Street Fighter IV

  • Írta: Daks
  • 2009. február 18.
Virtua Fighter, Dead or Alive, Mortal Kombat, Soul Calibur, Tekken. Sorra újulnak meg a bunyós játékok nagy klasszikusai, a trend pedig most a Street Fightert is elérte. A folytatás nem kevesebb, mint tíz kerek évig váratott minket, február közepén azonban eljött a negyedik rész, mi pedig gyermeki lelkesedéssel ültünk le a konzol elé, hogy tanúi lehessünk a legenda újjáéledésének.
Korábban elég volt pár színes pixel, hogy egy játék órákra ámulatba tudjon ejteni bárkit, most azonban más időket élünk. A Street Fighternek nagyot kell domborítani, ha életben akar maradni a 21. században, ám még mielőtt szétcincálnánk a negyedik részt, annyit azért előzetesen elárulhatok, hogy ez sikerült neki. Jó játékot kaptunk, sőt, kategóriáján belül az egyik legjobbat!


Az 1987. augusztusa volt, mikor a Sutorīto Faitā nevű verekedős játék először feltűnt a japán játéktermekben. A tokiói premiert később globális sikerek követték, Ryu kalandjai Street Fighter néven alig néhány év alatt meghódították az egész világot. A rendszerváltás után szinte nem volt olyan fiatal a civilizált világban, aki ne ismerte volna az SF címet, függetlenül attól, hogy TurboGrafx, C64, ZX Spectrum, Amiga, Atari, SEGA Mega Drive, SEGA Saturn, Super Nintendo vagy PC berendezése volt otthon. A sorozat a későbbi, Dreamcast-es, Playstation-ös és Xbox-os generációkat is elérte, sőt Van Damme főszereplésével egyszer még egy erősen feledhető, B-kategóriás akciófilm is készült belőle.


Az új moziadaptáció előfutáraként érkező Street Fighter IV kronológiai szempontból a második és harmadik rész közé sorolható. Ennek azonban komoly oka van, a készítők mindenben az SF2-t vették példának, a retrospektív grafikától kezdve a szereplőkön át egészen a játékmenet hangulatáig. Újjáéled tehát a múlt, mindezt pedig a legmodernebb technikával teszi.


A pályák teljesen térbeliek, a küzdelmek azonban a retro jegyében két dimenzióban zajlanak, oldalra lépni tehát nem lehet, a harcosok csak egy egyenes sín mentén mozoghatnak. A grafika is egyéni megvalósításnak örvend, a látvány egy olyan különlegesen szép és rendezett, kalligrafikus munkára emlékeztet, melyben a manga elemek keverednek a japán sumi-e tintarajzok stílusával. A technológia leginkább a rajzfilmes cel-shaded megvalósításra hasonlít, a részletek kézzel történő művészi kidolgozása azonban már-már a digital art kategória felé tolja az egész játékot. További érdekesség, hogy speciális effektek sincsenek, minden lighting elem rajzolva jelenik meg, kellemes, álomszerű hatást eredményezve előttünk a képernyőn.


Gyönyörködni persze sok időnk nem lesz, a játékban ugyanis gyakorlatilag végeláthatatlan módon zajlanak a küzdelmek. Arcade módban csak ki kell választani a nekünk megfelelő karaktert, majd végigverekedni magunkat egy tucat másikon, és bezsebelni a teljesítményünkért járó unlockokat. Nincs különösebb történet, emberünk kiválasztása után egy anime rajzfilm megismertet minket az adott szereplővel, elmeséli, hogy az miért jelentkezett a harcra, majd indulnak is az összecsapások. Ennyi az egész, a hagyományos játékmódon kívül azonban van még pár lehetőség, ilyen a kombók begyakorlására szolgáló Training Mode, illetve a különböző kihívásokat nyújtó Challenge Mode is, benne Time Attack, Survival és Trial lehetőségekkel.


Az irányítás a klasszikus hat gombos megoldással megy, újdonság viszont, hogy a sima super kombókon kívül két új speciális mozdulatsort is előcsalhatunk. Az Ultra Combo egy ütéseket, rúgásokat és speciális technikákat felvonultató, profin megrendezett, hosszabb támadássorozat, melyben a nagyobb hatás kedvéért még a kamera is kitér a fixen rögzített helyéről. A Focus Attack egy már kevésbé látványos, viszont annál hasznosabb fícsör. Segítségével megállíthatjuk az ellenfél kombóját, és azonnali ellentámadást indíthatunk ellene, mindez pedig nem igényel különösebb erőfeszítést, elég ha a medium punch és a kick gombokat egyszerre nyomjuk le.


Összesen huszonöt karakter van a játékban, melyek zöme visszatérő, de új rész lévén friss arcok is bemutatkoznak. Balrog, Blanka, Cammy, Chun-Li, Dan, Dhalsim, E. Honda, Fei-Long, Gen, Guile, Ken, M. Bisom, Rose, Ryu, Sagat, Sakura, Vega és Zangief mind-mind ismerős név a listán, Abel, Crimson Viper, El Fuerte és Rufus azonban csak most, a negyedik részben csatlakozott a harcokhoz. Abel egy amnéziában szenvedő, múlt nélküli francia harcművész, Crimson Viper egy titkos ügynök, El Fuerte egy mexikói lucha pankrátor, Rufus pedig egy súlygondokkal küzdő amerikai kung-fu harcos. A sort a három bónusz karakter, Gouken, Akuma és Seth teszi teljessé, róluk annyit érdemes tudni így látatlanba, hogy az előbbi Ryu és Ken mestere, míg az utóbbi kettő főellenségként tűnik fel a játékban.


A hangok teljesen korrektek lettek, a beállításokban választhatunk, hogy az angol, vagy a japán szinkront hallanánk-e szívesen, ami viszont engem maximálisan elvarázsolt, az a betétdal stílusa. Az intró alatt dallamos j-pop muzsika hangolt rá a játékra, olyan fantasztikus alapot teremtve az egésznek, hogy azonnal megjött a kedvem egy kis náspángolásra.


Sokat dicsértem a játékot, a 9-es értékelés azonban arra enged sejtetni, hogy bizony van néhány hiba és negatívum, mely mellett a legnagyobb jó szívvel sem lehet elsiklani. A legfontosabb a rendes karrier mód hiánya, hiszen bár kapunk egy kis bevezetőt és történetet minden játékoshoz, a harcok nincsenek összekötve. A meccsek alatti techno zene ráadásul ingerültté is tett, a hatásának tudható be, hogy sokszor kaptam fel a vizet mikor elvertek, vagy valami nagyon nem akart összejönni. Az achievementekért túl sokat kell dolgozni, és a betanulás is nehézkes, eleinte például alig találtam el az ellenfelet, kombókról pedig az első órákban még csak nem is álmodtam. Persze hardcore gamerként nincs az a pénz, amiért normalnál gyengébbre vettem volna a nehézséget, de hát az én bajom.


Jó játék lett a Street Fighter IV, egyéni stílust képvisel a sokszor egy kaptafára készülő verekedős címek között. Persze legnagyobb erejét akkor ismerhetjük meg, ha igazi ember ellen küzdünk, ehhez pedig már át sem kell hívni a haverokat, az internetes multiplayerrel mindenki a kedvenc foteljéből, a saját izzadságában áztatott kontrollerrel püfölheti a másikat.

A tesztpéldányért köszönet a CD Projektnek!

Kapcsolódó cikk

26.
DON GONDOCS
Azért a kiegyensúlyozatlanságot kiemelném, 1-2 karakter nagyon tápos chunli,ABEL,Zangief, valamelyiknek meg annyira hasznáhatatlan kombói vannak hogy siralmas. (E honda Bison,Guile)
25.
Nothing
Nos...csak annyit mondanék, nekem az "idegesítő" techno háttérzenével volt a legkisebb problémám a SF4 kapcsán...:)
23.
koffein
23: neten lehet tolni, a net szocska kimaradt mint olyan

22.
koffein
21. ilyen megunäsi problema nem äll fenn mert lehet tolni es h annyira prof vagy akkor verj szet mindenkit. En mindig kikapok ranglistäs meccseken :---o
21.
Szelim
SZERINTETEK EZ VAGY MK8 ?
20.
mama2
Ezt kb. Mennyi idő alatt lehet végigvinni? Eddig az összes verekedős játékkal az volt a bajom, hogy túl rövid idő alatt ki lehetettt vinni, aztán már a többi játékmódot hamar meg lehetett unni miután kitanultam a kezelést:S. Ennél fenn áll ilyen probléma?
18.
Daks
a mortalt jobban szerettem mindig is, szoval az :P
17.
kankadi
17: oké, de neked meik jön be jobban? amiben lehet embert csinálni, vagy amivel gyerekkorodban játszottál egész nap? gondolom az utolsó... :)
16.
Daks
A soul calibur es tarsai annyibol modernebbek, hogy terben is lehet mozogni, meg pl a palyak tobb szintbol allnak. A street fighter azert retros mert fixel oldalrol mutatjak az embereket. De mindegyikrol keszult teszt, olvasd el oket es donts :)
15.
kankadi
ezt jo lenne megszerezni? mert én párszor játszottam vele régen (az előbbi részeivel) de semmi különös nincs benne a mostaniba... vagyis jo h retro meg minden... de aki régen nem volt rajongo annak érdemes beszerezni? mert a soul calibur 4 CSAK abban jobb h lehet öltöztetni, csinálni karaktereket, alapokat is, ujakat is lehet csinálni... több ember van benne és ha a páncélokat többször ütöd karddal akkor leesik később... de ebben csak a retor élény jo, vagy az is élvezni fogja aki régen nem ezzel töltötte a mindennapjait? mert a hangulatot oké h hozza, de csak azt a hangulatot ami régen volt... és ha pl most megszerezném miben lenne jobb mint a soul calibur 4? mert embert ugye nem lehet csinálni meg öltöztetni ebben a street fighter 4ben, és a hangulatot sem tudom h miennek kellene lenni... tehát? azért jo cikk lett... és köszönöm előre a választ!
13.
koffein
a cikk meg nagyon kiräly lett!

12.
koffein
idegesitö techno hääterzene nekem tetszeni fog :--o meg ket nap es odabaszok neki
11.
Chavez
Jó lett a cikk mint mindig. Lényegretöröek a mondatok, ezt szeretem! Nincs rizsázás. Grat érte.



Amúgy látom van filmkritika részleg is, és oda miért nem lehet komment bejegyzéseket írni, mint ide?
10.
Daks
Köszönöm a dicsérő szavakat, a manga-anime dolgot azonnal javítom :)
9.
F.E.A.R. Alma
Manga videó nem létezik. Ezt mindenképpen javítsátok ki, pláne, hogy nem csak a cikkben van leírva, hanem még az értékelőt is csúfítja! Ahogy alattam is írják, anime a helyes kifejezés rá.
8.
Scoo
Jó cikk lett, majd minden szavával egyet is értek. Azért picit kötözködök, ok? :) A manga az a képregény. Az anime az a mozgókép.

Nagyon örülök egyébként, hogy ilyen jó lett a játék és nem próbálták túlságosan moderné tenni. Ez pont így tökéletes. 2D-s vizuális gyönyör.
7.
Daks
Ez jo kerdes, utána kéne googlezni. De nem csak ültem rajta, mást toltam, valamiért nem nyugodtam, mig nem vittem vegig a destroy all humanst :).
6.
wolf15
Jó cikk lett,gratula ! =)

De Daks...múlt hét óta csak ültél a játékon.Ez nem szép :-/ De sebaj.A lényeg,h most végre elolvashatjuk^^

Én örülök a játéknak,végre egy verekedős stuff hosszú idő után újra PC-n.És ha már PC,ez a verzió is késik ha jól tudom...mennyit is pontosan?
5.
Daks
Igen, a CDP osztja szét itthon, de magyar felirat sajna nincs. Egy Xboxosat kaptam tesztre, mi mást? :)
4.
Dcrysis02
Második kérdés sztornózva.Acsikat elfelejtettem.
3.
Dcrysis02
1:Valaki mindíg szeret az első lenni,mi? :)



Jó cikk lett,tetszik valszeg én is beszerzem majd mihelyst megjelenik.De kettő dolgot kérdezhetnék?

A CD Projekt fogja terjeszteni a játékot vagy csak neked dobtak külön egy példányt?

Melyik verziót tesztelted le ha lehetek ilyen kíváncsi. :)

Thanks in advance
1.
Daks
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...