The Sims: Bustin´ Out

  • Írta: Sybilla
  • 2005. március 25.
Link másolása
A Simek diadalmasan visszatértek a konzolokra. Ezúttal kirajzanak otthonaikból, hogy új helyeket fedezhessenek fel szerte a városban.

A Simek diadalmasan visszatértek a konzolokra. Ezúttal kirajzanak otthonaikból, hogy új helyeket fedezhessenek fel szerte a városban. Vad kalandokban lesz részünk olyan helyszíneken, mint például a Fényes Tárgyak Laboratóriuma, ahol naponta számos őrült találmány lát napvilágot, vagy a Pixel Yardok, egy „öltözködés-optimalizáló” lokáció. A játék során számtalan karakterrel kerülünk kontaktusba, egy tucat elképesztő karriert kell végigcsinálnunk, kockázatos tárgyakat fellelnünk, és klassz társadalmi érintkezéseket tanulnunk – melyek mindegyike kizárólag konzolokra készült. A kétjátékos játékmenetnek és a teljesen nyitott végű Szabadjáték módnak köszönhetően Simjeink talán soha nem térnek vissza családi fészkükbe!

„Ébresztő, te lustaság! Itt az anyád! Jó, hogy itt vagy, és segítesz, márpedig segíteni fogsz. Nem fogok utánad pakolni, abban biztos lehetsz. Jó, hogy most nem vagyok egyedül. Nem tudom elhinni, hogy Malcolm így elbánt velem, az a tetű! Életem legszebb éveit áldoztam rá! Most már csak rád számíthatok. Tudom, hogy büszke leszek majd rád, vagy megnézheted magad! Hagyd abba a henyélést, gyerünk, keress valami munkát! De nem ám akármilyet! Azt akarom, hogy keményen dolgozz, és előrébb juss az életben. Ha pedig felviszi az Isten a dolgodat, emlékezz rá, kinek köszönheted!”

Íme a nagyító alá vett The Sims Bustin’ Out alapvetése. A játék a nagy sikert aratott, PC-re készült Sims sorozat második, ezúttal a konzolokat megcélzó epizódja, mely a PS2, Xbox, és GameCube verzió mellett azonos címen, ám eltérő sztorival GameBoy Advance-ra is megjelent. Mivel 2003-as stuffról van szó, jelzésszinten illő megemlékeznem a széria azóta megjelent, további részeiről, nevezetesen a PC exkluzív Sims 2-ről és annak kiegészítő részéről, a Sims 2 University-ről, valamint a nemrég világra jött The Urbz: Sims in the City-ről (PS2, Xbox, GameCube, GBA, Nintendo DS). Mindez az Electronic Arts gigászi méretű égisze alatt.

Visszatérve a „kirepülés” ( = Bustin’ Out) epizódjára, a kedvcsinálónak néhány karaktert és látványos élethelyzetet bemutató intro után a főmenübe belépve több opció közül választhatunk. A „Continue” használatával mentett játékállásunkat folytathatjuk. A „Bust Out”-ra ikszelve új, a sztorit elmesélő, bár szigorúbb feltételeket támasztó játékot kezdhetünk, a „Free Play” segítségével pedig előre meghatározott célok nélkül mi dönthetünk Simjeink életéről. Azaz a szükségleteik kielégítésén túl új embereket ismerhetnek meg, családot alapíthatnak, építkezhetnek. A net adapterrel rendelkezők az Interneten találhatnak azonos érdeklődésű barátokra az „Online Weekend” menüpont segítségével. Van itt egy „Credits” opció is, ahol a stáblistát nézhetjük meg.

Új játékot kezdve első dolgunk Simünk összeállítása („Create A Sim”), melynek során úgy a fizikális, mint a szellemi kvalifikációk tekintetében igen színes paletta áll rendelkezésünkre. A vezeték- és keresztnév („Last Name / First Name”) megadása után lőjük be emberünk csillagjegyét és személyiségét („Personal”). Minél több pontot adunk egy-egy tulajdonságra, az annál jellemzőbb lesz a Simre. Meghatározhatjuk hősünk nemét és korát (felnőtt vagy gyerek). Ezután következik a test („Body”), amely menüpontban kiválaszthatjuk a Sim bőrszínét, testalkatát, és ruháit. Végül az arc („Face”) kerül sorra, ahol válogathatunk a különböző arcvonások közül (haj stílusa és színe, szem formája és színe, száj stb.). A ruha, frizura, smink, kiegészítők (pl. napszemüveg, ékszerek, kalap) a későbbiek során a játék folytatásakor mindig módosíthatóak lesznek. Ha elkészültünk, a pipa ikonra kattintva mentsük el a létrehozott Simet.

Ezek után elkezdődik az alapjáték (hacsak nem a „Free Play”-t választottuk). A fílinges Club Rubb nevezetű diszkóban való rövid ugrabugra után édesanyánk házában kapjuk meg az irányítást. Simünk általános boldogságának biztosításán túl első feladatunk munkát találni. A játék képernyőről mindent megtudhatunk a hősről. A bal felső sarokban levő kis kép a parancsokat jelöli. Ha a folyamatban levő akciót le akarjuk állítani, a  gombbal először pirossá válik, majd eltűnik a képecske, ezek után rövid idő múlva emberünk az újonnan kért tevékenységet folytatja.

A bal alsó sarokban látható a híró képe az almenükkel, melyeket a négy iránygombbal nézhetünk meg. A FEL iránygombbal a motivációkat („Motives”) láthatjuk: éhség, higiénia, energia, társaság, kényelem, pisilés, mulatság, környezet. A fontosabbak említve: az energiát az alváson túl kávéivással növelhetjük; a társaság az egyik legmeghatározóbb tényező Simünk jókedvét (zöld skála!) illetően; a környezet pedig minél tisztább, világosabb, és szebben berendezett, annál magasabban áll a vonatkozó zöld csík. A BAL iránygombbal karrierünk („Career”) és képzettségünk („Skills”) aktuális állását figyelhetjük. A karrier következő állomásához szükséges képességeket sárga szín jelzi, a kellő barátok számát pedig a nevető arc melletti szám. Ám előléptetést elérni mindezeken túl csak jókedvűen (legalább egy egység zöld skála) fogunk tudni. A LE iránygombbal személyiségünket („Personality”) nézhetjük meg, melyeket a Sim összeállításakor határoztunk meg. Később nem módosíthatók. A JOBB iránygombbal láthatjuk az irányított ember kapcsolatmérőjét, azaz a többi karakterhez fűződő viszonyunkat. 50 ponton felül számít valaki barátnak („Family Friend”), melyet nevető arc jelez. 80 pont körül már szív jelzi a kapcsolat felfűtött voltát.

A képernyő jobb felső sarkában olvashatjuk le a játékban aktuálisan mért időt, illetve a Sim rendelkezésére álló Simleon (pénz) összegét. Végül a képernyőn az irányított Simet egy kék kő jelzi, embereink között pedig az R2-es gombbal tudunk váltani – hiszen hamarosan nem csak saját magunkról, hanem lakótársainkról is gondoskodnunk kell.

A szünet („Pause”) menüben – melyet a START gomb megnyomásával érhetünk el – nézhetjük meg céljainkat („Goals”), vásárolhatunk („Buy”), építkezhetünk („Build”), megtekinthetjük a karriereket és képzettségünket („Career”), változtathatunk a beállításokon („Options”), menthetjük a játékot („Save”), és kilépve („Quit”) visszajuthatunk a főmenübe.

Mindezen ismeretekkel felvértezve nincs más dolgunk, csak Simünk boldogulásán és az életben való előrejutásán munkálkodni, megházasodni, gyermekeket nevelni. A karrierekről az újságokból tájékozódhatunk. Eldönthetjük, hogy a karriereket egymás után (10-10 állomás) teljesítjük, vagy egyszerre több foglalkozásba is belekóstolunk. Általában 2-3 szint teljesítése után már költözhetünk is újabb helyre (16 helyszín van). Ezek egyre szebbek és komfortosabbak – jómagam most a negyediket gyűröm, amely egy, a város tetején épült úszómedencés villa. Munkahelyünkre a megfelelő buszjárat igénybevételével juthatunk el – vigyázzunk, hogy kevés napot lógjunk el, különben kirúgnak. A barátok látogatásához, illetve költözéshez rendelkezésünkre áll egy jármű is, mely kezdetben egy egyszerű moped, később sportkocsi, nagyobb motor stb. Vigyázzunk, amikor látogatóba indulunk valahova, az otthon maradt Simeket senki nem irányítja, így hazaérve sok baj lehet velük. A vásárlás módban nem csak új tárgyakat vehetünk, de a meglevőket is mozgathatjuk (kék csíkot vigyük a tárgyra, nyomjuk meg az X-et, forgassuk és mozgassuk az L1 + R1 gombokkal, illetve a bal analóg karral, tegyük le az X-szel), sőt eladhatjuk ( gomb). Vásárlás módban a képernyő jobb oldalán látható piros csík jelzi, mennyi tárgyat vehetünk a házba – ha a csík tele van, hiába lenne pénzünk, nem vásárolhatunk többet.

A hangzást tekintve a Bustin’ Out – akárcsak elődei – klassz kommunikációs repertoárt kínál, a megszokott Sim „blabla” nyelven. Minél közelebbi ismeretségbe kerülünk valakivel, annál több módon tudunk vele érintkezni – a sima beszéden túl pl. puszi, bókok mondása, különböző táncok, pénz, sőt ajándékok adása, hazugságok mondása, jelbeszéd stb. Egyébként nagyon sokat lehet nevetni a hőseink által kibocsátott hangokon, pl. az alvás vagy a szórakozás megnyilvánulásain. A zenei anyagot tekintve hip-hop, pop és rockzenét hallgathatunk a rádiókon, hi-fi berendezéseinken vagy a Club Rubb diszkóban, a tesztem desztinációját képező PS2-őn Dolby Digital hangzással. Nekem nagyon tetszenek ezek a számok, bár több tracket is hozzáadhattak volna (követendő példa a GTA: VC és SA tracklistája), mivel egy idő után az ismétlődés miatt unalmassá válik.

Grafikai téren szintén meglehetősen jól vizsgázott a gém. Az alakok részletesen kidolgozottak és színesek, nagyon életszerűek. A helyszínek belseje, berendezése igazán gyönyörű, viszont az úton való haladás során lehetett volna a tájat színesíteni, reálisabbá tenni. Mi több, a PS2-es verzióban sajnos olykor szaggatást is tapasztalhatunk, főleg, ha távolítjuk és forgatjuk a kamerát, mely fogyatékosság a Dobozos változatban nem tapasztalható. (A nem túl változatos zenei kínálaton túl ez a másik, ami miatt egész pontot vettem el az anyag értékelésekor.) A Simek ruhái, kiegészítői, és mindenféle, a házakhoz tartozó berendezés rendkívül sokféle, és igen látványos.

A The Sims Bustin’ Out méltó továbbfejlesztése az elődjeinek, ám önmagában is megállja a helyét. Megszavazva neki a bizalmat egy látványos, sokszínű és rendkívül szavatos játékot kapunk a pénzünkért. Nagyon ajánlom mindenkinek, aki élvezetet talál a Simek világában, vagy szeretne bepillantást nyerni a számozott epizódok egyik korábbi darabjába.

Kapcsolódó cikk

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...