Spore

  • Írta: Drago
  • 2006. augusztus 22.
Will Wright játékával biztosan mindenki valamilyen szinten kapcsolatba került. Ki ne emlékezne a Sim City-re, majd a megannyi klónjára (Sim Farm, Sim Town, SimLife és hosszú még a sor), illetve a méltán híres Sims két része a végeláthatatlan kiegészítőivel együtt. Már a Gamekapocs oldalán is megismerhettétek munkásságának fontosabb állomásait a Homo Nobilis rovaton belül. Most új játék fejlesztésében vesz részt, melynek neve egyszerűen SPORE (spóra).
A játék egészen monumentálisra és epikusra sikeredett, melyben egy eddig soha nem látott utazáson veszünk részt, az élet kezdetétől, egy faj fejlődésén át egészen az űr mélységéig. Röviden összefoglalva egy egész evolúciót követünk nyomon, dédelgethetjük kezeink között. Kezdetben amőbaszinten irányítjuk kezdetleges fajunkat, elkerülve az ellenséges és veszélyes mikrobákat, nehogy felfaljanak, illetve nekünk is kutatni kell a nálunk gyengébb lények után, hogy tápláljanak bennünket. A jól ismert mondás igaz erre a korszakra: Mindig a legerősebb marad életben.


Egy idő után fejlődésnek indulunk, ahol mi alakíthatjuk ki a saját fajunkat, nem leszünk korlátozva semmiben. Akár 6 karú, 4 lábú, zöld pikkelyes mutáns marslakókat is létrehozhatunk a játék segítségével. Ebben egy nagyon egyszerűsített, így könnyen megérthető és megtanulható szerkesztő lesz segítségünkre. Hasonlít a Sims 2-ben látottakhoz, csak még tovább fokozva a választható lehetőségeket. Tehát a lényünknek fejleszteni kell a képességeit, felfedezni a környezetünket, fejlődnünk, akár fosztogatnunk is a megélhetésért.


Miután az egyedünket megfelelően kitanítattuk, most már egy egész törzs irányítása szakad a nyakunkba. Eszközöket kell feltalálnunk, harcolnunk és védenünk kell a törzset. Később épületeket húzhatunk fel, ahol a törzs menedéket talál magának az ellenséges fajokkal szemben. Új aranykor köszönhet ránk, amint sikerül az építészeti, infrastrukturális és egyéb technológiai irányzatokban megfelelő módon fejlődni.


Ezek után már nem csak egy várost, hanem egy egész civilizáció irányítását kapjuk meg, megkezdődhet a bolygó teljes feltérképezése, más kultúrákkal való kapcsolatteremtés, ami lehet barátságos, diplomatikus, de lehet harcias, háborúba torkolló is. A cél a bolygó teljes uralmunk alá hajtása ilyen vagy olyan módszerekkel. Miután ezt is sikerrel teljesítettük, űrhajót is építhetünk, így elindulhatunk más bolygók megismerése, meghódítása, kolonizálása végett. A cél természetesen a galaxis feletti uralom. Világuralomra vágyók előnyben!


A lényeink képességeit egyelőre 5-féle tulajdonság alapján fogjuk behatárolni, melyek a fizikai megjelenésének meghatározása közben fog változni, attól függően, hogy milyen testet, végtagokat, szemeket álmodunk meg jövőbeli fajunknak. Ezek a tulajdonságok a következők: erő, sebesség, lopakodás, növényevő, húsevő. A tulajdonságok egy ötös skálán kapnak osztályzatot. Egyelőre még csak sejteni lehet, hogy milyen pontos következményekkel jár, ha ilyen vagy olyan típusú lénnyel játszunk a játékban.


Már itt látható, hogy nem egyszerű játékdesignnal állunk szemben. Többféle stílus keveredik majd a játékban, kezdve a kezdeti akciózással, majd a törzs irányításával, egészen a későbbi már stratégiai játékba átforduló játékmenettel, ahogy az épületeket húzzuk fel a szülőbolygónkon, hódítjuk meg a planétát, majd az univerzumot. Nem hiába kapta meg idén a legeredetibb játéknak kijáró díjat.


A játék megjelenítésért felelős grafikus kinézet is nagyszerűre sikeredett. Mindenhol látható az a bizonyos hangulat, egyedi kinézetű épületek, lények. Itt az oldalon is megtalálható képeken mindenhol látható, hogy mennyire jól néz ki a játék. Nem is akarok nagyon sok karaktert fecsérelni erre a témára, majd a tesztben jobban ki lehet bontogatni.


Sajnos, nagyon kevés, sőt egyáltalán nem sikerült információt összekapirgálnom a játékmeneti kérdésekről. Olyan kérdésekre gondolok, hogy miként fogjuk irányítani a lényünket, miként fogunk csatázni, hogy lehet majd irányítani a törzset és a várost, stb. Ezekkel az információkkal kapcsolatos kérdésekre a fejlesztők még nem tudnak választ adni, mivel még ők maguk is kísérletezgetnek a legmegfelelőbb kombinációk elérésének érdekében.


Ha már a fejlesztőkről esik szó, megemlítem, hogy csapatban jelenleg 80 fő dolgozik, és mostanság a játékmenet finomhangolásánál tartanak, illetve a grafikai munka (mint például a kezelőfelület) csinosításán, befejezésén ügyködnek. További érdekesség, hogy a szabad játékmenetnek „köszönhetően" sok a programozó (40%, ami sok egy átlagos csapathoz képest), mivel nagyon sok technikai korlátot át kell hidalni valahogy. Például egyik jelentős kérdés már magánál a karakteralkotásnál felmerül. Ha szabadon elkészíthetjük a lényünket és sok egyedi tulajdonsággal szeretnénk majd felruházni azt mind le kell programozni úgy, hogy a hétköznapi, egyszeri játékos is megértse. Továbbá ha nincs korlát a végtagok számában, akkor annak animálását is meg kell valahogy oldaniuk a készítőknek, ezt is programozni kell. Folytathatnám tovább a sort, mi mindent kell még leprogramozni, de úgy gondolom ebből is jól látható, hogy ez a része is a játéknak sokkal egyedibb lesz, mint a mostanság megszokott iparos munkát végző fejlesztők játékai.


A további érdekesség, hogy a készítők azt szeretnék elérni, hogy a játékosok lényei ne csak a gépi ellenfelekkel, hanem egymással is találkozzanak, így mérettetve meg a többi játékossal is. Will Wright elmondta, hogy hosszú távú tervei között szerepel, hogy kibővítse a játék alapjául szolgáló platformot, így ne csak PC-re jelenjen meg, hanem más konzolra is, de a közösséget egyben szeretné tartani, hogy az adatok nyugodtan áramolhassanak akár a PC és konzol között is. Mindenképp dicsérendő koncepció, kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e és ha igen miként.


Először 2005-ben egy játékkiállításon találkoztam ezzel a játékkal. Az ott látottak után folyamatos érdekelődéssel vártam a fejleményeket a játékkal kapcsolatban, egyre több információt szívtam magamba az eltelt hónapok alatt, és meg kell mondjam, hogy a koncepció még most is tetszik, a véleményem nem változott. Egyetlen probléma, hogy jelen állás szerint csak 2007 második felében jelenhet meg a játék.


Kapcsolódó cikkek

2.
Scoo
Valaki átdátumozta a cikket, Gondolom azért került előre.
1.
Hablaty
Egyetlen probléma, hogy jelen állás szerint csak 2007 második felében jelenhet meg a játék.

Máshol meg 2008.Most MI VAN?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...