A Nintendo töröltette a Dolphin emulátort a Steamről

  • Írta: szlav
  • 2023. május 27.
  • Hír
Link másolása
Nem futott hosszú karriert a legnépszerűbb GameCube és Wii emulátor a Steamen. A program március végén került fel a Valve boltjába, a Nintendo azonban máris közbeszólt.

Amióta léteznek emulátorok, azóta heves vita zajlik a legalitásukkal kapcsolatban. Habár elméletileg nem kifogásolhatók az efféle programok abban az esetben, ha a felhasználó legális úton vásárolt játékok (például eredeti lemezről készített képfájlok) futtatására használják őket, számos játékgyártó, főképp a Nintendo úgy véli, hogy a saját rendszerükre fejlesztett címek futtatása más, nem natív közegben problémás. És akkor még szó sem esett a szcénában igen elterjedt kalózkodásról.

Éppen ezért érdekes és sokak számára nagyon izgalmas lépés volt a Valve részéről is, amikor március végén a Steam áruházából is letölthetővé tették a Wii és GameCube-játékok legnépszerűbb emulátorát, a Dolphint. Már ekkor sejtettük, hogy a kiotóiak nem fogják jó szemmel nézni a dolgot. A Nintendo végül tegnap, azaz május 26-án felszólította a Valve jogi osztályát, hogy haladéktalanul távolítsák el a Dolphin emulátort a Steam felületéről.

"Mivel a Dolphin emulátor sérti a Nintendo szellemi tulajdonjogait, beleértve, de nem kizárólagosan a Digitális Millenniumi Szerzői Jogi Törvény (DMCA) kijátszás és kereskedelem elleni rendelkezései (17 U.S.C. § 1201) szerinti jogait, ezt az felszólítást küldjük önnek arról, hogy köteles eltávolítani a Dolphin emulátort a Steam áruházából." - olvasható a Valve-nak szánt jogi dokumentumban (via PC Gamer).

A labda jelenleg tehát a Valve térfelén pattog. Egyelőre nem tudni, hogy a felszólításnak eleget téve végleg eltávolítják-e az emulátort az üzletből (a cikkünk írásának időpontjában a Dolphin már nem található meg a Steamen), vagy esetleg ellenjegyzést tesznek, tiltakozva az ellen, hogy a Dolphin sértené a Nintendo tulajdonjogait. Ha az utóbbi mellett döntenek, akkor a Nintendo hivatalosan is perbe foghatja a Valve-ot.

22.
22.
delphijos
#16: Én elhiszem neked, de nekem ma már pont az nem hiányzik a gaming-ben mint amit Doomsayer jól megfogalmazott. Leszedni, konfigolgatni, modokat keresni, nem megy, túrni a fórumot, várni a peccsre.... Lehet csak szerencsém van, és a TV-m ( 4k 65' Samsung ) elég jól kezeli a Switch-et, persze az fps nem lesz 60, de teljesen vállalható. Vagy csak igénytelen vagyok, és nekem a játék elviszi ezt... Régen én is "bindzsiztem" , de ma már csak elindítani akarom a játékokat....
21.
21.
Sophisticated Karen
#20: Ez lehetséges. A Bayonetta 3 tényleg úgy tűnik hogy jobb hardwarere lett tervezve és nagyon erős downscaling van főleg textúrakban. Kár pedig egyébként nagyon jó cucc.
20.
20.
TrishtanAG
#19: A poén, hogy berakod emulátorba úgy, hogy semmi pimpelést nem csinálsz, akkor rögtön lehet látni, milyen szép játék, ugyanis nem fogy el alóla a hardver és nem kell megcsúnyúlnia a kinézetének. Szerintem eredetileg egy Switch próra készült, csak abból meg nem lett ugye semmi se.
19.
19.
Sophisticated Karen
#18: A Bayonetta 3 az valóban elég ronda és rosszul fut, de ez inkább a játék hibája optimalizáció szempontjából. Érdekes módon a Bayonetta 2 5 éve szebb volt mint a Bayonetta 1 az Xbox 360on és ugyanúgy futott 60 fpssel. Ezért írtam hogy a grafika az 7.5 generációs kb. Nyilván minden konzolra lehet félig kész játék példáját találni, mivel én is illedelmből nem a PS3 Bayonettaval hasonlítom össze mely köztudottan szintén szörnyen futott annó.
18.
18.
TrishtanAG
#17: Alapesetben igen, egészen addig, míg el nem kezdi terhelni szehény Tegrát mondjuk 3 egész ellenfél a Bayonetta 3-ban, aminek hála a béka feneke alá megy a renderfelbontás.
17.
17.
Sophisticated Karen
Aki azt hiszi hogy a switch PS2 grafikával rendelkezik annak fogalma nincs miről beszél. Egy jó tvn PS3 és PS4 között van valahol általában (reality creation) jobb művészeti stílussal.
16.
16.
TrishtanAG
#15: RyujiNx-et el kell sajnos felejteni, a Yuzu hamarabb fog hiba nélkül futtatni bármit. Xenoblade 3 vicces, mert tényleg bugos volt sokáig, de mára már szerintem jól kipeccselték. Az alapjátékot konzolon vittem végig, de az utolsó sztori DLC-t (ami amúgy mind sztoriban, mind játékmenetben agyonalázza az alapjátékot - kábé ennek kellett volna eredetileg megjelennie) már Yuzuban 60 FPS-el, meg normális DOF és felbontás moddal (ha nem moddolod, ugye futhathatod 4-szeres felbontásban is, valójában nem fogja abban renderelni), és rögtön úgy nézett ki, mint a jobb Ps4-es JRPG-ék :). Nekem jó 2 óra játék után már csak akkor szaggatott, amikor az ethernél számolt, de szerintem ez bug lesz, amit egyszer majd javítanak.

https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/231Base_Profile_Screensho.png

https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/730Base_Profile_Screensho.png

https://www.kepfeltoltes.eu/images/2023/05/29/863Base_Profile_Screensho.png

15.
15.
Doomsayer
#14: Most nem szedem elő a screenshotokat, de 4x felbontásban sem volt sokkal szebb. A menüben a karakter render ugyan úgy semmilyen felbontásban nem volt, mint ahogy a talaj és sok más sem. Meg az emulátorban hol ez, hol az nem működik. Éppen ezért jobban elvagy Switch-en gond és problémák nélkül mint a PC-n szép képpel ezen játék esetén. OpenGL-ben shader comp van még az 1000-edik ether szedéskor is és élvezhetetlenül laggol az összes átvezető, míg Vulkan-ban egy egész zóna crashel, a többi meg csak akkor, amikor bemész a menübe. A játék vége felé bizonyos helyen egy effekt miatt fehér lesz a kép és kvázi játszhatatlan tőle a játék. 70-80 órád kukába megy, vagy vársz amíg esetleg javítják. Meg eleve az, hogy mondjuk RyuSAK-ban le lehet tölteni 20-30 ezer darab shadert is a játékhoz, de több, mint egy óra a shader comp indítás előtt és jellemzően elfogyasztja a ram-ot és crashel, aztán kezdd újra - de utána is akadozgat. Vagy menet közben épül fel a shader lib, de akkor semmit nem tudsz csinálni lag nélkül. Na meg a Yuzu és a Ryujinx is rendelkezik külön saját bajokkal.

Egyébként értem, hogy miről beszélsz, meg lehet nézni a Link's Awakening-et vagy a Metroid Prime-ot PC-n, de mások, mint pl Astral Chain is elég ha csak egyszer akad be egy másodpercre a legelején, a további 10 perces intróban azt az egy másodpercet sietni fogja a hang végig. És nem egyszer akad meg és nem egy másodpercre. De amúg azt is érdemes megnézni az emulátor csoportokban hogy mit össze szenvednek a Teras of the Kingdom emulálásával is Steam Deck-től kezdve a nagy gépekig és milyen utálattal beszének a swith-ről meg rólad, ha el mered mondani, hogy eredeti hardveren játszod. Azért ennek is van oka. Mert értem én, hogy kint a pampán nagyrészt megvan a 60 fps, meg hogy egy óra játékból 55 percig megvan a 60 fps... De az a maradék 5 perc az meg csak 5-10 fps és jó sok óra játék után a legizgalmasabb részen nem tudsz sem élvezhetően, sem máshogy játszani. Meg amikor hirtelen kell a mozgás érzékelő, vagy amiibo-t akarsz használni, vagy satöbbi.

Na mindegy, maradjunk annyiban, hogy tudom miről beszélsz, néha valóban jó, illetve jobb a dolog, de tényleg: kezdd el komolyan tolni a XC3-at, vagy a TotK-ot, mármint nem csak próba, hanem rendes végigvitel szinten. Nyomjad 4K-ban 60 fps-en. Elmondom neked, hogy ha jól állsz anyagilag, már aznap délután, vagy másnap délelőtt veszed a boltból a Switch-et és elégedetten fogsz vele játszani. Meg ahogy mondtam, nekem a TV-m is élvezhetőbbé teszi a dolgokat. Szóval lehet hogy ez utóbbi is sokat hozzátesz, de azt tudom mondani kb 25 év gaming után úgy, hogy van mindig rendesen kemény gépem, meg Series X meg Steam Deck, meg Wii U meg még a Switch is, hogy minden egyes játékom esetén tudom, hogy melyik gép elé érdemes leülni. Nyilván a Mortal Kombat-ot meg a WRC-t nem a Switch-en tolom, de a Zeldát és főleg Xenoblade Chronicles részeket biztos, hogy nem a PC-n. Xenoblade Chronicles X-ről nem is beszélve a Wii U esetében. A kontroller miatt szóba sem jöhet a cemu.
14.
14.
TrishtanAG
#10: Aztán megvetted a Switchet, és láttad, hogy az emulátorban szép Xenoblade 3 konzolon néha úgy néz ki, mint egy Ps2-es játék? :( Lassan a legjobb módszer a switches játékok élvezetére, hogy megveszed a játékot kártyán, lemásolod kártyaolvasóval PC-re a megfelelő szoftverrel, aztán emulátorban sokkal jobbb grafikával, jobb FPS-el játszod teljesen legálisan. Meg mindenféle modokkal kiegészítve. Pont a Xenoblade az, amit kábé a közösség tett élvezhető kinézetűvé.
13.
13.
Sophisticated Karen
#12: Plusz nagyon sok kevésbé ismert játékot vagy nem lehet kapni, vagy nagyon drága vagy nehéz modern képernyőn működésre bírni/rosszul néz ki mivel crt tvre lett tervezve és nagyon hely igényes. Mi több ha gc tönkremegy akkor a játékaid mehetnek a kukába mivel senki nem fogja megjavítani.
12.
12.
Heldengeist
#9: Mert ha veszel egy eredeti konzolt és rá használt játékot (nem is tudom, mikor láttam utoljára vadon GameCube-ot), az mivel jobb a Nintendónak, mint az emuláció.

A remaster pedig NEM az eredeti játék. Ezért utálom azt is, amikor a store-okban a kiadó lecseréli a játékot a remasterre, mintha nem férnének el egymás mellett.
11.
11.
delphijos
#3: Ez teljesen mellékes. Jogilag semmilyen szellemi tulajdont nem sért maga az emulátor. Ami itt problémás, az az hogy ugyan a USA törvények is lehetővé teszik egy biztonsági másolat készítésést, de ha az eredeti vamilyen másolásvédelmet tartalmaz, annak a feltörése már jogtalan (DMCA)
10.
10.
Doomsayer
Én speciel arra használom mostanában a Switch emulátorokat (Yuzu és Ryujinx), hogy vásárlás előtt ki tudjak próbálni játékokat. Lássuk be, hogy amúgy nem a Steam-ről szedem az emulátorokat sem, de azt is látni kell, hogy a kalózkodás ott tart, hogy rendesen google-be beírod a játék címét, meg utána, hogy ROM download az első 5-6 oldalról, amit bedob bármi játékot le lehet szedni egészen a Switch-ig bezárólag (de az összes konzol pár évvel ez előttig fent van, kivéve talán a PS3 féle Blu Ray cuccok). Nem kell hozzá sehova regisztrálni meg semmiféle torrent, csak a google meg a játék címe és böngészőben leszedni. A Tears of the Kingdom kb 10-14 nappal az előtt ott volt neten, hogy megjelent volna.

Ettől függetlenül, ez már személyes dolog, hogy tényleg csak kipróbálásra használom az emulátort. Amúgy is utálom, ha valami ezer óra után kezd nem működni, mert egy új effekt van az utolsó előtti pályán és hasonlók illetve fontos belátni és látni, hogy az emulátoroknál a shader comp akadozás tök alap. Szóval hiába van egy 10 millás géped a legbrutálisabb cuccokkal, ha a Switch játék belaggolgat, akkor belaggolgat mindegy, hogy OpenGL, vagy Vulkan és ezt bármilyen gyenge is az eredeti hardver, ott nem csinálja.

Egyébként hozzáteszem, hogy ha a Zeldát meg a Xenoblade Chronicles 3-at nem próbálom ki emulátorban, akkor nem hogy az eredeti játékokat, meg season pass DLC-ket, de magát a gépet sem vettem volna meg soha a büdös életben, sem a Wii U-t, sem a Switch-et. Megnéztem emulátorban a Fire Emblem két részét is (2-2 óra játék) és ki is vannak jelölve megvételre, ha végigvittem azokat a holmikat, amik itt vannak már. De a 10 Switch játékom közül is csak 3-at vettem használtan. Szóval azért egy kicsit ezt is láthatná a Ninti, főleg, hogy egy manapság legalapabb és leggyengébb 8 giga ramos, akciós+használt videokártya árából kijön simán egy Switch és amilyen mérgesek a PC-sek, bármikor vesznek egy konzolt gagyi és drága alkatrészek helyett aztán mosolyogva játszanak valami jó játékot.

Szóval szerintem az emulátor csak szívességet tesz nekik, mert sokan pont emiatt vesznek náluk utána hardvert és szoftvert, rádaásul nekik nem mínusz pénz, ha a Feri leszedi a Máriót oszt játszik vele két órát.

De ez csak magánvélemény, senkivel nem akarok vitázni rajta.
9.
9.
Zuzmo
#8: Én nem vagyok az emulátorozás ellen, de a beszerezhetetlenség nem valós indok egy wii vagy gamecube konzol esetén. Sok millió készült belőlük. Egy nap alatt tudsz venni, mindig hirdetenek. Játékokból valóban vannak ritkák, de amúgy
a Nintendo eddig is törődött azzal, hogy elérhetőek korábbi címei a jelen generáción is remasterek vagy emulált formában. Switchen is nyomhatsz rengeteg NES, SNES, N64, Sega Genesis, Game Boy, GBA játékot.
8.
8.
Heldengeist
#7: Ha a videojátékra kultúra és művészetként tekintünk, akkor a megőrzés szempontjából igenis fontos, sőt, az egyetlen út az emuláció. A Wii már egy jó 10 éve EOL, a GameCube 16 éve. Főleg az utóbbi esetében már nem annyira egyszerű levadászni egy jó állapotú konzolt, pláne nincs elég mindenkinek. A játékokból sincs már semmi bevétele a Nintendónak, mert már csak a használt piacon forognak.
7.
7.
Ooorky
#4: Éhen halsz ha nem tudsz egy Nintendo játékkal játszani vagy mi?
6.
6.
crytek
#5: Visítani ti szoktatok.. nekem nincs miért visítanom (max rajtatok) a bundlek és az előfizetések korában a játékok árain ugyanis engem az árak évek óta nem érdekelnek így aggódni se kell érte.
5.
5.
sasncore
#3: kimoderált üzenet
4.
4.
Kanzaki
A nintendonak igaza van de a népeket is meg lehet érteni hogy miért emulatoroznak ugyanis a Nintendo legtöbb játéka konzolhoz kötött és nem mindenki birtokolja ha meg switch onlineba nyomod akkor meg japánhoz van kötve egy csomó cím. Szóval szerintem valami egyensúlyt kéne találni ahhoz hogy az emulálás megszűnjön.
3.
3.
crytek
#2: Igen. És ezt csak letöltik az emberek és lépkednek a menükben meg a beállításokban... :) Ugyanmár mindenki tudja mire van használva. Ha nem így lenne a nintendo se lépett volna
2.
2.
delphijos
#1: Egy emulátor nem warez software. Egy hardver vagy szoftwerkörnyezet emulálása nem illegális ha nem használ fel proprietary kódot. De az ilyenekben pl. nem mellékelik a ROM-ot. A Steam OS Proton compatibilty layer is gyakorlatilag Windows emuláció. (Wine)
1.
1.
crytek
Elve nem is értem hogy egy warez software hogy kerülhetett fel..
Mondjuk a crackelt Sinking City után megse lepődök
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...