Amióta léteznek emulátorok, azóta heves vita zajlik a legalitásukkal kapcsolatban. Habár elméletileg nem kifogásolhatók az efféle programok abban az esetben, ha a felhasználó legális úton vásárolt játékok (például eredeti lemezről készített képfájlok) futtatására használják őket, számos játékgyártó, főképp a Nintendo úgy véli, hogy a saját rendszerükre fejlesztett címek futtatása más, nem natív közegben problémás. És akkor még szó sem esett a szcénában igen elterjedt kalózkodásról.
Éppen ezért érdekes és sokak számára nagyon izgalmas lépés volt a Valve részéről is, amikor március végén a Steam áruházából is letölthetővé tették a Wii és GameCube-játékok legnépszerűbb emulátorát, a Dolphint. Már ekkor sejtettük, hogy a kiotóiak nem fogják jó szemmel nézni a dolgot. A Nintendo végül tegnap, azaz május 26-án felszólította a Valve jogi osztályát, hogy haladéktalanul távolítsák el a Dolphin emulátort a Steam felületéről.
"Mivel a Dolphin emulátor sérti a Nintendo szellemi tulajdonjogait, beleértve, de nem kizárólagosan a Digitális Millenniumi Szerzői Jogi Törvény (DMCA) kijátszás és kereskedelem elleni rendelkezései (17 U.S.C. § 1201) szerinti jogait, ezt az felszólítást küldjük önnek arról, hogy köteles eltávolítani a Dolphin emulátort a Steam áruházából." - olvasható a Valve-nak szánt jogi dokumentumban (via PC Gamer).
A labda jelenleg tehát a Valve térfelén pattog. Egyelőre nem tudni, hogy a felszólításnak eleget téve végleg eltávolítják-e az emulátort az üzletből (a cikkünk írásának időpontjában a Dolphin már nem található meg a Steamen), vagy esetleg ellenjegyzést tesznek, tiltakozva az ellen, hogy a Dolphin sértené a Nintendo tulajdonjogait. Ha az utóbbi mellett döntenek, akkor a Nintendo hivatalosan is perbe foghatja a Valve-ot.
https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/231Base_Profile_Screensho.png
https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/730Base_Profile_Screensho.png
https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/863Base_Profile_Screensho.png
Egyébként értem, hogy miről beszélsz, meg lehet nézni a Link's Awakening-et vagy a Metroid Prime-ot PC-n, de mások, mint pl Astral Chain is elég ha csak egyszer akad be egy másodpercre a legelején, a további 10 perces intróban azt az egy másodpercet sietni fogja a hang végig. És nem egyszer akad meg és nem egy másodpercre. De amúg azt is érdemes megnézni az emulátor csoportokban hogy mit össze szenvednek a Teras of the Kingdom emulálásával is Steam Deck-től kezdve a nagy gépekig és milyen utálattal beszének a swith-ről meg rólad, ha el mered mondani, hogy eredeti hardveren játszod. Azért ennek is van oka. Mert értem én, hogy kint a pampán nagyrészt megvan a 60 fps, meg hogy egy óra játékból 55 percig megvan a 60 fps... De az a maradék 5 perc az meg csak 5-10 fps és jó sok óra játék után a legizgalmasabb részen nem tudsz sem élvezhetően, sem máshogy játszani. Meg amikor hirtelen kell a mozgás érzékelő, vagy amiibo-t akarsz használni, vagy satöbbi.
Na mindegy, maradjunk annyiban, hogy tudom miről beszélsz, néha valóban jó, illetve jobb a dolog, de tényleg: kezdd el komolyan tolni a XC3-at, vagy a TotK-ot, mármint nem csak próba, hanem rendes végigvitel szinten. Nyomjad 4K-ban 60 fps-en. Elmondom neked, hogy ha jól állsz anyagilag, már aznap délután, vagy másnap délelőtt veszed a boltból a Switch-et és elégedetten fogsz vele játszani. Meg ahogy mondtam, nekem a TV-m is élvezhetőbbé teszi a dolgokat. Szóval lehet hogy ez utóbbi is sokat hozzátesz, de azt tudom mondani kb 25 év gaming után úgy, hogy van mindig rendesen kemény gépem, meg Series X meg Steam Deck, meg Wii U meg még a Switch is, hogy minden egyes játékom esetén tudom, hogy melyik gép elé érdemes leülni. Nyilván a Mortal Kombat-ot meg a WRC-t nem a Switch-en tolom, de a Zeldát és főleg Xenoblade Chronicles részeket biztos, hogy nem a PC-n. Xenoblade Chronicles X-ről nem is beszélve a Wii U esetében. A kontroller miatt szóba sem jöhet a cemu.
A remaster pedig NEM az eredeti játék. Ezért utálom azt is, amikor a store-okban a kiadó lecseréli a játékot a remasterre, mintha nem férnének el egymás mellett.
Ettől függetlenül, ez már személyes dolog, hogy tényleg csak kipróbálásra használom az emulátort. Amúgy is utálom, ha valami ezer óra után kezd nem működni, mert egy új effekt van az utolsó előtti pályán és hasonlók illetve fontos belátni és látni, hogy az emulátoroknál a shader comp akadozás tök alap. Szóval hiába van egy 10 millás géped a legbrutálisabb cuccokkal, ha a Switch játék belaggolgat, akkor belaggolgat mindegy, hogy OpenGL, vagy Vulkan és ezt bármilyen gyenge is az eredeti hardver, ott nem csinálja.
Egyébként hozzáteszem, hogy ha a Zeldát meg a Xenoblade Chronicles 3-at nem próbálom ki emulátorban, akkor nem hogy az eredeti játékokat, meg season pass DLC-ket, de magát a gépet sem vettem volna meg soha a büdös életben, sem a Wii U-t, sem a Switch-et. Megnéztem emulátorban a Fire Emblem két részét is (2-2 óra játék) és ki is vannak jelölve megvételre, ha végigvittem azokat a holmikat, amik itt vannak már. De a 10 Switch játékom közül is csak 3-at vettem használtan. Szóval azért egy kicsit ezt is láthatná a Ninti, főleg, hogy egy manapság legalapabb és leggyengébb 8 giga ramos, akciós+használt videokártya árából kijön simán egy Switch és amilyen mérgesek a PC-sek, bármikor vesznek egy konzolt gagyi és drága alkatrészek helyett aztán mosolyogva játszanak valami jó játékot.
Szóval szerintem az emulátor csak szívességet tesz nekik, mert sokan pont emiatt vesznek náluk utána hardvert és szoftvert, rádaásul nekik nem mínusz pénz, ha a Feri leszedi a Máriót oszt játszik vele két órát.
De ez csak magánvélemény, senkivel nem akarok vitázni rajta.
a Nintendo eddig is törődött azzal, hogy elérhetőek korábbi címei a jelen generáción is remasterek vagy emulált formában. Switchen is nyomhatsz rengeteg NES, SNES, N64, Sega Genesis, Game Boy, GBA játékot.
Mondjuk a crackelt Sinking City után megse lepődök
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.