Split/Second

  • Írta: zoenn
  • 2010. május 14.
Link másolása
Nem lennék Velocity polgármesterének helyében. A város világszintű látványosságnak számít, egy elő valóságshow része, melyben többszáz lóerős aszfaltszaggatók mérik össze tudásukat, miközben a környezet folyamatosan amortizálódik. Bevásárlóközpontok, égbe szökő toronyházak robbannak fel, miközben a mezőny elhalad mellettük. De ez is csak a műsor része, elég csak egy pillanatnyi kihagyás és ránk dől a betonmonstrum. Kamerák tömkelege figyeli minden manőverünket, nézők milliói révedt tekintetekkel bámulnak a képernyőkre. Ne okozzunk nekik csalódást!
Hollywoodban minden megengedett: a látványosság illúzióját megtartva, elég egyértelmű tetszési indexszel tartható a nézőszám. Végy néhány bivalyerős sportautót, tereld őket a külön erre szeparált aszfaltcsíkra, robbantsd rájuk a környezetet, netán helikopterből bombákat eregetve próbáld kikezdeni a sofőrök reflexeit. A nép kajálni fogja! A Split/Second fejlesztői mertek nagyot gondolni. Még álomautók volánjánál is unalmas lehet a monoton körözgetés, így a sok Forza és Gran Turismo rajongó belekényszerül a jellemtelen, történet nélküli és erőtlen bajnokságokba. Igazából csak a Burnout széria lehet a kiindulópont, vagy a PS2-n és Xbox-on hódító Mashed, de a Split/Secondtól hatványozottabban fogsz lebabázni. Két éve a Pure-ral új szintre emelték a quados zsánert, soha nem látott magasságokba repítve (szó szerint) az addig ATV-s cuccokkal vegetáló nagyérdeműt. A Split/Seconddal is markánsan más megközelítéssel állnak a témához: a látvány, a filmszerűség, az őrült robbanások száma a legtöbb, amit egy futamon valaha is tapasztaltál.  


A Velocity idegenforgalmi jelentőségeként a résztvevő feleknek egyrészt túl kell élniük a pályákon tapasztalható, tűzforró robbanási láncreakciót, másrészt a riválisok járgányait kell belecsalni a testi épségüket kikezdő, változatos bummokba és egyéb akadályokba. Utóbbiak lehetnek még előttünk cikázó nyerges vontatók, vagy – mit ad isten – pont a pályára becsapódó utasszállító repülőgépek. Mindez egy fiktív reality show-ba ágyazva: 12 epizódon keresztül folyik a móka, mindegyik rész 6 eventre oszlik, az epizódok végén pedig nyálcsorgatós finálé zajlik. Kellően polgárpukkasztó vezetési stílus mellett persze még bónusz megmérettetésekkel is számolhatunk. A cucc le sem tagadhatná, hogy olyan akciófilmek idevágó feszes jelenetitől nyúlt, melyek feltűnően hasonlatosak Michael Bay vagy Jerry Bruckheimer rendezéseire. Minden hollywoodi látványmaszlag kiegészül még a különböző bónuszokat és fegyvernemeket adó felvehető power-upokkal, s így nagyjából képben is lehetünk, hogy mit kínál a brit székhelyű stúdió játéka. Jól olvastátok, a Split/Seconddal nyomulva félre kell tenni mindenféle realitásérzékünket, mivel izéig-vérig arcade címmel van dolgunk.
Move támogatva!
A Split/Second az elsők között támogatja a Sony mozgásérzékelős technológiáját, ám azt, hogy hogyan, egyelőre nincs információ egészen a Move őszi debütálásáig. A PS3-mas verzió menüjében sincs még Move-ra utaló opció. Ám a kontroller előzetes techvideói alapján úgy tűnik nem lesz nehezebb az autók terelgetése, mint a hagyományos vezérlő esetében.


A játék igazi élvezete elsősorban nem csak abban rejlik, hogy túléljük a jól megrendezett tűzijátékot és társaink oldalba kapásait, hanem abban, hogy mi is parancsolhatunk a beton és az acél elemi erejének akár egyetlen gombnyomással. A Power Playben egy három részből álló indikátor található autónk lökhárítója alatt, ami folyamatosan töltődik fel, amint látványos drifteket, ugratásokat, út-lerövidítéseket vagy egyéb eszement manővereket hajtunk végre. Mikor a mérő még az első szinten áll, csak alapvető csínyeket tudunk elkövetni ellenfeleink kárára, amivel maximum lelassíthatjuk őket - de később egészen elképesztő, pusztító húzásokat vethetünk be, akár egy komplett felhőkarcolót döntve a mögöttünk, vagy előttünk loholó riválisokra, mely az adott pályaszakaszt teljesen átrendezheti, de ha finomabbak akarunk lenni, akkor esetleg beérhetjük egy darun lógó autó lepottyantásával is. Szóval égessük csak a gumit bőszen, mert amint kezünkben van a lehetőség, az minden pénzt megér. A szerencsétlenek nevében legyen szólva (főleg, ha multiban mi vagyunk a szenvedő alany), kivédeni már nincs lehetőség a rombolást, tehetetlenül nézzük, amint ránk omlik az egész mindenség.  


A Detonator a Split/Second egyfajta Time Trial módjaként funkcionál, csakhogy ebben mi leszünk az egyedüli szenvedő alany, ahol az egész város csak a mi megállításunkkal foglalatoskodik.  Menj végig egy sima körön úgy, hogy túléld a tisztítótűz káros energiáit, az összeroskadó épületek, hidak zuhanását, feltéve, ha tudsz parancsolni megérzéseidnek és reflexeidnek. Tényleg durva: akár minden egy milliméter pontos kormánymozdulaton múlik. Tetézve mindezt azzal, hogy ketyeg az óra, a tőled telhető módon a lehető legjobb köridőt kell produkálnod. A Detonator mód minden egyes perce dinamikus, kiszámíthatatlan és pofád le fog szakadni, mire – főleg a későbbi megmérettetéseken – jó időt tudsz futni.  


Más játékmódok olyan nehézségekkel állítanak szembe, mint pl. egy kamion, ami folyamatosan előttünk cikázik, veszélyes rakományát szórja kifelé, melyet szépen el kell kerülnünk. Ha a repülő kék hordót kapjuk telibe, az vészesen lelassítja járgányunkat, a pirosak szépen lángolnak is, szóval elképzelhető, hogy robbanással szembesítenek frontális puszikor. Viszont nem elég túlélni, az már a lélekjelenlétünkön múlik, hogyan leszünk képesek a mozgó akadályokba belecsalni a riválisokat is, de kétségtelen, hogy ha összejön a nagy kunszt, a kárörvendés minden nehézségért kárpótol majd. Máskor egy harci helikopter megy majd az idegeinkre az Air Revenge-ben, ami nem rest célzott rakétákkal kipécézni járművünket, netán sunyi módon pont útakadályokat robbantva elénk. Persze furfangos vezetés eredményeképpen kellően feltöltődik a Power Play-ünk és lehetőségünk van visszavágni a gép pilótájának, azaz visszafordíthatjuk rakétáikat. Egy életerő csík mutatja a heli aktuális fittségét, elkél bele négy-öt rakéta, mire lángoló csíkot húzva maga után lezuhan. Unfair módon nekünk csupán három életünk van, s tekintve, hogy úgy szórja a raksikat, mint aki magot vet, a mi győzelmünk sokkalta diadalittasabb.  


Járművek terén három csoportra van osztva a kínálat: izomautók, kamionok és sportkocsik. Bár elviselhető lett volna némileg több benzinfaló is, megvalósításukat tekintve semmibe nem tudtunk belekötni, annak ellenére, hogy egy ilyen stílusú játék fejlesztésekor a stúdiónak esélye sincs licenszelt verdák leprogramozására. Mindegyik masina brutálisan fest, részletgazdag és fiktív, de nagyban emlékeztet arra, hogy melyik valós járgány inspirálta. Tetejébe még az irányítás is rögtön kézre áll, a hajmeresztő manőverek, utolsó pillanatban történő kormány-elrántások finoman, precízen végre is hajthatóak. Nyomd a gázt, tartsd az úton géped, lődd el puskaporod – leszűkítve ennyi a lényeg, hard-arcade címtől más ne várj! De azért nem lesz itt babazsúr-szerű könnyedség.  


Minden kiált egy magvas, gyorsan előkapható instant multi-élményért, és ezt a Black Rock meg is adta a nagyérdeműnek, úgy ahogy kell, kezdve az osztott képernyővel, elvégre a cím (split… hehe) kötelez. Ám az újszerű élmények online vizeken csak hatványozódnak, minden játékmód képviselteti magát, hiszen emberek ellen játszva minden fricska bődületes fun-faktorral rendelkezik, egyszerre akár nyolc játékos bevonásával. Ilyen intenzív, kiélezett versengést nem sok hasonló anyag tud felmutatni, szinte másodpercenként rázza meg egy robbanás a környéket, a fejhallgatóból szóló kárörvendő nevetést jópár szenvedő alany fog a képernyőbe repülő kontrollerrel nyugtázni.


A rideg gyártelepek, felhőkarcolók éles kontrasztban állnak a játék színvilágával, meleg, narancs fények töltik meg a várost, késő nyári napsütéssel pedig egészen egyedi látványvilágot tár elénk a Split/Second. Ám a hollywoodi robbanáseffektek és a rombolható környezet (még ha csak egy script hajtja végre) szimplán elvonják mindenki figyelmét arról, hogy vannak azért kissé elhanyagolt tereptárgyak, de az iszonyatos pörgéstől ezen morfondírozni nem lesz idő. Az összhatás több mint kielégítő, a járművek kialakítása impozáns, a motorhangok szétrepesztik dobhártyáinkat, hasonlóan a muzsikákhoz, mely a populárisabb rockzenék kedvelőinek lehet gyorsan olvadó pehelycukor. Fizikáról nem nagyon beszélhetünk arcade cím esetében, legyen elég annyi, hogy szemeinknek bőven elég lesz az, hogy a robbanásoknak igenis van hatása a környezetre, nem is kevés. 
Split/Second vs. Blur
A nagy megmérettetés még várat magára, míg a Blur teszt meg nem jelenik, ám a játszható  verziók megjelenésekor elindultak az első felvetések arra nézve, hogy melyik hasonszőrű autós anyag kerül ki a végén győztesen. A Blur első pillantásra egy feltupírozott Mario Kartnak tűnik, mindezt licenszelt autókkal és XP-szerzési lehetősséggel megbonyolítva. A Bizarre Creations elgondolása szerint itt is a power-upokkal lehet némi előnyre szert tenni, de pl. a shield speckót megkaparintva ki is tudjuk védeni az ellenfél támadásait. Minden jó teljesítményért tapasztalati pont jár, de maradandóan csak a győztes visz mindent javat. Ezért hiába vezettél jó a versenyen és törtél borsot a riválisok orra alá, amikor nem te szakítottad át a célszalagot, hanem az, ki jól kapta el a rajtot, tiszta kört ment, nem csinált semmi látványosat.


A Split/Secondra nem voltunk felkészülve, olyan észrevétlenül kúszott be a köztudatba, hogy még csak pislogni sem volt időnk. A detonáció megrázta széles e hazát, forró hamu, s égő alkatrészek csapódtak az arcunkba, melyek könnyedén áthatoltak a képzelt védelmi vonalainkon. A Black Rock játéka az újszerű ötleteivel, TV-show-szerű hangulatával és minden finnyásságot porba tipró iszonyatos csim-bumjaival egészen durva módon odaszögezett minket a képernyők elé. Vannak persze hiányosságok, a power-playezés hosszú betanulási időt kíván, a kihívás single-ben nem a legjobb, a bekapott maflásokat esélyünk sincs kivédeni, de ezek eltörpülnek a frenetikus játékélmény mellett, még ha az múlandó is. Talán nem volt szerencsés az egyedüli kihívóval -a Blurrel- egy hónapban kijönnie, de mint a Project Gotham Racing készítőinek játéka ránézésre csak a licenszelt autók kínálatában tud felébe kerekednie a Split/Secondnak. Utóbbi minden más téren szilárdan tartja magát. Míg fel nem robban. 

57.
57.
Nothing
Eszméletlenül stílusos, látványos, pörgős játék. Negatívumként annyit rónék fel neki, hogy kissé kiegyensúlyozatlan a verdák közti eltérés (ez főleg online versenyeken tűnik fel), sokuk teljesen esélytelenül indul. A másik a powerplay-rendszer, ami sokszor igazságtalanul "büntet" ha elől, ha hátul haladunk - ráadásul ha valaki egyszer meglép a mezőnytől, azt nem nagyon lehet beérni a támadások szűkös hatótávolsága miatt - ilyenkor csak annyit érünk el, hogy magunka robbantjuk a fél pályát, miközben Mr. Első Helyezett vidáman suhan tova. Plusz néhol egy kis jutalom nitrózási lehetőség vagy ilyesmi feldobná az idővel kissé sematikussá váló játékmenetet.
Remélem lesz folytatása, mert ezeket leszámítva tényleg egy élmény a játék!
56.
56.
ForgoLajos
Sziasztok, remek kis játék , csak van egy kis gondom, és help kellene. a párom is akar játszani, és az ő gépére mikor feltelepítem, tök jó minden, csak ha nyomom a gázt, nem lehet balra kanyarodni. ha elengedem a gázt, kanyarodik, de amint megint rálépek a gázra, egyből egyenesen megy megint. Ugyan eza game, tökéletesen fut nálam. esetleg valami beállítás??? pls HELP, lajos.forgo@gmail.com THX!!!
55.
55.
TN71
Először haverom PS3-mán láttam,egy biztos:
Ez egy állat játék!!!!
54.
54.
sztavrosz
Nem tudok nyilatkozni a jó ízlés határain belül.
53.
53.
savior10
#45: egyébként pont fordítva az NFSU-ból lett a film nem pedig a filmből játék bocs hogy okoskodok de télleg
amugy meg tök mindegy mer jó lett a game
52.
52.
ATi0021
6dik epizódnál vagyok. Soha nem érdekelt különösebben ez a játék, de most hogy végre magam is játszhatok vele, be kell látnom, tévedtem, mert ez egy remek játék. :)
51.
51.
felegyi
4. epizódnál vagyok, rég volt "gondom" nehézségi szintet tekintve autós játékkal... no nem azt mondom hogy elcseszték, de tényleg volt amikor többször kellett újrajátszanom egy detonation pályát! Igaza van az előttem szólónak, már 3. epizódtól kezdve csak úgy nyerhetünk ha uccsó körben szopatjuk szarrá ellenfeleinket! Kellően nehéz, de élvezem! A hangok... a játék erőssége. Eddigi legélvezetesebb autós gém... egy biztos; MEGÉRI az árát!
50.
50.
sunstreaker
ááá a blur a közelébe se ér a split secondnak, én is megnyertem már az össszes versenyt, kivéve egyet az utolsó időkorlátos versenyt, azt nem tudom megcsinálni 1. helyezettre és már csak az hiányzik az utolsó kocsihoz, valaki megnyerte már azt a versenyt?
49.
49.
eGo-bOy
Nagyon király game lett, én is PC-n tolom, csak az a baj, hogy rosszul lett optimalizálva, és nem tudom very highra rakni 1920x1080-ban, csak simán high-ra, de ha 1600x900ba van és úgy very highon, akk megint nincs vele baj..én nem értem h mi lehet a baj, remélem az első patch kijön minél hamarabb és megoldódik a probléma :) Szerintem amúgy meg a single az csak arra jó, hogy megszerezd a kocsikat, és hogy multira felkészítsen kicsit, hogy mi hol van meg ilyenek. Gép am is szivat, de hát le kell nyelni, ez van, ettől lesz jó egy játék, hogy nehéz :) szvsz!
48.
48.
pjoco
Haver megnyerte az összes versenyt szóval lehet benne nyerni! Főleg azért jó mindet megnyerni mert akkor megkapod a legjobb kocsikat is! Amúgy Blur emelett elbújhat szerintem mert elég gyenge lett!
47.
47.
sunstreaker
nemtudom, hogy mi lehet a probléma okozoja, én X-box 360 kontroller - el toltam végig, és nem volt vele gond
46.
46.
Forestar20
Sziasztok! Nekem olyan problémám lenne, hogy amíg a Windowsban vagyok a kormány berántja magát egyenesbe tehát működik a FFB de amint beindul a game mintha elszállna minden erő a kormányból. Win7 frissített driver. A fura az h előtte a Dirt2-vel ment és már azzal se megy :S. Köszi a helpet előre is! JA és Logitech Momo Race a tipus.
45.
45.
sunstreaker
Nemtom, hogy mit rinyáltok, hogy ez Death Race koppincs, meg mittom én, elárulom, hogy az NFSU 1-2 ( Need For Speed Underground )

is film koppincs, méghozzá a Halálos Iramban és a Halálosabb Iramban - nak.

De ne áruljátok el senkinek se!

Szóval nem értem miért kell szívozni, koppincs és akkor mi van?? attól naggyon jó game és élvezhető.

Persze vannak hiányosságai, de manapság már melyik játéknak nincsenek..
44.
44.
Zserigta
Hát ilyen játék nem igen volt az utóbbi időben, hogy szinte minden pályát vagy 5-6 szor meg kelljen próbálni, hogy 1. legyek.

Általában egy játékban max 3-4 pálya van amit többször kell próbálnom, többi megy elsőre, de ez..

Ráadásul nehézségi szint állítás sincs, én meg normálon szoktam játszani, de ez meg very hard. :D

2. meg lejjebbi helyezéssel nem elégszem meg. Szóval kicsit idegesítő játék. De ennek ellenére, a Grafika egész jó, a hangzás/zene király, az effektek is nagyon jók, a kedvencem mikor a piros valamit aktiválod és átalakul a pálya.



Szóval a nehézségen kívül nálam minden 5*-os. :D
42.
42.
bledzer
az ellenfelek igenis utol érhetőek s rongyá zuzhatóak, ha meg ki ismered egy kicsit a csapdákat akkor meg lehet úszni ha a kedves ellenfél a fél pályát rád ontsa. Vannak benne persze unfair dolgok de ez színtiszta lélegzetvisszatartós agyatlan zúzda:D
41.
41.
Netsu
#40: Valóban,ez nagyon idegesítő! Főleg,hogy 3-4 másodpercre vezetek,kicsit súrolom a falat,egyenesbe jövök,és már rögtön megelőz mindenki,és a 6.(!) helyre kerülök vissza. És az sem segít a dolgon,hogyha úgy veszed a kanyart,hogy a gázt elengeded,akkor Driftelsz,és miközben Driftelsz,vagy 3an megelőznek minimum..... Hihetetlenül unfair és idegesítő!
37.
37.
elite_hun
Sztem nagyon jó játék de talán negativumnak azt is fel lehetne irni hogy szinte ugyan azok a pályák
36.
36.
Netsu
#31,#35: Márpedig igaza van némileg. Azért ha valaki arra "vetemedik",hogy tesztet írjon egy játékról,akkor ügyelhetne a helyesírására is.

Viszont ettől a teszt még elég jó,nekem nagyon megjött a kedvem a játékhoz tőle,úgyhogy el lehet siklani efölött.
35.
35.
dawe001
#34: Te most mit képzelsz itt?

Idejössz és leoltod az írót, mert nem tud írni?

Inkább bújj el jó mélyen anyukád lu*ában, mindenkinek jobb lesz....
34.
34.
Aguinaga
#33: akkor miért teszed ?

Nem hiszem, hogy egy word helyesírásellenőrző olyan nagy megerőltetés lenne.
33.
33.
Mortician
#32: Okoskodni akkor sem kéne... :)
32.
32.
iNKARNATE
#31: Ja, csak ő valószínűleg nem ír cikket :)
31.
31.
Mortician
#30: Te se vagy jobb. Mióta teszünk szóközt a mondatvégi írásjelek elé?

A cikk meg rendben van. Minden a játékkal kapcsolatos és lényeges információ kiderül belőle...
30.
30.
Aguinaga
Árulja már el nekem valaki, hogy mitől olyan jó ez a cikk ?

Talán attól, hogy a szerző még írni se tud magyarul ?
29.
29.
hakydakillah
Király cikk lett, és a játék is rohadtul az, bár a végén érezni, hogy neked inkább a Split/Second jön be jobban, mint a Blur. Én csak azzal nem értenék egyet, hogy a licensz kocsikat kivéve semmivel se jobb a Blur + aki ha megy egy tökéletes kört, és nem akciózik, az a nyerő.

Mindkét játék grafikája jó. A multi nálam a Blur-ban messze veri a S/S-t, mivel 20ember gyilkolja ott egymást, és nem csak 8. A multi módok is ütősebbek, főleg a Last man standing arena tetszett nagyon, ahol egy arénába zárva estek egymásnak, és az utolsó túlélő a nyerő :-) A Blurban állandóan kell előre hátra figyelned, és harcolnod a győzelemért, sok múlik az időzítésen, hogy mikor mit használsz, míg a S/S-ben csak aktiválod a cuccokat, és ennyi A győztesről írt mondathoz csak annyit, hogy rengetegszer eset meg velem, hogy első voltam, és az utolsó kanyarban lőttek úgymond szarrá, vagy volt egy eset, amikor közvetlen a cél előtt szoptam ki egy csapdát. Szóval az utolsó másodpercig nem lehetsz biztos a győzelmedben. Számomra pont ezért a Blur sokkal izgalmasabbnak tűnt. De kár a két játékot hasonlítgatni, mert mindkettő király. Számomra kötelező vétel.



28. kb. igen :-)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...