A legjobb magyar fejlesztésű játékok II: 20-11

  • Írta: Daks
  • 2013. augusztus 2.
  • magyar fejlesztésű játékok
Második részéhez érkezett a hazai játékfejlesztés legnagyobbjait bemutató cikksorozatunk. A kezdeti sereghajtók után most jöjjön a középmezőny, ezek azok, amikre már tényleg, őszintén lehetünk büszkék.

20. Theocracy
Fejlesztő, kiadó: Philoslabs, Ubisoft
Gamerankings pontszám: 84%


A Philoslabs legjobb játéka a Theocracy volt. A Tili László és Vámosi Zsolt vezetésével készült valós idejű stratégia a UbiSoft gondozásában jelent meg, és Közép-Amerika letűnt civilizációinak életébe, harcaiba engedett betekintést. A területet uraló birodalmak árnyékából kilépve fel kellett emelni törzsünket a legnagyobb nemzetek közé, háborúval, diplomáciával alapozva meg sikerünket. Később eljött a spanyol hódítások kora, ahol már függetlenségünk, jövőnk volt a tét, a túlerőben lévő európaiak nem kegyelmeztek senkinek, a harcmezőkön életünk legkeményebb megmérettetése várt ránk.


Nyersanyag-gazdálkodás, városmenedzsment, hadseregépítés, kereskedelem és varázslás. A Theocracy annyira magával ragadta a játékosokat, hogy megjelenésekor a Quake III Arena után a második legnagyobb példányszámban eladott Linux játék volt, a készítők pedig a UbiSoft kérésére még kínai verziót is készítettek belőle. A cég ekkor élte fénykorát, külföldi befektetők 1 millió dollárt invesztáltak a növekedésbe, a kezdeti 24 fős társaság 60-ra nőtt, és még legalább 100-ig tervezték bővíteni az irodát. Aztán jött a bukás pillanata. A Rebels: Prison Escape nem ért el komolyabb sikereket, a fejlesztőközpontot pedig egy névtelen feljelentés után megszállta a BSA. A szoftverrendőrség 21 számítógépükön talált kalózprogramokat, Vámosi Zsoltot pedig a bíróság üzletszerűen, folytatólagosan elkövetett szerzői jogok megsértése miatt 1 év letöltendő börtönbüntetésre ítélte.


19. D-Day
Fejlesztő, kiadó: Digital Reality, O3 Entertainment
Gamerankings pontszám: 61%

A Digital Reality hazánkat a stratégiai játékok nemzetközileg is elismert nagyhatalmává tette. A normandiai partraszállás 60. évfordulójára készített második világháborús D-Day egy szép közepes eredménnyel erősítette pozíciónkat a piacon, amire igazán büszkék lehetünk. A játék összesen 12 kampányt nyitott meg előttünk, harcoltunk az Omaha Beach és a Pegasus Bridge bevételénél, irányíthattunk járműveket és gyalogosokat, volt a csapatunkban közlegény, felcser, mesterlövés, lángszórós és páncéltörő, míg a játékidőről a beépített multiplayer map editor és skirmish creator gondoskodott.


A játék azokban az időkben készült, mikor a magyar játékfejlesztők rendszeres kiállítói voltak az E3-nak, s mindenki tudta, hogy ha belefogunk valamibe, az egyenlő lesz a minőséggel és a sikerrel. A D-Day persze nem lett egy Blitzkrieg, de szép eredményeket értünk el vele, s ami fontosabb, nagyszerű órákat, napokat, heteket okozott a rajongóknak. Készüljetek fel, mert listánk további részében még ennél is jobb magyar játékok jönnek.


18. Screamer 4x4
Fejlesztő, kiadó: Clever’s Games, Virgin Interactive
Gamerankings pontszám: 74%

A Clever’s Games egyszer még a legendás múltra visszatekintő Virgin Interactive figyelmét is felkeltette. A közösen készített Screamer 4x4 a komolyabb off-road szimulátorok közé tartozott, volt benne mindenféle checkpointra épülő verseny, és multiplayer mód, mindenki kedvence azonban a szabad kóborlás volt. Az egyszerű Land Rover terepjárótól kezdve a Mercedes Unimog teherautón át egészen a jó öreg H18-as RÁBA kamionig a legkülönfélébb autókkal vághattunk neki a hegyeknek, nem volt könnyű megmászni a legnagyobb csúcsokat, de valami furcsa oknál fogva nagyon élveztük.


A Screamer 4x4 egyébként akkora siker volt, hogy a srácok megbízást kaptak a Cabela’s 4x4 Off-Road Adventure 2 elkészítésére is. A közös munka nem jött be az Activisionnel, míg a bukást a 2003-ban megjelent Terminator 3: War of The Machines hozta el nekik, melyet cikksorozatunk előző részében be is mutattunk nektek.


17. Nexus: The Jupiter Incident
Fejlesztő, kiadó: Mithis Games, HD Interactive, Vivendi
Gamerankings pontszám: 77%

A Philoslabs még a bezárása előtt kísérletet tett az Imperium Galactica III elkészítésére. A folytatás ötlete véletlenül merült fel, egy kiállításon találkoztak egy néhány fős magyar csapattal, mely egy Beyond névre hallgató sci-fi játékot fejlesztett éppen. A Philos vezetőinek nagyon megtetszett a demó, ezért felvették magukhoz dolgozni a srácokat, a CDV-vel közösen pedig elkezdtek nevet keresni a projektnek. A GT Interactive bedőlésével az Imperium Galactica jogai az Infogrames és Atari pároshoz kerültek, akik nem terveztek semmit vele éppen akkor, ezért egy 100 ezer eurós átutalásért készségesen átadták azt nekünk. A munkák során a játék elfordult az Imperium Galactica eredeti értékeitől, és egy Homeworld-stílusú akciójáték lett belőle, melyben a kolonizáció, és a stratégia helyett az akció kapta a főszerepet.


A fejlesztőcsapat ekkor viszont már a végnapjait élte, és azt se tett neki jót, hogy a Digital Reality rajongói lopással vádolták meg őket. A stúdió bezárta kapuit, Sugár Róbert és a többi fejlesztő pedig saját céget alapított, Mithis Games néven. A játékot vitték magukkal, a név viszont visszaszállt a franciákhoz, így született meg a Nexus: The Jupiter Incident. A Nexusnak egyébként majdnem lett folytatása is, a srácok, miután a Mithis Games nevet Eidos Studios Hungaryre cserélték, majd ismét új céget alapítva elindították a Most Wanted Entertainmentet, kétszer is megpróbáltak adományt szerezni a projekthez. A GamesPlant oldalán a célként kitűzött 400 ezer euróból 104 ezer jött össze, majd később a Kickstarteren 650 ezer dollárból 162 ezret sikerült összekalapozniuk, egyik se volt elég, hogy játszható termékkel álljanak a közönség elé.


16. SWINE
Fejlesztő, kiadó: Stormregion, Fishtank Interactive
Gamerankings pontszám: 67%

A Media Star néven 1996-ban alapított Stormregion Szoftverfejlesztő Kft a magyar játéktörténelem legaranyosabb, és legviccesebb játékával mutatkozott be. A SWINE egy valós idejű stratégia volt, mely a Disznó Nemzeti Hadsereg harcait dolgozta fel Répaföld ellen, a hódító malacok túlerőben voltak, a nyulak viszont nem adták meg magukat, és különböző cselekkel igyekeztek megállítani őket. 


A SWINE a taktikára helyezte a hangsúlyt. A játékban gyűjtött pontokat új egységek vásárlására, és különleges képességek aktiválására költhettük el, a magyar szinkron imádnivaló volt, a játék 2005-ben pedig ingyenessé vált, ha valaki szeretné kipróbálni, még megteheti. A Stormregion később maradt a kaptafánál, elkészítették a fantasztikus sikereket elérő Codemane: Panzers és Rush for Berlin sorozatokat, aztán jött a lejtő. A céget 2007-ben felvásárolta a német 10tackle Studios AG, amiről viszont hamar kiderült, hogy pénzügyileg korántsem olyan stabil, mint azt állította. A fizetések késve, vagy egyáltalán nem érkeztek meg a budapesti irodába, a fejlesztők sorra hagyták el őket, 2008 áprilisában pedig végleg bezártak.


15. Desert Rats vs. Afrika Korps
Fejlesztő, kiadó: Digital Reality, Montecristo Multimedia
Gamerankings pontszám: 73%

A lista közepére a Digital Reality fénykorának egy újabb üdvöskéje került. A Desert Rats vs. Afrika Korps a második világháború észak-afrikai harcait dolgozta fel, a német és a brit seregek egyaránt irányíthatóak voltak benne, maga a játék pedig a valós idejű stratégiák hosszú magyar sorát erősítette. Húsz küldetés, nyolcféle különlegesen kiképzett katona, hét járműosztály, és egy kiterjedt parancsnoki rendszer, ez vezetett a sikerhez, meg a hazai rajongók feltétlen bizalma.


A látvány gyönyörű volt, a játékélmény még a mai elvárásoknak is megfelelne, a cselekményt pedig a Platoonhoz hasonlóan bármikor megállíthattuk. Volt időnk átgondolni a csatát, és olyan döntéseket hozni, ami a legkisebb veszteséget okozva hozta el a győzelmet, megfontoltan kellett játszanunk, és ez az, ami a mai játékokból igazán hiányzik.


14. Battlestations: Midway és Battlestations: Pacific
Fejlesztő, kiadó: Mithis Games, Eidos Studios Hungary és Eidos
Gamerankings pontszám: 74 és 77%

A második világháború végigkísérte a magyar játékfejlesztés történelmét. Stratégia helyett a Mithis Games fejlesztői viszont egy taktikai akciójátékon kezdtek dolgozni, a Battlestations: Midway a hadihajók, vadászrepülők és tengeralattjárók csatáját nyitotta meg előttünk, a játékot pedig nem más adta ki, mint az Eidos. A Mithis Games ekkor volt pályafutása csúnyán, megvette őket a kiadó, és Eidos Studios Hungary néven kezdtek tovább dolgozni, később pedig elkészült a játék második része, a Battlestations: Pacific is. 


A Tomb Raider, Hitman, Commandos, Thief, Deus Ex és Fear Effect címeket készítő Eidos Interactive viszont hamar elindult a csőd felé. Az őket birtokló londoni SCi egy év alatt 100 millió fontos veszteséget könyvelt el, a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő óriást pedig bekebelezte a Square Enix. A cégért 84 millió fontot fizettek, ami a birtokában lévő játékokkal nevetségesen alacsony ár volt, az akvizíció pedig hamar elhozta több stúdió bukását is. Bezárták a Pivotal Games, a Core Design, a Ion Storm és a Fresh Games irodáit, de az átszervezések áldozata lett az Eidos Studios Hungary is, az új tulajdonos egyszerűen nem akarta folytatni a Battlestations sorozatot, munkát adni pedig nem tudott nekik.


13. Joint Task Force
Fejlesztő, kiadó: Most Wanted Entertainment, Sierra Entertainment
Gamerankings pontszám: 69%

A Mithis és az Eidos Studios Hungary korábbi fejlesztői Most Wanted Entertainment néven folytatták pályafutásukat, Bánki-Horváth Attila vezetésével pedig mi máson is dolgozhattak volna, mint egy valós idejű stratégián. A Joint Task Force olyan országok konfliktusait nyitotta meg előttünk, mint Szomália, Afganisztán, Irak, Kolumbia és Bosznia, a játék pedig mind a hazai, mind a nemzetközi sajtóban jó eredményeket ért el, büszkén vitte a magyarok hírét a világban.


Sajnos azonban úgy tűnik, nincs játékkészítés botrányok nélkül. Rendőrségi ügy, házkutatás, és letartóztatás lett belőle, mikor a Stormregion meggyanúsította a Mithis Games vezetőjét és több fejlesztőjét, hogy ellopták a Panzers forráskódját. A szakértői vélemény szerint 66, míg a Stormregion szerint 300 millió forintos káruk származott abból, hogy régi kollégáik a felmondás előtt kicsempészték a motor kódját az irodából, majd később a Joint Task Force munkálataihoz használták azt fel. Az ember azt hinné, hogy egy ilyen kis országban a játékkészítők kézen fogva menetelnek, egymást segítve a siker útján, és akkor ilyeneket kell olvasnunk. Elszomorító.


12. Ecco the Dolphin
Fejlesztő, kiadó: Novotrade International, SEGA
Gamerankings pontszám: 83-85%

Az 1983-ban alapított Novotrade International hazánk legrégebbi játékfejlesztője. A Császár András és Stephen J. Friedman által indított cég az első hat évben egyszerre működött Budapesten és Kaliforniában, majd az 1989-es rendszerváltást követően egyesültek, és később felvették az Appalosa nevet is. Ők készítették többek közt a Contra: Legacy of War, a Garfield: Caught in the Act, az Impossible Mission II, a Jaws Unleashed, a Tomcat Alley és a Wacky Races játékokat, leghíresebb alkotásuk pedig nem más volt, mint az Ecco the Dolphin.


A SEGA Mega Drive rendszerre készített ügyességi kalandjátékban egy delfint kellett irányítani. A tengerben ezernyi veszély leselkedett, ragadozók és földönkívüli lények fonták rá a fogukat, mi viszont megmentettük őt, és visszavezettük a biztonságot jelentő nyílt vizek felé. S bár az Ecco után igazán átütő játékai a Novotrade csapatnak nem voltak, a cég mégis 2006-ig létezett, klasszikusuk pedig az utolsó pillanatban felkerült a Steam, az iOS Store és az Xbox Live áruházakba is. Ha szeretnéd tudni, hogy mivel játszottunk 20 évvel ezelőtt, vagy nosztalgiáznál egy kicsit, ne habozz, vedd meg a feldolgozást.


11. King Arthur és King Arthur II
Fejlesztő, kiadó: Neocore Games, Paradox Interactive
Gamerankings pontszám: 79 és 65%

Harmincas listánk második felvonásának aranyérmese egy olyan játék lett, mely sok év után ismét hírnevet szerzett a magyaroknak. A budapesti Neocore Games által fejlesztett King Arthur, és folytatása, a King Arthur II világszinten is elismert siker lett, de ők készítették a Crusaders: The Kingdom Come és az The Incredible Adventures of Van Helsing játékokat is. A Farkas Tamás vezetésével futó csapat saját fejlesztésű motorral, a CoreTech 3D-vel dolgozik, jelenleg pedig a Broken Sea című vadi új játékuk készül.


A King Arthur egy körökre osztott és valós idejű stratégiai elemeket is felvonultató fantasy szerepjáték, mely a brit mondakör leghíresebb uralkodójának a csatáit dolgozza fel. Az exkalibur kihúzásával a király ősi erőket szabadított fel, és vonzott magához, a feladat nem kisebb volt, mint a háborúzó hadurak letörése a birodalmon belül, majd Nagy-Britannia erőszakkal való egyesítése. A játékmenet újító ötletekkel volt tele, a hangulat fantasztikus volt, a grafika pedig egyenesen csodálatosra sikerült. Cikkünk holnap megjelenő következő részében még ennél is jobb magyar játékokat veszünk szemügyre, maradjatok velünk, megéri!

Kapcsolódó cikkek

41.
PrimYaz00
#31: kösz, meg akik válaszoltak még :D
40.
PrimYaz00
#30: gondoltam, ha már a mesterlövészt rosszul tudtam :D
38.
drat576
a 4x4 meg a Desert Rats volt nálam maradandó, az előző listából pedig az Insane
37.
Panda HUN
#34: A B:pacific multiban a sziget foglalós játékmód megunhatatlan. A rekordom egy négy órás csata volt 3vs3. Hol egyik, hol másik csapat állt nyerésre. Oda-vissza foglaltuk el egymás bázisait. A végén ugyan kikaptunk, de minden percét élveztem! Most már gyér-rér be lehet szerezni, én nem bántam meg!
36.
Dosi
namost az Afrika Korps vs. Desert Rats a magyar szinkronos és alap a magyar nyelv benne(ezért van ez a név a dobozoson aki MO-n vette és Németbe)
a Desert Rats vs. Afrika Korps a fent említett 2 országon kívül megjelent országokban. Ez volt a dobozon és a játék neve is, angol szinkronnal. csak ennyiben tér el.
35.
ilor14
#34: *kinga arthur
szerkesztés gombot! :D
34.
ilor14
A kinga arthur 1-2 szerintem 80%-ot biztos kaphatott volna! nagyon jó játékok :)
A másik meg az,hogy a Battlestation játékokból én is szívesen látnék még 1-2 részt,csak a demoval játszottam,de az azért durva,hogy a demo le tud kötni 9-10 óra is :D
33.
Hofi3
Bizony sok magyar játék van. Még a listán kell lennie a nagyszerű Imperium Galactica 2-nek és a Haegemonia-nak.

Szerintem a Nexus: The Jupiter Incident egy nagy nulla volt. Ítéletnap volt, mire szét lehetett lőni benne egy hajót. Baromi monoton egy játék.
32.
Drazhar
A D-Dayt is csíptem, de nálam a DR Vs. AK volt a csúcs :)
31.
Kougat
#26: city interactive, lengyel fejlesztők
30.
ViktorG
#29: ez nem neked ment bocs :D
Kellene egy szerkesztés gomb :D
29.
ViktorG
#24: And the winner is......holnap kiderül :D
27.
JoHnNiEE
#26: city interactive....
26.
PrimYaz00
#25: ha már ilyen szép és okos vagy, akkor mond meg az eredeti készítőket, hagy okosodjak :D
25.
24.
PrimYaz00
23.
a3a
#21: Az inkább német. De erről jut eszembe, a játék angol szinkronja botrányos volt:D
22.
gagyinho
#19 Strategic Warfare In a Nifty Environment magyarul Stratégiai Hadviselés Remek Környezetben... :D Én sem tudtam, gugli a barátom :D
21.
Makknyusz
#19: Erre kíváncsi vagyok :)
Mondjuk a swine angolul eleve disznót jelent.
20.
Panda HUN
A Battlestation: Pacific-et a mai napig rendszeresen játszom és nem csak én, mindig találni 3-4-5 lobbyt ahol játékosok várnak egy jó kis online csatára. Kár, hogy nincs esély a folytatásra... Egy next-gen 3. részben nagy fantáziát látnék.
19.
Cooper911
A 4x4 nagyon jó volt és elég élethű.

A SWINE pedig egyszerüen fantasztikus volt! Imádnivaló! Szivesen vennék egy folytatást belőle.
Valaki egyébként emlékszik hogy a SWINE minek volt a röviditése? Aki megmondja, kap egy virtuális fagyit :D
18.
Juha
#16: Gondolom bármelyik stúdió bármelyik gépén találhatnának valami illegálisat, ha akarnának... Ha mégsem, akkor tennének róla, hogy legyen. Ez a magyar valóság, valakinek szúrta a szemét a sikerük.
17.
hahota
1 év letöltendő? oO nevetséges!
16.
dBLOOD
Ezen a Theocracy-s történeten meglepődtem. Hogyan lehet ennyi esze egy játékfejlesztő stúdiónak, hogy kalóz programokat használ?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...