Grand Theft Auto: San Andreas megateszt

Link másolása
Majdnem két hónapja, október végén kaptam kezeim közé a világ eddigi legjobb játékát, a Grand Theft Auto: San Andreas-t. Mivel már akkor tudtam, hogy négy hétig más munkák miatt elindítani sem lesz időm az anyagot, és már akkor láttam, hogy nem lehet pár nap alatt kipörgetni, inkább egy pár órás játékot követő, amolyan kóstoló jellegű cikket írtam róla az oldalra, nem akartam ugyanis két hónappal elodázni a tesztet. Persze már akkor is terveztem, hogy ha érdemes lesz, még egy alaposabb tesztet is írok majd a cuccról, ha egyszer végzek vele, ez pedig most következett be, miután heteken át beleöltem minden szabadidőmet, egész pontosan 155 óra játékidőt (ami 20 teljes, 8 órás munkanapnak és 7 teljes, 24 órás napnak felel meg). Hozzá kell tennem, eléggé alapos voltam, bár ennek ellenére sem sikerült 100 százalékra teljesítenem az anyagot, csak 91.44-re (annyira méretes és hosszú a játék, hogy még századszázalék pontosságot is bevezettek a készítők), néhány nem kötelező versenyt sehogy sem tudtam megnyerni.

Lássuk akkor a részleteket alaposabban, ízekre szedve - az alábbiak természetesen elsősorban azoknak a kíváncsibb egyéneknek szólnak, akik még nem játszottak az anyaggal, tehát a játék megjelenésére váró PC-seknek és X-eseknek, továbbá azon PS2-eseknek, akik csak a karácsonyfa alatt találják meg a játék dobozát, ráadásul e csoportokon belül is elsősorban azoknak, akik nem félnek a lelőtt poénoktól, mert ezekben alább nem lesz hiány.

 

A történet és a karakterek részletesen, és nem valami spoilermentesen

 

A játék sztoriját nagyon nem részletezem, egyrészt, mert az előző cikkben már vázoltam a korszakot és a főhős alapszituációját, másrészt, mert a korábbi Grand Theft Auto játékokhoz hasonlóan a San Andreas sem rendelkezik egy igazán fő történeti vonallal, ahogy a játék hősének sincsenek kitűzött céljai, leginkább csak sodródik az árral.

 

Los Santos-ban, a legnagyobb városban kezdjük a játékot, ezt nagyrészt Los Angeles inspirálta, tehát olyan tengerparti, multikulturális város, hasonló külvárossal, gazdag negyeddel meg mindennel (ezekről később), annak is a keleti külvárosában kezdünk, ahol leginkább bandáznak a fiatalok, és ahol leginkább lerobbantak a házak. Ide tér haza az anyja temetésére Carl "CJ" Johnson, aki öt évig Liberty City-ben lógott, és rögtön el is kezdhetünk vele a bandánknak, az Orange Grove Families-nek küldetéseket végrehajtani. A banda főleg az Orange Grove utca körül alakult ki (innen kapta a nevét is), és nem különösebben szervezett, igazi vezetője sincs, de úgy tűnik leginkább Sean "Sweet" Johnson, Carl bátyja a vezéregyéniség benne, továbbá Carl (akinek a respektje a játék elején alacsony, hiszen sokáig volt távol) és két további öregfiú, Lance "Ryder" Wilson és Melvin "Big Smoke" Harris. Ők az első barátaink, akiktől felvehetünk küldetéseket, természetesen kezdetben még csak amolyan bemelegítő és tanító jellegűeket - a térképen szokás szerint megjelenik az ikonjuk is, és szabadon választhatunk sorrendet, néhány küldetés után pedig új barátok és alkalmi szövetségesek is előkerülnek. Carl eléggé simulékony, képlékeny karakter, annak is kell lennie, hogy könnyen azonosulhassunk vele, ő tehát olyanná válik majd, amilyenné akarjuk, ha akarjuk, lehet kigyúrt és tetovált kopasz izomember, vagy szakadt és afrohajú szakállas dagadék, vagy sovány elegáns úriember - a külső kombinációs lehetőségeink száma talán a milliót is eléri. Sweet tipikus báty figura, közepesen testes, szakállas, harmincas, aki bár bűnöző, mégis afféle Robin Hood, azért bandázik, hogy ő, a családja és az utcája megéljen, és azért terjeszkedik a drogot elutasító bandájával, hogy a konkurens, drogterjesztő bandáktól minél több fiatalt megmentsen, higgadt, általában megfontolt, törődő karakter. Ryder leginkább Snoop Doggra hasonlít, vézna és mindig füvet szív, Big Smoke pedig egy pénzéhes dagadt figura, aki nagyon hajszolja a pénzt, és cracken él.

 

Idővel megismerkedünk Carl és Sweet húgával, Kendllel, a belevaló és üzleti érzékkel is rendelkező feka csajjal, és barátjával, Cesar Vialpandoval, aki szintén egy békésebb, nem túl aktív bandát vezet, háborúzás helyett leginkább illegális autóversenyekkel és lowriderezéssel foglalkozik (tudjátok, a hidraulikával ugráló autók, az amerikai filmekben a mexikói bevándorlók szórakoznak ilyesmivel). Hősünk természetesen aggódó bátyként és afroamerikaiként kicsit ellenszenvesen közelít a mexikói sráchoz, de egy autóverseny után Carl befogadja a családba Cesart, aki attól kezdve az egyik legjobb barátja lesz, sokszor visszük őket együtt küldetésre is. Szintén a játék elején ismerkedünk meg a nagyon ellenszenves Jefferey Martinnal, aki piti bűnök miatt került a rács mögé, majd az élmény hatására szabadulásakor elnevezte magát OG Loc-nak (OG, mint Orange Grove, és Loc, mint lakat), és elhatározta, hogy nagy rapkarriert csinál - ugye az amerikai filmek szerint a feketék szinte csak rapkarrierről és kosárkarrierről álmodoznak. Bár irtó idegesítő a nyivákoló és totálisan tehetségtelen köcsög (többek között a "börtönbarátnőjével" is le kell számolnunk, mert az átverte és nem menedzseli), és a főhős sem rejti véka alá, hogy nem szívesen teszi, de a közös gyökerek miatt azért segít neki betörni a rapiparba, ekkor kell többek között ellopnunk az aktuális legmenőbb rapper (a rádióban is sokat dicsérik), Madd Dogg rímfüzetét is. Több jelenetben feltűnik, gyakorlatilag szintén megbízóvá válik Frank Tenpenny rendőrtiszt is, aki a játék végén a főellenség lesz, ő összetett, nagyon aljas, kegyetlenkedő karakter, a hangját egyébként maga Mr. Cool, azaz Samuel L. Jackson adja remekül. Ő végül is egy olyan rendőr, aki egyrészt minden eszközzel próbál a bűn ellen harcolni, például szándékosan játssza ki egymás ellen a bandákat és gerjeszt bandaháborúkat, hogy "hulljon a férgese", feltehetően azt hiszi, hogy ezzel jót tesz, ugyanakkor ő maga is kedvére drogozik, rabol, zsarol, harácsol és gyilkol, rosszabb, mint az általa lenézett bűnözők. Mellesleg az egész várost a saját játszóterének és tulajdonának tekinti, úgy érzi ő a kiskirály, egyébként bejárása van a kevésbé szervezett bandák tagjaihoz is, és zsarolással bármire ráveszi őket, mi is közvetve és közvetlenül számtalan alkalommal a csapdájába esünk, kénytelenek vagyunk munkákat végezni neki.

 

Már a játék elején is nyitva áll (a sorozat korábbi részeihez hasonlóan három szigetből álló) San Andreas állam egész jobb alsó harmada, de ennek a szigetnek csak az alsó kétharmadát teszi ki a fent említett Los Santos város, ami önmagában akkora, ha nem nagyobb, mint a sorozat előző részéből ismert Vice City. A sziget felső harmada vidéki terület, hegyekkel, erdőkkel, szántóföldekkel, kisvárosokkal, falvakkal és tanyákkal, hatalmas élmény először kimenni oda a korábbi urbánus részek után. Ott kezdetben csak nézelődhetünk, küldetéseket nem kapunk, és ingatlanokat sem vehetünk, csak a 27-edik küldetés után nyílik meg igazából az a vidék, és az állam bal oldala is, kicsivel talán kisebb rész, mint egy újabb harmad. A bal oldali terület is vidéki, de azért kicsit más, ennek a peremén nagyon gyors országutak futnak, meg az ehhez tartozó gyorsbüfék, motelek, gyártelepek, egyebek, amolyan 66-os út hangulata van a helynek, és többnyire Harley Davidson klónos motorosokat, kamionosokat és motoros meg lakókocsis utazókat kerülgethetünk száguldás közben. A terület belső része két darabra osztható (egy folyó fel is osztja), a bal oldalit egy eszméletlenül nagy hegy uralja, itt található a terep egyetlen kisvárosa is, a jobb oldalit erdők, vadászházak, apró erdei utak és egyebek népesítik be. A két vidéki terepre egyszerre kapunk küldetéseket, és ekkor már bejárhatunk a térkép bal oldalának a felsőbb részére is, a San Francisco ihletésű San Fierroba, ami Los Santos-nál valamivel kisebb, kábé kétharmada, de ott még ekkor nem teljesíthetünk küldetéseket, és nem vásárolhatunk ingatlanokat.

 

A vidéki terepeken a már ismertek mellett három új figurával ismerkedünk meg, az egyik Catalina, egy nagyon tüzes latin csajszi, aki gyakorlatilag a barátnőnkké is válik, de nem olyanná, mint a játék által nyilvántartott barátnők (lásd lejjebb), vele számos rablást (bankrablást is) kell végrehajtanunk, majd miután összejön vele a dolog, faképnél hagy minket a Grand Theft Auto III főhőséért. Talán csak azért, hogy féltékennyé tegyen minket, ugyanis ettől kezdve visszatérő poén lesz, hogy tévesen vagy szándékosan felhív minket, és megtudakolja, hogy ugye nagyon sajnáljuk, hogy lapátra tett minket, ez a játék megnyerése után is bekövetkezik egyébként, amitől kezdve tovább játszhatunk korlátok nélkül. Truth is nagyon érdekes fazon, ő egy öreg hippi, aki máig is a hatvanas években él, összeesküvés elméleteken agyal és füvet termeszt. Kezdetben segítenünk kell neki ez utóbbiban, például lopnunk kell számára egy kombájnt, aztán amikor a zsaruk rajtaütnek az ültetvényen, segítenünk kell neki a bizonyítékok megsemmisítésében és a szökésben. Itt ismerkedünk meg Wu Zi Muval is, a nagyon elegáns kínai Triád vezérrel, aki olyan fekete zakóban jár, mint a Mátrix hősei, és hasonló szemüvegben, meg rendszerint bombanőkkel van körülvéve, idővel azonban kiderül, hogy mégsem annyira menő, mint amilyennek látszik, ugyanis vak, ha nem támogatják az emberei, gyakran a falnak is nekimegy, meg minden. Ő is jó barátunk és szövetségesünk lesz, de tőle inkább a következő városokban kapunk munkákat.

 

A 14 Badlands (így nevezik az erdős terepeket) küldetés után kerülünk rendesen a fent említett San Fierroba, ahol ha jól számolom, 18 kötelező küldetést kell végrehajtanunk, de nem biztos, hogy a korábbi területeken is minden küldetés kötelező. Itt viszont biztos, hogy a további 12 autósiskolás, a 3 (vagy ha a bolt megvásárlását és az inkább mini-játéknak tekinthető bonusz küldetést is számítjuk, akkor 5) Zeros és a 2 pénzszállítós küldetést nem kötelező megcsinálnunk, a Zeros bonusz küldetés és a pénzszállítósok nem is kipipálható missziók, a teljesítésük után is nyitva maradnak. San Fierroban már magunknak is csinálhatunk küldetéseket, Kendllel és Cesarrel megveszünk egy lerobbant benzinkutat, amiből szerelőműhelyt és főhadiszállást alakítunk ki. A szerelésben és a balhékban a segítségünkre lesz Truth és több cimborája, Jethro, Dwaine és Zero. Az előbbi kettő már ismerős lehet egyeseknek a Vice City-ből, bár ők itt is abszolút mellékszereplők, Zero egy új, nagyon vicces figura, ő egy amolyan vézna, szemüveges "geek" karakter, aki feltaláló és technikai zseni, amikor éppen nem autókat bütyköl, vagy egy balhénkban segédkezik, akkor egy repülőmodelleket, autómodelleket, helikoptermodelleket, vasútmodelleket és hasonlókat kínáló modellüzletet vezet. Ő megszállottja a járműmodelleknek, a nem kötelező küldetéseiben, melyek között a játék legeslegnehezebb missziója is szerepel, a modelljeit kell irányítanunk a konkurense, Berkley elleni harcban, akivel már az iskolai feltalálóversenyek óta fasírtban vannak, és mivel mindketten modellboltot üzemeltetnek, túl szűknek érzik a várost, mindkettő ki akarja túrni a másikat. Futólag még megismerkedünk itt Ran Fa Livel, az öreg Triád vezérrel, aki mindig csak morog, ő is elég vicces, továbbá Jizzy B-vel, a legmenőbb helyi stricivel, és egy mexikói fickóval, T-Bone Mendezzel.

 

A San Fierro küldetések után megnyílik a térkép utolsó része is, valamivel nagyobb, mint egyharmad, ez három részből áll. A bal oldali kis vékony zóna ismét amolyan 66-os út hangulatú, ez szinte egy különálló sziget, egy halászfaluval és egyben üdülővárossal. Ettől jobbra nagyon érdekes terep terül el, gyakorlatilag amolyan nevadai sivatag, de vannak benne nagyon magas és vékony kiszáradt sziklák is sok szerpentinnel, továbbá egy kihalt vadnyugati város és egy nagyon frankó repülőgép-temető, de itt található meg az 51-es körzet helyi megfelelője is, meg egy hatalmas SETI műholdvevő. Ez a két vidék is egy külön terület, ekkor már elmehetünk a jobb felső sarokban levő Las Vegas klón Las Venturas-ba is, ami majdnem akkora, mint Los Santos, de küldetéseket és ingatlanokat ott még nem kapunk. Itt, a sivatagban elsősorban Mike Torenotól kapunk küldetéseket, vele már San Fernandoban megismerkedtünk, de igazán csak itt jelenik meg átvezető részben. Ő is egy roppant érdekes negatív figura, egy öltönyös CIA ügynök, külsőre szimpla, higgadt, komcsigyűlölő, fegyverbuzi patrióta, de minden megnyilvánulásából látszik, hogy irtó nagy a hatalma, élőben komolyan ijesztő is lenne, Carl is parázik tőle rendesen, de annak ellenére, hogy elég durván kényszeríti ránk a küldetéseket a családunkkal zsarolva, nem jövünk ki rosszul a neki végzett küldetésekből. Rajta kívül még Truth-tól kapunk itt küldetéseket, természetesen ezek összefüggenek az 51-es körzettel, és a kormány meg az idegenek összeesküvésével, itt jegyzem meg, hogy a beszélgetős rádióadóba is betelefonál Truth a dologgal kapcsolatban, emellett még pár küldetés erejéig vissza kell néznünk San Fierroba is. Itt 22 küldetést kell végrehajtanunk, ebben azonban benne van 10 pilótaiskolás küldetés is, ezt az iskolát kötelező elvégeznünk, a másik hármat (ezen a területen van az 5 küldetéses hajósiskola is) nem.

 

A legutolsó "játszóterünk" a sivatagra épült Las Venturas, a fény, a csillogás, a giccs, a neonreklámok és a szerencsejátékok otthona. Itt Wu Zi Muval és a barátainkkal egy közös kaszinót is nyitunk, tehát már nagyon feltörünk, persze a maffiák által vezetett konkurens kaszinóval számos bajunk akad. Vannak kisebb és nagyobb ügyek is, be is kell épülnünk az ellenséghez, és az előző részekből ismert Marlon Brandós keresztapának, Salvatore Leonénak is el kell végeznünk egy küldetést, amihez ráadásul el kell repülnünk Liberty City-be. Persze az a város nem került be a játékba egy az egyben, csak az olasz étterem, és máskor nem repülhetünk el oda, csak egy bizonyos küldetésben, de azért nem semmi, hogy egy ekkora és ilyen komplex állam megalkotásán túl még plusz helyszíneket is beépítettek a játékba a készítők (a másik Zero terepasztala, erről később). Kapunk itt is egy küldetést Truth-tól, amiben a sivatagba kell mennünk, és meg kell keresnünk két gombától beállt és elveszett angolt. Az egyik egy régi ismerős, az egyik kedvenc karakterem a Vice City-ből, az oltári jó angol akcentussal és szlenggel beszélő zenei producer, Kent Paul, akinek nevében a Rockstar North saját virtuális site-ot is készített a www.kentpaul.com címre, sajnos a San Andreas-hoz elfelejtették frissíteni új sztorikkal. Kent haverja nagyon mellékszereplő, de azért szintén vicces, ő Maccer névre hallgat, és úgy néz ki, mint Kevin és Perry a Kevin és Perry a Csúcsra Tör című alkotásban, ő talán technikus vagy asszisztens, nem derült ki, az viszont igen, hogy megállás nélkül állandóan rejszol, nem bírja abbahagyni, Kent már mindennel próbálja lehűteni, de Maccer még Margaret Thachertől, sőt egyes férfiaktól is begerjed. Kent Paulhoz hasonlóan itt futunk össze Ken Rosenberggel is, aki szintén oltári vicces és eléggé Woody Allenes figura volt a Vice City-ben, ő egy állandóan kokózó, maffiának dolgozó ügyvéd, aki kissé idegbeteg, de azért mindig próbál higgadtnak látszani, a két játék közötti tíz évet is jól ábrázolták a készítők, a Vice City-ben még csak kezdett kopaszodni, most már alig van haja. A felsoroltakon túl még Madd Dogg is feltűnik itt, miután elloptuk a rímfüzetét (lásd feljebb, ő egyébként soha nem tudja meg, hogy mi voltunk), a pályája teljesen tönkrement, a listákon beelőzte OG Loc, a kábítószerdílere, Big Poppa egyszerűen elvette a hatalmas kéglijét, a maradék pénzét meg elvesztette Las Venturas-ban. Így éppen bepiálva le akar ugrani egy kaszinó tetejéről, meg kell mentenünk, és egy füst alatt össze is haverkodunk vele, nyilván Carlt furdalja a lelkiismeret. Las Venturas-ban 17 küldetést kell kipipálnunk, plusz megcsinálhatjuk a 6 részből álló motoros iskolát, majd visszakerülünk Los Santos-ba.

 

A történet tehát ott végződik, ahol elkezdődött, itt már nem ismerünk meg új szereplőket, és csak 9 küldetés vár ránk a játék végéig. Ekkor kötelező megcsinálnunk a bandaháborúkat is, melyekre már korábban is volt lehetőségünk, akkor fakultatívan, aztán a játék elvette a bandaháborúzás lehetőségét hosszú időre, és itt majd ismét a nulláról kell kezdenünk a területfoglalást. Az utolsó három küldetés alatt kitör a városban a lázadás, a rossz zsaru Tenpenny ugyanis bíróság elé került, de hiába követett el minden bűnt (még az egyik társát is megölte, aki befújta), végül felmentették, és emiatt mindenki felháborodva kiment az utcára rabolni, gyújtogatni, lövöldözni meg polgári engedetlenkedni. Természetesen a játék legvégén Tenpenny-től kell megszabadítanunk a várost, és így helyreállítanunk a békét, meg mellesleg Big Smoke-kal és a crack gyárával is le kell számolnunk, egykori cimboránk ugyanis a történet során elárul minket, és a rivális bandával áll össze.

 

Néhány küldetés ízelítőként

 

Bár a korábbi cikkemben is bemutattam már egy-két egyszerűbb küldetést a játék elejéről, és párat említettem feljebb is (például a bankrablást Catalinával, vagy Kent Paul és Maccer megkeresését a sivatagban), azért még pár továbbit is kiemelnék érdekességként. Engem ugyanis nagyon lenyűgözött, hogy bár a kis skót cég már durván 1000 Grand Theft Auto küldetést megtervezett eddig, most is minden küldetésüket teljesen eredetinek és izgalmasnak érzem, annak ellenére is, hogy mindegyik a lövöldözés, üldözés és verseny alapokra építkezik. Biztosan nem is tudom, hogy mi a küldetések varázsa, de valami biztosan van. Valószínűleg egyrészt az, hogy a missziók mindig nagyon összetettek, menet közben változnak, és gyakran tarkítva vannak párbeszédekkel és plusz átvezető jelenetekkel, így teljesen filmes élményt nyújtanak, nem olyan egyhangúak, mint a konkurens autós-lövöldözős játékok küldetései, melyekben csak "menj A-ból B-be", "nyírd ki X-et" és "kövesd X-et" minden misszió. Másrészt irtózatos mennyiségű új speciális járgányt és lehetőséget (például betörés, graffitizés, táncolás lowrider autóval stb.) is kapunk, ezekhez mindig jár egy-egy tanító küldetés is, ami növeli a missziók számát.

 

Érdekes küldetés például az, amikor az óriási hegy egy erdei kunyhójában egy tanút őriznek járőröző FBI ügynökök, a tanú Tenpenny ellen akar vallani, ezért Tenpenny természetesen a családunkkal zsarolva rávesz minket, hogy motorozzunk fel a hegyre, és öljük meg a tanút, ráadásul utána fényképezzük is le holtan és egészben. Ez elvileg egyszerű küldetés, de nekem eléggé feladta a leckét, mert amint a kunyhó közelébe értem, az FBI ügynökök észrevettek, a tanú pedig elmenekült egy kocsival, ha messziről szedtem le az FBI ügynököket, akkor is. Az autóval menekülő tanút pedig igen nehéz volt követni a szerpentineken, utána meg az országúton, és csak az autó felrobbantásával lehetett megölni, akkor viszont szétégett az arca, és ugrott a fénykép. A megoldás az volt, hogy nem szabad engedni, hogy elhagyja a kunyhót, nagyon nehezen lehet találni egy szöget, ahonnan ki lehet lőni a kunyhóban tartózkodó tanút, de akár az FBI ügynökök között is be lehet észrevétlenül slisszolni a kunyhóba, és ott meg lehet ölni, onnan már sima a pálya.

 

Catalina küldetései is érdekesek, ő vidéken akar rabolni mindenfélét, a sorrendet szabadon választhatjuk. Rabolhatunk fogadóirodát és italboltot, ezek közül az egyiknél az a probléma, hogy éppen az orrunk elől rabolja ki az intézményt egy quadbike-os (négykerekű terepmotoros) banda, Catalina az utolsót leszedi, aztán üldöznünk kell a bandát árkon-bokron keresztül, lelőnünk az összes motorost, és begyűjtenünk az általuk elejtett zsákokat. A bankrablás kevésbé kacifántos, ott széfet kell robbantanunk, és mindenképp elszabadul a pokol, sok zsaru lesz a nyomunkban. Aztán van olyan is, amikor egy benzinkutat akarunk kirabolni az üvegen keresztül, az üveg azonban golyóálló, bentről nem tudunk pénzt szerezni, ekkor Catalina kitalálja, hogy kössünk el egy kamiont, akasszuk rá a benzinkútnál álló utánfutó tartályt, aztán azt tegyük pénzzé. Így is teszünk, a kamiont azonban nagyon nehéz irányítani, a benzinkutasok pedig ragaszkodnak a tartályhoz, üldözni kezdenek minket, és lőni ránk, a benzines tartály pedig nem bírja sokáig a golyózáport.

 

Futólag már említettem Truth két farmos küldetését, de ezeket leírom részletesebben is, mert szintén bulisak. Az egyikben dúl-fúl a fickó, hogy a szomszéd farmereknek van kombájnuk, neki meg nincs, pedig mennyivel könnyebb azzal kendert aratni. Átmegyünk hát a szomszéd farmra, felmászunk a kombájnra, és elindulunk vele lassan a hosszú úton, a farmerek azonban sokan vannak, mint az oroszok, sörétes puskával lövöldöznek ránk, elállják az utunkat, és igen ízes farmeres tapló szövegeket nyomnak, az ember majdnem leesik a székről a röhögéstől. Van persze ellenük fegyverünk, a kombájn aratókései, menjünk rá az emberekre és daráljuk szépen be őket, csak az autókat és a traktorokat kerüljük ki. Szintén nagyon jó, amikor Truth-ra rátör helikopterekkel a DEA, és igen nagy kenderültetvénye van sok-sok melegházzal meg mindennel. Ekkor kapunk tőle egy lángszórót, és égetnünk kell a kendert, amíg a zsaruk egészen oda nem érnek, addigra végeznünk kell minden palántával, hogy ne maradjon bizonyíték, természetesen Truth is besegít, és persze a rengeteg elégetett fűtől rendesen beállunk. Aztán rakétavetővel le kell vadásznunk a helikoptereket, és ez után indulhatunk el San Fierroba Truth virágokkal és pszichedelikus színekkel telemázolt furgonjával, természetesen a híres szám után a küldetés címe "Are You Going to San Fierro?", ennek párja pedig a "Wear Flowers in Your Hair" misszió.

 

San Fierroban az egyik első küldetésben a húgunk panaszkodik, hogy beszóltak neki a munkások a műhelyünk melletti építkezésről, jó bátyként természetesen azonnal indulunk móresre tanítani őket. Beugrunk egy bulldózerbe, és időlimit alatt ledöntjük a kis bodegákat, néhányat csak úgy tudunk, ha belemegyünk a mellettük álló benzineshordókba, a robbanás meg elvégzi a többit, vigyáznunk kell egyébként, mert egy másik bulldózer meg minket lökdös, így nehezebb becélozni az épületeket, és az emberek is igen keményen próbálnak minket lerángatni a vezetőfülkéből, menjünk át rajtuk, és forduljunk el, ha oldalról jönnek. Ezek után az éppen hordozható WC-n trónoló brigádvezetőt is be kell döntenünk WC-stől egy gödörbe, végül a betonkeverőből ki kell öntenünk betonnal a gödröt.

 

Ezúttal is vannak autótolvajos küldetések, ahogy azt a játék címe meg is követeli, természetesen a hosszú listás, időigényes autólopkodás nem kötelező (lásd lejjebb), csak 3-4 speciális kocsit kell megszereznünk mindenképp, különleges módszerekkel, miután megvesszük az autószalont San Fierroban. Az egyik küldetéshez Zero készített egy kis szerkezetet, amivel egy bizonyos mobil pozícióját be lehet mérni, ha telefonálnak róla, és ezt ráhangolta egy nő mobiljára, aki össze-vissza száguldozik egy általunk kinézett sportautóval, és nagyon gyakran telefonál. Úgy kell tehát megtalálnunk időlimiten belül, hogy csak időnként jelenik meg a térképen egy pont, hogy éppen akkor hol van, és utána már teljesen máshol lesz. Ha látótávolságba érünk, persze már egy kék nyíl is villog a kocsi felett, és onnan már tudjuk követni, megállítani azonban nem könnyű, magától nem áll meg, és nem lőhetjük szét az autót, mert épségben kell, hogy eladhassuk. Igen nehezen kivitelezhető (főleg, hogy száguld, mint a szél) és trükkös módszerrel állíthatjuk csak meg, ha egy nagyon kicsit a kocsija fara mellé érünk az autónk orrával, lökjük meg a kocsiját oldalra, majd toljuk tovább a farát, és pördítsük meg teljesen a tengelye körül, ettől a nő megzavarodik, kiszáll és elszalad. Egy másik nő sportkocsiját is trükkösen kell megszereznünk, az is nagyon gyors, és a sztrádán száguld ki a vidéki területre. Egy olyan speciális autót kapunk a küldetéshez, amivel három tüskés láncot dobhatunk ki hátul, nem többet, valahogy elé kell vágnunk, és pont akkor kell kiejtenünk a tüskéket, amikor már nem tudja őket kikerülni, sehogy máshogy nem állíthatjuk meg, mert a kifordítás sem megy, és nem tehetünk kárt a kocsiban, csak a kerekekben.

 

Veszettül kemények Zero feljebb is említett nem kötelező küldetései. Az első nem túl komplex, Zero riválisa, Berkley egy csomó kamikaze és bombázó kisgépet indított Zero házteteje ellen, ott állnak ugyanis Zero antennái, amikkel a modelljeit nagy távolságból is irányítani tudja, ezeket kell megvédenünk egy gépágyúval egy célkeresztes-lövöldözős mini-játékban, de valami iszonyúan kemény küldetés ez, egyszer feladtam pár óra küzdelem után, de aztán később összejött. A következő Zero küldetés még ennél is sokkal nehezebb, azt 3-4 alkalommal toltam sok-sok órán át, teljesen le is mondtam róla, majd a játék legutolsó küldetése előtt mégy gyűrtem egy kicsit, és végül összejött. Ebben egy repülőgép-modellel San Fierroban le kell vadásznunk Berkley futárait, neki ugyanis nincs telephelye, a modelleket futárokkal szállíttatja ki, a gép természetesen nem bír sok sérülést, és nagyon kevés az üzemanyaga, ami gyakorlatilag egy eszméletlen szűk időlimitet jelent. A futárok pedig a közelünkből egyre távolodnak a szélrózsa minden irányába, nagyon kemény tervezést és pontos célzást igényel a küldetés, meg nagyon jó repülési érzéket, a gépet ugyanis nagyon nehéz irányítani. Futárból 5 darab van, 2 furgonos, 2 motoros és 1 biciklis, az egyik furgonos és motoros azonban mindig túléli a robbanást, ezért gyalogosan is le kell vadásznunk őket, miközben gépfegyverrel lőnek ránk. Ezek után jön egy lájtosabb misszió, ami szerintem a legötletesebb a játékban, nekem nagyon bejött, egy új helyszínt kapunk, egy nagy terepasztalt, Zero és Berkley ugyanis elhatározzák, hogy azon küzdenek meg "életre-halálra", aki veszít, az bezárja a boltot és elkotródik a városból. Zeronak mi segítünk, az a célja, hogy a kacskaringós úton eljuttasson egy holdjárót az ellenfél bázisára időlimiten belül, ha sikerült, győzött, ha nem, vesztett. Igazából itt is mi melózunk persze, mi egy kis helikoptert irányítunk, ami mágnessel van felszerelve, ezzel egyrészt a bázisunkról hídelemeket kell pakolnunk a szakadékok fölé, hogy Zero át tudjon menni, másrészt a bázisunkról bombákat is kell vinnünk az ellenséges tankok fölé, és pontosan meg kell őket semmisítenünk, mert különben szétlőnék Zero gépét (három van belőle, tehát egy elvesztése még nem gond). Mindezek mellett Berkley hasonló helikoptere egyfolytában hordókat pakol akadálynak Zero gépe elé, ezeket is el kell pakolnunk az útból.

 

Mike Toreno megbíz minket egy olyan komplex küldetéssel is, amiben először egy csónakkal meg kell közelítenünk egy amerikai katonai hadihajót, a legjobb, ha nem csónakkal megyünk be, hanem beúszunk zajtalanul, akkor sunnyogva végezhetünk a hajón tartózkodó katonákkal kés és hangtompítós pisztoly segítségével, ez tehát amolyan Metal Geares küldetés. Nekem mondjuk soha nem jött össze a sunnyogás, valaki mindig megnyomta a riasztót, de nincs veszélyesen sok katona, nem nehéz lemészárolni őket. Ez után meg kell keresnünk a hadihajó légelhárító rakétáit vezérlő gépet, és le kell kapcsolnunk, különben később lelőnének minket. Aztán meg kell keresnünk a helyből felszálló vadászrepülőket, és kettőt fel kell robbantanunk, majd a harmadikat el kell kötnünk. Ekkor komoly körözési szintet kapunk, talán 6-ost is, ami azt jelenti, hogy már vadászrepülőt is indítanak ellenünk rakétákkal, azonban ha megrongáltuk a hadihajón a másik kettőt, akkor azok nem tapadnak ránk, csak egy a szárazföldi bázisról. Jön a légi csata a vadászgép vagy vadászgépek ellen, aztán pedig (ez már gyerekjáték), három kommunista kémhajót kell szétlőnünk rakétákkal, és le kell szállnunk a saját repülőterünkre.

 

Természetesen az 51-es körzetbe is be kell törnünk Truth tanácsára, szerinte ugyanis ott a "kozmikus igazság", a "válasz minden kérdésre", a neve ellenére azonban ezeket ő még nem tudja, nekünk kell kiderítenünk. A bázis meglehetősen nagy, ez egy igen nehéz Metal Gear és Commandos jellegű sunnyogós-harcolós küldetés. Katonák hemzsegnek a bázison csőstül, az őrtornyokban is figyelnek, járnak körbe, fények is pásztáznak, amiket nem szabad kilőni, így kell lehetőleg csendben eljutnunk az egyik kapuig, ha ugyanis valaki észrevesz minket, és riadóztat, akkor a kaput bezárják. Szerencsére van alternatív bejutási lehetőség is, egy szellőzőrácsot szét kell lőni, és az aknán végig kell mászni. A bázis mélye is kiterjedtebb, több szint van, több nagy terem sok-sok katonával, aztán vannak laboratóriumok is, meg kell keresni a légelhárító rakétákat vezérlő konzolt, és itt is ki kell kapcsolni, különben itt is elbuknánk később (egyébként, ha bármikor a bázis fölé repülünk, ezekkel kezdenek minket lőni). Ezt követően kódkártyát is kell szerezni, majd egy mély kürtőbe kell lemenni a körbe futó, katonákkal telerakott lépcsőkön, végül a mélyben megtaláljuk a nagy titkot, egy (ha jól emlékszem) 50 millió dolláros jetpack alakjában, amit rögtön kössünk is el, repüljünk ki a kürtőn és menjünk haza a repterünkre. Ez után Truth szerint a még nagyobb igazságot a hadsereg egy vonatszerelvényen próbálja elszállítani előlünk máshova, jetpackkel kell a vonatot beérnünk, szétlőnünk rajta nagyon sok katonát és pár hordót, az utolsóban lesz a nagy válasz, egy "zöld trutyi" alakjában, hogy mi az és mire jó, az soha nem derül ki.

 

Említettem feljebb, hogy a kaszinónkat minden eszközzel támadják a konkurens, maffia tulajdonban levő kaszinó emberei, az egyik például hamis zsetonokat próbált a mieink közé csempészni, a fickót elkapták az embereink, de beszélni nem akar, hogy ki bízta meg, és ekkor még mi sem tudjuk. Szóra kell bírnunk, halálra kell ijesztenünk az ürgét, ehhez Carl remek módszert eszel ki, egy kocsi orrára köti ki a fickót, aztán nagyon durva dolgokat kell művelnünk a járgánnyal, hogy beszéljen. Annyira durvákat azért nem, hogy meghaljon, nem szabad tehát nagyon ütköznünk, viszont szabad nagyon gyorsan a forgalommal szembe mennünk, nagyokat fékeznünk kézifékkel, ugratnunk meg ilyenek, ja és a rendőrök sem láthatják meg, hogy kínozzuk a tagot, mert jönnek azonnal a körözési csillagok, így kell maximumra tornáznunk a fazon félelemcsíkját, szerencsére időlimit nélkül. Később a maffiába beépülve nekünk kell a komoly fizikai és még komolyabb lelki sérülésekkel rendelkező fickót kicsempésznünk a kórházból, persze felismer minket, és nagy lövöldözés lesz.

 

Természetesen, ha már a kaszinók szóba kerültek, és hadban is állunk eggyel, a készítők lelőtték a kaszinórablós poént is, ki kell rámolnunk a konkurens kaszinót, mint a Tripla Vagy Semmiben. Ez eléggé komplex küldetéssorozat, 6 küldetésből áll, sok előkészítést igényel, sőt egy barátnőt is teljesen meg kell hódítanunk, szerencsére van egy gyorsító trükkje. Az egyik küldetésben le kell fotóznunk egy kormányhivatalban a kaszinó tervrajzait, ez is egy több emeletes épület, ahol a tervrajzokat őrzik, fegyvertelenül kell bemennünk, meg kell rongálnunk a légkondicionálót, majd a tűzriadónál mehetünk csak fel fényképezni, távozásunkkor meg már őrökkel is harcolnunk kell. Egy másik küldetésben egy női krupiét kell követnünk észrevétlenül és hosszan, betér egy sexboltba, oda is követnünk kell, és láthatjuk, amint perverz ruhát vásárol, tegyünk mi is így. Aztán kövessük hazáig, és várjuk meg a hódolóját a ház előtt, egy csík jelzi, amint közelít, nyugisan vártam, a csík meg már nagyon nőtt, semmi gyanúsat nem vettem észre, egyszer csak leesett, hogy a trottyos öregember lesz az, aki már majdnem bejutott a házba. Ki kell nyírnunk a hódolót, és át kell vennünk a helyét, ez után randikkal kell csábítanunk a csajt, ami eléggé hosszadalmas és fárasztó, ha meghódítjuk, akkor kapunk tőle egy belépőkártyát. A dolog trükkje az, hogy ha a "béna" ruhában (lásd Ponyvaregény) megyünk, akkor mindig lefekszik velünk mindenféle macera nélkül, így pár játékbeli nap alatt meghódíthatjuk. Természetesen áramkimaradást is kell okoznunk, ezt a vízerőműnél a generátorok felrobbantásával tehetjük meg, a gátra ejtőernyővel kell leszállnunk fegyvertelenül, csak kést és robbanószert találunk ott, így nehezebb dolgunk lesz az őrséggel. A rablást rendőrnek álcázva tervezik hőseink, ehhez külön küldetésben kell nagyon rövid idő alatt 4 meghatározott rendőrmotort elkötni (gyakran későn érünk oda hozzájuk, a rendőr ráül, és ha elraboljuk tőle a motort, keményen nő a körözöttségünk), majd ezeket a sztrádán körbe száguldó autószállító kamionra fel kell parkolnunk egyenként. Hasonlóképp egy páncélozott rendőrautót is el kell kötnünk egy nagy teherszállító helikopterrel, ami elektromágneses csörlővel is rendelkezik. És persze maga a rablás jó hosszú és komplex, a hatalmas célkaszinóban krupié álruhában a kulcskártyával kell mászkálnunk időre, el kell gázosítanunk pár őrt, ki kell kapcsolnunk egy biztonsági rendszert, majd az alagsorban egy targonca segítségével fel kell emelnünk egy ajtót, hogy a társaink bejöhessenek. Aztán jön egy csomó lövöldözés és a társaink védelme, csoportos menet fel és le, majd nekünk ott kell maradnunk csalinak, ismét át kell lövöldöznünk magunkat a kaszinón egészen a tetőig, ahol végig kell rohannunk, miközben helikopterek és emberek is lövöldöznek ránk, fel kell vennünk egy ejtőernyőt (legalább háromszor túlfutottam rajta, és kezdhettem az egészet elölről), majd le kell ejtőernyőznünk egy másik tetőre a barátainkhoz.

 

Ennyit így dióhéjban, azt egyébként meg tudom erősíteni, amit az előző cikkben írtam a készítők nyilatkozata alapján, hogy ha sokat bénázunk, a küldetések kicsit könnyítenek magukon, de nem nagyon, ha nem tudtam volna ezt, talán betudom annak, hogy sokadszorra már jobban ismerem a pályákat, de úgy érzem a dolog fülön csíphető - ez szerintem nagyon hasznos mindenki számára, aki nem abszolút megszállott játékos. Kábé az adott küldetés második elszúrása után könnyül egy kicsit a szitu, és egy vagy kettő további elszúrás után még egy kicsit, többet azonban nem. De a fő küldetések amúgy is könnyebbek valamivel, mint a Vice City-ben, az igazán kemény küldetések a nem kötelezőek, azok nem is válnak könnyebbé soha, hiszen tényleg a hardcore játékosoknak lettek kitalálva. Egyébként eléggé jó a játék által biztosított tanulási görbe is, ha valami új dologgal vagy járgánnyal találkozunk, van lehetőségünk jobban kiismerni, és minden fokozatosan, tökéletesen van adagolva, és válik nehezebbé.

 

Tájak, városok és épületek

 

Már a Grand Theft Auto III városa is elvarázsolt kissé, bár most visszagondolva azért az még nem volt sem túl nagy, sem túl érdekes. A Vice City aztán még jobban megfogott, rengeteg épületet, helyszínt és építészeti stílust másoltak a pályatervezők a való világból az általuk megalkotott és összegyúrt fiktív városba, és az eredmény valahogy nagyon-nagyon hangulatos volt, legalábbis számomra. Nem is gondoltam, hogy a dolgot lehet überelni, de a San Andreas-ban a skót srácok nagyon sikeresen felülmúlták önmagukat, szinte itt is minden megvan, ami a Vice City-ben, a hangulatos strand, a városban a száraz csatorna, a kikötő, a repülőtér, meg ilyenek, ugyanakkor ugyanazokat az épületeket és építészeti stílusokat nem nyúlták le még egyszer.

 

Már Los Santos is lenyűgöző, szegényesek az ismereteim Amerikáról (és főleg filmekből táplálkoznak), de így is eszméletlen sok valódi épületet és helyszínt kiszúrtam. Megvan például a várost átszelő hosszú vízcsatorna, ami egy régi, már nem működő vízerőműhöz vezet, de a csatornában már nincs víz, csak szárazon és kihasználatlanul van. Ennek az eredetije meglehet Los Angeles-ben is, több filmben láttam, de a legismertebb ugye a Terminátor 2, az ott látott üldözést is nagyjából reprodukálták a készítők az egyik küldetésben, motoron kell robognunk a csatornában, a bátyánk vezet, mi célkereszttel lövöldözzük le a minket üldöző zsarukat és az előttünk futó utat eltorlaszoló bandatagokat, és akkor egyszer csak egy kamion áttöri egy híd korlátját, és az is üldözőbe vesz minket. Aztán a kezdő főhadiszállás is egy tipikus los angeles-i külváros, kis kertes házakkal a lerobbant környéken, a város közepe amolyan üzleti negyed magas házakkal, ezek között is volt egy nagyon ismerős New Yorkból, de nem az Empire State Buildinghez, hanem egy kisebbhez hasonlított. Aztán megvan a Hollywood domboldal is a nagy felirattal, ami itt Vinewood, az attól nem messze levő, szintén a Los Angeles feletti dombokon kanyargó Mulholland Drive (azonos néven, mint a Mulholland Drive: A Sötétség Útja című filmben), de megvan a drága los angeles-i bevásárló utca, a Rodeo Drive megfelelője (asszem Rodeo néven) és Beverly Hills, a gazdag negyed megfelelője (itt Richfield talán) is. Aztán megvan a new yorki Coney Island másolata is a híres lepukkant vidámparkkal a stégen, a Walk of Fame néven is emlegetett Hollywood Boulevard a csillagokkal, a Kínai Színházzal és egy filmstúdióval, továbbá a sok filmből ismert csillagvizsgáló (Haragban a Világgal, Charlie Angyalai: Teljes Gázzal, IQ: A Szerelem Relatív stb.). De egy az egyben megvan a még több filmből ismert Venice Beach is a kis vízimentő-bódékkal és a nyitott edzőteremmel, a lemezrakás kinézetű, híres Capitol Records épület (amiről a Ford Fairlane Kalandjaiban jómagam is lemásztam, hehe), és a napokban láttam egy filmben egy olyan helyet is, ahol egy téren több 5-6 méter magas fémváz-kúp áll, amolyan modern szoborként, ez is híres lehet, és szerepel a játékban.

 

Természetesen San Fierro sem piskóta, bár ott kevesebb épületet találtam, aminek meg bírom nevezni az eredetijét, persze bizonyára akad sok ismert ott is. Néhány múzeum nagyon ismerősnek tűnt, aztán van természetesen hippi negyed alacsonyabb házakkal és házak közé kifeszített, füves fesztiválokat hirdető zászlókkal, ez egyébként a beszédes "Hashbury" nevet kapta. Itt található néhány hasonlóan poénos bolt is, az egyik cégére 3D-s, egy hatalmas füves cigit szívó rasztafárit ábrázol, van egyébként még sok 3D-s cégér, a "Burger Shot" nevű hamburgeres étteremlánc cégérében egy burger pörög egy célkeresztben, a "Chicken Bell" nevű csirkés étteremláncon pedig kakastaréjos harangok vannak (bent a kukák is ilyenek, és kakasnak vannak öltözve az eladók is). Aztán van a sivatagban is egy hatalmas bólogató kakas, ami valami tápszert reklámoz, e mellett egy tábla hirdeti, hogy "The World's Largest Cock" - azt hiszem az angolul tudók számára ehhez a poénhoz nem kell kommentár. Természetesen San Fierro is nagyon dimbes-dombos, hatalmasakat lehet ugratni benne, akárcsak San Franciscoban, sajnos ez nehezíti is a közlekedést, sem felfele menetben, sem lefele menetben nem igazán látjuk, hogy mi van előttünk úgy 10-15 méterre, simán beleszaladhatunk más járgányokba, vigyázni kell tehát, és nagyon gyakran ködös is a város. Ezeket a hátrányokat ellensúlyozza, hogy ez a legkisebb (bár nem sokkal kisebb a másik kettőnél) város, nem szeli ketté semmi, és eléggé szögletesre szeletelt az alaprajza, tehát nagyon gyorsan eljutunk bárhova, nem kell utat keresnünk, és nem kerülünk bekerített csapdába, ahonnan a fél város megkerülésével juthatunk csak ki, az autókhoz kötött munkákat tehát itt érdemes végezni. Természetesen San Francisco legnagyobb jellegzetessége, a Golden Gate is megvan itt, egy az egyben, persze más néven, meg lehet találni egy hozzá kapcsolódó táblát is, ami leírja poénból, hogy hány poligonból és textúrából áll a híd, és 1.2 megabyte-ot foglal. A városból emellett nem maradhatott ki a régi villamos sem, sajnos hiába megy lassan, nem tudunk rá felszállni, megállítani sem lehet blokáddal, és állomása sincs sehol, tehát csak látványelem. Ennek a városnak van a legnagyobb dokkja és szárazdokkja is, és akad még néhány ismerősebb templom meg egyéb is, továbbá említést érdemel még (bár ez nem hiszem, hogy másolva van) a játék legmagasabb, nagyon csúcsos épülete, a "Big Pointy Building", amire írja is a játék, hogy "gyermekektől távoltartandó" - apró szúrás a gyermekvédőknek, akik már mindentől pánikolnak, ami hosszú és kemény.

 

San Fierroról több információ most nem jut eszembe, bár biztosan lenne még ezernyi dolog, lássuk tehát Las Venturas-t, ami nagyon pofátlanul és persze ugyanakkor dicséretesen másolja Las Vegas-t. Itt van egy tonna kaszinó meg mindenféle ismert épület, a híres Mirage itt Visage nevet kapott, a Caesar’s Palace lett a Caligula’s Palace, a Hard Rock Café lett a V-Rock Casino (ami a Vice City egyik virtuális rádióállomása volt), a Treasure Island lett a Pirates In Men’s Pants (PIMP), a The Flamingo pedig a The Pink Swan lett. De megvan a híres cowboy figura cégér is, ami ezúttal a Vice City-s Avery Carringtont ábrázolja, és a híres lábemelgetős kihívó csaj cégér is, ami most a Vice City-s Candy Suxxx-ot jeleníti meg. Természetesen a város sugárútja is olyan, mint az igazi Las Vegas-é, és mindenfelé Elvis imitátorokkal találkozhatunk (van legalább három különböző típus), továbbá van a városban még több gyors házasságkötő templom is, és a város útjelző táblája is pont olyan, mint az igazi Las Vegas-é. Természetesen Las Venturas is rendelkezik külvárossal, ipari negyeddel, gazdag negyeddel, szegény negyeddel, repülőtérrel, vasútállomással és egyebekkel is, így hirtelen ennyi ugrik be róla.

 

Mellékküldetések, munkák és egyéb nyalánkságok

 

Bár a fő küldetéseket sem két perc végigtolni, azok csak a játék töredékét teszik ki, a San Andreas-nak szerintem már jóval több, mint 50 százaléka extra.

 

Természetesen ezúttal is vannak úgynevezett R3-mas küldetések, amiket speciális autókban R3-mal, azaz jobb analóg kar befelé nyomással indíthatunk el. A rendőrségi és katonai járművekkel a szokásos bűnözőket üldöző és gyilkoló időlimites küldetéseket indíthatjuk, jól megszokottak a mentős munkák is, sérülteket kell időre kórházba szállítani, aztán a tűzoltós munkák is, melyekben lángoló autókat és embereket kell időre oldani, és a taxis munkák is, melyekben A-ból B-be kell szállítanunk az embereket fix időn belül, ahogy a Crazy Taxiban. A taxis küldetéseket leszámítva ezek mind egyre nehezednek most is, és szinteket lépnek felfele, bizonyos szint után pedig a munkát elvégzettnek tekinti a játék, az első kettő után az energiánk és a pajzsunk csúcsértéke nő, a harmadiknál teljesen tűzállóak leszünk, a taxizásnál nincs nehezedés, és nem szükséges egy körben végigcsinálnunk, 50 szállítás után minden taxiba nitro kerül. Újdonság azonban, hogy stricivé is válhatunk, ez kicsit hasonlít a taxizáshoz, kuncsafttól kuncsaftig kell meghatározott lányokat szállítanunk, a dolog azonban annyival bonyolultabb, hogy két szállítás után jár csak pénz, viszont csak a kiszállítás időlimites, az elszállítás nem, akkor javíttathatjuk az autónkat is. Azonban ez a meló jóval érdekesebb, mint a taxizás, vannak kuncsaftok, akik nem fizetnek, vagy erőszakoskodnak a lányokkal, az előbbieket pisztollyal kell fizetésre kényszeríteni, az utóbbiakat le kell vadászni, ha a munkát elvégeztük, attól kezdve nem csak az energiánk nő, ha egy rosszlánynak megmutatjuk a bélyeggyűjteményünket, de még fizet is a szolgáltatásunkért, fordul tehát a kocka. Szintén újdonság és érdekesség a betörés, ezt egy bizonyos fekete furgonnal este 9 és reggel 6 között indíthatjuk csak, ekkor rengeteg magánház és magánlakás ajtaja is megnyílik, ahova alapban nem tudunk bemenni (bár most sokkal több boltba, kocsmába, áruházba és egyéb helyre bemehetünk), ezekbe betörve (már ha nincsenek véletlenül ébren a bentlakók), lassú, hangtalan mozgással eltulajdoníthatjuk az értékesebb dolgokat. Mindent szépen ki kell cipelnünk az autóba, TV-ket, videojátékokat, hifiket, videókat és hasonlókat, aztán még az idő lejárta előtt el kell őket vinnünk a garázsba, és megkapjuk a pénzt. Egy bizonyos összeg felett ezt a munkát is teljesítettnek veszi a játék, de nem vettem észre plusz dolgokat, csak extra pénzt, egyébként a játék legelején talán ez a legjobb pénzkeresési lehetőség, közel is van a kezdőhelyszínhez, és 10 rugót könnyen meg lehet keresni vele egy éjszaka. Aztán van még a vonatrablós munka is, ami csak akkor indítható (természetesen egy állomáson álló vonat vezetőfülkéjébe kell beszállnunk, tehát azt is simán el kell rabolnunk), miután minden város megnyílt már. Eléggé egyszerű meló, körbe kell járnunk az állam 5 állomását, és mindegyiken még az időlimit alatt meg kell állnunk, arra kell ügyelnünk, hogy bizonyos sebesség felett (itt van sebességjelző is) kisiklik a vonat, továbbá a nagy tömeg miatt nagyon lassan gyorsul és eléggé lassan lassul is. Ez két szintes, a második szinten már elég szűk az időlimit, de azt is megcsináltam elsőre, tehát nem nagy kunszt, ha teljesítettük a munkát, ingyen utazhatunk a vonaton, most ugyanis válthatunk jegyet vonatra és repülőre is, és közlekedhetünk a nagyvárosok között nagyon gyorsan így is.

 

Valamennyire a munka és a mellékküldetés között vannak a futármelók, ezeket ugyanis nem speciális járgányokban és nem R3-mal indíthatjuk, ha megtaláljuk a megfelelő helyen levő motort vagy biciklit, akkor azonnal elindul. Sajnos semmi nem utal ezekre, sem ikon a térképeken, sem egyéb, ezek a járgányok ugyanúgy parkolnak az utcán, mint tucatnyi társuk, igaz ezek állandóan fixek, de azért akadnak még fix parkoló járgányok. Ezeket tehát vak szerencsével vagy nagyon-nagyon alapos, napokig tartó vadászattal lehet csak megtalálni, már ha az ember nem néz bele egy végigjátszásba. Ezekből minden nagyvárosban egy van, és hasonlóak a taxizáshoz, fix idő alatt fix pontokra kell eljutnunk, azokon egy karikába be kell dobnunk egy-egy csomagot, ha elvétjük a dobást, újra felvehetjük a cuccot, de általában több is van nálunk, mint amennyi kell. Ezek is szintesek, mindegyik négy egyre nehezedő szintből áll, a célpontok egyre távolodnak és egyre több lesz belőlük, ugyanakkor mindegyikre egyre kevesebb idő jut, de azért nem veszélyesek. Ezekért egy pénzt fialó ingatlan a jutalmunk minden városban. Hasonló alkategóriába sorolnám a San Fierroban található parkolóháznál felvehető melót, sajnos ez sem jelenik meg a térképen, ez az után válik elérhetővé, hogy egy küldetésben meg kell ölnünk egy parkoló inast, el kell vennünk a ruháját, és így kell akcióznunk. A ruha nálunk marad speciális ruhaként, ha ez után be akarunk állni dolgozni, fel kell előtte öltenünk. A munka abból áll, hogy a többi inas előtt kell a ház elé beálló autóba beülnünk, majd le kell vinnünk az autót a garázsba koccanás nélkül, és a véletlenszerűen kijelölt helyre minél pontosabban kell beállnunk, ez is egyre keményedik, egyre kevesebb időnk lesz egyre több autóra, ahogy nő a szint. Szerencsére minden autó után kapunk plusz időt annak függvényében, hogy mennyire nem koccantunk és mennyire szépen álltunk be, nem veszélyes meló, és a teljesítése után ez is a saját tejelő ingatlanunk lesz.

 

Az előzőekhez viszonyítva már kevésbé munka, inkább már rendes mellékküldetés a kamionsofőr és a bányász szakma, ezek is bizonyos, ezekkel kapcsolatos küldetések után nyílnak meg, a kamionos a feljebb említett Catalina küldetés után, amikor leszállítjuk az ellopott benzines tartályt a megjelölt helyre. A kamionos küldetések kevésbé változatosak, el kell jutnunk a nagyon nehézkes mozgású kamionnal a meghatározott közelebbi vagy távolabbi helyre, van amikor időlimitet is kapunk, van amikor nagyon robbanékony a rakomány, és gyakran változó körözési szinttel indulunk egyből, nem könnyű küldetések, ezek teljesítése után is pénzt termelő ingatlant kapunk. A bányász melók (egy ilyen mély gödörről van szó, tehát nem szén- vagy olajbánya, inkább kőbánya) még változatosabbak, és valamennyire összefüggő történetet is alkotnak, amiket különféle munkagépekkel kell elvégeznünk, a bulldózerrel köveket vagy egyebeket tologathatunk, a daruval emelgethetjük azokat, a hatalmas dömperrel meg szállíthatjuk és kiboríthatjuk azokat. Néha köveket, néha hordókat, néha robbanóanyagokat kell tologatnunk időre a bulldózerrel, aztán a dömperrel a robbanóanyagot elhelyező konkurens bányacég embereit kell üldöznünk és levadásznunk, aztán a hulláikat kell szállítanunk és elégetnünk a dömperrel, és ez utóbbi eset szemtanúját, egy megölt rendőrt is el kell takarítanunk mindhárom munkagép segítségével. Ez utóbbi kettőnek egyébként van ikonja a térképen.

 

Embert próbáló versenyek és kihívások

 

Vannak úgynevezett kihívások is, ezek már inkább a verseny témához közelítenek, egy részük verseny is, ezeket megint nem könnyű megtalálni, nem jelzi őket a térkép, és nem utal rájuk semmi. A lowrider kihívásba azért biztosan belebotlunk, közel van Cesar otthonához, az állomáson mindig van egy kezeslábasba öltözött fickó egy világító körrel, ha eléállunk, megmutatja, hogy a verseny a mögötte levő, addig üres területen zajlik, és bemehetünk, ha van lowrider járgányunk, amit azon a környéken könnyen zsákmányolhatunk, de a szerelőgarázsban is átalakíttathatjuk az autókat ilyenné. Ez nekem nagyon tetszett, állandóan ezt toltam, ezzel kerestem az első nagy pénzeimet, ez gyakorlatilag egy táncos játék, mint a Dance Dance Revolution és a többi, kicsit egyszerűbb, mert nincsenek több gombos extrém kombinációk, és csak egy analóg karral működik, tehát az átlós irány a legbonyolultabb. Ebben egyébként a lowrider autónkkal ugrálunk, táncolunk, rugózunk a zenére, óriási ötlet szerintem, pénzbe is fogadhatunk, és egy vetélytársnál több pontot kell összegyűjtenünk a győzelemhez. Ami nem tetszett benne, hogy csak két zene van, nincsenek szintek, és a pénzen túl mást nem nyerhetünk, meg túl könnyű is, legalábbis nekem az volt, ugyanakkor a fórumokban nagyon sokan panaszkodtak erre. Ehhez hasonlóan Los Santos-ban van a BMX kihívás is, ezt is könnyebb kiszúrni, nem messze található a lowriderestől, egy nagy BMX park medencékkel, félcsövekkel és egyebekkel, és áll benne egy BMX, ha felszállunk rá, akkor indul a dolog, de csak akkor, ha már a biciklis szintünk elég magas (a szintekről később). Ez gyakorlatilag olyan, mint a Dave Mirra Freestyle BMX és Mat Hoffman's Pro BMX sorozatok, vagy ha ezek nem mondanak sokat, akkor olyan, mint a Tony Hawk's Pro Skater sorozat gördeszka helyett BMX-szel. Tehát szűk időlimit alatt be kell gyűjtenünk az összes karikát, rengeteg jelenik meg a levegőben,

Kapcsolódó cikkek

5.
5.
D.Sz
Mivel a múltkor nem kaptam rá választ az aktuális GTA cikk alatt, megkérdezem itt is: hol olvasható a megateszt folytatása?
4.
4.
bbenjyy
ez a játék egyszerűen zseniális! nem tudom elégszer végigvinni, mert megunhatatlan. kiválóan van megcsinálva ez a "személyiségfejlődős" dolog, ezenkívül a sztori is nagyon király. a GTA IV elbújhat ezelől a remekmű elől!
3.
3.
adriano28
#2: virusos az oldal, köcsög
2.
2.
RóbertGyda
én összeszettem internetről a játékhoz még jópár cuccot

fegyver és egyéb cuccok térkép , leírások, falfirkatérkép



http://www.freeweb.hu/sokazagyva/viewforum.php?f=126


a forumon legalább meg is lehet találni mindent itt meg át kell nyálazni az egész irományt
1.
1.
kriszdrum
Helló ! nem tom lehet hogy meg kéne venni csak aggájaim vannak mivel a pc-s verzióval elég sok volt a gond. s nem akarom hogy a konzolon is bekövetkezzen.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...