, hogy az adott hős kihasználja képességeit: kilőhető horoggal felkapaszkodhat a falakra, vagy a nehezen elérhető platformokra teleportálhat. A pályák hangulata is teljesen eltérő: van itt színes-szagos Hollywood, egy hegyi falu Nepálban, vagy épp magas tornyokkal tarkított gibraltári mészárszék is. A csataterek tehát kellően összetettek ahhoz, hogy számos taktika működőképes legyen, a pályatervezők kezeit innen csókolom.

Amiről még nem ejtettem szót, az az élmény. Az Overwatchban egy perc üresjárat sincs, a küzdelmek nem válnak monotonná, az ultimate skillek brutálisak, az akció folyamatosan pörög, a gunplay pedig annyira profi, hogy elsőre meg sem mondanánk, hogy a fejlesztőknek ez az első FPS-ük. Oké, jelenleg nem minden fegyver erős - a karabély kimondottan gyenge lett -, ám minden más tekintetben kellően balanszolt a játék, a hosszú bétateszt megtette a hatását. Az aprólékosság figyelemreméltó, s akik nyitott szemmel járnak, néhány extra poénra is rálelhetnek a pályákon.

A grafikai stílusról süt, hogy a Blizzard terméke: masszív páncélba bújt karikatúraszerű karaktereket vonultat fel a produktum, hatalmas fegyverekkel és remek animációkkal. Az egészet átitatja a korunk animációs filmjeire jellemző báj, emellett a hangok is minőségi munkák, kiváltképp a poénos beszólások. A design ellenére a pályák részletgazdagok, a fények csodálatosak, ráadásul a felhasználói felület sem tolakodó, minden a helyén van és csak a legfontosabb információkat mutatja. A Blizzard saját fejlesztésű engine-je tükörsimán futott PlayStation 4-en, simán hozta a 60fps-t, egyszer sem esett le a framerate, PC-n pedig még integrált GPU-kon is eldöcög. Lehet, hogy technikai szempontból nem túl kiemelkedő az játék, de hogy a művészi oldalába nem lehet belekötni, azt tuti. A találás tehát elsőrangú.

Bevallom, kezdetben aggódtam a fejlesztőkért. Az Overwatchnak egy olyan ligában kell játszania, ahol enyhén szólva is rengeteg az összehasonlítási alapunk, ráadásul olyan időpontban jelent meg, ahol egymást sarkát taposták a hero shooterek. Most már tudom, hogy csak a riválisok retteghetnek, hiszen az Overwatch szépen leiskolázta a mezőnyt. A Blizzard pontosan tudta mi kell a rajongóknak, csak a lényegre koncentrált, nem úgy, mint a Battleborn: a máshol már bevált elemeket gyúrták össze a srácok, a minőséget és a játszhatóságot szem előtt tartva. Nem túl komplikált, igaz? Fura, hogy más nem csapta le a labdát korábban. Az Overwatch korunk egyik legjobban összerakott kompetitív FPS-e, amely megfelelő támogatottság mellett hosszú évekre le fogja kötni a műfaj szerelmeseit. Erre mérget veszek.

A játék PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re jelent meg - mi az utóbbi verziót teszteltük.

Kapcsolódó cikkek

35.
Datzy
#34: Nem is 12 éveseknek való, ahhoz túl komplex játék. Remélhetőleg hamar lemorzsolódik a full casual réteg. Itt 21 hősnek kell ismerni a counterét sebzésének számszerű nagyságát. pl. nem mindegy ha neki mész mcree-vel valaminek tudod, hogy lesorozod és likvidálod, vagy lősz és muszáj gurulni. 12 pálya hibátlan ismerete, mert annak hiányában jön az ordítozás, hogy az egyébként full használhatatlan törp op...sorolhatnám
32.
Keczanm
#31: Ez jo hir, koszi az infot!
31.
Gykrizsi
#30: Blizzard szerint minden későbbi tartalom ingyenesen érkezik, de a tartalma nem ismert.
30.
Keczanm
A betaval lenyomtam kb. 50 meccset, maga a kialakitas, hogy a szerepek ennyire fontosak (tank, heal, dps) zsenialis. De a jelenlegi 12 palyat kb annyi ido alatt meg is untam. Egyaltalan nem vagyok anyagias, de 18 ezret sajnalnek erte, pedig tenyleg baromi jo a jatek. Hianyzik belole meg par palya meg jatekmod es onnantol kezdve megeri az arat. A gond csak az, hogy felek, azok mar fizetos dlc-k formajaban jonnek. :/
Ettol fuggetlenul lehet beruhazok ra, mert az a par kör tenyleg nagyon elvezetes volt. :)
24.
logic5
Az a baj, hogy az Unreal Tournamentet nem értékelik eléggé, pedig az INGYÉ IS VAN!!! Semmivel nem több ez sem! Agyon hypeolt gém, mint a többi... Az UT alpha többet nyújt kb... Próbáljátok ki!
23.
delphijos
#18: Szerintem is enyhén szólva túltoltad ezt,,,,,
21.
ADMlN
#18: Meglepően könnyen szidalmazol, ahhoz képest mekkora hisztit tudsz csapni ha egy neked kedves játékról mondanak rosszat...
20.
Trapyd
#18: Ez egy csapatjáték. Nyilván ezzel nem mondok újat. Viszont, ha csapatjáték és ugye különböző karakterekkel van tele, akkor minden karakternek megvan a helye és feladata a csapatban. Tehát nincs értelme összehasonlítani külön - külön a karikat. Minden azon múlik, hogy a játékosok, tudnak és akarnak e, egymással együttműködni a közös cél érdekében. Teljes mértékben megértem a hozzászólásod. Puggal szinte biztos az instant szopás. Viszont a matchmaking nem tud különbséget tenni a noobok és a csapatjátékos emberek közt. Ez nem a játék hibája. Nincs kampány? Nincs. Ez nem az a játék. Én úgy hiszem a rossz tapasztalatok mondatják veled, amit leírtál.
19.
GODL1KE
kurvajó játék hisz blizzard. akinek nem jön be az nem tiszta :D
18.
Caleon
Ez a játék egy fospermet.
Az auto turretek nevetségesen erősek.
Random csapattal instant szopás, ha nem jó a team, a matchmaking pedig gondoskodik róla, hogy a balance kedvéért játékra alkalmatlan noobok közé kerüljél.
Kifejezett e-sport, ha csak játszani szeretnél, nincs semmi esélyed.
Nincs kampány, örülök, hogy ma már ez nem rontja az értékelést.
Angry Joe 7/10-e is sok rá.
Megvettem, a leginkorrektebb játék, amivel valaha is játszottam.
17.
NECROSMOKE
Sztm. 12 palya siman eleg.
Minek tobb? Ezt nem latom negativumnak.
15.
kamgecam
#13: Disznó.
...ööö,...akarom mondani Roadhog!
14.
Datzy
#5: "Hol találtál te a játékban kompetivitást? "

Az Agent Rising-en durván látszódott mekkora kompetitív potenciál van benne és csak az első torunament volt.
13.
ADMlN
Nem tudom abbahagyni :D
12.
RetecH
Évek óta legjobb multiplayer élményt nyújtja számomra, csak ajánlani tudom.
7.
kamgecam
Igényes jól megírt teszt Zoen!Bánom hogy elolvastam mert nagyon meghozta a kedvem a játékhoz, most nyúlhatok a zsebembe hogy megvegyem. :O)
Az legalsó videó tökéletes talpaló a játékhoz.
5.
Kreto
Zoenn összegzésére reagálva:

A battlebornnal ne hasonlítgassuk már össze ezt a játékot. Nem egy műfajt képvisel és nem is hasonló a fanbase. Abból is lehetett volna valami ha kicsit később vagy előbb jön ki. Rengeteg potenciál van a játékba és ötlet.Most pedig csak vegetál mert nincs meg az ami egy mobához kell... a játékos bázis. Nem tudom miért jó az ha leütik a "magas labdát". Nem ezt várom el a blizztől és kész. Nehezükre esett volna leülni és újítani valamit? Más tesztnél az ötlettelenség nem negatívum szokott lenni?

A másik "Az Overwatch korunk egyik legjobban összerakott kompetitív FPS-e, ..."
Hol találtál te a játékban kompetivitást? :D Ez a mondat mindent elmond a teszt minőségéről. Jelen formájában nem kompetitív csak egy fun shooter. Az hogy 5 "Troll"björn turettel megpakolt payloadot betolsz és nyersz már annak számít? Rendben akkor legyen "kompetitív". A hónap végén fog jönni a mod de kérdem én hogy lehet kiadni azt tesztelés nélkül?
3.
Kreto
Mivel szépen körbe lett nyalva a játék és a nagy részét nem is vitatom de akkor itt vannak a reális negatívumok nehogy csalódjon az aki megveszi:

-A játék maga drága ahhoz képest hogy csak egy online játék. A honlapon ügyesen elvan rejtve a 40 eurós verzió és a pofádba tolja a 60asat ami csak pár kozmetikát tartalmaz.
-A mapok gyönyörűek és tele van eastereggel de a legtöbb játékmód mellé nagy a map és felesleges mellékjáratokkal vannak megspékelve. A legjobban ez a kingofthehill módban vehető észre azon belül is az Ilios mapon de sajnos ez nem egyedüli. Értem hogy nem akartak cső mapokat de gyakran túl sok az üres tér. Ahol új játékosként vagy eltévedsz vagy soha nem fogod kihasználni mert minek mennél oda mikor felesleges.
-Azt beírják a negatívumba hogy 12 map kevés de azt meg nem hogy CSAK 3 JÁTÉKMOD VAN AMIT MÁR MINDENHOL LÁTTUNK. Ebben semmi újat nem tud felmutatni és ez a legnagyobb hátránya. Mivel így lvl 100 as szinthez közelítve már tud repetatívba fordulni a játék.
-A competitív mód nem jött ki a játék kezdésekor (ez miért nem negatívum) Fog jönni a hónap végén de ezt miért nem sikerült béta alatt letudni. Akik megvették azok lesznek a béta teszterek. Sok sikert.
-Szegény Zoenn aggódott a játékért mert tele van a piac ellenfelekkel.Hol? Egy igazi ellenfele van azt pedig már mindenki ismeri és kiöregedőben van. A többi "ellenfélnek" nincs módjában akkora tőkét felvonultatni mint a blizzardnak így sose fog felérni a szintjére. Ráadásul valljuk be egy Blizz fannak mindent el lehet adni.
-A nyílt béta teszt nem véletlenül volt olyan rövid amilyen. Mert ha hosszabb lett volna sokan bele untak volna ebbe a kevéske tartalomba.

Félre ne értsetek nem akarom a játékot lehúzni. De ha valakinek kételyei vannak hogy megvegye-e ilyen korai formában inkább várjon egy fél évet amíg RENDESEN kiforrja magát az egész. (mapok,modok,hősök,competivitás terén) Mert könnyen lehet csalódás a vége. A hype borzasztóan nagy körülötte és a reklámokat is arcba tolják. Nem feltétlenül kell neki bedőlni.

Jelenleg számomra 7/10-es a játék a felsorolt hiányosságok miatt. De valószínű hogy ez csak felfelé fog mozdulni.
2.
multi fps nekem az amivel soha nem játszok,a legérdekeletenebb játekstilus számomra. Mégis, annyira átjön rajta a minőségi blizzard munka és hatás..hogy elismerésem. ..igen jó. Blizzatd csinálhatna egy mass effect szerű tps\adventure gaemét, akár warcraftból akár starcraftból, életem játéka lenne az tuti.
1.
Gykrizsi
Korrekt teszt, zseniális játék. Egyetértek, a videók, képregények egy menübe belefértek volna. Csapatba és nélküle is ajánlott, persze az első élvez előnyt. Pályák vélhetőleg bővülnek, karakterekről is egyre többet hallani. Számomra az utóbbi évek legjobb multis mókája.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...