Homo Nobilis Peter Molyneux

Link másolása
Hosszabb kihagyás után folytatjuk a játékipar legmeghatározóbb személyiségeit bemutató sorozatunkat, ezúttal az isten-szimulátorairól elhíresült Peter Molyneux-val. A játékdesignerek között ő az, akinek egy-egy új projectjére mindig érdemes figyelni, mert mindben előrukkol valami soha nem látott, - nemegyszer új játékstílust létrehozó - korszakalkotó ötlettel.
1960-ban született, az angliai Guildfordban. Gyerekkoráról soha nem beszél, így ez egy sötét folt az életútjában. Karrierje 1982-ben indult, amikor is kenyerét floppy lemezek árusításával kereste. A lemezeken videó játékok voltak leginkább Atarira és Commodore 64-re. Mindezt egy saját cégen belül, melyet Taurasnak nevezett el. 83-ban egy véletlen folytán kiderült, hogy van egy Touras nevű (mindössze egy betű különbség), szintén a szoftverpiacon tevékenykedő cég. Egy alkalommal Molyneux egyik ügyfele összekeverte az ő cégét a Tourassal. Ekkor támadt az ötlete, hogy miért is ne használja ki azt az egy betű különbséget és adja ki magát a Touras alkalmazottjának? Visszaemlékezése szerint akkor úgy érezte, hogy megjelenik mellette a két kis angyal: egyikoldalt a jó, másikon a gonosz. Egyik az egyik irányba húzta, míg másik az ellenkezőbe csábította. Ő a gonosz tanácsát követte és kihasználva az emberek figyelmetlenségét, a Touras elnökének adta ki magát, hogy ezúton szerezzen egy kis plusz pénzt. Két évvel később a saját cége csődöt jelentett. Mindenesetre Molyneux-nak ezen eset alapján támadt később a Black & White ötlete, ahol hasonlóan lehetőségünk van a jó, illetve a gonosz utat választani.

1984-ben úgy döntött, hogy független játékfejlesztőként vág bele a játékiparba, miután azt tapasztalta, hogy a videó játékok egyre nagyobb teret hódítanak. Persze akkor még nem tudta, hogy később úgy fognak visszaemlékezni az emberek a 83-as és 84-es év környékére, mint a videó játékok mélyrepülése. Ekkoriban sokan láttak fantáziát a számítástechnika ezen új, igen sok bevétellel kecsegtető ágában, így hamarosan elárasztották a piacot a rosszabbnál rosszabb játékok. Peter azonban gyanútlanul vágott neki az első saját játékának, az Entrepreneur-nak, melyben egy induló cég pénzügyi managelése volt a cél. Akkoriban nagyon ritkák voltak a hasonló szimulátor játékok, az övé pedig egy teljesen új terület volt. Molyneux úgy gondolta, hogy az ötlete forradalmasítani fogja a játékipart. Állítólag a postásának el is dicsekedett vele, hogy amint megjelenik a programja, hamarosan rengeteg rajongóktól érkező levelet kell majd kézbesítenie hozzá. A várt siker azonban elmaradt: pusztán két levél érkezett, mindkettő az édesanyjától, aki gratulált az új játékához. Az Entrepreneurból pedig egészen pontosan 2 példány kelt el, mindkettőt Peter anyja vette meg.

A kudarc után ismét floppy lemezek árusításával kezdett el foglalkozni, majd az 1985-ben alapított Taurus Impex Limited-nél egy Acquisition nevű Amigára fejlesztett adatbázis kezelő szoftveren dolgozott. 1987-ben azonban úgy döntött, hogy visszatér a számítógépes játékok világába és megalapította a Bullfrogot.

Már a Taurusnál együtt dolgozott azzal a Les Edgarral, akivel közösen alapították meg a Bullfrogot, melynek nevét a bull és a frog szavakból rakták össze. A bull (bika) a taurus szó szinonimája, ez utalt az előző munkahelyük nevére, a frog (béka) pedig állítólag úgy került a képbe, hogy Edgars lányának a béka volt a kedvenc állata. Peter új cégének a harmadik játékuk megjelenése után lett igazán elismert neve. Ez a játék pedig nem más volt, mint a Populous. 1989-ben jelent meg eredetileg még Amigára, de a hatalmas sikernek hála Atarira és PC-re is elkészült. Ez a játék volt az, ami megteremtette az isten szimulátor kategóriát, ugyanis a játékos egy isten bőrébe bújhatott, akinek egy kiválasztott népet kellett segítenie a fejlődésben és az ellenséges isteneket tisztelő népek leigázásában. Mivel istent alakítottunk, lehetőségünk volt a tájat szabadon formázni is. Később egy interjúban Molyneux elárulta, hogy ez a funkció valójában azért került a Populousba, mert lusta volt előre elkészített pályákat legyártani, így ezt a játékosokra hagyta. 1991-ben elnyerte az Origins Award-ot 1990 legjobb stratégiai játékáért, valamint az 1990-es év legjobb játékának is megválasztották.

91-ben nem is volt kérdés, hogy jön a Populous 2, melyben az első résszel ellentétben már nem egy teljesen névtelen istent alakítottunk, hanem Zeusz egyik fiát. Ennek megfelelően az egész játék a görög kultúra köré épült. A folytatást hasonló siker övezte, mint elődjét, Molyneux azonban tudta hol kell megállni és újabb ötletekkel állt elő.

Miközben segédkezett a Syndicate fejlesztésében, azalatt elkezdte tervezni a következő igazán eredeti játékát, a Theme Parkot. A Bullfrog 1994-ben dobta piacra és hatalmas sikert aratott azon egyszerű oknál fogva, hogy a játékos egy vidámparkot irányíthatott és ez akkor egészen egyedülálló ötlet volt. Az 5 évvel később megjelenő, - a vidámparkos játékok királyának tekinthető - Roller Coaster Tycoon és a belőle kifejlődő egész sorozat is Peter játékából vette az ötletet.

Molyneux neve ezután már garancia volt, olyannyira, hogy miután a Bullfrog kiadója, az Electronic Arts 1995-ben felvásárolta a céget, Peter véleményét mindenről kikérdezték az EA-nál. Néhány kevésbé számottevő játék után mindenki a következő nagyágyúra várt. A várakozás pedig 1997-ig tartott, amikor is a boltok polcaira került a Dungeon Keeper, melyben az addig megszokott koncepcióval ellentétben a gonosz oldalt irányíthattuk. Célunk útvesztők építése, csapdák elhelyezése volt, melyekkel a behatoló hősöket kellett legyőznünk. A játék sikerének ellenére Peter még ebben az évben otthagyta a Bullfrogot és megalapította új játékfejlesztő cégét, a Lionhead-et. Távozása után a Bullfrog még olyan nevekkel rukkolt elő, mint az 1998-ban megjelent Populous: The Beginning, mely a három rész közül a leggyengébbnek mondható, vagy a következő évben megjelent Dungeon Keeper 2, mely kifejezetten jóra sikeredett. Hiába azonban a nagy nevek, ha Molyneux magával vitte az új ötleteit a Lionheadhez.

A Lionhead főhadiszállását szülővárosába, Guildfordba helyezte és olyan jelentősebb nevekkel, mint Dean és Simon Carter, valamint Russell Shaw nekilátott további ötletei megvalósításának. 2001-ben sikerült ismét forradalmasítania a játékvilágot a Black & White-al, melyet megjelenése után nem egy játékokkal foglalkozó magazin az addigi legjobb PC játéknak kiáltott ki. Annak ellenére, hogy valójában a Populous ötletére alapozott, annyi plusz dolog került az új játékába, amelyekről valóban csak ódákat zengedezhetünk. A Black & White-ban szintén egy istent alakítunk, ezúttal viszont a játékmenet kifejezetten erre is épül, vagyis bármit megtehetünk, persze csak ha van elég hívőnk. Nagyot dobott a hangulaton a tanítgatható kreatúránk, mely sok vidám pillanatot szerzett a játékosoknak, ráadásul elképesztő mesterséges intelligenciával lett megáldva. A cím pedig egyértelműen utalt a gonosz és a jó oldal közötti választásra, hiszen cselekedeteink mindenre kihatással voltak, azaz, hogy az emberek szeretettel, vagy inkább rettegve hisznek bennünk. A játék már megjelenése előtt az E3 bemutatón megnyerte a legeredetibb játék címet, majd következő évben tarolt: show legjobbja, legeredetibb játék, év PC játéka, év stratégiai játéka.

2004-ben következett a Fable, mely egy kissé szokatlan RPG, szintén jelen van a jó és rossz ellentét. A beígért forradalmi újdonságokból sok elmaradt és sokak szemében nem is váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Mindenesetre akad szép számmal rajongója és aki a szokványos kaland játékoktól eltérőre vágyik, annak ajánlhatom is.

2005-ben elkészült a várva-várt Black & White 2, melynek fejlesztésében részt vett a Blizzardtól távozó Ron Millar, aki előzőekben a StarCraft-on és a Warcraft 2-őn is dolgozott. A folytatásba rengeteg plusz dolgot ígértek és kicsit el is vitték a játékmenetet az RTS-ek irányába. A nagy előd rajongói azonban kissé keserű szájízzel tették félre a Black & White 2-t. Csodálatos volt ugyan a grafikája, de még az első részben látott bugmennyiséget is sikerült felülmúlni, valamint úgy érezte az ember (főleg az első rész ismerete után), hogy hiányzik belőle valami.

Molyneux azonban nem fogyott ki a vadonat új ötletekből, így még ugyanebben az évben piacra dobták a The Movies-t, melyben egy feltörekvő hollywoodi filmstúdió irányítását kapjuk a kezünk közé. A siker nem maradt el, ugyanis végre a játékosok kiélhették vágyaikat, azaz elkészíthették álmaik filmjeit. A filmkészítős játék ötlete nem volt ugyan új keletű, ezidáig azonban senki sem tudta megvalósítani, hogy a játékosoknak kellő szabadságot is biztosítsanak, ugyanakkor valamilyen ésszerű korlátok között is tartsák. A hatalmas rajongói aktivitásnak köszönhetően hamarosan el is készült a The Movies: Stunts & Effects hivatalos kiegészítő. Vele egy évben, 2006-ban a Black & White 2 is kapott egy kiegészítőt.

2006 év végén a Microsoft bekebelezte a Lionhead-et, szerencsére azonban annak továbbra is független részeként működhet tovább Molyneux cége. Jelenleg fejlesztés alatt áll a Fable 2, valamint egy teljes titok övezte, - egyes állítások szerint Dimitri nevű – project. Vannak, akik a kettőt egy és ugyanannak mondják, egy nem régi interjúban azonban Molyneux cáfolta ezen feltételezést.

Jó 20 évnyi játékfejlesztés után Peter Molyneuxra figyelnek a játékosok, valamint a sajtó is. Nemrégiben egy interjúban el is árulta, hogy a játékaiba sokszor azért kerülnek bele bizonyos dolgok, mert a sajtó azt hiteti el az emberekkel, hogy ezeket ő ígérte. Ezzel szemben inkább az jellemző a játékaira, hogy sok beígért dolog kimarad a végleges verzióból. Ha azonban egy kicsit jobban odafigyelünk a játékfejlesztési módszereire, akkor megérthetjük, hogy mi miért marad ki, illetve kerül a végleges termékeibe. A kezdeti időszakban, a Populous fejlesztése során még programozóként is tevékenykedett. Később azonban, ahogy a projektek egyre komplexebbek lettek már nem tehette meg, hogy programozói feladatokat is vállaljon. A 90-es évek végétől már a legtöbb játék úgy készül, hogy különböző területeken arra specializált szakemberek dolgoznak. Így hozzávetőlegesen a Dungeon Keeper óta Molyneux már nem is akarja megérteni, hogy hogyan működnek a játék egyes funkciói, őt csak az érdekli, hogy a végeredmény hogyan funkcionál. Fontos feladatának tekinti a projecten dolgozó személyek összehangolását. Állítása szerint egy-egy játék tervezését úgy kezdi, hogy egy vaskos design jegyzetet hoz össze. Ez elsőre feleslegesnek tűnhet, de a hosszas fejlesztés során az ember hajlamos eltérni az eredeti tervektől. Ilyenkor mindig fellapozza a jegyzeteit, hogy tartani tudja az eredeti elképzelést. Ezen design tervek alapján a fejlesztés első szakaszában készít egy videót, külön a fejlesztőgárda részére, mellyel a várt végeredmény hangulatát próbálja reprezentálni és úgy tűnik a módszer működik is. Egyik nyilatkozatában elárulta, hogy szereti a célközönséget már korán tájékoztatni a tervekről, majd az internetes fórumokat böngészve megfigyelni, hogy melyek azok a dolgok, amik a legtöbb embernek tetszenek, vagy épp ellenkezőleg, jobb lenne kihagyni. Hasonló módon talál olyan jónak tűnő javaslatokat, amelyek aztán bele is kerülnek a játékaiba. Talán ez a magyarázat arra, hogy miért kerülnek a játékaiba a játékos társadalom egyes ötletei, vagy miért törölnek egy-egy beígért feature-t. Akárhogy is, a játékai kétség kívül egyedülállóan zseniálisak, talán pont azért, mert ennyire odafigyel a célközönség, azaz a mi igényeinkre.

Reméljük még számtalan Molyneux-játékkal lesz gazdagabb a világ a jövőben! A Homo Nobilis ezen számát pedig egy idézettel zárom:

„Ideas were born out of my own incompetence." – Peter Molyneux


Jelentősebb játékai:

Entrepreneur (1984)
Fusion (1987 – Bullfrog)
Populous (1989 – Bullfrog)
Powermonger (1990 – Bullfrog)
Populous 2: Trials of the Olympian Gods (1991 – Bullfrog)
Syndicate (1993 – Bullfrog)
Theme Park (1994 – Bullfrog)
Magic Carpet (1994 – Bullfrog)
Hi-Octane (1995 – Bullfrog)
Dungeon Keeper (1997 – Bullfrog)
Black &White (2001 – Lionhead Studios)
Fable (2004 - Lionhead Studios)
Fable: The Lost Chapters (2005 - Lionhead Studios)
The Movies (2005 - Lionhead Studios)
Black & White 2 (2005 - Lionhead Studios)
The Movies: Stunts & Effects (2006 - Lionhead Studios)
Black & White 2: Battle of the Gods (2006 - Lionhead Studios)

Kapcsolódó cikkek

1.
1.
General Thomas
Jó kis cikk, bár rövid lett.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...