The Elder Scrolls: Blades bétateszt

Mi van a zsebemben? Hordozható Tamriel: megérkezett a Bethesda fantasy univerzumának mobilos mellékága, legalábbis early access-verzióban. Tömegközlekedtünk, farmoltunk, falakba ütköztünk!

Meglepetésszerűen robbant be a postafiókomba múlt héten a Bethesda levele, miszerint bontsam-töltsem a The Elder Scrolls-világ mobilos kiterjesztését. Azonnal neki is ugrottam, aztán egy idő után kellemes és kellemetlen meglepetésekben is részesültem - de kezdjük az elejéről.

A Skyrim előtt járunk pár évvel, a Birodalom kényszerű békeegyezményt kötött az elfekkel, legjobb ügynökeiket, a Pengéket pedig megölték vagy átadták a Thalmorok részére. Egy ilyen ügynököt alakítunk a Blades történetében, szóval a hagyományokhoz hűen most is szökevényként indulunk.

Remélem, ezek után senkit nem ér meglepetésként, hogy a töltőképernyő után egy Thalmor ronda képe bámul vissza kijelzőnkről, és azonnal fejest ugrunk a mélyvízbe, mert instrukciók nélkül kell legyőznünk, ahogyan csak tudjuk. Kezdetben sokan itt találkoztak azzal az üzenettel, hogy "köszi, de nézz vissza később", viszont ma már mindenki számára elérhető a játék, csak egy Bethesda-fiók szükséges hozzá. Ez a The Elder Scrolls-anyag is belső nézetben jeleníti meg Tamriel világát, és ami az összes mobilos játék közül már az első pillanatban kiemelte számomra, az az, hogy a telefonon mind álló, mind fektetett nézetben játszhatunk - a felhasználói felület igazodik az orientációhoz.

Így aztán tetszőleges, kapaszkodást igénylő tömegközlekedési eszközön is tudtam félkézzel csapatni a Bladest. A kezelés alapvetően nem bonyolult: ahová bökünk a kijelzőn, oda sétál a karakterünk, a képernyő felső felét lenyomva tartva tudunk nézelődni, illetve fektetett módban a két hüvelykujjunkkal úgy irányíthatjuk a játékot, mintha analóg karokkal nyomulnánk egy konzolos kontrollerrel. A harc sincs túl bonyolítva, csak megfelelő ideig kell lenyomva tartanunk a kijelzőt, ekkor elengedve pedig beviszünk egy csapást.

Extra sebzést okozó kombókat úgy érhetünk el, hogy az ellenfelet különböző oldalról ütjük meg - ez minden. Emellett a csapások blokkolhatók is, ami, ha pajzsot használunk, hatékonyabb, illetve egy kicsivel később, az első szintlépésünk után már varázslatokat is használhatunk. Nincs akkora komplexitása a rendszer, mint egy Infinity Blade-nek, cserébe tényleg fél kézzel játszható.

A nagytesó The Elder Scrolls-címekhez hasonlóan három erőforrásból sáfárkodunk: életerő, magicka és állóképesség. Utóbbi kettőből minden szintlépéskor választanunk kell, hogy melyik tulajdonság növekedjen. A varázslatokra magickából költünk, az viszont, hogy a frontvonalbeli ütésváltásokból, fegyveres kunsztokból, blokkolásból vagy erős ütésből mennyit és hogyan tudunk bevinni, az állóképességünktől függ.

A Bladesben sincsenek előre gyártott karakterosztályok, itt három képességfából szemezgethetünk kedvünkre. A táposabb képességek drágábbak, tehát skillpontjaink számától függően bökünk rá egy szimpatikus spéci erőre, legyen az varázslat, fegyveres támadás, esetleg passzív bónusz. A karaktergenerálás egy mobilos anyaghoz képest egészen sok opciót tartogat, legalábbis kinézet szempontjából, a csúszkás rendszer itt is tiszteletét teszi.

A szokásos The Elder Scrolls-fajok közül választhatunk, viszont csak és kizárólag olyan nevet használjunk, amellyel együtt tudunk majd élni, ugyanis ezt később nem lehet megváltoztatni (minden mást persze igen). A "gyorsan nézzünk bele az early accessbe, aztán majd este folytatom" szituból született pár perc alatt Cica... ezzel a döntéssel meg kell barátkoznom akkor is, ha később rájövök, hogy igazából egy keményarc orkot akartam csinálni és megváltoztatom a karaktert.

A sztori szerint szülővárosunkat romokban találjuk, a Vérkirálynő csatlósai pusztították el. A falu vezetője lehetőségként tekint visszatérésünkre, és útmutatásával újra virágzóvá tehetjük a romvárost. Ez a település lesz a főhadiszállásunk, és a városháza alapkő-letételekor el is nevezhetjük kedvünk szerint. A felvett küldetéseket a naplónkban listázva láthatjuk, és külön gombbal indíthatók - egyszerre egy küldetésen tudunk dolgozni, és gyakorlatilag a kazamataszerű, zárt térképeken zajlanak.

Olyasmik, mint egy MMO-instance, tehát más játékosokkal nem fogunk találkozni kalandozásunk során, de a barátaink városait meglátogathatjuk. A sorozat fősodrára jellemző szabad felfedezésnek itt nyoma sincsen, egy Start gombra kell bökni és már repülünk is az izgalmak felé. Mivel a város helyrepofozása lesz az egyik fő célunk, nem csak szokásos hadifelszerelést fogunk lootolni, hanem nyersanyagokat is, melyek segítségével húzhatunk fel új épületeket a városunkban, de saját célra is craftolhatunk tárgyakat belőlük.

A Bladesben egy tipikus küldetés az alábbiak szerint alakul: a térképen mászkálva villognak a tárgyak, amelyekkel interakcióba léphetünk (például széttörhetjük őket, vagy karokat húzhatunk meg). Ahogyan megyünk előre, folyamatosan ellenségekbe botlunk, akik csak akkor fognak megtámadni, ha elég közel megyünk hozzájuk. Végül a fentebb leírt harcrendszert alkalmazva elverjük őket, lootolunk.

A városépítés és küldetések mellett (Town), helyet kapott a játékban az Abyss mód, egy véget nem érő dungeon, ahol minél messzebb jutunk, annál ütősebb bónuszokat kapunk, és a megölt lények összértéke alapján kapunk felszerelést. Az Arena-ikonra bökve meglepő módon játékostársainkkal vívhatunk 1v1 csatákat. És hogy mi a fő jutalom ezekért? Különböző kincsesládák, melyek típustól függően tartalmaznak erős és ritka tárgyakat, nyersanyagokat, varázsitalokat.

Ezek okozzák a fő problémát a játékkal. Ugyanis én naivan azt hittem, hogy ha egy olyan cég adja ki ezt a cuccot, ami milliós nagyságrendű eladásokkal rendelkezik, és akad náluk egy emészthető mértékben pay-to-win app (Fallout Shelter), akkor most nem esik a ló túloldalára. Tévedtem. A Bladesben kapott ládákra több korlátozás is akad, egyrészről limitált számú lehet belőle nálunk (a mennyiséget gemekkel bővíthetjük), másrészről pedig a láda ritkaságától függ, hogy mennyi idő kinyitni azt.

Egyszerre csak egy láda állhat nyitás alatt, de természetesen meggyorsíthatjuk a folyamatot, némi drágakő segítségével. Ez esik mobokból is, de leginkább akkor lesz belőle elegendő, ha mélyen a zsebünkbe nyúlunk. Egy jó darabig kalandozhatunk, fejlődhetünk szabadon, szintezhetjük a városunkat, aztán hirtelen falakba ütközünk: akkorát kapunk az arcunkba, hogy az a bizonyos paywall adja a másikat. Nyilván minden ilyen mobilos alkalmazásban teljesen szokásos, hogyha csengetünk, akkor gyorsabban haladunk - a kulcsszó, hogy egy kiváló játéknál enélkül is haladunk.

Megpróbálom betudni a korai hozzáférésű verziónak ezt a szigort, remélve, hogy finomodik megjelenésre a rendszer (erre már ígéretet is kaptunk), azonban jelenlegi formában messze nem tökéletes. A Skyrimmal elért végtelen mennyiségű felhasználó között biztosan akad, aki beugrik Bladesbe, felvásárol egy szekérnyi gemet, és minden rendben, de szerintem lesz hússzor annyi, aki szembesül majd azzal, hogy képtelen játszani kedvenc sorozatának egy darabjával - ezért is elképesztően fontos a jelenlegi rendszer javítása. Ugyanis egy alap, fából készült ládát kinyitni öt másodperc, ami teljesen vállalható, a következő, ezüstláda viszont már három órát vesz igénybe...

Persze közben simán játszhatunk, de a jutalomként még több ilyen láda hullik az ölünkbe, szóval iszonyat hamar megszámlálhatatlan mennyiségű ezüst dobozunk lesz talonban. Ezeket persze soha nem fogjuk kinyitni időben - cserében értékes itemekhez és nyersanyagokhoz nem férünk hozzá, ami viszont kéne, hogy tovább haladjunk. Az erősebb ládáknál ez kevésbé gond, hisz ritkábbak is, meg persze nyilván akkor nyitjuk őket, ha tudjuk, hogy órákig nem nyúlunk a telefonhoz.

Ha viszont tolnánk a játékot, mert amúgy piszok jól néz ki (és talán előrejelzi kicsit a The Elder Scrolls VI vizuális dizájnját), hangulatos, nosztalgikus zenéje van, és általánosságban egy remek mobilos game, akkor ezt nem tehetjük meg egykönnyen.

Legyen ez a végszó, és reménykedem benne, hogy a megjelenésre a rengeteg visszajelzés alapján tényleg valamilyen használható, kompromisszumos megoldással rukkolnak elő a Bethesdánál, mert sokkal többet nyerhetnek vele, mint amennyi bevétel beesik a gemekből a jelenlegi rendszerrel.

A The Elder Scrolls: Blades jelenleg korai hozzáférésben van iOS és Android platformokon. Mi egy iPhone 7 készüléken teszteltük.

16.
ollie92
Mintha a Bethasda beszállt volna a harcba az EA ellen, hogy melyik cég a legmocskosabb.
12.
Neotechtr
Persze, eddig is voltak lehúzós ingyenes telós cuccok és nem ez az első ilyen játék. Kisebb-nagyobb fejlesztők eddig is a piacon voltak, nagy bevételekkel.

De most eljutottunk abba a korba, hogy a nagy cégek és kiadók is beszállnak "AAA" minőségű nagy nevekkel a ringbe. Amiről beszéltünk és nem tetszett, hogy nem olyan játékot készítenek, ami magában teljesen jó játék, csak éppen telefon platformon fut. Meg lehetne venni mondjuk 6000 forintért, és kapnál egy fasza telefonos skyrim-et és minden gondod le van róla. Vagy játszhatsz ingyen, de paywallokkal meg cooldownokkal ugyan azt a jó játékot. Az is elfogadható lenne.

Az nem tetszik, hogy a nagy név nemhogy jó játékot készítene, mint egyik első úttörő, hanem inkább egy játéktól mentes, direkt lehúzósra tervezett fos holmit. Tehát gondolj bele, hogy te vagy Műszálas Lőrinc és pont van pénzed, így végtelenül tolod bele, mert te játszol... De ez a játék úgy sem lesz jobb, mert ugyan azt a szart csinálod benne újra meg újra, csak könnyebb, vagy gyorsabb a dolog.

Tehát ez a játék nem csak szar, mert kevés helyszín, semmi értelme, stb, hanem lehúzós szar is, mert azt csinálja. És nem azért kellett így megcsinálni, mert telefonos, mert vannak olyan, akár 80 órásra tehető játékidővel rendelkező konkrét portok is fent vásárolható játékként, amikhez akkoriban százezres PC fejlesztés kellett, hogy menjen 1024x768-ban. Azt megveszed 1000-2000 Ft-ért és egy komplett játékot kapsz, amiben nem lehet vásárolni sem. Olyan jöjjön a nagy nevektől, én azt szeretném.

10.
user101
Én nagyon remélem, hogy lesz egy PC/Konzolos kissé felturbózott változat nyomott/reális áron amit egyszer megveszek és végigviszem mindenféle lootbox, pay2win és egyéb baromság nélkül. Az Elder Scrolls világát imádom, a dungeon crawlwreket imádom és inkább megveszem egyszer, de akkor az egy teljes értékű ( kategóriájához mérten ) jó játék legyen... Az alapkoncepció még tökre tetszik is, de ha ennyire lehúzás akkor inkább elkerülőm szomorúan... :(((
9.
Ginos
Ezen a mikro tranzakciós megoldáson mit vagytok meglepődve?
Cikk írója is eddig hol élt?
A legtöbb mobil játék ilyen és ilyen árakon dolgoznak és ugyan ilyen megoldással.
Vegyél kristályt , aranyat gemmet , akármit , hogy csökkensd az időt stb... Clash of Clans és társai , vagy bármelyik RPG, MMO ilyen...
100-ból 99 ilyen. Nincs itt semmi meglepő. Szokásos f2p szutyadék.
Ezt kellene korlátozni és büntetni nem a lootboxot!
8.
crytek
#7: Ezeket a mobilos free to play gameket nem is azért csinálják ,hogy bárkinek is tetsszen...Ebbe van a zseton sokkal de sokkal több mint egy konzol vagy vagy pc játékban ÖSSZESEN..Ebből is látszik felmérhetetlen a világon a türelmetlen emberek száma akiknek ha 10 percet kéne várni már nyom a PAY gombra..és ezek a játékok DIREKT ere épülnek
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...