Life is Strange 2: Episode 2 teszt

Link másolása
Folytatódik a Dontnod kalandjátékának legújabb évadja, melyben tovább követhetjük az apjukat elvesztő testvérpár menekülését, ezúttal egy rövid karácsonyi kitérő erejéig. A második epizód szinte tökéletes, de valami mégis mintha hiányozna.

Jókora késéssel, de végre befutott a Life is Strange 2 kezdetben még október környékére várt második epizódja, Rules alcímmel. Jelen fejezet során annak lehetünk tanúi, ahogyan Sean megpróbálja megtanítani Daniel számára a túléléshez nélkülözhetetlen szabályokat, miközben maga is újabb és újabb falakba ütközik más emberek eltérő szabályrendszerei miatt. Az pedig, hogy mereven ragaszkodunk a szabályokhoz, vagy arra buzdítjuk Danielt, hogy képes legyen azokat képlékenyen kezelni, és adott esetben felülbírálni, csak rajtunk múlik. Persze mint mindig, döntéseink ezúttal is komoly következményekkel járnak, ám most már nem csak az adott rész, hanem az egész Life is Strange-univerzumban. Az első epizód tesztelése során az igencsak pozitív összképhez nagyban hozzájárult az előző részekhez, vagyis a Life is Strange-hez és a Before the Stormhoz mért óriási technológiai előrelépés, mely nyilvánvalóan a második epizód alkalmával már nem lesz önmagában elegendő a boldogságunkhoz. A csudába is, végtére a Life is Strange-ről van szó! Chloe és Max nagyon magasra tették a lécet, melyet ha jelen epizóddal megugrani még nem is sikerült, az új epizód tényleg komoly erőfeszítéseket tesz a „nekifutás” érdekében.

Ez az első alkalom, hogy végre értelmet nyer az, amiről a Dontnod fejesei már régóta beszélnek, hogy a Life is Strange-franchise jelenét és jövőjét nem egy statikus, egy szálon futó történetként képzelik el, hanem egy univerzumként, melyben tucatnyi szereplő életútját, és azok kereszteződéseit ismerhetjük meg. Ennek megfelelően már rögtön az új epizód indítása után felcsillanhat a Dontnod-fanok szeme, mivel a játék nem csak az Episode 1 adatait dolgozza fel, hanem a The Awesome Adventures of Captain Spiritét is, így az ingyenes „ráhangoló” játékban hozott döntéseink is komoly hatással lesznek az aktuális epizód kimenetelére. Szóval ha eddig nem játszottuk végig, akkor most már tényleg itt az ideje, hogy bepótoljuk.

Na, de akkor térjünk is rá konkrétan az új epizódra! Az atmoszférateremtés még mindig lenyűgözően gyors, minden egyes felcsendülő dallam tökéletes, ahogyan a helyszínek megválasztása is, egyszerre képes stilizáltan és realisztikusan megjeleníteni egy-egy szokásos narratívát anélkül, hogy giccsbe csapna át. Példának okáért a havas erdei pusztaságban magányosan álló ház kandallótűzén melegített konzervravioli vacsora, vagy a tetkós-pirszinges utcazenésszel tarkított kisvárosi karácsonyfavásár mind olyan pillanatok, melyek egyedi hangulattal ruházzák fel az egész alkotást.

A játékmenet továbbra is a klasszikus Life is Strange-vonulatot követi; az időnk nagy részében a környezetünket fedezhetjük fel különféle tárgyak megvizsgálásával, illetve a hozzájuk kapcsolódó kommentárokon keresztül. Néhány érdekesebb tárgy esetén kapunk egy extra funkciót, mely segítségével az öcsénkkel is beszélhetünk róla - legyen szó akár traumatikus emlékekről az apukánk fényképe miatt, vagy csak egyszerűen mesélhetünk neki régi családi sztorikat. Minden egyes ilyen beszélgetés kapcsán megerősíthetjük, vagy akár tönkre is tehetjük a testvéri köteléket. A felfedezést egyébként is remekül fonták össze a játék előrehaladásával, így szinte észre sem vesszük, de egy-egy szoba alapos felderítésével jócskán tovább gördíthetjük a sztori kibontakozását.

Ismét akadnak olyan lehetőségeink, melyeknek köszönhetően egy-egy hangulatosabb helyen több időt tudunk eltölteni, akár zenehallgatással a festői természetben, vagy rajzolással a karácsonyi vásár forgatagában. Szóval az atmoszféra tényleg rendhagyó módon tökéletes, igaz, ezúttal azért néha összefuthatunk apróbb hibákkal, mint például a szinkronhangok egy-egy sorának összecsúszásával, vagy a szereplők párhuzamosan folytatott monológjaival, de összességében azért ezek a hibák nem olyan gyakoriak, egyáltalán nem zökkentenek ki minket a szerepből.

Az epizód legnagyobb dobása kétségtelenül az, ahogyan összehozza a Life is Strange 2 történetét a The Adventures of Captain Spirittel. A Diaz-testvérek a folyamatos nélkülözés és menekülés miatt egyre jobban lemerülnek, Daniel a nagy hideg miatt pedig még meg is betegszik, így jobb híján a rég nem látott nagyszülőknél próbálunk ideiglenesen menedéket kérni, akik aztán be is fogadnak az ünnepekre. Időközben megismerhetjük a szomszédokat is, akik nem mások, mint Eriksenék, az előzetesként szolgáló spin-off főszereplői. Egyébként egészen ötletes lett, hogy a kisfiú bizalmát Seannal úgy tudjuk elérni, ha az előző játékból helyesen tudjuk felidézni, hogy a melyik akciófigura a hűséges társa Captain Spiritnek, és melyek az ellenfelei.

Továbbra is a döntéseink adják a játék alapvető mozgatórugóit. Az új epizód során rengeteg helyzetben kell választanunk, melyeket nem tudunk a Life is Strange első részéből megismert módon visszapörgetni és meg nem történtté tenni, így jobb híján nem marad más, mint saját ítéleteinkben bízva sodródni az árral. Ami pedig döntéseink hatását illeti; már pusztán önagában ez az epizód is rengeteg kimenetellel rendelkezik, melyek alapból határozzák meg a két testvér kapcsolatát, nem is beszélve arról, hogy Eriksenék és a nagyszüleink életében is komoly változásokat okozhatunk, melyek, ha nem is a Life is Strange 2-ben, de egy esetleges folytatásban vagy egy újabb spin-offban még szintén visszaköszönhetnek - hiszen végső soron ez a céljuk a játék készítőinek is, hogy minden mindennel összekapcsolódjon.

Az eddigiek alapján úgy tűnhet, hogy a legutolsó részlet is rendben van az adott epizódban, mégis akkor mi az, ami hiányzik belőle? A problémám inkább nem is alapvetően egyfajta hiány, hanem a korábbi részekhez képest jelentkező strukturális eltérés. Mert tényleg mesterien rakták össze az egészet, kevés játék létezik, ami ennyire képes átadni a játékos számára egy adott hangulatot. Ráadásul a történet és a környezet ezúttal még inkább élettel telibbnek tűnik, mint eddig bármikor. Ami viszont megváltozott az az, hogy a játék története független lett a helyszíntől, az egész középpontjában az utazás áll.

A Life is Strange viszont nem egy road movie, még ha azzá is kívánják változtatni a készítők. Korábban tényleg igazán egyedi élmény volt megismerni Max és Chloe, valamint később Rachel történetét, ám mindez nem sokat ért volna Arcadia Bay nélkül. A Wells Igazgató vezette Blackwell Akadémia, a Két Bálna büfé, a Chloe uralta elhagyatott roncstelep, vagy az ikonikus világítótorony mind hozzájárultak ahhoz, hogy a játék valami olyasmit nyújtson a rajongók számára, amit megszerethetnek, amihez hozzá tudják kötni az általuk nehezen meghozott döntéseket, amiket meglátva automatikusan beugorhat egy jól ismert dallam, vagy amik kezdetben még idegenek és üresek voltak, ám a végére roskadásig teltek különféle jelentésekkel és emlékekkel.

Persze Arcadia Bay sorsa nem egyértelmű, és tényleg nem azt várom a Life is Strange 2-től, hogy a huszadik alkalommal újra nekirongyolhassunk Chloe szobájának, és a személyes csetreszeitől kezdve a ruháin át megint mindent feltúrhassunk. A Life is Strange 2-ben a készítők nyugodtan megtehetik, hogy egy teljesen új terepet jelölnek ki, de akkor is szükség lenne konkrét, állandó területekre. Az aktuális epizódban főszerepet játszó Beaver Creek - melyet már a Captain Spiritben is elkezdhettünk megismerni - adott esetben meg is felelt volna ennek a kritériumnak. Jól szemlélteti ezt például a játék politikai töltöttsége; míg az első epizódban erőteljesen megjelentek a franchise-tól szokatlan aktuálpolitikai elemek, addigra most ezek teljes mértékben eltűntek, ismét elkezdett kialakulni ugyanaz a külvilágtól elzárt apró kis világ, mint amilyen anno Arcadia Bay is volt.

A Life is Strange 2 eddig megismert két epizódja egyszerűen hemzseg a szebbnél szebb és hangulatosabbnál hangulatosabb helyszínekben, melyek adott esetben könnyűszerrel söpörhetnék le az asztalról egész Arcadia Bayt. A fejlesztők azonban ezeket nem alakítják domináns tényezőkké, a menekülésnek és az útnak folytatódnia kell, így állandó kényszerben vannak az újabbnál újabb épületek, terek, parkok és erdők kialakításával, melyeket a játékosok ahelyett, hogy igazán megszerethetnének, könnyen megunhatnak. És úgy néz ki, hogy ez a tendencia a folytatásban is jelen lesz; a hátizsákunkban található térképek, a szereplők céljai és a történet felépítése mind azt sugallják, hogy a következő epizóddal várhatóan tovább folytatjuk utunkat Mexikó felé.

Ez viszont sokaknak lehet elkeserítő, hiszen az északi, fenyvesekkel, vadregényes tájakkal és kisvárosi atmoszférával, valamint Twin Peaks-utalásokkal teli északi államok egy semmihez sem fogható hangulattal rendelkeztek. A széria rajongóinak számára persze azért egészen sok szempontból ígéretes lehet a folytatás is, hiszen Cassidynek, a karácsonyi vásárban megismert zenésznek a kutyája kísértetiesen emlékeztet Frank lakóbuszőrző jószágára, illetve egyre gyakrabban találkozhatunk a falra felskiccelt mindent látó szemmel, mely korábban Chloe egyik sokszor ismétlődő alkotása volt. Szóval az biztos, hogy komoly izgalmak várnak még ránk.

A Life is Strange 2: Episode 2 - Rules egyébként nem kapható önmagában, csak a teljes játékot megvásárolva, ami egyrészt szokatlan a szériától, másrészt nem éppen fair lépés a játékosokkal szemben, ezért meglehetősen sok negatív kritikát zsebelt be a Dontnod a Steamen. Ami a játékidőt illeti, eddig az egyik legrövidebb epizódot kaptuk. Én általában ahol csak lehet, ott szándékosan eltévedek, ám még így is bejártam mindent alig három óra alatt, így eléggé szomorú, hogy ismét beletelhet újabb négy-öt hónapba a folytatás érkezése, ami egyszerűen túl sok ahhoz, hogy minden döntésünket fejben tudjuk tartani. Mégis mindezek ellenére továbbra is teljes mértékben ajánlom a játék beszerzését és kipróbálását; a készítők az évek során egyáltalán nem adták lejjebb a színvonalat, sőt, ha nincs semmilyen szubjektív hiányérzetünk, akkor még a korábbi részeknél is minőségibb kalandjátékot kapunk. A Diaz-testvérek története pedig garantáltan rengeteg meglepetést és váratlan fordulatot tartogat magában, illetve az eredeti történethez kapcsolódó egyre valószínűbb visszatérés is hatalmasat szólhat. Csak legyen erőnk kivárni!

A Life is Strange 2-t Xbox One-ra, PlayStation 4-re és PC-re adták ki, mi utóbbin teszteltük. A következő epizódokkal külön cikkekben foglalkozunk majd, és csak az évad végén pontozunk.

Kapcsolódó cikkek

1.
1.
Scat
No, végre letudtam ülni kijátszani. Valóban rövidebb az előzőnél, az viszont tetszett, hogy míg ott a lopással kapcsolatban nevelhettük Danielt, itt a szabályok értelmezésében.

Ugye ezért a végén nagy árat is fizethetünk, szerencsére nekem sikerült elkerülni :)

Megjegyzem, az első évadban épp a második rész volt messze a legpocsékabb, olyan, mint egy töltelékrész egy sorozatban.

Amúgy szerintem a végén felcsendülő dalon és Cassidy-én kívül nagyon nem is volt benne zene. Bár az jópofa volt, hogy amint átmentünk a szomszéd udvarba, egyből a CS betétdala szólt.

Én remélem, hogy az anyjuk után indulnak el, mert ez a mexikói ötlet eléggé hitelteltelen.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...