2014 legfontosabb játékipari történései

  • Írta: fojesz
  • 2015. január 12.
  • 2014 legfontosabb játékipari történései, összefoglaló
Egy évzáró cikkel vagyunk még adósak, méghozzá az elmúlt esztendő legfontosabb játékipari történéseinek összefoglalásával. Átnéztük hát az összes hírünket, következzenek a legérdekesebbek!

Ne lepődj meg, ezúttal sem a játékbejelentésekre koncentráltunk, elvégre azokból mindig van bőven. Inkább az olyan történések után kutattunk, amelyek komolyabb hatással lehetnek a játékiparra, illetve annak szereplőire, mind a fejlesztők és a gyártók, mind a júzerek oldalán. Hogy áll a konzolháború? Leigázta-e már a világot Gabe Newell? Hogyan haragította magára a Ubisoft a fél játékostársadalmat? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ, és hamar kiderült: 2014 kőkeményen a helyezkedésről szólt, és a legmeglepőbb bejelentéseket éppen ennek köszönhettük. Nézzük őket!

Egy évesek az új konzolok

Érdekesen telt az új konzolok első éve. Habár a számok rendre a PlayStation 4 fölényét mutatták, és ezért kiszámíthatónak tűnt a konzolháború menete, valójában a gyártók folyamatosan mocorogtak a háttérben. A legnagyobb változások a Microsoft háza táján történtek, a cég új vezérigazgatót kapott Satya Nadella személyében, aki alapos átszervezéssel kezdte meg a munkáját. Ennek folyománya, hogy az Xbox márka újra dedikált vezetővel gazdagodott, Phil Spencer pedig mindent félresöpört, amire eddig a játékosok panaszkodtak: dobta a Kinectet, ami miatt olcsóbb és erősebb lett az Xbox One, és bezárta az Xbox Entertainment Studiost is. Ezután jöhetett minden más: ősszel újabb országokban, így nálunk és Kínában is megjelent az új Xbox, és bár a legutóbbi hivatalos számok szerint 10 millió kiszállított gépnél járhat a Microsoft, és így jókora lemaradásban van a Sonyhoz képest, a fekete pénteki leárazások megtették hatásukat, Amerikában az Xbox One vitte el a novembert. Ha már Microsoft, említsük meg, hogy a redmondiak PC-fronton is visszatérésre készülnek (helló, DirectX 12!), a Windows Phone-on pedig a Minecraft felvásárlásával segítenének.

A Sony lényegesen kényelmesebb pozícióban van, de ő sem tétlenkedik. Ugyan idei hír már, de a PlayStation 4 18,5 millió eladott példánynál jár, ilyen helyzetben pedig könnyebb az olyan extrákra koncentrálni, mint a Powers, a PlayStation TV, a PlayStation Now vagy a PlayStation Vue. A PlayStation 4 a cég várakozásai szerint végső soron - és pont az extrák miatt - több nyereséget termelhet majd, mint a világ legnépszerűbb konzolja, a PlayStation 2, de a japánok nemcsak az új konzol sikere miatt ünnepelhettek, hanem az eredeti PlayStation huszadik születésnapja apropóján is. Azért rossz híreket is kaptunk a Sonytól: várható volt, de nyugdíjazták a PSP-t és a PlayStation Home-ot is, visszavonult a SCEA legendás elnöke, Jack Tretton, aminek viszont különösen nem örültünk, az a PlayStation Vita háttérbe szorítása volt. A Sony kerekperec kijelentette, hogy AAA-játékot egyszerűen nem éri meg fejleszteni a kézikonzolra.

PlayStation 4 ide, Xbox One oda, azt hiszem, nem volt olyan játékos, aki ne várta volna kíváncsian, mit lép idén a Nintendo. Merthogy kénytelen volt valamit lépni, a Wii U még az év végére sem tudott érdemben javítani, a legutóbbi, októberi számok szerint 7,29 millió példány fogyott belőle a megjelenés óta. A kiotóiak korábbi legfontosabb third-party partnere, a Ubisoft szerint ugyan egy árcsökkentés megoldaná a cég problémáit, a Nintendo erről hallani sem akar. A cég - továbbra is Satoru Iwatával a fedélzeten - egy sor új ötlettel előrukkolt az év folyamán: mutatott be mobilalkalmazást, bejelentette az NFC-t használó Amiibo figurákat, de egy fejlődő piacokra szánt konzol, egy új árazási gyakorlat és egy életmóddal kapcsolatos kütyü terve is előkerült. Azért 3DS-fronton is kaptunk meglepetést: bemutatkozott a New 3DS, amely egyebek mellett második “analóg karral” és új processzorral lepte meg a közönséget, ezzel a Nintendo ténylegesen is fragmentálni kezdte a 3DS játékostáborát - jönnek a New 3DS-exkluzív játékok.

Jönnek a trónbitorlók… de mikor, és kik lesznek azok?

Habár úgy fordultunk rá a tavalyi évre, hogy maximálisan lelkesek voltunk a Valve tervei kapcsán, ezt most már nem mondhatjuk el. Azt tudtuk ugyan, hogy a várva-várt Steam Machine-ek megjelenésére és főleg az esetleges elterjedésükre még várni kell, az első gépek megismerése után szkeptikusabbak lettünk. Steam Machine- és SteamOS-fronton azóta se hallottunk túl sok újdonságot, főleg a Steam Controller változásairól és egy SteamOS-es kézikonzolról tudtunk beszámolni, de ennyi. A mára több mint 100 millió júzerrel büszkélkedő Steam ettől függetlenül folyamatosan bővül: idén mutatkozott be a Steam Music, a Family Sharing, a már szét trollkodott címkézés, az In-Home Streaming és a Broadcasting is egyebek mellett. A Valve láthatóan mindent megtesz azért, hogy jó sok olyan játékot vegyünk nála, amit utána ki sem próbálunk.

Bezzeg a VR-szemüvegek körül egyre nagyobb a felhajtás. Idén mutatkozott be a Sony PlayStation 4-hez szánt kütyüje, a Project Morpheus, később a Samsung is előrukkolt a maga megoldásával, és a Google is villantott egy kiegészítőt… nos, kartondobozból. Ennél valamivel komolyabb szereplő lehet a Razer, akinek a VR-terveiről szintén tavaly kezdtek el pletykálni, de a hivatalos bejelentés csak idén érkezett meg, és persze ne feledkezzünk el a Microsoftról sem, aki várhatóan a nyári E3-on mutatja be a saját szemüvegét. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a VR-őrületet idén is az Oculus akasztotta ki: a céget meglepetésre felvásárolta a Facebook, ami letette a kisdobosesküt, hogy nem nyúl bele a Riftbe, sőt, ha minden jól megy még jól is járhatunk az ügylettel, mert végső soron így olcsóbb lehet az eszköz. Ami viszont nem meglepő: egyelőre főleg a független fejlesztők, illetve az Oculus saját fejlesztői (így például John Carmack) írnak játékot a szemüvegre, a nagyobb kiadók, mint a Ubisoft, még várnak azzal, hogy felugorjanak a VR-vonatra.

És ne feledkezzünk el a mikrokonzolokról sem: bár még mindig nem érezzük azt, hogy ennek a műfajnak látványos jövője lenne, azért itt történt ez-az az elmúlt év folyamán. Ahogy az várható volt, néhány nagyobb gyártó is beszállt a buliba, az Amazon előrukkolt a Fire TV-vel, míg a Google Android TV néven komplett platformot épített, ezt használja majd ki az ASUS-szal gyártott Nexus Player és a Razer konzolja is. Egy valaki viszont nagyon szenvedett, és ez az egész mikrokonzolosdit útjára indító Ouya volt: a cég mindennel megpróbálkozott, lazított a fejlesztőknek megszabott követelményeken, behozott egy cloud-gaming szolgáltatást és terjesztette a saját játékportfólióját, de mindezek ellenére úgy néz ki, hogy itt a sztori vége, a cég eladó.

És ami még felforgatta a piacot...

A mobilpiac nemcsak a Flappy Birdtől volt hangos, de idén keményen megszorongatták a Google-t és az Apple-t is, mindkét cégnek súlyos összegeket kellett fizetne a mikrotranzakciók miatt. Végül ez és persze az Európai Bizottság javaslata vezetett oda, hogy mindkét cég alkalmazásboltjában megváltozott a free-to-play játékok jelölése,most már nem nevezik ezeket ingyenes programnak sem a Play Store-ban, sem az App Store-ban. A free-to-play piac egyébként óriási, az más kérdés, hogy egyes vélemények szerint kezd bálnavadászatra hasonlítani az egész.

Ha már vadászat: idén sem volt hiány személyi hírekből, illetve céges felvásárlásokból és bezárásokból. A nagyobb ügyletek között nem is említettük még, hogy az Amazon megvette a Twitchet, a Microsoft pedig a Gears of War-jogokra csapott le, rossz hír viszont, hogy az Irrational Games bezárt, és gyakorlatilag a Neversoft is eltűnt. A magunk részéről nagyon sajnáltuk, hogy a Blizzard lelőtte az új MMO-jának a munkálatait, a legneccesebb sztori viszont egyértelműen a Crytekhez kötődik: a cég a nyáron látszólag komoly pénzügyi problémákba szaladt bele, ennek következtében például eladta a THQ-tól átvett Homefront jogait. Homo Nobilis rovatunkra emlékezve két fontosabb átigazolást emelnénk ki tavalyról: elhagyta a Ubisoftot Jade Raymond, visszatért azonban az iparágba az EA korábbi vezérigazgatója, John Riccitiello - ő lett ugyanis a Unity vezérigazgatója.

Az év botrányhősei

Apropó, EA: ezúttal nem ő lett az év legrosszabb cége, ellenben a korábbi kedvenc Ubisoft egyre többször került be a hírekbe valamivel, amivel kiakasztotta a játékosokat. A csúcsot valószínűleg az Assassin’s Creed: Unity körüli botrány jelentette, ami a boltokba kerülésekor nem filmszerű, hanem diafilmszerű volt, a játék minősége a kiadó részvényáraira is rányomta a bélyegét, végül a Ubisoft ajándékkal igyekezett kompenzálni a rajongókat. A játék “utolsó”, ráadásul nem is tökéletes javítása az ünnepek előtt futott be, ekkor derült fény egyébként az Assassin’s Creed: Victory létezésére is. Az év végén amúgy két ügytől volt hangos a játéksajtó: konzolboltos ÁFA-csalás miatt razziázott a NAV az ország öt megyéjében is, a Hatred nevű tömeggyilkos-szimulátorról pedig látszólag a Valve sem tudja, hogy mit gondoljon.

Jövőre folytatjuk...

Kapcsolódó cikkek

5.
frenkyboyhun
Pont ezek fogalmazódtak meg bennem mikor a címet megláttam :D
4.
Cellator
Jó kis összefoglaló - köszönjük! :)
3.
névtelenség
#1: Most készül újrarobbanni. :)
Eddig 3 tökön rúgás a Gamergate javára.
2.
lesik20
Ááá bocsesz félreolvastam... "Év Legrosszab jatekipari tortenesei-re"

Ezer bocs
1.
lesik20
Azé én #GamerGate fenomeont beírtam volnta a példák közé.

Tök mindegy milyen állásponton vagy az ügyben ez azért elég nagy hír volt
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...