Assassin's Creed: Valhalla teszt

Két év kihagyás után az egyik legjobban áhított miliővel, a vikingekkel a főszerepben tért vissza az Assassin's Creed-sorozat. Az újítások nem látványosak, de úgy tűnik, hallgattak a kritikákra a fejlesztők.

A 2007-ben indult Assassin’s Creed-sorozat tíz év után újult meg az Origins alcímmel ellátott, ókori Egyiptomban játszódó epizóddal. Átalakított harcrendszer és az RPG-elemek bevezetése jellemezte a játékot, a 2018-as Odyssey pedig a történet befolyásolásával és szinte végtelen tartalmával építette tovább a formulát. Az Assassin’s Creed: Valhalla esetében már az első játékmenet-videók alapján megállapíthattuk, hogy a két előző rész által kitaposott úton haladtak tovább a fejlesztők. Engem először igazán nem is hozott lázba ez a vikinges kaland, túlságosan is hasonlított az elődökre, a fejlesztők azonban úgy tűnik, hallgattak a játékosok visszajelzéseire. A motorháztető alatt eszközölt kisebb-nagyobb változtatások nagyon jól sültek el, így pedig a Valhalla, ha nem is látványosan, de sokkal jobb játék lett az elődjeinél.

 

Az Origins és nevéhez méltóan az Odyssey története egyfajta utazást kínált: a fejlesztők megfogták a játékos kezét, és végigvezették a hatalmas térképen. Ez a fajta megközelítés – főleg a legutóbbi epizód esetében – rengeteg hajókázást és baktatást igényelt a különböző helyszínek között, a felbukkanó mellékküldetések és tevékenységek ráadásul gyakran elvették a játékos figyelmét, így az amúgy is lassan csordogáló sztori és ezzel együtt az egész játék egy hihetetlenül hosszú és fárasztó maratonná vált, aminek a befejezését szinte csak az időmilliomosok tudták megtekinteni.

A Valhalla esetében szerencsére kapcsoltak a fejlesztők, átalakították a küldetésrendszert és a történet tempóján is változtattak. A cselekmény Norvégiában nyit, ahol megismerhetjük az új főhős, Eivor eredettörténetét, nem mellesleg pedig a játék alapfunkcióval is összebarátkozhatunk. A mellékes tevékenységektől és a gyűjthető cuccoktól már ekkor sem kímélnek meg minket, de én mindenképpen ajánlom, hogy az első pár órában koncentráljunk inkább a főszálra. A játék érdekesebb funkciói csak ezután a hosszúra nyúlt, ám a történet szempontjából mindenképpen fontos bevezető után nyílnak meg.

A történet szerint ugyanis az északi népek klánjai egy fiatal, határozott és igazságos király felbukkanásával békét kötnek. Eivor és fogadott bátyja Sigurd azonban inkább behódolásnak tekintik klánvezérük és egyben édesapjuk döntését, így Anglia felé veszik az irányt, hogy ott új települést alapítva építsék ki saját kis birodalmukat. Főhősünk és klánja tehát nem éppen egy békeszerető népcsoport, a Brit-szigetek pedig háborúkkal sújtott terület, így borítékolható egy hatalmi játszmákkal és konfliktusokkal átitatott kaland.

A cselekmény maga egyébként sokkal feszesebb, a karakterek és a különféle mellékszálak is kidogozottabbak, mint eddig bármikor. Nekem többször a Red Dead Redemption II jutott eszembe, hiszen itt is egy egymásra családtagként tekintő balhés banda életébe csöppenünk bele. A párbeszédek és a szereplők céljai is valósághűbbek és hihetőek, szépen felépítették mindenki motivációját, így egy sokkal koherensebb sztorit kapunk. Emellett a főküldetések is kiléptek végre a klisés RPG-missziókból – ebben az esetben is sokat tanulhattak a Rockstar klasszikusából, vagy éppen a The Witcher 3-tól.

Nagyban hozzátesz azonban a kalandhoz, hogy a küldetésrendszert is átalakították a fejlesztők. Az előző két felvonás esetében, úgy öt óra kalandozás után a missziókat mutató menüpont úgy nézett ki, mint egy közepesen nagy vállalat CEO-jának a teendőlistája. Rengeteg mellékküldetés tarkította, amelyekről már azt sem tudtuk, mikor vagy kitől vettük fel, sok esetben pedig maga a főszál is elveszett a listában. Ráadásul a mellékszálak borzasztó fárasztóak voltak, sokszor körbeutaztatták a játékost a fél térképen, azért, hogy megöljön pár ellenfelet és felszedjen valami értéktelen tárgyat.

A Valhalla esetében a főszálhoz tartozó fontosabb küldetések kapnak csak helyet a Quest menüpont alatt, így könnyen átlátható, mit kell tennünk ahhoz, hogy előrébb jussunk a játékban vagy a történetben. A mellékküldetéseket azonban a térképre száműzték – World Eventsként vannak feltüntetve, és türkiz színű pontok jelölik őket. Nem is listázza őket a játék, de erre nincs is szükség, ugyanis általában mind lezavarható maximum öt perc alatt. Ez a fajta megközelítés azonban nem ment a minőség rovására, sőt sokkal érdekesebbek ezek a miniesemények, mint a korábbi epizódok elnyújtott alibiküldetései. A world eventek között találhatunk abszurd, vicces, megható vagy éppen perverz darabokat is, és mivel nem kell velük öt percnél többet foglalkozni, helyben megoldhatóak. Néha még egy picit gondolkodni is kell a megoldáson, bár azért senki se gondoljon komoly puzzle-ökre. Ez egyébként a Valhalla más elemeire is jellemző: za összeszedhető cuccok, kincsek sokkal jobban el vannak rejtve, mint az előző két játékban. Sokszor kell kulcsot keresgélnünk, máskor pedig a környezettel kell interakcióba lépni, hogy hozzáférjünk a ládákhoz.

A küldetésrendszerhez hasonlóan fegyvereink fejlesztése és menedzselése is kényelmesebb lett az új epizódban. Kifejezetten fárasztó volt az Odyssey esetében, hogy vagy két-három szintenként kellet vaskos összegekért megújítani a cuccainkat, vagy rá voltunk kényszerítve, hogy 10 percenként cserélgessük a fegyvereinket. Fejlesztés itt is van, azonban nem szinthez kötött, azaz igazából az alapfegyverek és páncéljaink alakítgatásával is ellehetünk a játék végéig. A hangsúly átkerült a különböző fegyvertípusokra, amelyek más és más támadást tesznek lehetővé. Ha úgy tetszik, maradhatunk a klasszikus balta és pajzs kombójánál, de hatalmas bárdokkal és dupla fejszével is nekironthatunk az ellenségnek.

Ahogy korábban már írtam, főhőseink új települést alapítanak Angliába érve, ennek fejlesztése és szépítgetése pedig a játékosra hárul. Nem áll messze ez a fajta stratégiázás a szériától, hiszen már az Assassin’s Creed II-ben is volt lehetőségünk a saját kis közösségünket építgetni, így itt is valami hasonlóra kell számítani. A sátortáborhoz hasonlító állapotból hamar kis faluvá fejlődik településünk, azonban ehhez nyersanyagokra lesz szükségünk.

Itt jön képbe a játék másik fontos újítása, hogy rajtaütéseket szervezhetünk a környék falui, templomai vagy éppen erődítményei ellen. A hajónkról partra szállva, véres csatában, az épületeket felégetve vehetjük el a javakat, amelyeket utána a saját településünk fejlesztésére fordíthatunk. Kifejezetten látványosak és szórakoztatóak ezek a rajtaütések, ráadásul a jutalomért cserébe mindig érdemes konfliktusba keveredni.

És ha már konfliktus: a harcrendszeren nem sokat változtattak a fejlesztők, igaz, az már az Origins esetében is kiválóan működött. Visszatértek a képességek, valamint egy picit szabadabb lett a mozgás is: nehéz igazából megfogalmazni, de mintha főhősünk kevésbé „ragadna rá” egy-egy katonára. Könnyebb célt választani, valamint az animációk és a kivégzések is sokkal jobban működnek. Ezzel együtt azonban mintha a lopakodás egy picit a háttérbe szorult volna. Hiába van újra lehetőségünk elvegyülni a tömegben, valahogy mindig nehéz volt megállapítanom, hogy most akkor látnak-e vagy sem az ellenséges egységek.

Cselekedeteink után továbbra is XP-t kapunk és szintet lépünk, szintenként pedig két-két pontot oszthatunk el a hatalmasra nőtt képességfán. Elsőre talán soknak tűnhet, amit a Skill menüpont alatt látunk, de ahogy nekikezdünk a pontok elosztásának, rájövünk, hogy elrontani nem igazán lehet karakterünk fejlődését. Bármerre is indulunk el, mindig harcképesek maradunk ellenfeleinkkel szemben. A Valhallában tehát továbbra is az akción van a hangsúly, semmint a komoly karakterfejlesztésen.

A Watch Dogs: Legion-bemutatómban már említettem, hogy az alap PS4 és Xbox One felett kezd eljárni már az idő. Az új Assassin’s Creedet volt szerencsém már Xbox Series X-en tesztelni, és kifejezetten felüdülés volt az új generációs változattal játszani. A felbontás - még ha nem is éri el a 4K-t - tűéles, a 10 másodperc alatti töltési idők, valamint a stabil 60 fps olyan folyamatos és kényelmes játékélményt nyújt, ami mindenképpen hozzátesz a kalandhoz. Ettől függetlenül is szép játék a Valhalla, bár igazán nem nyújt kiemelkedően többet az előző részhez képest. A megszokott Assassin’s Creed-bugok ezúttal is itt vannak, azaz találkozunk majd pár beragadó NPC-vel, fura pózban ragadt katonával, de mintha egy fokkal sikerült volna visszavenni az ilyen csúnyaságokból. Emellett nem szabad elmenni szó nélkül amellett sem, hogy a PC-s változat nem sikerült éppen hibátlanul. Bár én konzolon játszottam, ismerőseim és a fórumok beszámolói szerint gyakran fagy ki a játék, valamint a teljesítménnyel sincs minden rendben.

Az Assassin’s Creed: Valhalla a felületes szemlélő számára talán nem sokkal nyújt többet, mint az Odyssey, vagy akár az Origins, de az eszközölt változtatásoknak köszönhetően egy sokkal élvezetesebb, feszesebb és legfőképpen kényelmesebb és játékosbarátabb kalandot kapunk, mint két és három évvel ezelőtt. Én anno kifejezetten elfáradtam az Odyssey-t játszva, túl sokat kínált egyszerre, a Valhalla azonban friss és érdekes tud maradni hosszú órákon át úgy, hogy nem kínál sokkal kevesebbet, mint az előd. Mindenképpen ajánlom a játékot régi és új rajongók számára is, ugyanis a Black Flag óta talán az egyik legjobban összerakott és legátgondoltabb Assassin’s Creedet kaptuk meg idén.

Az Assassin's Creed: Valhalla PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X/S-re jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.

71.
delphijos
#70: Jaa, hogy a peccs okozott valami galibát.... na ez nem volt meg.
70.
crashpipi
#69: https://www.igamesnews.com/sony/assassins-creed-valhalla-patch-hasnt-fixed-next-gen-console-issues/

"Noha stabil 60 FPS módot adott hozzá a játék Xbox Series S változatához, sajnos néhány fontos problémát okozott a PS5 verzióban, amelyet a javítás előtt jobban optimalizáltak. Mint a ResetEra néhány tagja beszámolt róla, az FPS a PS5 teljesítménymódjában most 40-re csökken, ami korábban sokkal stabilabb volt."
"A Ubisoft még nem foglalkozott ezzel az új helyzettel. John Linneman, a Digital Foundry szerint a PS5-felhasználóknak azt javasoljuk, hogy ne frissítsék a játékukat, mivel úgy tűnik, hogy ez jobban befolyásolja őket."
69.
delphijos
#64: “Olvastam máshol, hogy a PS5 verzió rosszabb lett sokkal”

Nem tudom hol olvastad, de pont az volt hogy a patch-ig azon futott jobban. Most lett kb. egyforma.
68.
NemecsekErno
A Zelda 10 lett annó itt, mostanra lett egy Switch és kipróbáltam, de kb. 5-6 óra játék után nálam eddig 5.
A játékosok leirása alapján a Valhalla is kb. 6-7 max. attól, amit eddig produkált. Legalább szép benne a naplemente...

De ezért nem kell ez ilyen fizetett kritikákra adni, ha őszintén pontoznák a játékokat, akkor a kiadók nem küldenének legközelebb próbára újakat és kihalna az egész bagázs.
Legjobb megvárni a kiadást és a játékosok véleményét elolvasni.
67.
hedzsooo
...Hat ha ez 9 pontos lett, akkor a december 10-en megjeleno cim lesz vagy 11-es is siman. :-)
65.
KopyAti
#64: Hát szomorú vagyok e játék kapcsán, pedig vártam nagyon. Bosszúságomban elkezdtem újra az Originst. Az olyan gyönyörű még mindig!
64.
crashpipi
#63: Olvastam máshol, hogy a PS5 verzió rosszabb lett sokkal. Nekem tempó szempontjából SX-en hibátlan volt eddig is. A screen tearing csökkent a patch után. 30 óra alatt nálam 2-szer fagyott ki, javítás óta egyelőre nem. Viszont a 30 fps-es quality módban semmit sem találtam szebbnek. :( Pedig toltam vagy 1,5 órát. Utána inkább visszaraktam a performance-ba.
63.
Kawada
Pöccsök utáni méregetés:

https://www.youtube.com/watch?v=CgduK684mVo&ab_channel=VGTech
62.
crashpipi
#61: Minden platformon problémás, de szerethető hangulatú világ, mint az egyiptomi, így be tud szippantani pár 10 órára.
61.
KopyAti
Hoppácska! A next genen is gondok vannak a graffal? Akkor lehet Ps5 ön is hanyagolni fogom ezt a gémet!
60.
crashpipi
Remélem a screen tearing megszűnik. :)

https://www.eurogamer.net/articles/2020-11-26-assassins-creed-valhalla-now-offers-30fps-next-gen-performance-option
59.
ABorealis27
#57: Igen, az Origin jobban nézett ki. A Ubisoft Montréal egyszerűen jobb munkát végzett, mint a québeci csapat.
A mostani is montréalos (tegye fel a kezét, aki meglepődött a katakombás keresgélés közben megjelenő kígyók láttán :) ) Biztos behurcolták őket a galád egyiptomi migráncsok.
58.
delphijos
#51: Hát elvileg az ikonján viszont rajta van, de persze ettől még valami bug miatt maga a játék lehet a régi verzió. Nekem az Ori2 , a Fortnite , az FH4 és a Gears Tactics ilyen csak egyelőre , de egyikkel sincs gond. Mondjuk az utóbbi nem is volt fent előbb. De a többi az rendesen “frissült”.
57.
Kawada
#56: Emlékeim szerint a motor ugyanaz. Mondjuk nekem eddig sem a látvánnyal volt bajom. :) de meg mernék amúgy esküdni, hogy az Origins jobban nézett ki pár részletben is, mint az Odyssey.
56.
ABorealis27
Amúgy a korábbi AC-kban nem használt dinamikus bevilágítás baromi jót tesz a játéknak, a hajnali/esti órákban a táj szépen tud kinézni. A textúrák viszont ténxleg nem lettek jobbak.
A face animation meg, :facepalm: :D.
55.
crashpipi
#54: Ezeket láttam én is. Elvileg naprakész.
54.
ABorealis27
Egy (amcsi) ign-es videóban említették, hogy valamelyik játéknál rengetegen a PS4-es verzióval játszanak PS5-ön, mert automatikusan nem frissíti fel next-genre a PS4-re vett játékot, ezért felhívták a figyelmet, hogy a játék ikonjáról belépve a játék menüjébe ott van egy "update game" vagy valami hasonló menüpont.
Ha van ilyesmi a Series X-en, csekkold.
53.
crashpipi
#52: Nincs quality vagy performance mód. Elvileg 4k közeli dinamikus felbontás van, meg 60 fps. Ez az egy, ami miatt lehet, hogy a jó verzió fut, mert szerintem nem 30 fps. Csak ugye gyors mozgásnál, meg forgásnál van screen tearing, ami ismert hiba, de elbizonytalanít... Egyedül a tv game mód 4k, hdr10, 60p, amit látok és ami miatt valszeg 60 fos-el megy...
52.
Kawada
#51: PC-n meglestem, az Origins ír 53 gigát, az Odyssey 83-at, ha telepíteni akarok. Viszont már megjelenés előtt jóval ez az 50 giga körüli érték volt emlegetve. Nem tudom. Valóban gáz, hogy az ember nem tudja, hogy a helyes verzió fut-e ha kétsége van. Nem lehet, hogy valami performance mode-ban futtatod (nem tudom van-e), nem pedig quality-ben?

Amúgy tök példa miért volt már előre a tököm tele ezzel az egész cross-gen, smart delivery bullshit szarsággal. Ilyesminek vagy szisztematikusan mindenre ki kéne terjednie (persze kurva sok lóvé lenne...), vagy legalább sokkal egyértlmeűbben kéne legyen kommunikálva. Kiváncsi vagyok hányan nézik be pl. a Cold War esetében is. Hiszen attól, hogy nem smart delivery, fut a one verzió a series-en is, csak nem "nextgen". Míg a PS-nél elvileg ilyen nincs, gyakorlatban pl. a FIFA "smart delivery", ergó csakis a kiadókon múlik az egész...
51.
crashpipi
#50: Igen, de ez a játék elindítása után nincs feltüntetve sehol. Akár update nélküli Xbox One verzió is futhatna. (a bugok számából kiindulva gyanakodtam erre, meg arra hogy olvastam korábban talán PS5-is cikknél valahol, hogy PS4 verziót toltak a PS5 tulajok is egy hiba miatt)
Plusz utána olvastam és 50 gigákat említenek az oldalak, az én Series X-emen meg 47,1 giga a játék.
50.
Kawada
#48: Ilyenre gondolsz?

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/05/Assassins-Creed-Valhalla-Xbox-Series-X-4K-2060x1024.jpg
49.
Ooorky
#43: Nekem PC-n High-on semmivel sem tűnt szebbnek, mint az Origins PS4 Slim-en.
Talajtextúrák még talán rosszabbak is.
48.
crashpipi
#47: FullHD-ban az a bajom, hogy mivel a megjelenítők 4k-sak, az alacsonyabb felbontások nem mutatnak jól rajta. Hanyagolom egy ideje. Meg nincs összekábelezve tv-vel, így a dolgozóasztalomon van és székben max stratégiai játékokkal játszom szívesen.
Várom, hogy valami patch javítson rajta...
Meg igazán tehetnének a menübe vagy valahova egy logót, hogy az adott játék felrakta-e maga alá a XSX Enhanced javítást! :S
47.
Stranger
#43: Az a PC simán bírja 1080P maxon 30-60FPS között. 1440P-n kicsit alacsonyabb beállításokkal. Proci+RAM még mindig bőven jó.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...