Resident Evil 4 teszt

Link másolása
Értékelés 8.0
A második és a harmadik epizód után a kultikus Resident Evil 4 is megkapta a remake-jét, melyben ezúttal is Leon S. Kennedyvel indulunk neki az elnök lányának a megmentésére.

Nem hiszem, hogy bárki is vitába szállna azzal a kijelentéssel, hogy remake-ek, remasterek és feldolgozások korát éljük a játékiparban. Elég csak arra gondolni, hogy az idei tavasz két legnagyobb megjelenése is egy-egy klasszikus cím átdogozott változata. A Capcom a saját nosztalgia járatát 2019-ben indította be az 1998-as Resident Evil 2 remake-kel, ami a kritikusok mellett a játékosok kegyeit is megnyerte, így a kasszáknál még az eredeti címet is sikerült túlteljesíteni. Ezután persze nem volt megállás: következett a harmadik epizód újrakevert változata, majd tavaly májusban a nem túl jól titkolt negyedik epizód remake-jét is leleplezték. A Resident Evil 4 nem csak a sorozat életében volt mérföldkő, de a játékiparra is komoly hatást gyakorolt a sikere. Precíz irányítása és nagyszerű harmadik személyű kameranézete sok sikeres akciójátéknak kövezte ki az utat, és talán a Gears of War, az Uncharted vagy éppen a Dead Space-sorozat sem létezne Shinji Mikami klasszikusa nélkül.

 

Hatalmas különbség azonban a Resident Evil 2-3-hoz képest, hogy a negyedik rész relatíve modern megoldásai miatt még 18 éves kora ellenére sem tűnik elmaradottnak - a TPS műfaj azóta sem fordult ekkorát, így még ma is teljesen vállalható a játékmenete. A Dead Space újrázásához hasonlóan ez esetben is felmerülhet a kérdés, hogy szükség van-e egyáltalán az átalakításokra, és nem lett volna-e elég mindössze a grafikát a mai kor szintjére emelni. A fejlesztők azért készültek pár meglepetéssel és újítással, de szerencsére az eredeti esszencia azért változatlan maradt. A játékról általánosságban elmondható, hogy közelebb áll az eredeti alapanyaghoz, mint a második vagy harmadik rész új változata. A történethez a fejlesztők szinte hozzá sem nyúltak és a cselekmény is inkább csak apróságokban tér el az 2005-ös változathoz képest. Ezúttal is Leont fogjuk alakítani a játék nagy részében, és ezúttal is az elnök lányának megmentésére érkezünk az ismeretlen európai faluvidékre. Az események aztán gyorsan eszkalálódnak, a velünk érkező rendőrök odavesznek, mi pedig egy falunyi vírussal fertőzött őrülttel harcolva próbáljuk megtalálni az elrabolt lányt.

A hangulatot egy fokkal sötétebbre és horrorisztikusabbra vették a fejlesztők az eredetihez képest, ami nagyon jól áll a játéknak. A bevezető jelenetek újrarendezése például kifejezetten jól sikerült, az erdőben suttogó vagy éppen éneklő ganadók pedig könnyen ráhozzák a frászt az emberre. Az extra hangulati elemektől eltekintve azonban a Resident Evil 4 továbbra is inkább egy thriller elemekkel átszőtt akciójáték, melyben a parás csaták emelik meg a pulzusunkat leginkább. A tömegekben támadó, rohanó és üvöltöző telepesek anno éles váltásnak számítottak a csoszogó zombik után, így a nyugis és megfontolt puffogtatás helyett érdemes intenzív, meglepetésekkel teli akciójelenetekre számítani.

A remake esetében ráadásul tovább fokozták a fejlesztők nyomást a játékoson, ugyanis a RE4 sokkal pörgősebb lett azáltal, hogy Leon immár célzás közben is tud mozogni. Az ellenfelek ehhez idomulva gyorsabbak és többen vannak, így elég kemény és stresszes csatajelenetek tudnak kialakulni. A készítők talán mintha egy hangyányit át is estek volna a ló túloldalra, mivel bizonyos szakaszokon komoly nehézségi tüskék nehezítik a játékos életét. Ezek egyébként az eredetiben is fel-felbukkantak, a gyorsabb tempó miatt azonban még jobban kitűnnek. A védekezős részeken végtelen mennyiségben özönlő ellenfelek kifejezetten fárasztóak és frusztrálóak, de a szűkebb szobákban vagy terekben is ki tud alakulni egy-két kellemetlenebb szituáció - amin azért mindenképpen érdemes lett volna picit még javítani.

És ha már javítás, akkor érdemes már most kitérni az alapjáték talán legidegesítőbb problémájára is, az Ashleyt kísérgetős szakaszokra. Az eredetiben roppant bosszantó volt, amikor azért buktunk el, mert valamelyik ellenfél elszaladt a hátán a legrosszabb helyeken álldogáló megmenteni kívánt hölggyel. A remake-ben Ashley-nek már nincs saját életereje, így ezzel nem kell szöszölni, ám ennek ellenére az idegesítő momentumokból ezúttal sem lesz hiány. Az új utasítással elvileg elküldhetnénk, hogy keressen valami jó menedéket az ellenfelek elől, ez azonban a legtöbbször csak részben jön össze. Az AI nincs a helyzet magaslatán és gyakran megesik, hogy éppen egy csapdában vagy a tűzdobáló ellenfél látóterében gondolja magát biztonságban. Bár a helyzet sosem lesz rosszabb, mint az eredetiben volt, azért így 18 év után második próbálkozásra igazán kezdhettek volna ezzel a helyzettel valamit.

Az eredetitől eltérően dedikált lopkodás gomb is került a játékba, ami egy-egy trükkösebb ellenfél esetében lesz majd hasznos. Bár itt-ott meglepően jól működött az osonás, azért azt kétlem, hogy tömegek fogják majd végiglopakodni a Resident Evil 4-et, legfeljebb csak bizonyos pályákon működőképes a dolog. Sajnos a közelharc esetében rossz hír, hogy sikerült átemelni a RE2 remake kés-mechanikáját, azaz eltörhet, ha sokat használjuk, és ilyenkor utánpótlás vagy javítási lehetőség után kell néznünk. Borzasztó bosszantó ez a megoldás, simán meghagyhatták volna ezúttal a jól működő eredeti koncepciót. Szintén teljesen feleslegesnek éreztem a craftingolást, hiszen az alapjáték általában jó ütemben dobálta a muníciókat. Persze az új megoldással magunk dönthetjük el milyen típusú tölténnyel jutalmazzuk meg magunkat, cserébe azonban még a harc közben is kotorászni kell néha a menüben.

A játékmenet sebességének felcsavarása mellett a pályadizájn az, amihez még számottevő módon hozzányúltak a remake fejlesztői. Az ikonikus helyszínek természetesen felismerhetőek, a kevésbé jól sikerült darabokat azonban átalakították vagy akár teljesen újraalkották. Az ingerszegény külső részek részletesebbek és érdekesebbek lettek ezáltal, valamint a feszesebb tempójú játékmenet is jobban működik az új részeken. A Dead Space-hez hasonlóan egy-egy extra folyosóval összekötötték a már meglévő pályákat, így valamivel szabadabb, kevésbé lineáris élmény bejárni a vidéket. Emellett mellékküldetésekkel is megbolondították a kalandot, és bár ezek nem fogják megváltani a világot (sőt, némelyik már az alapjátékban is benne volt, csak nem hívták missziónak), de határozottan tartalmasabbnak tűnik tőle a játék.

A Resident Evil 4 helyszínei sajnos nem túl hálásak grafikai szempontból, ettől függetlenül a remake az első pár órában nem egyszer nyűgözött le a látványával. Sajnos ahogy haladunk előre a sötétebb belső terek felé, úgy kezd megkopni a játék fénye, és bár kifejezetten csúnyának sehol sem nevezném, azért van egy-két igénytelenebb pályaszakasz. A tesztelt Xbox Series X-es változat simán tartotta a 60 fps-t performance módban, igaz, az amúgy sem túl látványos ray tracinget bekapcsolva itt-ott azért megbicsaklik a dolog. Szerencsére bugokkal szinte egyáltalán nem találkoztam, korrekt és polírozott volt technikai szempontból már a megjelenés előtt is a játék.

Tekintettel arra, hogy az eredeti Resident Evil 4 játékmenete ilyen jól öregedett, a remake sem tartogat annyi meglepetést, mint az újrakreált második rész. Lesznek, akik könnyes szemekkel csodálják majd meg az új grafikus motorral felépített régi helyszíneket, de a játékmenet alapjai annyira hasonlóak, hogy pár óra után szinte el is felejtjük, hogy ez elvileg egy másik játék. Itt-ott emeltek be kisebb-nagyobb új funkciókat a fejlesztők, de ezek vagy inkább csak apró segítségek, vagy teljesen felesleges marhaságok, mint a késtörés-mechanika. A játékmenet eredetiből áthozott problémáit azért szerintem illett volna megoldani, de ettől függetlenül abszolút korrekt és ajánlott kategória a Resident Evil 4 remake.

A Resident Evil 4 március 24-én jelenik meg PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, és Xbox Series S/X-re. Mi az erősebb, jelengenerációs Xboxon teszteltük.

Kapcsolódó cikk

15.
15.
Nothing
Kellő szakértelemmel és tisztelettel nyúltak hozzá és újították meg, a változtatások nagy része is jól sikerült.
Nem mondanám egyértelműen, hogy jobb, mint az eredeti (tíz emelet magasan volt a léc, szóval érthető), de mint remake, nagyon jó lett.
Nekem a késtörés-mechanikával sem volt bajom: logikus, hogy nem lehet a végtelenségig védekezni meg kaszabolni vele, de amúgy is, több kés is lehet nálunk, a boltosnál pedig meg lehet javíttatni, szóval szót sem érdemel a dolog, nemhogy negatívum legyen.
A crafting meg maximum easy fokozaton felesleges - nehezebb szinteken folyamat gyártanom kellett a skulót, mert a játék nem túl bőkezű a municiót illetően. Jól működik és némi taktikai csavart visz a játékba. A lopakodás is rendben van, szerencsére nem vitték túlzásba, és időnként jól jön, hogy észrevétlenül lecsaphatunk pár rosszarcúra (néha kimondottan díjazza a játék).

Talán a bossfight-ok lettek kevésbé hatásosak: egyrészt érezhetően könnyebbek, másrészt egyszerűbbnek, rövidebbnek tűntek.
A másik, amit még a negatívumok közé írtam volna, az az eső/vihar megvalósítása és a vízeffekt. Utóbbi gyengébb kidolgozása különösen feltűnő a tavi csónakázás közben.
10.
10.
GAMEROD
A demót kipróbáltam, szebb, irányíthatóbb mint a klasszikus de igazából arra lennék kíváncsi hogy igazak a pletykák hogy az eredetinek szánt RE 3.5-ből is került -e a játékba jelenet (a zseblámpán kívül). Az előzőeken kívül a véleményem ugyanaz mint korábban, hogy jó vele játszani de átmegy a történet egyfajta fantasy világba.
9.
9.
Dens99
Eközben elhunyt ma reggel Lance Reddick, a Netflix féle Resident Evil Wesker-e.
8.
8.
drat576
Nagyon sok tesztnél 10 pontokkal dobálóznak.
7.
7.
Doomsayer
Mit jelent az, hogy "játékmenet sebességének felcsavarása" és "feszesebb tempójó játékmenet"? Ezt most naívan kérdezem, mert már az eredeti is egy laza lövölde volt kb végtelen lőszerrel. Nem nagyon aggódok, hogy azt a Resi részt, ami lövöldét csinált a horrorból azzal rontják el, hogy lövöldözni kell, de szerintem jó volt az eredeti és nekem nem tűnt lassúnak.
6.
6.
JinjeR
#4: Jó hát a fene se tudja már hogy mi volt anno ps2-n a neve
De nekem valamiért úgy rémlik hogy valami különleges Resi 4 kiadványon volt,valami olyasmi mint most a goty
De akkor biztos rosszul emlékszem.
5.
5.
Nothing
Ami a tesztet illeti, hiányolok egy rövid tartalmi elemzést, esetleg pár szót arról, hogyan muzsikál a Leon-Luis teamwork a gyakorlatban, milyen lett a prev gen kiadás, etécé. :)
4.
4.
Nothing
#3: Nem kötekedésként, de anno az nem dlc volt, hanem bonus content. :)
Fiatalabbak talán elképzelni sem tudják, de réges régen volt olyan, hogy...(hatásszünet)...játékbeli teljesítménnyel megnyitható extra. :)
3.
3.
JinjeR
Én arra lennék kíváncsi hogy az Ada wong dlc benne van?


2.
2.
tyber16
A végén itt is rámozdul Ashley Leonra és szeretne vele túlórázni? :D
1.
1.
xsbrx
Előrerendelve, de nem örülök hogy megint kivágtak contentet.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...