Mass Effect

  • Írta: Chocho
  • 2006. december 20.
Ha összeszednénk az utcáról véletlenszerűen száz játékőrültet, és megkérdeznénk tőlük, mely cég volt az utóbbi tíz év legmeghatározóbb szerepjáték-fejlesztője, kilencvenen egyszerre vágnák rá, hogy a Bioware, a maradék meg beismerné, hogy csak az FPS-eket szereti. Ez pedig, gondolom, nem véletlen, hisz a srácok már számtalanszor bebizonyították, hogy Oblivion ide, Gothic III oda, a legjobb RPG fejlesztő csapat címe biz mindig a kezükben marad. A KOTOR óta csendben munkálkodó barátaink viszont most igazi nagy dobásra készülnek a konzolok között, hisz már készül a „valaha látott legszebb játék” cím elsőszámú várományosa, a Mass Effect!
Az alapok…
2138-ra a világunk már-már teljes békében él. Megtaláltuk helyünket a világűrben, elhelyezkedtünk a különböző népek közt. Nem is lehetne idillibb a hangulat, ám sajnos szépreményű jövőnket sötét árnyék tartja rettegésben. Legendák szólnak galaxis szerte egy ősi népről, akik túl messzire mentek önnön imádatukban, és gigászi háborúban alulmaradtak saját teremtményeikkel, a gépekkel szemben. Azóta már évezredek teltek el, és nem is igen lenne ez több gyermekriogató esti mesénél, ha Shepherd kapitány, akit mellesleg mi alakítunk, nem lelne titokzatos nyomokra, melyekből szörnyű következtetést von le: a gépek a visszatérést tervezik, hogy elpusztítanak mindent, ami él!


Ugyan a történet az alapokon még nem tűnik nagy számnak, véleményem szerint mégis ez ígérkezik a játék legnagyobb húzóerejének. A Bioware kegyetlenül ért a látszólag egyszerű események csűréséhez, csavarásához, így biztos vagyok benne, hogy az elkövetkezendő évek egyik legjobb történetét kínálja majd számunkra a Mass Effect.


G-armada

Mégpedig újdonság garmada, kérem szépen! Az utóbbi időben már-már sikké lett azt a véleményt hangoztatni, miszerint az RPG játékok nagyon ellaposodtak. Mindegyik ugyanolyan, a Bioware pedig a Baldar's Gate óta nem változtatott az égvilágon semmin. Na, akik eddig ezt a rosszmájú megközelítést képviselték, azt javaslom, értékeljék újra, ugyanis a Mass Eeffect  2007 legújszerűbb RPG-jének tűnik. Első és talán legfeltűnőbb újdonság benne az Unreal Engine 3.0 által támogatott, döbbenetes látványvilág, mely most végre komoly funkciókat is betölt majd. A készítők elsődleges célja egy olyan játék megtervezése volt, ahol a beszélgetésekben már nem csak a szöveg, hanem az arckifejezés és a hanglejtés és kulcsfontosságú szerepet játszik. Így aztán hozzácsapták a motorhoz az ún. „eyeball" technológiát, és létrehozták az első igazán élő karaktereket a játéktörténelemben. Hasonló megoldással már találkozhattunk a Half-Life 2-ben, de míg ott ez kimerült esztétikai pluszban, addig itt, szerepjátékról lévén szó, komoly hatással lesz a játékmenetre. Ha egy NPC szépen beszél velünk, de az arca zavart, esetleg sokat pislog, vagy nem néz a szemünkbe, valószínűleg hazudik, és addig még nem próbált módszerekkel kell meggyőznünk a mi igazunkról. Az előbb említett újdonsült rendszernek köszönhetően pedig még azt is könnyedén kiszúrhatjuk majd, hogy emberünk valami tudatmódosító szer hatása alatt áll, hisz a kitágult pupillák és a vörös szemek nem mondhatják, hogy „jól vagyok!".


A párbeszédek rendszere is átalakításon esik át. Eddig ugyebár az volt az elfogadott, hogy egy NPC kérdéseire a felkínált lehetőségek közül választhattunk feleletet. Ez (is) itt most másként lesz, hisz a válaszokat a Bioware derék programozói hangsúly szerinti buborékokba rendezték. Azaz mikor valaki kedvesen megkérdi tőlünk, hogy „Ugyan má' mé' olyan randa a fejed??", nincs más dolgunk, mint elsőként kigondolni, milyen stílusban is felelünk, és csak az után választjuk ki az abban a buborékban felkínált válaszok legszimpatikusabbját. Így nem csak a beszélgetések stílusa lesz sokkal realisztikusabb, de az adható válaszok száma is megsokszorozódik az átláthatatlanság veszélye nélkül.


Társasan szép az élet

A Bioware persze azért nem hazudtolja meg magát. A Mass Effect is egy csapatalapú szerepjáték lesz, azaz a történet során jó pár figura csatlakozik kalandjainkhoz. Lesznek köztük emberek és idegenek egyaránt, de ami igazán biztos, az a harci képességeik igen jó kiaknázásának lehetősége. Az éppen kiválasztott karakter ugyanis afféle Republiuc Commando módszerrel lesz képes kommandírozni a többieket, ami a kaotikus csataszenvedések halálát jelenti. Mivel pedig itt nincsenek fénykardok és csak a lőfegyverekre állhattak rá a kanadai arcok, visszaadták a KOTOR egyik legötletesebb részét, azaz a fegyvermoddingot. Így aztán tényleg megéri majd besétálni a legádázabb fenevadak barlangjába is, hátha lelünk egy jobb célzót vagy egy rövidebb csövet.


Minden RPG fontos eleme a mágiahasználat. Nincs ez másként a Mass Effect esetében sem, csak míg a KOTOR-ban az Erő, addig itt az ún. „biotics" képesség teszi majd lehetővé a tárgyak reptetését, ellenfelek lebénítását, stb. Amennyiben karakterünket ez irányban fejlesztjük, akkor „varázslót" nevelünk belőle, aki harcban nem épp a legellenállóbb, de az elmék csatájában legyőzhetetlen. Ha pedig már a karakterünknél tartunk, mindenképp illik szót ejteni a morális döntésrendszerről. A KOTOR-ban ezt már alaposan megismerhettük, ám míg ott csak a legalapvetőbb utakat járhattuk be (jó vagyok, gonosz vagyok), addig itt lehetőségünk lesz amolyan szürke eminenciásként viselkedni, aki se nem jó, se nem rossz. Ez pedig már eleve több befejezést sejtet a háttérben…


Mikor?


Nos, ez bizony itt a legjobb kérdés. Mivel a játék egyelőre csak Xbox 360-ra van bejelentve, és arra is csak „valamikor 2007-re", nehéz kikalkulálni, ám ha a Jade Empire-t vesszük alapul, mely még csak most készül ellátogatni monitorainkra, nem hangzik túl durvának a 2009-es PC-s  megjelenés sem. Mindenesetre annyi bizonyos, hogy megéri rá várni, hisz nem minden nap menthetjük meg a Galaxist…

Kapcsolódó cikkek

1.
Cool game gamer
Grat a leirásért!

Jó a játék és sok ilyet próbátam már: halo1,2,3,dead space de ezt inkább a halora emlékeztet és hiányolom belőle a coop mód-ot

am jó játék lehet
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...