Kihaltak a jó horrorjátékok?

  • Írta: Beau
  • 2013. december 30.
  • Horror, játékvilág
"Éjjelente, amikor leoltjuk a lámpákat, még mindig meg kell bizonyosodnom arról, hogy a lábam a takaró alatt van-e. Már nem vagyok gyerek, de... nem tudok úgy elaludni, hogy a lábamat elkaphatják."

Talán emlékeztek gyerekkorunk egyik legnagyobb félelmére. Az ágy alól kinyúló kézre. A fenti idézetben Stephen King remekül világított rá, erre a gyermekes borzongásra. A rengeteg horror és thriller regény atyja tudhatja csak igazán, hogy a félelem miben is gyökeredzik. Az egyik művében így is fogalmazott: "Minden érzelem közül a félelmet lehet a legjobban kiaknázni."


Akkor kérdem én, hogy a mai horror játékoknak általában miért nem megy? Persze akad egy-kettő, mely tud okozni néhány borzalmakkal teli órát, de a legnagyobb átlag, ijesztő pillanatok helyett, véres öldökléssel akarja eladni magát. Az agyatlan hentelés nem elégíti ki az olyan horror játékosokat, mint mondjuk én. Számomra fontos a hangok susogása az elvesző távolban. Nélkülözhetetlen a fel-felbukkanó alakok figyelme, akik puszta jelenlétükkel szőrszálakat állítanak fel a hátamon. Nem is kell hangsúlyoznom, mennyire fontosak a hanghatások egy ilyen műfajú alkotásban, vagy éppen a fény-árnyékhatás.


Talán ezek azok a pontok, amelyeket még kellő odaadással tudnak nekünk szolgáltatni a fejlesztők. Az eredetiség, ötletesség, azonban teljesen kiveszett a mai produktumokból. Annyira elkeserítő látni, amikor egy mély gyökerekkel rendelkező stuff eltűnik a középszerűség süllyesztőjében. Gondolhatunk itt a Resident Evil ötödik és hatodik részére, a Silent Hill-re, de akár mondhatnám a Dead Space harmadik felvonását. Mindhármukból kiveszett az újítás varázsa, a félelmetes momentumok, az igazi borzongás. Helyette olcsó, vásári dolgokkal próbálják a frászt hozni az emberre, ami néhol inkább már kínos. Persze a piac és a pénz diktál, mert a kedves ,,vak” játékos megveszi, ha egy Resident Evil felirat díszeleg a borító elején. 


A másik hatalmas problémám. A megjelenő (nem csak horror, de nem szeretnék elvonatkoztatni) címeknek a kilencven százaléka miért folytatás? Hol van a kreativitás, az újdonságra való törekvés? Ne értsetek félre, ha egy folytatás újítani akar az elődön, akkor természetesen tűkön ülve várom. Ha azonban csak a rókabőrt akarja lehúzni, már az elejétől megvetem. Itt a legjobb példának talán a Dead Space trilógiát tudnám felhozni. Míg a második rész minden tekintetben hozzá tudott adni az elődjéhez (hangulat, játékmenet, grafika, zene), addig a harmadiknak sikerült ezekből a majdnem maximumra teljesített értékekből szépen visszavenni. 


Ugyanakkor születtek zseniális alkotások is, hogy ne csak negatívakat írjak a témáról. Kaptunk egy remek Amnesia-t, egy BioShock-ot (inkább thriller), F.E.A.R-t és még sorolhatnám. Olyan címeket, melyekben nem kellettek minden irányból özönlő méteres szörnyek. Elég volt egy vértócsa a falon, egy távolból szűrődő hang vagy néhány ötletesen kidolgozott karakter. Shinji Mikami nevét is kötelezőnek érzem megemlíteni, hiszen hatalmas dolgokat tett le arra a bizonyos asztalra. Megalkotta a Resident Evil-t, illetve kaptunk még egy elborult, őrült világot a Shadows of the Damned-ben. Most pedig a The Evil Within című produktumon dolgozik, amit már hatalmas lelkesedéssel vár a gamer társadalom. Mikami szerint ezzel a címmel fogja visszahozni a horror játékok régi, igazi hangulatát. Úgy legyen! 


Még mielőtt azt hinnétek, hogy én most a földig aláztam a Dead Space harmadik epizódját, vagy az új Resident Evil részéket. Nem akartam személyes véleményeket sérelmezni, hiszen akad olyan, akinek bejön ez az értelmetlen öldöklés, akkor az élvezze. Inkább csak önmagukhoz próbáltam hasonlítani a játékokat, hogy mennyire visszafelé haladnak a fejlődésben. Sajnálatos módon a filmeknél ugyanez a helyzet. (Az új Carrie-t nem is merem megnézni még.) Ugyanakkor a remény hal meg utoljára, mi pedig reménykedünk, hogy Mikami igazat mondott és visszahozza a rettegést a műfajba. A következő évben kiderül, mi pedig letesztelhetjük PC-n, illetve régebbi és új konzolunkon.

Kapcsolódó cikkek

64.
ZephyrDavid
Én személy szerint nagyon kedvelem a Dead Space trilógiát. Bár tény hogy a harmadik részben az elme baj eltűnésével és a kiszámíthatóságval már nem volt olyan jó mint az utóbbi kettő rész. De azért történetben meg azért tudott érdekes dolgot mutatni. Én most az új generációs konzolokra eltudnék képzelni egy új részt akár egy új katakterrel több elme bajjal és hidegrázással :)
62.
jamesmilner
jön még a whistleblower is...
61.
bodortamas1
#60: Ez sajnálatos. Akkor még nem játszottál igazi horrorral.
60.
logic5
Nálam az elmúlt pár évben az Outlast vitte a prímet :)
55.
TimEmmerich
Nálam még mindig Clive Barker's Undying a favorit.
53.
bema695
A mai technikával és annyi pénzel mint amennyit pl egy BF-re, vagy akármilyen más AAA címre költenek szerintem iszonyatosan jó horrort lehetne csinálni, csak az a kérdés miért nem csinálnak... Pl. már egy jó ideje kurvasok pénzt költenek pszichológiai, szociológiai kutatásokra (nem a fejlesztők, hanem úgy általában). Miért nem tudják mondjuk azt megcsinálni, hogy a különböző döntéshelyetekben hozott döntések alapján úgy alakul a sztori, hogy az olyan beállítottságú embereknek akik bizonyos döntéseket hoztak szolgáljon valami kis tanulsággal, esetleg életükre való rávilágítással? Vagy minél pontosabban lemodellezni például egy őrült, egy sorozatgyilkos vagy ilyesmi személy elméjében lejátszódó folyamatokat, betekintést nyújtani az átlagostól merőben más tudatállapotokba. Jaa, hogy azon gondolkodni kéne, mind a készítőnek, mind a fogyasztónak... Lets make a new call of duty! De ha ezeket és hasonló őrült elképzeléseimet el is vetjük, akkor sem értem miért nem tudnak csinálni mondjuk egy SH2-t modern grafikával, döntéshelyzetekkel, meg kicsit több csavarral. Legalább a Telltale csinálhatna egy ilyen WD szerű játékot az AHS-ból XD
52.
bodortamas1
#45: "A mai generációnak nem érdemes horror játékot készíteni, mert ugye gondolkodni, írni- olvasni azt nem tudnak."
Ezt te sem gondolod komolyan xD azért ennyire ne butítsd le a társadalmat, nem ilyen rossz a helyzet.
Én játékokba imádom a puzzlekat, főleg horrorba, ha nyomás alatt kell megoldanod egy-egy feladványt. Sajnos az ilyen igen ritka, de azért akad.
Tomb Raider anniversary és legendben voltak jó kis puzzlek, kreatívak, azokat szerettem. Nem azért, mert annyira nehezek voltak, hanem mert egyediek.

"Lassan már nem is játékok lesznek hanem gameplay filmek. Lásd: Walking Dead: Season 2."

Tudod te, hogy miről beszélsz? A TWD-ben nem az a lényeg, hogy irányítsd a karaktert, hanem hogy döntéseket hozz, amik kihatással lehetnek a többi emberre. Meg persze egy érzelmi bomba az egész, bár ez így az 1. epizódból nem biztos hogy átjön, majd az 5.-el kicsúcsosodik a dolog, mind az 1. évadban. Most még csak az alapozás megy.
51.
Killerbee
#38: Egyetértek! Jó kis misztikus horror kéne.
46.
Jinbobo
Szerintem a Silent Hill sorozat remekül tartja a félelemkeltést, jó volt a Downpour de ijesztőbb volt a 2010-es Shattered memories alcíme. De egyébként ezt a sorozatot horrornak tartom a mai napig, mert azért mindegyik részében van valami egyedi félelemfelkeltés. Resiről már nem ez a véleményem, az átment színtiszta akcióba...
Dead Space3 is jobb lett mint az agyonra dícsért első része. Változatosabb pályák, végre nem néma főhős. Szerintem jót tett neki az alien-en kívül a Thing beütés. Az ellenségek váratlan felbukkanása sokszor a frászt hozta rám, jobban mint az első része, ahol minden egyes szakaszba lehetett számítani a nekroformokra vagy mire:) A harmadik része is inkább akció, kis horror fűszerezéssel, de az előt sem mondanám full horrornak.
Horrorjátékként nálam még mindig a Shadowman vezet, pedig már jó régi gamma, na de az tényleg brutális hanghatásokkal rendelkezik.

Az új Carrie filmet pedig ajánlom! Remek lett, sokkal jobb mint a régi filmek belőle. Chloe Grace Moretz remek színész csaj!! Nálam például az év filmje is a Kick-ass2 lett, amiben szintén remekül játszott!
45.
SP4C3F0X
A mai generációnak nem érdemes horror játékot készíteni, mert ugye gondolkodni, írni- olvasni azt nem tudnak. Ha elakadnak valahol akkor már szar is a játék. Nem hiába vannak lebutítva még az autóversenyes játékok is. Azokban is már a szamárvezető nyilakon túl már timeshift is működik hogy visszatekerhető legyen ha elrontunk valamit. Röhej már tényleg. Lassan már nem is játékok lesznek hanem gameplay filmek. Lásd: Walking Dead: Season 2. Alig kellett mozdítanom az egéren mégis végigvittem.
44.
SP4C3F0X
Nem haltak ki a jó horror játékok, csak átvándoroltak az indie fejlesztőkhöz. Azoknak még vannak eredeti ötleteik. A nagyobb kiadóknak meg az a horror hogy nyírj ki 100 zombit 1 perc alatt ami már rohadt unalmas. Nem képesek félelmetes atmoszférát teremteni esetleg a nagyon gyáváknak.
43.
Kleppi
Az outlast szerintem megérdemli az év horror játék címét. :))) Saját vélemény.
42.
p3ti
Én úgy érzem hogy nincsen már akkora igény a horror játékokra mint pl. 10 éve, és nem is tudnak olyat előállítani mint a PS1, PS2 GC korszakban. Sokan félre értik a Resident Evil sorozatot... maga a játék nem félelmetes - persze, meg lehet ijedni rajta - de a régi RE játékoknak a hangulata volt iszonyat nyomasztó. Nem arra volt kihegyezve a játékmenete hogy tömegesen hentelje valaki a zombikat, hanem hogy minden egyes ellenség komolyan belevágja a frászt. Munició hiány, fix kamera, zene, karakterek és természetesen a hangulat ami annyira összerakta a játékot. Jobban kedvelem olyan olyan típusú horror játékokat ahol nem folyamatosan ugrálok és sikongok mint egy p*csa, hanem inkább át tudom venni a világát és sötétségét.
38.
Mortanius
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Na egy ilyesmi játékra várnék! Miért nem tudnak manapság már ilyet csinálni!?
37.
gyerecske
Nekem az első ilyen játékom a Phantasmagoria volt, akkor paráztam is rajta rendesen. :-)
35.
RangerFox
Milyen tökéletes amnesiát kaptunk? A machine for pigs nevezetű borzadályt? Hagyjuk már, az minden de nem egy horror játék... A cikk elég jó lett, jó témát találtál el, csak így tovább! Nekem a Bioshock és az outlast vitte a pálmát..
34.
piskóta
#5: "A növekvő fejlesztési költségek miatt pedig nem engedhetik meg maguknak a fejlesztők, hogy csak egy szűk réteget szólítsanak meg, muszáj olyan címeket letenni az asztalra, amik minél több embert meg tudnak fogni. "
Attól még nem kell mindenből akció orientált játékot készíteni. Egy horror játék maradjon horror játék, míg egy akció játék maradjon akció játék mert, ha az ember akcióra vágyik elő veszi pl. a CoD-t, de ha horrorra akkor a Resit - illetve csak venné mert a Resi is már csak akció és semmi több. A műfajok keveredése is egy jó megoldás pl. F.E.A.R. 1 akció is volt benne és félni is lehetett rajta, de manapság csak és kizárólag az akció, mert az kell a népnek, golyóálló rambóként menni előre a lineáris pályákon és mindent lőni ami csak mozog, közben pedig gyűjteni a kib@szott xp-pontokat. Hát gratulálok mindenkinek, aki még nem unja ezeket.
33.
Beau
Az Outlast nekem is bejött, én inkább a nagyobb produktumokat próbáltam belevonni a cikkembe. Amik úgymond széles körben ismertebbek. Egyébként jó, hogy ennyien leírjátok a véleményetek, mert kíváncsi vagyok ki mit gondol.
32.
2pacal
Sajna teljesen igazad van...Emlékszem a resi egyre...Àllsndóan magam mögé nézegettem jàték közben...A Sillent Hill 1 parài jézusom a Sirent meg se említem néha szívroham...Most meg semmi para...Uccso game amin megijedtem az a Dead Space 1 volt...Talàn az Evil Within...
30.
M.invisible
1. Ez a mondat nem helyes így: "Számomra fontos a hangok susogása az elvesző távolban."
Így lenne az: Számomra fontos a távolban elvesző hangok susogása.

2. Egyet értek azokkal, akik az ingerküszöböt említették a hanyatlás egyik okaként. Ez hatványozottan lehet igaz az idősebb korosztályra, hiszen már több mindent láttak. Speciel a Dead Space szerintem a generáció legjobb horrorjátéka (bár a gyér felhozatalból nem nehéz ezt elérnie), mégsem tudott úgy igazán megijeszteni egyszer sem! A hangulat az viszont tökéletes volt.
Másik dolog meg az, hogy egyre inkább a látvánnyal és a hirtelen felbukkanó rémségekkel próbálnak ijesztegetni minket (plussz hangokkal, de arra nem lehet egy rossz szavam sem, mert álltalában a játékok audio része több mint kielégítő szinten van). Pedig az ember jobban fél attól amit nem lát, vagy a valóságos dolgoktól, de játékban nehéz ezeket átadni.
29.
obeni
Hát igen. A mainstream horrornak nevezett alkotásokban meglátszik, hogy már csak a pénz diktál. A legtöbb horrorjátékból már véres lövölde lett. Szerintem a horror, mint műfaj már csak az indie fejlesztők kezében van.
26.
bodortamas1
#25: Csak a magad nevében beszélj. Engem speciel nem "söpör le a placcról", mert a játék negyedétől már nem tudtak újat mutatni és számomra unalmassá vált, persze kivittem, de annyira, mind amennyire elvártam volna, egyszer sem ugrasztott ki a székből.
25.
giga321
Outlast per pillanat le söpör mindenki a placcról.
24.
Tokodboy
#21: A régi residentet szerintem a horror rajongók vették és nem a korszakalkotása miatt (Egyébként akkor mindenki horror rajongó volt). Nem tudom a régi és a mostani resi részek eladási adatait, de gyanítom, hogy a 4. és 5. részből sokkal többet adtak el mint az első 3-ból. Én arra akartam kilyukadni, hogy igazi horror játékra ma már nincs igény, illetve csak egy szűk réteg szereti, ellentétben a horror köntösbe öltöztetett akcióval. Amikor haveroktól hallom, hogy összeszarják magukat a american horror story legygengébb részein is, akkor rájövök, hogy olyan alacsony ezeknek az embereknek az ingerküszöbe, hogy a mostani horrornak nevezett vackok bőven kielégítik a rettegési igényeiket. Hozzátartozik, hogy szerintem az American Horror Story zseniális sorozat, de nem ilyesztgetős, hanem szimplán csak bizarr, groteszk és beteges, de egyáltalán nem félelmetese.
Szerintem DS sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy az egész atmoszféra nagyon hajaz az Alien filmekre és sok más scifire is. Jellegéből adódóan volt neki rajongótábora. De szerintem az sem volt igazi horror játék, de bevallom, hogy a ps3 és 360 horror felhozatalából kiemelkedik. De az is csak agyatlan lövöldözés volt és csak az idióta kamerakezelés miatt csokizta magát össze az ember, mert a szűk helyszínek miatt nem lehetett előre látni semmit sem.
22.
bodortamas1
#18: Ez nem egészen így működik, szerintem itt más a probléma, nem a műfaj. Egy jó horrort ugyanúgy vennének, mind egy jó akciót, DE! miért éri meg jobban megvenni az akciót, mind a horrort? 1 szó a válasz: multiplayer. Amíg horror műfajban nincs, nem is lehetne jó multiplayert csinálni, addig mi értelme megvenni, ha le is lehet tölteni és ugyanúgy lejátszani törtben a kampányt. Ezzel ellentétben akció műfajba születnek / születtek nagyon jó multik, ha pedig az ember rendesen akar multizni, nem pedig egy csomót szarakodnia különféle kalóz programokkal, hogy tudjon, de az ilyenek amúgy is elég gyorsan kihalnak, akkor rákényszerül arra, hogy megvegye az adott játékot.
Ez gyakorlatban elég jól működik, csak egy kicsit vissza kell tekinteni a játékipar történelmében. A Cod és Bf multik mindig taroltak, de kérdem, ha nem lenne ezekben multi, akkor mennyivel többen töltenék le, mind megvennék?
Kontra: pl. Dead Space 1. része, ami egy új univerzumot nyitott a gamer világban, de nincs benne multiplayer, még is, szerintem többet ér mind a tömeggyártott akciók, és mégis, a fejlesztőcég rákényszerült, hogy elvigye akció irányába a műfajt, hogy lehessen egy jó multit, meg co-opot is belekényszeríteni egy olyan világba, amibe abszolút nem illik. Bukás is lett a vége. Ugyanez a helyzet a Resident Evil-el is, nem a Capcom tehet róla, hogy akció orientált irányba vitték el, hanem a gamer társadalom. Szerintem a Capcom inkább csinált volna valami jó túlélő-horrort, amihez igazán ért, de akkor nem vették volna meg ennyien, mind így.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...