Just Cause 2

  • Írta: zoenn
  • 2010. április 3.
Link másolása
Unatkozva szürcsölöm a mojitót a tengerparton, előttem lágyan ring a vízen a kissé elhasználódott motorcsónakom. Jól esik némi pihenés, hiszen az öböl túloldalán lévő égő siló fekete füstje még ide is elér. Kizárom az égő olaj bűzös szagát, az imént Santosi kisasszony gratulált telefonon a legutolsó sikeres szabotázsért. Vajon mennyi van még hátra? Panau rettentő nagy szigetvilág, még egy CIA ügynök is egykettőre beleun a folytonos kaszkadőrmutatványokba. Rico Rodrigueznek hívnak, ha nem az Egyesült Államoknak dolgoznék, vélhetőleg forradalmár lennék, mint Che Guevara.
A Just Cause 2 egyedi ritmusa, a fikció határait bőven átlépő észvesztő kaszkadőrmutatványai és sandbox stílusú videojátékban is hallatlan méretű szabadság ellenére is csak kisebb falatokban fogyasztható nyugodt szívvel. Bár tagadhatatlanok az erősségei, az elcsépelt és erőltetett sztori, fárasztó elemei révén nem tud felemelkedni a nagyok közé. Bár a fejlődés még így is hatalmas léptékű, a 2006-os előd minden hibája, főleg kényelmetlen harcrendszere, nem létező gógyijú ellenfelei rányomták a megkülönböztető bélyeget. Ezt egykönnyen nem felejtjük. A stockholmi székhelyű Avalanche Studios viszont nem tágított, és új grafikus motorral, még tágabb és még banálisabb akcióival igyekszik sikerre vinni a „trópusi GTA" billoggal csúfolt koncepciót.  A négy év nem telt el nyomtalanul, ritka az a féltő gondoskodás, amit a svédek ennek a címnek szenteltek: a látóhatáron emelkedő hegyormok, a napfényben szikrázó tenger, a járművek, a hihetetlen kaszkadőrmutatványok mind-mind szenzációsak.


Utunk egészen Dél-kelet Ázsiáig visz minket. Önjelölt diktátor, a karhatalom visszaélő eszközével lesújtó nemzetőrség, a végletekig kiszipolyozott lakosság és
Rejtett poénok
Ami egy fejlesztőt megkülönböztet az átlagtól, az az, hogy képes egyedi hangulatot és többletérzést adni gyermekének, ami eddig főleg a Rockstar és a Blizzard sajátja volt. Ám az Avalanche is több easter egget helyezett el a játékban, mint például a LOST sorozat komplett szigetét, ahová, ha repülővel érkezünk, akkor az lezuhan és még a túlélők táborát is megtaláljuk. De ha éppen a fák fölött lengedezünk, akkor a Final Fantasy szériában szereplő léghajó pontos mása is felkeltheti a figyelmünket.
ilyen-olyan ideológiában reménykedő félkatonai forradalmi erők vívják mindennapi harcukat. Nem egyedi téma, csak úgy kiragadva, a Boiling Pointban is ilyen fülledt utópiában kereste elrabolt lányát Arnold Vosloo. Panau viszont tényleg a paradicsom. Égbe törő, hósapkás hegyei, naplementekor narancsszínűbe hajló üdülőövezetei, olykor sivatagos, máskor áthatolhatatlan dzsungelek által tarkított tájai lenyűgözőek. Virtuális játszótérnek tökéletesen ideális. Rico Rodriguez, alias a Skorpió egy elveszett társa, Tom Sheldon után érkezik ebbe a miliőbe, nem is baj nélkül, tömzsi orrú helikopterét támadás éri, melyből fontos adattárolók hullnak le a hegyek közé, nosza, némi szabadesés után, ejtőernyőnkkel landolva nem is tágítunk innét, míg nagyratörő befolyásunkat egy szál magunkban egész Panaura ki nem terjesztjük. Mindezt úgy, hogy a lehető legnagyobb káoszt okozzuk a szigeten, porrá zúzva a szarkasztikusan gonosz diktátor olajfinomítóit, radarállomásait, kinyírva talpnyalóit.


Ha valami reményt keltő és dicsőséges történetet keresel a Just Cause 2-ben, akkor csalódni fogsz, de pont ez a blőd ömlengés teszi a játékot mégis vonzóvá. Szerethető, idétlen és ultra-tökös. Bár az átvezető jelenetek szándékosan sikeredtek hatáskeltőre, igazából maga a játékban tapasztalható mérhetetlen tombolás az, ami többet mond bármilyen félperces a küldetések közti felvezető videónál. A tört angolság általános fertőzés a játék munkaadói között, kezdve Bolo Santosi kisasszonnyal, ám a siker érdekében nem szorítkozhatunk kizárólag magunkra, Panauban három gerillafrakció is szívélyes fogadtatásban részesít, ha szívességet teszünk számukra. Nevezetesen, ha a térképen jelölt csillagos katonai létesítményeket elfoglaljuk, hogy aztán az ő ellenőrzésük alá kerülhessenek. A maszkos ázsiaiak mindezt meg is hálálják nekünk, jól követhetőek a léptékek, melyek már nem állami fennhatóság alatt állnak. A lehetőségeink száma maga a terülj-terülj asztalkám, s bár túlzott változatosságot nem mutatnak fel fő és mellékelfoglaltságaink, az alkalmazott eszközök bőven megirigyelhetik azt, amit eddig szimpla TPS-ekben láttunk.


A legtöbbet alkalmazott szerszám az Rico bal karjára erősített kilőhető horog, mellyel könnyűszerrel megcsáklyázhatja az elérhetetlen magaslatokat, járműveket és odarántva magát, akár függeszkedve is szórhatja az áldást. Ami jól működöt Nathan Spencernél a Bionic Commandóban, vagy Lara Croft utolsó kalandjaiban, az egy latin gringo számára is ideális játékszer és csodás lehetőséget nyit meg. Szintúgy elkapható vele ellenfél is, főleg ha azok egy meredély szélén ácsorognak, egy rántás és máris ordítva zuhan alá a delikvens, de állhat akár egy dzsip platóján is, de egy menekülő csónak, vagy repülő sem okoz gondot, nincs elérhetetlen akadály hősünk előtt. Extrémebb körülmények között kombinálhatjuk horgunkat az ejtőernyőnk kinyitásával egyidejűleg is, egyáltalán nem békésen vitorlázva a mozgó jármű mögött. Ezen kívül összeköthetjük csáklyánkat két járművel is, egyikre rálőjük, a másik mellé húzva a drótot, az hozzátapad, ennek hatására az egyik járgány volánja mögé pattanva vontathatjuk a második kasztnit. Egyedüli gond lehet, ha netán rossz helyen találjuk el a falat, akkor kicsit unalmas újra és újra próbálkozni, míg megvan az a pont, ahol fellendülhetünk az objektum tetejére.


Jó ütemben kombinálva a lövöldözést, horgonyzást és ernyőzést igen látványos és a valóságtól bőven elrugaszkodóra bővülhet a repertoár, egyedi ízt kölcsönözve a
Nem egyedüli grafika
A játékbeli engine képességeiből nem csak a Just Cause 2 profitálhat, hanem szintén a svédek kezei között formálódó AionGuard című stratégia, és az MMO élményekre koncentráló vadászós játék, a The Hunter, mely 2009. őszén már napvilágot látott és alaposan megreformálta a stílusra eddig jellemző puritán külcsínt.
játéknak. Az egész egyébként hamar betanulható, később már reflexből alkalmazzuk a pofás kunsztokat. Nem kell megijedni a tényleg durva magasságoktól sem, sem pedig attól, hogy nincs kedvünk éppen letenni a helikoptert, egyszerűen ki-, vagy leugorhatunk bárhonnan, szabadesés közben megadhatjuk az irányt, másik gépre ugorva elkaphatjuk azt, vagy csak simán ernyőt nyitva landolhatunk. Ugyanígy érvényes, hogy száguldó négykerekűek tetején kezdhetünk féktelen tombolásba, szórhatjuk a skulót nyíltan, vagy a kocsi elején, netán a végén csimpaszkodva kitérhetünk a célzott lövések elől. Netán a mellénk szegődő rendészek Hummerjére egy ugrással áthuppanhatunk és a felvillanó gombok megfelelő ütemben történő lenyomásával kiiktathatjuk annak sofőrét, ami után máris a miénk a volán. Ezen mutatványok végig élvezetesek és nem unjuk meg még a sokadik próbálkozás után sem, annak ellenére, hogy újat nemigen tudnak mutatni. Legfeljebb azt, hogy más típusú járműveknél más és más a kipenderítési animáció. Mindez azt sugallja felénk, hogy mi vagyunk a rettenthetetlen macho; coolság terén jól vizsgázik a játék.


Ezek mellett a szimpla lövöldözés is eltörpül. Érezhetően nem nagy potenciál van ebben, talán elkényelmesedtünk az elmúlt években, de nekem speciel rohadtul hiányzott a fedezékharc, itt csak akkor van ilyen, amikor takarásban vagy valami mögött, de odatapadni és ki-kikukucskálni esélyed sincs. Maga a fegyverrepertoár is az unalomig ismerős, mindkét kézben is használható duál-pisztolyoktól és SMG-ktől kezdve, a gépkarabélyokon és távcsöves jóságokon át a rakétavetőkig minden kézbe vehető, tapogatható, sőt ölni is lehet velük, még a rögzített mordályok mögé állva is. Nem is keveset, nem túlzok, hogy a térség férfi lakosságának 90 százaléka esik áldozatul a 20-30 órásra is feltornászható játékidő során, ami már szinte etnikai tisztogatás, de kicsit illúzióromboló, hogy nem szükséges a célkeresztet milliméter pontosan a fószerre vinni, elég úgy saccperkábé, mivel így is, úgy is sebződik. Általában véletlenszerűen, ahogy a fejlövéseket is, a program mindent pontosan számon tart, a statisztikákat bármikor bámulhatjuk.


A kaotikus küzdelmekre jellemző, hogy akár egy tucat komcsi fenheti ránk a puskacsövét, rendszerint pipogya értelemi szinttel, amitől némileg bajban leszünk, ha totál nyíltan belemegyünk a kereszttűzbe. Ha folyton mozgásban vagyunk az bejöhet, de az autók tetején való kaszkadőrség közben ember legyen a talpán, aki elsőre teljesíti. Fogytán van a lőszer (ami mellesleg állandó napirendi téma) vagy kellene valami igazán ütős kis mordály? Nosza, semmi pánik, a D-Pad-on bármikor hívhatjuk a helyi feketepiaci összekötetésünket, ahol siralmas készletünket fel tudjuk tölteni. Amolyan mellékcélkitűzésként bevállalható, hogy egy küldetésben semmisítsd meg az összes arra méltó objektumot, de már az elején elvetélt ötlet ez, mivel – talán lámaságból – sose tudtam száz százalékra teljesíteni, így utána hagytam is a fenébe.


Tényleg nem ábránd a szabadság, erre magunk is rájövünk majd, ha lesz elég türelmünk és időnk a felfedezésre. A grafikai elemek ütősek, Rico szegecsei
Bye-bye DX9
A PC-s verziót azért is érheti támadás, mivel a játék már nem támogatja a DirectX 9-es megjelenítőket, így legalább egy DX10-es videokarira van szükség a futtatásához, ami már egy kényelmetlen lépés a készítők részéről, hiszen a Valve felmérései szerint a nagytöbbség még mindig ilyen kártyákkal játszik. Ugyanígy elfelejthető a Just Cause 2 a Windows XP felhasználói számára is, mivel Vistán ill. Win7-en hajlandó csak elindulni. A látványt tekintve végülis jogosak a lépések. Mérföldkőhöz érkeztünk?
csörögnek menetelés közben, a horizont mesés, pláne a dinamikusan változó időjárás és napszakok közben. A robbanások átlagba fél percenként rázzák meg a vidéket kicsapongásaink során, a dús vegetáció és tengerpart melegségét szinte átérezzük, az Avalanche engine-ben megvan az a potenciál, ami a Just Cause 2 dinamikáját kellő nyomatékkal alá tudja támasztani, konzolon stabil framerate mellett is. A túl arcade fizika az, ami nem tetszhet a műértőknek, a szimpla ragdoll összecsuklás elernyedő ellenfeleink nyomán, valamint a négykerekűek sincsenek köszönőviszonyban a tehetetlenség törvényével – minden olyan eltúlzott és stilizált, vigasztalás nincs: pont ez volt a cél. Audio terén nincs semmi kiemelkedő: elvárhatóan muzsikáló fegyverhangok, erőltetett akcentus a szinkronnál és felidézhetetlen zenei motívumok állnak a listán.


A Just Cause 2 bőven teljesíti azokat a kritériumokat, melyeket elvárunk tőle: semmi felesleges zavaró tényező, csak agyatlan viháncolás, melyre észvesztő méretekkel és változatossággal megáldott Panau hűen rá is szolgál, feltéve ha nem veszünk el benne. Egyedül a civil lakosságot kell nagyítóval keresnünk, mert azok vagy disszidáltak, vagy a föld alatt élnek, mert olyan kevés van belőlük. Bár hősünk minden eredetiséget nélkülöz, egynémely beszólásán vihoghatunk, a küldetések között emlékezetes marad jó pár felbolydulás, a gyatra checkpoint-rendszer ellenére is, persze csak ha nem veszed túl komolyan a játékot és megbocsájtod neki azokat a hiányosságokat, amit még egy ilyen komolytalan címnél is gáznak tűnnek. A svédek hülyék is lennének nem folytatni.

Kapcsolódó cikkek

43.
43.
Akee92
Én eddig még nem játszottam vele, és most bátorkodtam feltenni és kipróbálni :) Sajna még csak kb 3-4 órám van benne mert még vizsgaidőszak van az egyetemen és nem nagyon van időm játszani :D A játékkal kapcsolatban az érzéseim vegyesek :)
Pozitívumok:
+a grafika (a karakterek arcát leszámítva) gyönyörű még így 2013-ban is
+a bejárható terület eszméletlen nagy, és változatos
+relatíve változatos a járműfelhozatal is
+őrült hangulat

Negatívumok:
-egyetértek a tesztelővel, a tűzharcok nem túl jók, és valóban van néhány idegesítő irányításbeli problem
-borzalmasan prmitív történet
-egy idő után monotonná válik (sajnos ez már 3-4 óra játék után kezd érződni részemről)

Összességében tipikus alkalmi játék. El lehet vele lenni egy darabig, mert rövid távon remek szórakozást nyújt, de sajnos a küldetések elég egyhangúak, a karakterek jellegtelenek, és nem mutat fel semmi olyan dolgot ami hosszabb időre odaszögezi a monitorhoz a játékost.
Szerintem korrekt az a 7.8-as pontszám. Nem egy "hosszú életű+ játék (a kimagaslóan nagy bejárható terület ellenére), de legalább amíg tart marhajól szórakozik vele az ember :D
42.
42.
xinosz
Amolyan mellékcélkitűzésként bevállalható, hogy egy küldetésben semmisítsd meg az összes arra méltó objektumot, de már az elején elvetélt ötlet ez, mivel talán lámaságból sose tudtam száz százalékra teljesíteni, így utána hagytam is a fenébe.



Hozzáteszem, nem elég megsemmisíteni a dolgokat, hanem az adott részen, bázison, településen fel kell szedni az összes part-ot, ami ott található, ez valóban elég unalmas, fél órákat keresgetni egy-egy part-ot, főleg ha ahely 1 teljes sziget, pl. a térkép kellős közepén az a patkó alakú!
41.
41.
hedzsooo
#34: Csak azert mert nem ertesz vele 1et, nem kene ilyen hangnemet hasznalni, v. talan o is tett hasonlot a te iranyodban ??? :P





Nalam sem volt maradando, bar a DEMO-javal jol elszorakoztam par orat, de aztan vhogy rauntam, de hat izlesek es pofonok... :)

40.
40.
Chavez
Hát szerintem ez a játék a divatbuziknak tökéletesen megfelel :DD

jó cikk lett am :)
39.
39.
Prophet
Pozitívnak írtátok de nekem épp ellenkezőleg hatott a főszereplő szinkronhangja. Engem nagyon idegesít monoton és semmitmondó szerintem rossz választás volt.
38.
38.
simon 555
#38: reális játék nincs:)

ha reális játékot akarsz játszani akkor éld az életet mert annál reálisabb nincs:D
37.
37.
HorvathD
Biztos jó játék lehet a Mátrix és a GTA ötvözetének a végeredménye,de én amolyan reális játékok kedvelője vagyok.

Nekem az SA-ban,mikor a gettós nigger lelő egy anyahajót és elköt egy vadászgépet...na az már sok volt :)

De ha valakinek bejön akkor annak jó játékot!
36.
36.
cross56
#34: Édes fiam, neked semmi keresnivalód nincs itt.... még a hülye is tudja, hogy a játék nem érdemel 10 pontot... Ha ez 10 pontos, akkor pl a GTA hány pontos? Zoenn igenis jó cikkeket ír, és pontozást ad, illetve olvasd el a Metro 2033-as tesztet is, azt is ő írta fikázzd még az is.
35.
35.
K2 The Highest
34: Te sokkal nagyobb Bunkó vagy Fiam....

Zoenn elég sok mindent tett már le az asztalra, ahhoz, hogy lehessen adni a véleményére, de, ha szerinted nem jól pontozott, akkor is kultúráltan írd le. Nemtudom mi baja van mostanság mindenkinek.
34.
34.
horvath18
#34: minek fikázod az írót -.- , mennyi mindent figyelembe kell venni egy ilyen cikk megírásakor, biztos nem azér adott rá annyi pontot amennyit kapott mert neki nem adja...



egyébként grat jó cikk lett és az irányítás tényleg gagyi néha... :S
33.
33.
gombars
Zoenn hatalmas bunkó vagy !!! Ne írj több tesztet, mert csak fikázni tudsz mindent !!! A játék 10 pontot érdemel !!! És játszd otthon a Gears of War-t a fedezékrendeszerével, az a jó neked !!!
32.
32.
K2 The Highest
Szerintem a legtöbb ember nem érti meg, hogy ez játék direkt nem a reális dolgokra gyúr...Nem értem mi baj ezzel...Szerintem jó, hogy végre egy totálisan "idióta" játékot kaptunk, ahol szinte bármit megtehetünk és akcióhősnek érezhetjük magunkat...Egyedi a játék és ennyi...Nekem egyik kedvencemmé vált az első részel együtt, mert végre kitombolhattam magam, amit nem minden játékban tehetünk meg, de itt benyomunk egy kis metál ( vagy kinek mi ) muzsikát és megyünk lerombolni a várost és tombolunk. A GTA sztori szempontjából jó, de ott közel sem lehet ennyire jól elmulatni az időt, mint ebben a gyöngyszemben:) Ennek a játéknak van egy hibája...Hogy nemtok tőle szabadulni...:)
31.
31.
Athlas
pendulum muzsika a legjobb az egész trailerben.
30.
30.
simon 555
#27: jah ott is el volt tulozva de azért ott nagyobb gond mert a GTA 4 szerintem jobban hajtott a valoságra de ezt meg szándékosan csinálták ilyenre!
29.
29.
Mathia$
#27: persze hogy kirepülsz, de akkor is túlzott volt, nem is kevésbé. a játék viszont nekem nagyon tetszett. sokkal jobban mint a san andreas.
28.
28.
Hohenhym
mien gép kell ehhez :O



rohadt jól néz ki :)
27.
27.
klemid
#17: GTA IV-nél sokkal jobb nemtudom mit vagy úgy oda. Attól, hogy a fos gépeden nem fut még nem szar.
26.
26.
klemid
#26: Elvolt túlozva? xD Szval ha nekimész 200-al egy oszlopnak becsatolatlan biztosnágiövvel nem repülsz ki? XD
25.
25.
Mathia$
GTAIV-be is elvolt túlozva a fizika, ott mégis mindeki szerette :D

Jó cikk lett.
23.
23.
dzsiádzsó
Még az 1 elment, de ma már nagyon nem állja meg a helyét, igényesség és story nélküli szarkupac marad minden. Kár mert a világ egyik legjobb grafikai motorjával játszhatunk, persze fizika nincs hozzá... Szép színes szagos, még hangulatos is, igazi "kár érte" kategória. Kicsi a fejlesztő cég, csak akkor minek csinál ekkora szigetet :D? Kisebb helyszín, stroy stb, kéne, azt még megértem hogy nincs tapasztalat MI, meg lövöldözés terén, de ez így akkor se vállalható, rossz koncepció az egész. Ma már egy vállalat amikor fenntarthatósági tanulmányoktól kezdve minden kutyafülét csinál, nem maradhat ilyen amatőr egy cég. és ekkora baromságok mentén tervezzen egy projektet, ma már nem az az idő van, ráadásul válság is, szerintem hamarosan húzzák a rolót az ilyen szar cégek...
22.
22.
The Lone Drow
Ez pont az a játék, ahova nem kell a mély sztori. Szerintem ez az igazi kikapcsolódást nyújtó játék, tele remek látvánnyal. Nem kell minden küldetést százezerszer újrakezdened, hanem csak lazán gyilkolsz, és szórakozol.

Amúgy a teszt remek :). Többet is érdemelt volna, szvsz. Kár, hogy XP-n már nem fut..
21.
21.
marketorg99
elsőnek a videok alapján jo játéknak tartottam, de aztán demo ezt a gondolatot lerombolta, most meg maga a teljes játék...hát....igencsak többet lehetett várni ettöl a jol kidolgozott játéktol...na mind1, a pontszám teljesen jogos
20.
20.
geri q
irányítás elég gyatra lett, viszont azzal hogy nincs sztori nekem nincs bajom nem mintha a left 4 dead-ben annyi történet lett volna (tom nem 1 stílus a 2 de akkor is) meg még az ejtőernyőzés non glitches lett
19.
19.
joati
A játékról nem tudok véleményt mondani, de a teszt nagyon jó fa..a kis írás grat.
17.
17.
Gaben X
szerintem 2.5 pont fosadék a game
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...