Frostpunk teszt

Link másolása
Új játékkal készültek a This War of Mine alkotói. A játékmenet és a környezet változott, ám ezúttal is komoly témákat feszegetnek fejlesztők, az életbevágó döntéseket pedig ránk, azaz a játékosra bízzák.

Négy éve hatalmas sikert aratott a 11 bit studios a This War of Mine-nal, ami a kiegészítőjével együtt PC után konzolokra, sőt mobilokra is megjelent. A cím egyfajta túlélő-stratégia volt, amiben egy háború által sújtott városban kellett a túlélés felé terelgetnünk karaktereinket. A játék nemcsak sikeres volt, de azon kevés produktumok közé tartozott, mely játékmechanikáival a szórakozás mellett azt is be tudta mutatni, hogy milyen lehet egy háborús zónában civilként boldogulni.

Egy-két kisebb kitérő után a csapat most újabb komoly témával jelentkezett, és a This War of Mine-hoz hasonlóan ezúttal is a túlélés került a fókuszba. A Frostpunk alapvetően egy nyersanyag-gyűjtögetős városépítős játék, azonban az építkezés mellett fontos feladatunk lesz az is, hogy a kis közösségünk társadalmi szabályrendszerét is kialakítsuk.

A történet szerint az alternatív 1886-ban hatalmas jégkorszak kezdődik, így milliók fagynak meg, vagy halnak éhen hónapok alatt. Egy csapat útra kel, hogy északon találjon menedéket a hideg elől, majd egy hatalmas hőfejlesztő generátort bukkanva egy kis kráterben a városalapítás mellett döntenek. Innen vesszük át az irányítást, hogy aztán több fejezeten és meghökkentő fordulaton át irányítsuk kicsiny társadalmunkat. Meglepő módon a játék története egész jóra sikerült, nem igazán számítottam komolyabb cselekményre, de a fejlesztők kitettek magukért, és egyedi steampunk hangulattal fűszerezték meg a fagyos hangulatot.

Első feladataink közé tartozik, hogy megszervezzük a nyersanyaggyűjtést, azért, hogy beindíthassuk a hatalmas generátort. A hőerőmű leállása rövid időn belül a játék elvesztését jelenti, így mindképpen tartsuk szemmel, hogy minden rendben van-e vele! Hasonlóan fontos a fa- és fémkészletek biztonságos szinten tartása, valamint természetesen élelemmel is el kell látni a város lakóit. Emellett a fagyos környezetnek hála a hőmérséklet élhető szinten tartásáról sem feledkezhetünk meg. Ha a fő erőmű nem ad elég meleget, muszáj lesz kisebb generátorokkal is rásegíteni a fűtésre, különben embereink fázni kezdenek és megbetegednek, vagy lesérülnek.

Ahogy említettem, az építkezés és gyűjtögetés mellett fontos szerepet kapunk a társadalom irányításában is. Embereink döntéseinkkel kapcsolatos érzéseit az Elégedetlenség és Remény mutatókon keresztül követhetjük nyomon, melyek általában egymásra is hatással vannak – azaz, ha csökken a remény a túlélésre, úgy növekszik az elégedetlenség az elláttással kapcsolatban.

A játék során több kisebb-nagyobb társadalmat érintő kérdésre kell válaszolnunk. Van, hogy egy-egy lakó keres meg minket a problémájával, melyre azonnal gyors választ kell adni, máskor pedig a törvények megalkotásánál kell legtöbbször két rossz lehetőség közül választanunk. Egy példával élve: egészen korán felmerül a kérdés, hogy mit kezdjen közösségünk az elhunytak testeivel. Az első opció, hogy eltemetjük őket a hóban, mellyel így pénzt spórolunk, de a hagyományos temetési szertartások elhagyása csökkenti a reményt a lakosságban. A másik, hogy temetőt húzunk fel, viszont ezzel az értékes és szűkös nyersanyagot dézsmáljuk meg.

Ez a kérdés csak egy volt a sok közül, amire választ kell adnunk, ezen felül tényleg folyamatos döntéskényszerben leszünk. Ritkán látni ennyire komoly morális kérdéseket feszegető játékot, ráadásul teszi ezt úgy a Frostpunk, hogy egy pillanatra sem skatulyáz be minket a jó vagy rossz oldalra. Soha nincsenek gonosz döntések, nehéz helyzetek vannak, melyeket így vagy úgy, de meg kell oldani. Ráadásul ezek a megoldások mindig hatással vannak a játékmenetre is, így a választás után mindenképpen új kihívásokat kapunk. A fenti példát folytatva, ha a temető építése mellett döntünk, később szükség lesz egy, a szertartások lebonyolítására szükséges épületre is.

A klasszikus városépítést nem bonyolították túl a fejlesztők, nagyrészt minden kézre áll, a kezelőfelület pedig remekül működik. Szerencsére a nyersanyagok összeszedése sincs túlgondolva, mikromenedzselésre csak kevés esetben van szükség. Számomra egyedül a munkaerő manuális pakolgatása volt fárasztó, mivel minden egyes üzemnél nekünk kell beállítani, hogy szó szerint mennyi ember dolgozzon ott. Ez elég sok figyelmet követel meg már a kampány elején is, a város növekedésével pedig sok stresszt is okoz. Ki lehetett volna erre találni valamilyen egyszerűbb rendszert is, lesz elég dolga a játékosnak ezen felül is.

Bár a játék nagy részét a városunk biztonságos kis kráterében töltjük majd, lehetőségünk lesz a külvilágba expedíciókat is szervezni. Ha megépítettük a megfelelő épületet, kisebb csapatokat küldhetünk ki, akikkel felfedezhetjük a környéket. Ezek a kirándulások egyrészt kiszélesítik a háttértörténetet, másrészt pedig értékes nyersanyagokat és még értékesebb technológiákat is összeszedhetünk.

Mivel a játék folyamatosan görgeti elénk az újabb és újabb kihívásokat, unatkozni nem fogunk, ezt nagyon jól összerakták a fejlesztők. Vagy a sztoriban történik valamilyen olyan esemény, ami miatt a feje tetejére áll a jól felépített gépezetünk, vagy egy-egy döntésünk miatt okozunk kalamajkát. Emellett a kiszolgáltatottság érzése folyamatosan megmarad, még egy nagyobb, tökéletesen működő gazdaság esetén sincs olyan, hogy elégedetten dőlhetünk hátra.

Sajnos a jól megtervezett kampány mellett nincs lehetőségünk Sandbox módot indítani, ami eléggé behatárolja a játékidőt. A sztori kényelmesen lejátszható 8-10 óra alatt, utána pedig elég kevés tennivaló marad. Persze a rengeteg döntés miatt van némi újrajátszhatóság a címben, de kiismerve a váratlan események idejét, máris nem leszünk olyan kiszolgáltatottak. Elvileg úton a fent említett mód, reméljük, ezzel megoldódnak ezek a problémák!

A cím grafikájáról túl sok szót eddig nem ejtettem, de szerencsére ezen a téren sem marad alul a Frostpunk. A motor jól optimalizált, sosem volt gondom vele, még az én középkategóriás masinámon sem. A hangulatot nagyon jól sikerült megteremteni, ebben a kora nyári időben azt vettem észre magamon, hogy már-már együtt fázok a szerencsétlen városlakókkal. Semmi kiemelkedőt nem nyújt technikailag a Frostpunk, de ennél a stílusnál ez nem is elvárás.

Határozottan jól sikerült a Frostpunk, melyet bátran ajánlok bárkinek, akit kicsit is vonzanak a városépítős vagy stratégiai játékok. A történet és a hangulat nagyon rendben van, valamint a játékmechanikák is remekül vannak kitalálva. A folyamatos döntéskényszer miatt tényleg úgy érezzük, hogy mi irányítjuk a kis közösségünk életét, elég komoly morális kérdéseket kell megválaszolnunk. Egyetlen hibája, hogy rövid, és híján van az extra játékmódoknak - reméljük, az ígéreteknek megfelelően ezt hamar orvosolni fogják a fejlesztők!

A Frostpunk egyelőre kizárólag PC-re jelent meg.

Kapcsolódó cikk

5.
5.
zozo76hun
1.
1.
Shannaro
Én úgy tudom, hogy ez csak az első "skirmish", később több alaphelyzetet kínálnak, amire megoldást kell találnunk. Majd még meglátjuk, mit tesznek hozzá később a fejlesztők.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...