Kingdoms Reborn próbakör

Link másolása
A thai fejlesztők birodalomépítős játéka már elérhető egy ideje korai hozzáférésű státuszban, ám a lelkes készítők egy hatalmas frissítéssel és egy új néppel lepték meg a rajongókat, melyet most mi is kipróbáltunk.

Mostanában reneszánszukat élik a városépítős játékok, egyre-másra jelennek meg a stílus legfrissebb szereplői hol korai hozzáférésben, hol teljes verzióban. A Kingoms Reborn szépen, csendben érkezett meg, különösebb csinnadratta nélkül, egy kis, thai fejlesztő csapat munkájaként. A játék már elérhető egy ideje, ám a lelkes készítők nemrég örvendeztettek meg bennünket egy új választható néppel, ennek kapcsán pedig mi is belenéztünk a játékba.

A Kingdoms Reborn alapja se több, se kevesebb, mint az, hogy fejleszd a városodat, haladj előre a történelmi korokban, éld túl a mostoha időjárási körülményeket és vezesd győzelemre a választott néped, melyekből jelenleg négy van, egyenként eltérő tulajdonságokkal. A Duchies leginkább egy európai standardnek felel meg, extra tulajdonságuk az 5%-kal gyorsabb kutatás, ültethetnek búzát, valamint tudnak burgonyából vodkát főzni. A Norsemen frakció egy klasszikus viking tematikájú nép, sajtot és mézsört készítenek, több fát tudnak kitermelni, nagyobb a bányáik hozama, illetve sokkal jobban tűrik a hideget, mint mások. Az Emirates egy arab népcsoport, szőnyeget, tequilát, és pitát készítenek (itt talán kicsit nagyvonalúan mosták össze a latin és a közel-keleti jellegzetességeket), különlegességük, hogy a kereskedelemből nagyobb bevételt tudnak szerezni, kevesebb fát tudnak kitermelni, és sajnos extrém módon nehéz az építkezés, hiszen míg a többi nép fát és köveket használ, addig nekik agyag kell, amit külön kell kitermelni a folyópartokon. Melléjük kapcsolódott be a frissen elkészült Shogunate frakció, mely egy japán ihletésű népcsoport, és gyakorlatilag egy beépített cheatnek felel meg. Ahhoz, hogy megérthessük ezt, nézzük meg, hogyan is épül fel a játék maga!

Szerencsére van random térképszerkesztő, ami egy ilyen játék esetében mindenképpen piros pont, és meg lehet határozni pár alapvető részletet a világot illetően, ami egészen jól le is kezel az engine. Ha megvan a világ, akkor kezdődhet a móka! A népeket véletlenszerűen helyezi el a játék, attól függően, hogy hány gépi ellenfelet engedélyeztünk. Ami viszont tényleg rendkívül játszhatóvá és szórakoztatóvá teszi a Kingdoms Rebornt, az a többjátékos lehetőség.

Amikor elkezdődik az éles játék, kiválaszthatja mindenki az első területet, ahonnan majd terjeszkedni szeretne. Minden zónának vannak előnyei és hátrányai, ezeket leginkább 30-40 óra után lehet jól kiismerni. Adott egy kezdő pénzösszeg, amiből finanszírozhatjuk a kiindulási helyünket: ha drága volt, jó eséllyel van rajta fontos nyersanyag, viszont kevesebb pénzed marad a terjeszkedéshez, és lehet, hogy a fontos nyersanyag a még fontosabb élelmiszertermeléstől veszi el a területet. Nyilván ahány kör, annyiféle különböző felállás. Ezt pedig csak megfejeli, hogy a különféle népek különböző kutatási fákkal rendelkeznek, melyek más és más módon segítenek kihasználni a pálya nyújtotta lehetőséget.

A Kingdoms Reborn különlegessége, hogy birodalomépítős játékként kártyalapokra építkezik a játékmenete. Gyakorlatilag mindent ezekkel lehet megoldani. Adott idő alatt kapunk egy sor új lapot, ezekből lehet megvenni azt, amit majd fel akarunk építeni. Az építkezés menete úgy zajlik, hogy kiválasztjuk a lapot, megvesszük, így bekerül a „pakliba”. Amikor felhasználjuk, az épület megépíthető, kiválasztjuk a helyet, letesszük, és a nyersanyagok függvényében a munkásaink felépítik. Önmagában ez még nem lenne olyan extra, azonban a fejlesztéseket is ilyen lapokkal oldhatjuk meg. Szinte minden egyes kitermelő vagy ipari létesítmény további extra slotokat tartalmaz, ahova betehetünk különféle épületekre vonatkozó kártyákat. Van, amelyik morált javít, van, ami a termelékenységet növeli, de ezek segítségével csökkenthetjük a felhasznált nyersanyagok mennyiségét, sőt, még kombinálhatjuk is őket. A városközpontunk minden szinten egy új slotot nyit meg, ide pedig globális lapokat pakolhatunk be. A teljesség igénye nélkül fejleszthető a kereskedelem, a hadsereg, a bányák termelékenysége, a nép boldogsága, a kutatási pontok mennyisége, stb...

A játékmenet a klasszikus sémákat követi, tedd le a városközpontot, építs fel házakat a lakosságnak, készítsd el az alapvető termelési láncokat a túléléshez, és kezdj el terjeszkedni. A terület növelése kiemelkedően fontos, hiszen az apróbb zónákban nincs meg minden nyersanyag. Körül kell nézni, hogy merre van szén, vas, arany, drágakő, illetve milyen messze van a tenger, a folyó, és milyen termőföldek vannak elérhető távolságban. A kezdeti lakosságunk elkezd szépen gyarapodni, de van bevándorlási hivatal is, ami adott idő alatt új lakosokat hoz a királyságba. A kutatás sebessége a népességtől függ, illetve attól, hogy milyen luxuscikkeket tudunk nekik biztosítani.

A különböző fejlettségi szintekhez különféle luxuscikk tartozik, a házak pedig akkor fejleszthetőek a következő szintre, ha elegendő élelmet és egyéb terméket kapnak. Ennek megfelelően épülnek fel a mély struktúrával rendelkező gyártási láncok is. Végig figyelnünk kell arra, hogy a téli időszakra legyen elég tüzelő és élelem, ám még ha ezeket sikerül is biztosítani, a rengeteg épület szükségletei miatt így is fénysebességgel kerülhetünk bajba. A fejlett házak nagyobbak is, többen laknak bennük, ezért kellemetlen tud lenni, ha nincs elég árucikkük, mert ha visszaminősülnek, és elmegy a lakosság, borzasztóan nehéz lesz újra működésre bírni a rendszert. A kutatási sebességet könyvtárakkal, iskolával is lehet növelni, míg a boldogsághoz a kocsmák és a színházak lesznek nélkülözhetetlenek. Ha a lakosság boldog és megvan mindene, akkor többet adózik, gyorsabban fejleszt, és sokkal jobban dolgozik a munkahelyeken, vagyis érdemes az adott kor lehetőségeit állandóan biztosítani, amihez piactereket, raktárakat, és különféle logisztikai és hordárközpontokat kell építenünk.

A Kingdoms Reborn négy nagyobb történelmi kort ölel át, egyre nagyobb követelményekkel. El fogunk jutni oda, ahol kolóniákat hozhatunk létre, a városunktól jóval messzebb fekvő területeken, ahol már megterem a kakaó, vagy a kávé is, úgyhogy a logisztika mindvégig elképesztően fontos, noha nincs annyira kiemelve, mint pár hasonló játék esetében, de jelen van, és legalább ugyanakkora hatással bír a királyság életére. A lakosság három nagyobb részre oszlik. Az általános lakosság dolgozik a földeken, a bányákban és a gyárakban. A munkások lesznek a túlélés és a fejlődés gerince, ők azok, akik az épületekből begyűjtik az árukat, a földekről a terményt, ők fogják kiszolgálni a különféle manufaktúrákat, és ők építik az utakat, valamint szállítják rajtuk a nyersanyagokat. Végül pedig vannak építészek is, akiknek egyetlen feladata, hogy a kijelölt épületeket felhúzzák. Ahogyan korszakról korszakra fejlődik a birodalmunk, úgy egyre nagyobb kihívás lesz mindig belőni az arany középutat, hogy megfelelő mértékben csoportosítsuk a lakosságunkat ezen munkakörök közt.

A felfedezésekkel újabb épületeket lehet megnyitni. Van olyan, amiben statisztikákat nézhetünk meg (ez a rész kissé kiforratlan még), lesz ahol a munkák prioritását tudjuk meghatározni (itt viszonylag sok időt lehet eltölteni egy-egy válság kezelése idején), illetve van, amiben a globális kereskedelmet szabályozhatjuk, és borsos összegért cserébe különféle egyedi és erős kártyát szerezhetünk meg.

A globális térképen akadnak kisebb városállamok, és itt találhatóak az ellenfeleink is, ők is egyre növekvő területekkel. Viselkedhetünk velük barátként, de ellenségként is, a döntés csak rajtunk áll. Ha már kártyalapjaink segítségével rendelkezünk hadsereggel, akkor leigázhatjuk őket, hogy vazallusaink legyenek, és ezért cserébe x összeg adót fizessenek, de akár porig is rombolhatjuk az egészet. Utóbbit akkor érdemes meglépni, ha az adott területen van valami ritkább nyersanyag, amire nekünk is fáj a fogunk.

A teszt elején ígértem, hogy kitérek az új nép „cheat” jellegére is. A Shogunate frakció alapból 10% extra luxuscikk gyártással kezd, illetve saját különlegességük a rizstermesztés. A rizs szinte korlátlan élelmiszerforrást jelent, egy tartományban is már képesek annyi kaját termelni, hogy csak győzzük a magtárakat építeni. Ezen felül egyedi sajátosságként termeszthetnek szilvát és rizst (amik nem csak extrém mennyiségű élelmiszernek számítanak, de luxuscikként még szakét is lehet belőlük készíteni), sushit, rament, zöld-teát, bonsai fát és nagy számban gyártható elektronikus kacatokat.  Vagyis aki a japán néppel indul, jó eséllyel lemoshatja az összes többit, mert minden egyéb épületet ugyanúgy használhatnak, az imént felsoroltak mind csak extrák. Vagyis élelem mindig lesz, akárcsak luxuscikkek, a gazdaság maradék részére pedig más népekkel szemben sokkal könnyebb elosztani a lakosságot. A balance hiánya mellett az ázsiai népnél volt pár viccesebb mozzanat is a játék során: a híres japán, Robin például éhhalált halt, majd utána hajléktalanként lelépett a városból…

A Kingdoms Reborn a kooperativ módban képes leginkább megvillantani az erősségeit. Nyilván az alapok ugyanazok, de ha az egyik barátunknál beüt az éhínség, vagy kifogy a tüzelő, tíz másodperc és két gombnyomás se kell hozzá, és máris a kezünkben van az illető sorsa, mi dönthetünk élet és halál, támadás és segítségnyújtás közt. Az olyan pillanatok pedig, amikor felfedeztük, hogy van kémközpont, és névtelenül elkezdtük egymásra küldeni az ellenfeleink büdzséjét megcsapoló kémeket, miközben hangchaten mindent az AI által vezetett népre kentünk… az roppant mókás volt, és szerencsére sok hasonló élményt rejteget a játék.

Összességében a Kingdoms Reborn egy igazi üde színfolt, olyan addiktívre és szórakoztatóra sikerült, hogy észre se vettem, de már hipp-hopp 50 óra belekerült. Rengeteg épület, rengeteg lehetőség van benne, az ára kifejezetten baráti, és ezért cserébe tényleg nagyon sok időt el lehet vele tölteni. A játék grafikailag is hozza az elvárhatót, kicsit talán lehetne szebb, de csúnyának semmiképp sem nevezhető. Ha nagy térképet generálunk, akkor a zoomolásoknál ugyan megizzadhatnak a legjobb gépek is, de ezt tudják a fejlesztők is, folyamatosan dolgoznak az optimalizáláson. Emellett a hangok jók, a zene fülbemászó, egyedül a népek közti egyensúly hiánya az, ami talán komolyabb probléma, de aktívak a programozók, folyamatosan érkeznek a patchek, és az alapok teljesen jók. Éppen ezért a Kingdoms Reborn maximális mértékben ajánlott minden olyan játékosnak, aki egy picit is vevő a stílusra.

A Kingdoms Reborn jelenleg PC-n érhető el Early Access-státuszban.

1.
1.
markoci555
engem a multi ilyen játékoknál annyira nem érdekel, de a kártyás cucc érdekesen hangzik

az viszont mindig undorító mikor ázsiai fejlesztők túltolják a saját népüket a játékokban
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...