The Bureau: XCOM Declassified teszt

  • Írta: InGen
  • 2013. szeptember 3.
  • pc, teszt, the bureau: xcom declassified, x360
Link másolása
A bétateszt alatt még ígéretesnek tűnő The Bureau a végleges változatban minden egyes órával maga alatt vágta a fát. Ennek nem kéne meglepőnek lennie, hiszen eleve kevés remény volt rá, hogy ez egy igazán jó játék lesz...

Ahhoz azonban, hogy megértsük a miérteket, kicsit el kell merülnünk abban, hogyan kezdődött tesztalanyunk fejlesztése, így hamarosan rájöhetünk, hogy itt tulajdonképpen csak egy összeragasztott anyagról van szó. Egy olyan ebédről, amit konyhai maradékokból raktak össze, hogy legalább ne vesszem minden kárba. Amikor a Take-Two 2005-ben megvette a legendás XCOM jogait, a cél az volt, hogy több stúdióját ráállítva minél hamarabb tudjon játékokat kihozni a nagy név alatt. A Sid Meier nevével fémjelzett Firaxis később elkezdett dolgozni a klasszikus stratégia szellemi folytatásán, melyből aztán az XCOM: Enemy Unknown lett. A The Bureau története azonban ennél jóval komplexebb.


Az első terveken és játékmenet demókon még az Irrational Games dolgozott, körülbelül egy évvel azelőtt, hogy egyáltalán elkészítette volna a stúdió az első Bioshockot. A Take-Two nem szólt bele a projektbe, a kiadó hitvallása akkor az volt, hogy szabad kezet a stúdióinak, lehetővé téve, hogy a céges nagykutyák minél kevesebbszer ugassanak bele a kreatívok dolgába. Ez annyira „jól” sikerült, hogy habár hónapok mentek el azzal, hogy az Irrational különböző ötleteket agyalt ki és konceptualizált az egyjátékos módra és a történetre vonatkozóan, míg egy kontinenssel odébb az 2K Australia a multiplayert kezdte el fejleszteni, a projekt nem haladt semerre. Nem fektettek le végleges célokat, nem álltak készen tervek a játékmenetre vonatkozóan.


Végül azonban a Bioshock hatalmas siker lett, Ken Levine pedig úgy gondolta, a stúdiója nem fogja azzal tölteni az időt, hogy holmi XCOM-on gyötrődjön. Ezt követően a játék fejlesztése teljesen az ausztrál stúdióra szállt, még ez előtt azonban az Irrationalból kivált néhány fontosabb ember, akik megalakították Kaliforniában a 2K Marin stúdiót, és ők vágtak bele a Bioshock 2 elkészítésébe. Mivel nem voltak elegen, felsőbb utasításra az ausztrál stúdiónak be kellett segíteni, így továbbra sem haladt igazán az XCOM, annak ellenére, hogy egy kisebb csapat végig dolgozott rajta, nagyrészt megtartva az Irrational eredeti ötletét, mely szerint az idegenek valamikor az ’50-es évek tájékán megtámadják Földet, ahol a fejletlen technikával, esélytelenül kellett volna szembeszállni velük.


Érdekes, hogy a játék alcíme ekkor még Enemy Unknown lett volna, visszanyúlva ezzel a klasszikus stratégiai játék európai címéhez (melyet végül a Firaxis-féle stratégia kapott meg), és utalva a játékmenetre. A 2K Australia tervei szerint ugyanis nem igazán harcoltunk volna az idegenekkel, inkább kutattunk volna utánuk, és habár lövöldözős részek is lettek volna a játékban, a legfontosabb feladatunknak a fotózást szánták. A megszerzett anyagokból aztán mindenféle kutatás-fejlesztést bonyolíthattunk volna le, hogy jobban megismerjük az ellenfelet – azt az ellenfelet, ami ekkor nem a szokásos sectoidokból, és egyéb XCOM-idegekenből állt, hanem mindenféle alaktalan masszákból.


Közben fordult a kocka, a 2K Marin leszállította a Bioshock 2-t, irgalmatlan mennyiségű embert felvett, és belül három csapatra oszlott, melyek közül a legnagyobb az XCOM-on dolgozott. A 2K Australia továbbra is az egyjátékos módért felelt, a Marin készítette volna a multiplayert, és ugyan mindez jól hangzott, egyre problémásabbá vált a kommunikáció és a munka úgy, hogy a két csapatot több ezer kilométer választotta el egymástól. Amikor a 2010-es E3-as bemutatóhoz értünk, és először láttuk, hogy a simán XCOM néven prezentált játékból FPS lett, sokan nem értettük, mi is lesz a játék célja, hogyan is fog ez működni. Mint utólag kiderült, sokan a csapatból sem tudták. Hamarosan nyilvánvalóvá vált a 2K számára, hogy nem lehet egy egész kampányt felépíteni arra, hogy a játékos furcsa, meghatározhatatlan idegeneket meg nyomokat fotóz egy horrorisztikus játékban.


Így a fejlesztés átkerült a 2K Marinhoz, ahol rájött a jónép, hogy valamennyire rebootolni kell az egészet. A játéknak jobban kell hasonlítania az XCOM alapvetésekre, és mindezt úgy kellett véghezvinnie a fejlesztőknek, hogy az addig elkészített grafikákból, pályatervekből, modellekből, textúrákból a lehető legtöbbet megtartsák. Ekkor ugyanis a Take-Two is kezdett már ideges lenni, hiszen a játék több, mint 5 éve készült, mégsem állt közel ahhoz, hogy ki lehessen adni. És nagyjából itt ér véget a történelemóra: a The Bureau-hoz tehát összekaparták, amit eddig elkészítettek, aláraktak egy új játékmenetet, egy új történetet és valahogy megpróbálták úgy összefűzni az egészet, hogy ne legyen belőle teljes káosz.


Éppen ezért a történettől sajnos nem azt kaptam, amit vártam. Amilyen ütősen és hangulatosan indul, úgy laposodik el és kezdi elveszíteni az értelmét előrébb haladva, és sosem alakulnak ki benne azok a mélységek, melyeket várhatnánk. Hasonlóan felszínes maradt a bázisban tevékenykedés. Ehhez még a bétateszt után sok reményt fűztem, reméltem, hogy igazi XCOM-módon mindenféle dolgot csinálhatunk majd a bázisban, építhetünk, fejleszthetünk, de az egész megmaradt az ide-oda rohangálás és az esetenkénti beszélgetések szintjén. Jól hangzik, hogy menet közben idegen felszerelést kell gyűjtenünk a kutatás-fejlesztéshez, de ez a gyűjtögetés megmarad azon a szinten, hogy egyszerűen felvesszük az idegen fegyverét, körülbelül mint bármelyik másik shooterbe. Azt hiszem látható, hová szeretnék kilyukadni: a The Bureau nagyon szűk határok között mozog, elsétál a lehetőségek mellett, mindezt valószínűleg azért, hogy sok-sok év küszködés után végre a piacra erőszakolják a játékot.


Szintén nem hangzik rosszul, hogy rendes XCOM-hagyományoknak megfelelően a csapattársaink akár véglegesen is meghalhatnak, hogy aztán később újoncokkal kelljen helyettesítenünk őket, és érezzük a veszteség súlyát. Csak éppen a többi XCOM-játéktól eltérően itt egy fix főszereplőnk van, aki nyilván nem halhat meg véglegesen, így annyi történik, hogy visszaugrunk a legközelebbi ellenőrzőpontra, és megy minden tovább, mintha mi sem történt volna. Nem kicsit veszi el az egésznek az élét. A nem használt ügynökeinket az Assassin’s Creedhez hasonlóan kiküldhetjük missziókra, ezek a küldetések viszont mindig sikeresek, ami azt jelenti, hogy nem csak folyamatosan érkezik hozzánk a felszerelés, de katonáink megállás nélkül fejlődnek, így nem kell sok hozzá, hogy legyen egy kisebb hadseregünk, akik mindannyian a maximum szinten várják, hogy szétszecskázzák az idegenek hátsóját.


Ezekkel együtt sem tudom azonban nagyon lehúzni a The Bureau-t, ugyanis a lényeg, a harc elég jól működik. Ahogy már a bétatesztben megírtam, az alapfelállás szerint hárman lehetünk az osztagban, főhősünket nyilván közvetlenül irányítjuk, míg két társunknak az idő lelassítása után adhatunk ki parancsokat. Tegyél le lézeres lőtornyot, plántálj aknákat, kerítsd be az ellenfelet, szedd ki egy fejlövéssel azt az idegent, gyógyítsd meg társaidat, és így tovább. Majd folytatásra mindez megtörténik, elszabadul a pokol, és a tűzharc, a képességeink bevetése, és az ellenfelek kijátszása pedig bőven elég élvezetes ahhoz, hogy elvigye a hátán a játékot.


Ez viszont azt jelenti, hogy az XCOM-világ kiaknázása, egy összetett, eredeti és ütős történet megvalósítása, és az egész eredettörténet rendes feltálalása helyett kaptunk egy sima shootert. Ez a sima shooter ugyan az esetek többségében jól működik és élvezetes, de ennél sokkal, de sokkal többet vártam, és sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle. Nálam még így is 7 pont felett ért volna végül, de sajnos a technikai problémák mellett nem mehetek el szó nélkül. Az anyag rendkívül optimalizálatlan, amit egy erős PC-vel még át lehet hidalni, konzolokon viszont nagyon rosszul fut. PS3-on állítólag segít a problémán, ha egy sokkal gyorsabb mervelemezt, vagy SSD-t használsz az alap HDD helyezett, de gyanítom, hogy csak a felhasználók kis százaléka végez ilyen módosítást. Szóval a The Bureau-t csak suttogva tudom ajánlani, szerintem egy próbát megér minden XCOM-rajongónak, de csak akkor, ha már le van árazva, és kijött hozzá egy-két patch.

Kapcsolódó cikk

22.
22.
godach
#21: Nekem a hangárban ugrott le mindig az FPS. Valószínű, hogy valami játékhiba lehet. Mindig ugyan ott. Az elején majdnem abba is hagytam miatta, de hála istennek, 3x-4x kellett oda menni egész játék alatt.
21.
21.
crytek
#20: A játék maga megy faszán maxon de amint physx -es esményhez érek pl a legelején az a zöld gömb na az ilyen helyeken kb 10 fps van. Olyan mintha nem a VGA hanem a proci számolná a physx-et. (Batmannél is ez volt akkor procin maradt a terhelés átrakva vga-ra totál simán futott) De itt ennél nem tudom mi a baja. Steam-en is többen írták, hogy szar. Megoldást nem találtam mindenhol csak azt írják kapcsolja ki akinek ez a gondja. Kösz 220 ezres VGA-val kapcsolgassak effekteket mert LOL. :(
18.
18.
crytek
Physx effekt nagyon jó benne. Anno sajnos nélkül kellett csapatni mert nem birta a gépem. Most 980Ti-vel sem :(

Valakinek valami ötlet/megoldás mi lehet a baj?
17.
17.
godach
Én nem értem a negatív visszhangját ennek a játéknak. Optimalizálás terén, tényleg vannak gondok, mert van olyan, hogy kényelmetlenül el kezd szaggatni pár másodpercre, mondjuk a 4óra alatt, vagy 5-6x találkoztam a jelenséggel de...

De ez a hangulat, valami zseniális. Nem is tudom, mikor figyeltem fel utoljára a szinkronra, ami ilyen jól sikerült. Persze, nem mondhatom magam tősgyökeres XCom rajongónak, de az Enemy Unknow után, szerintem ez egy 10/10-es spinoff.
A játszhatósága is nagyon jó, és bár nem lesz benne akkora szintű szöveg de nagyon hasonlít a Mass Effectre. Szerintem, baromi jó játék.
16.
16.
sutgab
#14: Aztán menne a vérpistülés, hogy kijött még egy agyatlan shooter. Jó így ahogy van, de ez csak az én véleményem.
15.
15.
tundrish
Hát én viszont pont, hogy túl pozitívnak érzem még ezt a 6,5-et is.
Igazából nem tudnám jobban megfogalmazni mit gondolok róla, mint ahogy azt a destructoid kritikában tették:
"...The Bureau: XCOM Declassified desperately wants to be liked, but by failing to satisfy in any direction, all it succeeds in being is a disappointment. It wants to be a strategy game without being a strategy game, it wants to be a shooter without being a shooter, and it wants to be XCOM without being XCOM. As such, it is nothing. It's an inconsequential waste of time that does nothing for anybody, and saying that makes me feel guilty because its cloying pleas to not be hated are worthy of pity.
I feel like I've kicked a puppy that just wanted to be my friend, but it really was a crap puppy.
14.
14.
Pistisukos
13.
13.
Drazhar
Már a trélerek sem győztek meg, mert nagyon ilyen "Xcom goes to Mass Effect" szaga volt az egésznek, de azért valamennyire vártam, mert a tavalyi XCOM nagy kedvenc. Viszont mindenhol sajnos ezt olvasni, hogy középszer lett.... :S
12.
12.
DevilGamer
Értékelés kicsit alul van a számítottól. A játék viszonylag jó, de kicsit csalódtam benne...
De a Battle Focus rohadt jó, nem ilyen "Menj, vissza!" utasítások, hanem egyéni képességek aktiválása és egyenkénti utasítások. Nekem nagyon tetszik a játék.
11.
11.
Azeroth87
... pedig a hangulata nekem nagyon bejött volna. Kár érte, h ilyen gané.
10.
10.
UnfoldedBow
Hatalmas csalódás! Megvettem teli áron annyira vártam, fél óra után abba is hagytam, mert úgy akadozik hogy az nem is igaz. Ja és a játék maga is élvezhetetlen.Teljesen fel vagyok háborodva, senkinek nem ajánlom ...
9.
9.
Hmm, ez csalódás.

Mit kellett volna nyújtania a játéknak, hogy 6,9-et kapjon?
8.
8.
DON GONDOCS
Kicsit több a negatívum, mint a pozitívum. Nekem így külső szemlélőként a játék hangulata és látványa és helyszín megkapó, A harcok is teljesen rendben vannak egy taktikai tps-től ennyit várok.
7.
7.
Gamerdavid
Sosem tetszett ez a játék. Olyan "üres".
6.
6.
Sethiran
A harc nem működik jól. Ha nagyon elkapnak az idegenek, akkor felváltva rohangálhatsz a társaid között élesztgetni őket, vagy ők teszik ezt veled, vagy újrakezdés. A képességfa egy vicc. A csata közepén szintet ugrasz, majd pl. egy különleges fegyvert használni tudsz. Ennyi. Nem fejlesztették, nem szerelted fel vel a srácot. Innentől képesség és kész. A játék kezdetén olyan ellenfeleket szedsz le facsúzlival, amiket később géppisztollyal is tele kell tömni golyóval, hogy megdögöljenek. Kiegyensúlyozás zéró. A bázist nem említeném, felejtősen gyenge.
4.
4.
alex512
Azért ennél jobb, a játék. Őszintén szólva nem vártam tőle sokat, sőt star trek szintű buktát vizionáltam, de tévedtem. A grafika tűrhető, alkalmanként nagyon szép tud lenni. A történet meglepően jó volt számomra, még a csavarok is jól sikerültek. A beszélgetéseknél lévő válaszlehetőségek bár eleinte nem tetszettek, de ahogy észrevettem tényleg van minimális jelentőségük (végkimenetelre szerintem nem), és érdekes színfolt, ahogy a paranoid légkörben el kell döntenünk hogy kinek és mit higgyünk pl kihallgatás közben, társainkkal milyen szinten tartjuk a kapcsolatot, segítünk-e nekik a bázison. A harcrendszertől vártam a legkevesebbet és eleinte tényleg kicsit furcsának, esetlennek tűnt a kezelése, de néhány pálya után már nagyon rá lehet kapni az ízére és ad egy kis pluszt az EU-hoz képest, hogy itt már lényegében valós időben kell reagálni a kialakult helyzetekre. Tetszett, hogy itt is véglegesnek számít a társak halála. Összességében, ha valaki világnagy elvárásokkal áll neki az Enemy Unknown után, akkor csalódhat, de koránt sem feltétlenül. Aki pedig egy taktikusabb akciójátékot keres nyugodtan próbálja ki, mindenképpen tetszeni fog neki.
3.
3.
Akee92
Szerintem is egy laza 7.5-öt vagy 7.6-ot lazán megérdemelne. Jó játék lett marhajó atmoszférával megtámogatva, de a világot nem váltja meg... :)
2.
2.
szogyenyi
egy erős 7.5-öt érdemel szerintem. Nekem bejött, jó kis játék.
1.
1.
Pharaoh
Saját villámteszt/vélemény: http://www.gamekapocs.hu/tag/pharaoh/blog/5476/the_bureau_xcom_declassified_villamteszt
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...