F1 2016 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2016. szeptember 5.
A Codemasters tanult a sietve összedobott tavalyi rész hibából, így most egy minden eddiginél kiforrottabb F1-játékot tett le az asztalra. Hét év kellett ahhoz, hogy beérjen a gyümölcs, amibe bátran beleharaphatnak a rajongók.

Most igazából az F1 2015-öt kellene felhoznom elrettentő példaként, de az igazság az, hogy nem egy év munkája miatt illeti dicséret a birminghami brigádot. A Codemasters 2008-ban vette át a jogokat a Sonytól, és 2010-ben jelentkezett az első fecskével, amely még csak sejtette, hogy mi vár ránk F1-es játék címszó alatt. Az évenként érkező új epizódok miatt a fejlesztők csak kis léptékben tudtak fejlődni, és nem is mindig olyan irányban, ahogy a vaskalapos rajongók elvárták volna. A sorozat olyan, mint a Windows: nagyjából minden második cím sikerült elfogadhatóan.

A csapatnak nem ment simán a generációváltás sem: az új konzolokon debütáló F1 2015-ből olyan alapvető funkciók hiányoztak, mint a karriermód és a safety car, a multit a hátunk közepére kívántuk, gyatra volt a mesterséges intelligencia, ráadásul minden platformon framerate-gondok adódtak. Egy ilyen durva visszalépést csak komoly változásokkal lehet orvosolni, és talán az sem mellékes, hogy öt év után újra nyereséget termelt a vállalat, így nagy eséllyel több pénzt is tudtak belefektetni az F1 2016-ba. Ha a fejlesztést nem is tiszta lappal kezdték a srácok, mindenképpen hallgattak a kritikákra - szinte minden ponton előrelépés történt. Ez a minimum a borzalmas fércmű után, remélem, azért nem pártoltak el sokan a szériától, hiszen most jön csak a java! 

Szerencsére az elvárt lehetőségek visszatérésénél sokkal több van a motorháztető alatt. A karriermód immáron teljes értékű darab, tíz szezont ölel át. Kiválasztjuk a megfelelő csapatot, nevet és avatárt adunk a pilótánknak, és indulhat a móka – akár rögtön a Mercedesnél is. Hamar riválist találunk magunknak, és ha szépen teljesítünk, egyre zsírosabb ajánlatokat tolnak az orrunk alá a jobb istállók. A versenyek között mehet a szájkarate a szintén visszatérő virtuális paddockban, ahol mindig nagy a nyüzsgés, ismerős arcokkal is összefuthatunk – a játék tehát remekül visszaadja a versenyhétvégék hangulatát. Eközben az autónk is folyamatosan fejlődik, költhetünk a legújabb fejlesztésekre, és egyre jobban kitolhatjuk saját határainkat. Magyarán minden olyan finomság benne van, melyek hosszú időre függőséget okozhatnak, és akkor az autók beállításaival még nem is szöszöltünk el. Ahogy az várható volt, a Career lett az F1 2016 sava-borsa, tengernyi opcióval és emlékezetes pillanattal. Bravó!

Ha sok-sok játékóra után nem találsz kihívást a sima karriermódban, akkor ott van a Pro Career is, ahol a legnehezebb beállításokon kell versenyezünk, it szinte minden vezetési segédlet ki van kapcsolva. Ha nincs időd napokig gubbasztani a játék felett, akkor megnyugodhatsz, elvégre a gyorsversenyekről sem kell lemondanod. Ha viszont kicsivel több szabadidőd van, irány a Championship Season, melyben ráböksz kedvenc csapatodra és versenyződre, és végignyomhatod az aktuális szezont. Természetesen mindegyik játékmódot a saját tudásodnak megfelelően szabhatod testre, átugorhatod a szabadedzéseket, lerövidítheted a futamok hosszát, és olyan segédleteket használhatsz verseny közben, ami csak tetszik. Idővel úgyis fejlődni fogsz, és minden könnyítést folyamatosan kikapcsolhatsz.

A kötelező körök ismertetése után térjünk rá arra, hogy mélységeiben mi változott tavaly óta. A DiRT Rally sikere bizonyítja, hogy bizony van igény komoly szimulációra. E téren az F1 2016-nak sincs szégyenkezni valója, ha kellően jártas vagy a témában, realisztikus beállításokat is választhatsz, bár ilyenkor számolj azzal, hogy kontrollerrel nem terem majd babér, csakis egy jobbfajta kormány használatával. A felvezető kör tényleg hasznos dolog, elvégre megfelelő üzemi hőmérsékletre melegítheted a gumit és a fékeket, amely a manuális rajtnál kimondottan jól jöhet. Ilyenkor a kuplungot visszatartjuk, és az optimális sávban kell tartanunk a fordulatszámot. Miután a lámpák kialszanak, kiengedjük a kuplungot, amit elsőre sokszor elrontottam, de bele lehet jönni idővel. így nem fordul elő az, ami az automata megoldásnál mindig: hogy két-három versenyző elénk furakszik.

A megfelelő gumiválasztás is kulcsfontosságú, még könnyű nehézségi szinten is. Szerencsére a beépített menedzser elég szépen megtanít a tiszta versenyzésre, és arra, hogyan tartalékoljunk az abroncsokkal. Az autók kezelhetősége remek, bár az esős futamok okozhatnak még meglepetéseket. Később már szinte zsigerből érezzük a lágy, a szuper lágy és a kemény keverék közti különbségeket - tudjuk majd, mikor kell tartalékolni és mikor célszerű kimenni a boxba. Ezt egyébként a mérnökeink is a fülünkbe mondják verseny közben, illetve azt is, hogy milyen távolságra vagyunk az ellenfelektől, mikor használhatjuk a DRS-t, és milyen stratégiát célszerű bevetnünk. Természetesen kérdezhetünk is tőlük egy listából választva, de ádáz kormányzás közben elég nehéz kivitelezni mindezt. Szerencsére a HUD már alapból elég informatív, nem úgy, mint tavaly, így a legfontosabb tudnivalókat mindig le tudjuk olvasni. Végre logikus és sallangoktól mentes felépítésű az egész.

A mesterséges intelligencia mindig is a sorozat gyenge pontjának számított. Noha még mindig nem tökéletes, azért érezhetően sokat javult. Ha a helyzet úgy hozza, az ellenfelek is a határon autóznak, ha mögöttünk vannak, az utolsó pillanatban fékeznek, és még kockázatos előzésbe is belekezdenek. Szerencsére ők is hibáznak, elnézik a kanyart, és olykor levágják azokat, elkerülve az ütközést. Tudják, mikor vannak vert helyzetben, nem húzzák ránk annyit az autót, mint az ifjú Verstappen a valóságban. Ám ahhoz, hogy mindezt kiélvezzük, ne legyünk restek feltornászni az M.I.-t is a legnehezebb fokozatra - cserébe garantáltan remek élményt kapsz, kötélidegek mellett persze.

Végre van értelme az edzéseknek is! A pálya jellegzetességeinek bemagolására szolgál az akklimatizációnak nevezett opció, amely nemcsak az ideális íveket mutatja, hanem megtanít arra, hogy hol van a kanyarok belépési és kilépési pontja. Engem szörnyen zavar a folytonos csík az aszfalt közepén, de szerencsére választhatjuk azt is, hogy csak a kanyarokban okítson minket. Nem csak céltalan körözgetésről szól a kvalifikáció, elvégre számos edzésprogramot választhatunk magunknak. Ezek egyfajta „mellékküldetések”, melyek leginkább a pálya betanulására sarkallnak, elvégzésük után olyan pontokat kapunk, amiket a versenygépünk fejlesztésére költhetünk. Kell ennél jobb ösztönzés?

Az F1 2016 fejlődési rendszerébe gyakorlatilag nem tudok belekötni. Természetesen annál több pontot kapunk, minél előrébb végzünk az edzések és a futamok végén, és akkor is, ha keveset, vagy egyáltalán nem használjuk az idő-visszatekerés funkciót. Ha jobb verdát akarsz az üleped alá, nosza, dolgozz meg érte! A megszerzett pontokból fejleszthetjük a motort, a kasztnit a jobb leszorítóerő végett, az üzemanyag-hatékonyságot, a súlyelosztást és a felfüggesztést is. Természetesen a rendszer figyeli, hogy milyen nehézségen játszunk, és kapunk-e büntetéseket. A riválisok is folyamatosan tartják velünk a lépést, a háttérben ők is szorgosan dolgoznak az autón: nagyon is elképzelhető, hogy egy sereghajtó csapat a szezon végére feljön a középmezőnybe, és a legfontosabb, nem kell bosszankodnunk azon, hogy a Merci egy teljesen másik ligában versenyzik.  

A multiplayerre is alaposan rágyúrtak a fejlesztők. Az elszántabbak akár egy 22 főt támogató szezonon is végigverekedhetik magukat online, ami tényleg jól hangzik, a baj csak az, hogy mindez szó szerint értendő. Egy jó tanács: tapasztalataim szerint célszerű kerülni a publikus versenyeket, mert még mindig feltűnően sok az agresszív játékos, aki azonnal rád húzza a kormányt, elrontva ezzel a korrekt megmérettetésre vágyók szórakozását. Ha visszavágsz, még büntetést is kapsz. Nem mondom, egy ideig élvezetes a roncsderbi, ám ha kicsit komolyabban szeretnél multizni, keress magad mellé megbízható társakat, különben a kamikázék tönkreteszik az estédet.

Az amúgy pofás látványban nem történt lényeges előrelépés tavaly óta, csak azok a fránya, élettelen karaktermodellek ne lennének. A pilóták ugyan felismerhetők, de mozgásuk és mimikájuk csapnivaló – nagyon illúzióromboló az egész. Ez főleg azért bosszantó, mert a TV-közvetítésre hajazó prezentáció miatt elég sokat találkozunk ezekkel a szörnyszülöttekkel, és akkor még ott van a személyes asszisztensünk, a szerelők és a boxban kolbászoló rengeteg random ember. Valamit sürgősen változtatnia kell a készítőknek. A pályán már minden rendben van: csillognak a felületek, az eső gyönyörű, és fények tényleg káprázatosak. A framerate pedig többnyire stabilan tartja a 60fpst PS4-en.

A F1 2016-tal végre beérett a többéves gyümölcs, ehhez persze az kellett, hogy a Codemasters végre ne rontson el semmit.  A játék minden eleme a helyén van, kiváltképp a delejes karriermód, ami kellően szavatos szórakozás biztosít. A versenyzést is élveztem, minden testreszabható, olyan kihívást kapsz a játéktól, amit csak szeretnél. Ha csak egy kis körözgetésre van kedved, irány a Time Trial, ahol a te képességeidnek megfelelő célidőket tölt le a program online, így egyre feljebb és feljebb lépkedhetsz a ranglistán. Vannak még hibái a játéknak, de már bőven nem annyi, mint korábban, és ami a legfontosabb: iszonyatosan szórakoztató tud lenni. Így kell ezt, találkozunk jövőre!

Az F1 2016 PC-re, Xbox One-ra és PS4-re jelent meg - mi a Sony konzolján teszteltük.

24.
robi0208...
Kedves Comedasters. A r*k egyen meg! Megvettem ezt a sz*rt... 1 órába telik a telepítés, 3/4 óra frissítés, aztán megint 5 órát és 17GB-ot töltöget még... Azért ettem ezt a rohadalom játékot hogy játszhassak, nem azért hogy a fejem támasszam... Inkább letöltöm ezt a sz*rt, lekrekkelem, azt lehet játszani.
23.
JimBeam
#20: Nem jut eszembe,mi volt az az online felület(nem hamachi),de valami privát dolog és ott összegyűltünk,mint hangyák az őserdőben és valami elképesztően nyomtuk.:) Asszony már aludt,úgyhogy megkértem a srácokat,hogy legalább az abs legyen bekapcsolva és a kipörgés gátló.Olyan faszántos versenyt nyomtunk éjszaka,hogy az döbbenet.Ez a codi f1 eggyel kezdődött,majd átmentünk az rfactor-ba,ahol volt egy olyan mod,hogy aszonygya drm revival.Brutális versenyeket nyomtunk.:) Ott már kormánnyal és az már egy egészen más kategória volt,de nagyon élveztük.
22.
Morzsi1
Mindig érdeklődve olvasom az aktuális F1 tesztet. és mindig nem veszem meg a játékot. mert mindig rájövök, hogy maga a Forma 1, ami élvezhetetlen. Gyakorlatilag bármelyik autó/motorsport izgalmasabb, mint az autóversenyek csúcskategóriája.
21.
#20: A ghost car teljesen más, talán collision-ként van a codemasters címekben az, amit keresel. Bár nem tudom, hogy beletették-e ezt a lehetőséget az F1 16-ba. Dirt / Grid részekben mindig bekapcsolható volt.
Egyébként egyszerű, reálisan kéne vezetni és akkor nem NFS módra vágnának be egymás elé az emberek. Sajnos a legtöbb player ilyen.
20.
Batman
Csinalni kene egy olyat, hogy sok jatekosnal bekapcsolhato legyen a ghost car. Es akkor nem lenne roncsderbi, vagy mit tudom en az elso 2 korig ghost minden versenyzo. Mert altalaban ott csuszik el a multi, hogy mindenki az elso kanyarnal mar elsokent akar fordulni, meg masokban fekeznek.
19.
JimBeam
Ezek szerint révbe ért a dolog?!Én akkor döntöttem úgy,hogy soha többet játékért nem fizetek,mikor beígérték a retró hangulatot(talán 15)és megvettem direkt azért,hogy legyen nekem faszántosság és élmény,mikor jps(John Players Specials) autóval tolom majd,erre fizetős dlc. volt a meglepetés.Asetto Corsa és Automobilista az új szenvedély és leszarom ezt a valaha jó volt bandát!
18.
DON GONDOCS
#17: Hát ha nálam lenne a licensz énis megpróbálnám kihasználni, és ez pont egy olyan játék ahol kisebb nagyobb újításokat lehet bevezetni.
17.
user101
#12, 14 : ez sem igaz, annak idején pont azért volt hatalmas flame és felháborodás, mert a Codemasers úgy reklámozta a játékot, hogy vérbeli szimulátor és arcade autósverseny is egyben, csak a beállításokon múlik: közben meg kaptunk az arcunkba bele akkorát, hogy az na. Egy ordas nagy kamut !

Emlékszik még valaki a játékost átugró teleportáló autókra ? Az előre generált random köridőkre, a dróton húzott autókra, a box utcai előzésekre ... tovább is van mondjam még ? :))) Valóban, sosem VOLT szimulátor, csak épp a Codemasters hirdette anno úgy, hogy az. Amikor meg "le nfs"-ezték a hivatalos fórumon, akkor a fejlesztők anyáztak, hogy miért ilyen szemetek a felhasználók, jöttek a hivatalos tweetek, hogy az ő MI-jük megeszi a Frozat és a GT-is és különben is Antony Davidson megmondta a tutit, hogy mennyire reális minden benne, mert ő egy hivatalos arc és ő tudja. Aztán amikor nem akart csendesedni a közönség akkor puhábbra vették a stílust és elkezdtek visszakozni... A program meg javult, de közben minden évben legomboltak egy teljes játék árát az userekről... Nem szimpi...
16.
Gixx
Támogatja végre rendesen a Logitech G920-at Xboxon?
15.
godach
Aki annyira fan, az a friss licenszek miatt nem sajnálja évente érte az árat. Aki meg nem az, annak minek kell évente. A Fifát 3-4 évente veszem meg magamnak. Pont elég annyira, hogy játszák vele valamennyit. Bátyámnak viszont nem sajnálom évente megvenni, hisz tudom, hogy több száz órát belever.
14.
shorty123
#12: Az igaz, ott a pont. Pedig milyen jó lenne egy igazi F1 sim ha már az élő versenyek ilyen baromi unalmasak
13.
KőbányaKispest
#10: Hát kb. Ez ugyanaz a játék, mint akkor, csak beletesznek pár effektet meg megcsinálják a mostani autók skinjét, meg a pilóta listát. És ezért mindig elkérni egy egy 10-est nem fair szerintem.
12.
grindcore
#9: Sose akart sim lenni...
11.
Heldengeist
#10: Melyik sportjáték-sorozat más? Amikor elkezdtek divatba jönni a DLC-k, én marha még reméltem, hogy minden évben új teljesárú darab helyett majd az átigazolások, szabálymódosítások és fél maréknyi újítás így lesz elérhető.
10.
user101
Engem csak az keserít el, hogy hatodik éve rendszeresen kiadják ugyanazt a játékot teljes áron, néha kivesznek belőle dolgokat - néha meg visszateszik. Közben picit fejlődik is de még mindig nagyon látszik rajta, hogy az elsődleges irány az a látvány és minden más mellékes... :/
9.
shorty123
Továbbra sem vagyok meggyőzve. Ez még mindig inkább arcade mint sim
6.
Caleon
Roncsderbi a multi, DE! csak 3 és 5 körös versenyeken. A 25 %-os versenytávokon nagyon ritkán találkozni már ilyenekkel, akik rád húzzák a kormányt. Talán azért is, mert ott már időmérő is van, és ez a vérpistiknek nem fun. Szóval ha valaki nyugodtan akar multizni, menjen 25 %-os távra és nem lesz gondja, csak a rajtnál kell vigyázni, de kis szerencsével onnét is el lehet jól jönni.

Hozzátenném, hogy a 2015-ösben is nagyon jó volt már a gépi intelligencia, annak a játéknak gyakorlatilag a tiszta verseny-része volt jól összerakva. Nem volt körítés, igaz, de maga a versenyzés már ott is korszakalkotó volt.

A 80 % okés, én rátennék még egy tizest azzal a megjegyzéssel, hogy a valaha volt legkerekebb F1 játék, így megéri végre a kiugróan magas pontszámot is. F1 rajongóknak kötelező!
5.
PS4jacksony
A verseny maga pazar nagyon jó de az a híradós maca meg az egyéb karaktermodelek valóban a Test Drive unlimited-et juttatták eszembe...Ami nem is lenne rossz ha nem 2016 ot írnánk...

Egyértelmű a srácok a versenyre gyúrtak rá én elégedett vagyok...
De azért legközelebb már azt is csinálják meg jól ha beletették a játékba.
4.
dvs00
A törés- és fizikai modell továbbra is egy lapát szar? Videókban úgy láttam
3.
vanpear
#1: A GT Sport-ban lesz egy mérőszám, amivel majd ezeket méri a rendszer. Remélem ott kiküszöbölik ezt, mert enyhén idegesítő.
2.
logic5
Jó lesz ez, csak olcsóbban..
1.
respectpele10
Melyik autós játék multija nem roncsderbi? Legalábbis én Forzában is ezt tapasztaltam.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...