2015 legfontosabb játékipari történései

  • Írta: fojesz
  • 2016. január 12.
Évzáró sorozatunk végéhez érkeztünk, és már csak egy cikkel vagyunk adósak: nem maradt más hátra, minthogy megnézzük és rangsoroljuk, mi minden történt a játékiparban 2015-ben.

Ahogy mindig, most is átrágtuk magunkat a Gamekapocs éves hírtermésén, és kigyűjtöttük közülük a legérdekesebbeket. Most sem érdekeltek bennünket a játékbejelentések (Fallout 4 ide, Mass Effect: Andromeda oda), inkább azokra a trendekre és történésekre voltunk kíváncsiak, amelyekről rengeteget beszéltünk, vagy amelyek hosszabb távon is befolyásolhatják a játékipar jövőjét. Az összegzés elkészítésekor egy nagyon érdekes kép rajzolódott ki előttünk: habár bejelentéseknek és érdekes történeteknek 2015-ben sem voltunk híján, a tavalyi sok szempontból egy átmeneti évnek tűnt, amely alapján 2016 különösen izgalmasnak ígérkezik.

10. Az év, amikor a Valve majdnem fizetőssé tette a modokat

Idén is sűrű éve volt a Valve-nak, jóllehet a legtöbbet akkor beszéltünk a fejlesztőcégről, amikor valamiért nagyon kellett utálni - a világmegváltó ötletek ezúttal elmaradtak. A Steam építgetése folytatódott, így például a Valve több fronton is szigorított a rendszeren, robotmentessé tették a csereberét, korlátozták az új felhasználók lehetőségeit, és még a csalók dolgát is megnehezítették. Emellett új funkcióknak is örülhettünk, élesedett a Broadcasting, és végre a pénzünket is visszakérhetjük az üzlettől, ha nem tetszik az újonnan vásárolt játékunk.

A Steam Machine-őrületből azonban semmi sem lett, hiába tűntek biztatónak az előrendelések, a sokszor erősen túlárazott konfigurációk létjogosultsága megkérdőjelezhető; igaz, a Gőzgépekkel együtt mutatkozott be a Steam Link és a Steam Controller is, ezek alapvetően pozitív fogadtatásban részesültek. Ezzel együtt botrányból is kijutott a cégnek, először azzal sikerült magára haragítania a felhasználótáborát, hogy bevezette volna a fizetős modok piacát, azonban az új fícsört le is kapcsolta nem sokkal később, miután majd’ minden oldalról fúrták az ötletét. A másik meglepetést pedig karácsonyra tartogatta a cég: noha év közben is felütötte a fejét egy durva biztonsági hiba a Steamen, az év végi cache-elős történet különösen cifrára sikerült, és 34 ezer embert érintett. Sebaj, majd a franciák jól helyreteszik őket.

9. Mindenki mobilozik

Oké, feleslegesnek tűnhet ez a kijelentés így 2016 elején, mégis kár lenne szó nélkül hagyni a mobilos játékpiac terjeszkedését. A mobilos játékosok jelentős része természetesen beéri Kanye West vagy Britney Spears játékával (esetleg Kate Upton melleivel), de a hardcore arcoknak is érdemes odafigyelnük a platfomra: a Warner például egyre nagyobb ütemben ontja magából a mobilos címeket, míg a Sega és a Konami még a konzolos fejlesztéseit is kész beáldozni az új jövevények (és a PC) kedvéért. Mondjuk az ő kiábrándultságuk a japán konzolos piac teljesítményével is magyarázható.

Akadnak azonban olyanok, akik nem igazán találták meg a számításukat ezen a terepen. A mikrokonzolok szegmense újabb és újabb szereplőkkel gyarapodik, de a sikersztorik hiányoznak - mára az Ouya sorsa is eldőlt, a cégnek annyi, a csapatot a Razer vette meg. A Facebook-játékairól hírhedtté vált Zynga is képtelen átmenekíteni magát a mobilokra, az egykor vaskos nyereséget termelő cég idén több száz alkalmazottjától és vezérigazgatójától, Don Mattricktől is megvált. De említhetnénk a Sonyt is: a cég beismerte a PlayStation Vita vereségét, elmondta, hogy nem készít több Vita-játékot, sőt kézikonzolt sem, ugyanakkor a saját mobilos kezdeményezése is kudarcot vallott.

8. Nem tudta behozni a lemaradását az Xbox One

2015-ben sem változtak érdemben a konzolháború erőviszonyai, és ez elsősorban a Microsoft számára rossz hír: a PlayStation 4 alaposan elhúzott az Xbox One-tól, a nemrég megjelent hírek szerint kétszer annyi új generációs konzolon adhatott túl a Sony eddig. Hogy pontosan mennyi Xbox ment el a premier óta, azt persze nem tudjuk, a Microsoft ugyanis - valószínűleg nem véletlenül - most már összesítve sem hajlandó számokat közölni. Egyszer-kétszer azért jutott jó hír is a redmondiaknak, áprilisban és a fekete péntek hétvégéjén is örülhettek.

Mindezek ellenére dicséretet érdemel a cég, becsülettel küzdenek tovább, és láthatóan mindent megtesznek azért, hogy a már meglévő rajongói bázisukat kiszolgálják. A jobbnál-jobb exkluzív játékok mellé folyamatosan érkeznek az új funkciókat ígérő frissítések és az új kiegészítők is a konzolhoz, és tervekből sincs hiány, elég a cég PC-s törekvéseire vagy az európai terjeszkedés fontosságának hangsúlyozására gondolni. A Microsoft egyébként idén bekebelezte a Havokot, és egy pletyka szerint maga is mikrokonzolon töri a fejét.

7. Portfóliót tisztít a Sony

Egyelőre túlzás lenne azt állítani, hogy rövid időn belül PlayStation-céggé alakul át a Sony, de láthatóan nem tett le arról a tervéről, hogy kitisztítsa a portfólióját. A PC-gyártás kidobása után idén már a masszívan veszteséges mobilos üzletág elengedése is felmerült, a hajó egyenesbe hozásához kieszelt stratégiában pedig kiemelt szerephez jut a komponensgyártás és a remekül teljesítő PlayStation-divízió is. Idén egyébként a Sony Online Entertainmenttől is megszabadult a cég.

A PlayStation 4 tényleg szuperül húz, a tavaly utoljára 30 millió eladott konzolról számolt be a Sony, azóta pedig tudjuk, hogy már 36 millónál járnak a japánok. Tegyük hozzá rögtön: ez mind szép és jó, de a játékfelhozatal nem ütött túlzottan 2015-ben, a Sony egyik fejese maga is elismerte, hogy kevés exkluzív címmel rukkoltak elő az elmúlt évben. Talán ez is magyarázat arra, hogy a kiváló hardvereladások ellenére a Sony csökkentette a PS4 árát, és a fejlesztőknek szóló nyalánkság, hogy a hardverből is többet sajtolhatnak ki valamivel.

6. Nosztalgia? Pótlásra szánt újrakiadások? Ötlethiány?

Nincs könnyű helyzetben az egyszeri gamer, ha az újrakiadások ügyében kell állást foglalnia. Mert nyilván a pénzről szól minden, és óriási üzlet van a régebbi játékok felmelegítésében, csakhogy lehet ezt a műfajt jól és rosszul is csinálni, ráadásul mostanra számadataink is vannak arról, hogy sok játékos számára mennyire hiánypótló lehet egy-egy lehúzásnak minősített újrakiadás: a Sony szerint például a PS4-tulajok 80 százaléka még sosem játszott Uncharteddel, ezért nyilván lecsaptak a lehetőségre, és még a negyedik rész előtt kiadtak egy kollekciót az első három részből.

A filmiparhoz hasonlóan a játékipar is felül az újrakiadások vonatára, és nem is szeretne kiszállni, ráadásul mostanra szintet lépett az őrület: az a cél, hogy minél több régebbi játék váljon elérhetővé az új platformokon, több-kevesebb változatással és tartalommal. A remaster-áradatot különböző módszerekkel egészítik ki a platformtulajdonosok: a Sony a megboldogult OnLive erőforrásaival is megtámogatott PlayStation Now és a PS2-es játékok emulálásával gyorsítana a folyamaton, míg a Microsoft nemes egyszerűséggel bevezette a visszafelé kompatibilitást az Xbox One-on. A különbség, hogy utóbbi ingyenes lehetőség (persze nem minden játék támogatott), míg a Sony pénzt kér a szolgáltatásaiért, a régebbi lemezeinket nem használhatjuk.

5. Mindenki szeretne egy kis szeletet az eSportból

Imádjuk nézni, ahogy mások játszanak (íme, a bizonyíték), és egyre többünk “kapcsol” a profi eSportra, ha stream elé kerül. Nem véletlen, hogy a YouTube rosszul viselte, hogy nem ő, hanem az Amazon vásárolta fel 2014-ben a Twitchet, és nem véletlen az sem, hogy még ennek ellenére sem tett le azon tervéről, bevegye a piacot: idén rajtolt el a Twitch-kihívónak szánt YouTube Gaming.

Míg Londonban dedikált eSport-aréna nyílt, érdekesség, hogy maguk a nagykiadók is elkezdtek kacsintgatni a profi játékosok felé; az Electronic Arts és az Activision is saját eSport-részleget hozott létre. Utóbbi esetében persze lehetne az afféle hóbort is, hiszen egy saját filmstúdiót is alapított tavaly, az idei év elején azonban bebizonyította, hogy komolyak a szándékai, miután felvásárolta az egyik legnagyobb amerikai eSport-szervezetet, a Major League Gaminget.

4. A konzolgyártók is nyitottak a PC felé

Sajnos idén is kaptunk néhány elkapkodott PC-s portot. Először a Rockstar vétett banális hibát a Grand Theft Auto V-tel, a Dead or Alive 5: Last Round multi nélkül jelent meg, és a Mortal Kombat X rajtja sem sikerült problémamentesre. Az év legrosszabb számítógépes változatával azonban az egyébként remekül sikerült Batman: Arkham Knight “büszkélkedhetett”, amit a Warner le is vetetett a boltok polcairól. Kár, hogy az őszi újramegjelenés sem segített sokat a címen, ezért a kiadó - amely egyébként előzetesen is tudott a problémákról - az év végéig mindenkinek visszafizette az árát.

Azonban örülni is volt okuk a PC-n játszóknak. Ha nem is sikerült túlzottan ütősre, de az ő platformjuk is kapott egy konferenciát az E3-on, amin még a Microsoft is részt vett: nem csoda, a redmondiak a Windows 10 érkezésével megfogadták, hogy jobban odafigyelnek majd a számítógépesekre. Az év elején egy sor bejelentéssel rukkoltak elő, az E3-on pedig a felújított Gears of Warhoz és a Killer Instincthez is bejelentették a PC-s változatot - és talán mással is próbálkoznak majd. Meglepő volt egyébként, hogy decemberben a Sony is kiadta az egyik exkluzív címét a Steamen, és a Microsofthoz hasonlóan ők is lehetővé tették a konzolról PC-re történő streamelést.

3. Sűrű évet zárt a Nintendo

Rengeteg változásra lehet számítani a Nintendónál 2016-ban, mindebből pedig kaptunk is némi ízelítőt tavaly. A kiotóiak a New 3DS-ek piacra dobásával indították az évet, majd nem sokkal később ledobták az atombombát, és bejelentették, hogy a DeNA nevű céggel közreműködve mobiljátékok fejlesztésébe kezdenek. Habár eleinte egy új üzleti modellt vizionáltak, most úgy néz ki, az összes mobilos címük (köztük a Miitomo is) free-to-play lesz.

Ezzel együtt árulták el, hogy már készül a következő konzoljuk, amely a Nintendo NX nevet viseli egyelőre. Idén beszélnek majd róla először, de pletykálták már, hogy Androidra épül az operációs rendszere, AMD-lapka lesz benne, elképzelhető, hogy nem lesz benne lemezmeghajtó, afféle hibridnek szánják, és még idén boltokba kerülhet. A Nintendo egyébként három év után először volt nyereséges az idén, a 2016-os készülődés pedig az E3-as műsorukra is alaposan rányomta a bélyegét. A cég ráadásul kénytelen volt elnök-vezérigazgatót váltani, miután Satoru Iwata 55 éves korában elhunyt. Tatsumi Kimishima a találgatások szerint ideiglenesen irányítja majd a Nintendót, amíg ki nem nevelik az utódját.

2. Hideo Kojima vs. Konami

Az év egyik legkeményebb sztorija sült ki Hideo Kojima és a Konami csatározásából, aminek a pontos okát a mai napig nem ismerjük - legfeljebb tippelhetünk. Azután vált gyanússá, hogy valami nem stimmel a japánoknál, hogy a kiadó gyakorlatilag mindenhonnan leszedette Kojima nevét, később pedig arra is fény derült egyebek mellett, hogy a mester már nem is belsős munkatársa a cégnek, külsősként foglalkoztatják, a szerződése pedig decemberben fog lejárni. A rossz hírek sorozata pedig folytatódott: lelőtték a Silent Hillst, leszedték a PSN-ről a P.T.-t, bezárt a Kojima Productions Los Angeles-i stúdiója, Kojima pedig nem vehetett részt a TGA-n.

Kojima emelt fővel távozott a cégtől végül, független stúdióként alapította újra a Kojima Productionst, és már le is szerződött a Sonyval, hogy az első játékuk PS4-exkluzív legyen kezdetben. Guillermo del Toro már nem akar több játékot készíteni, de korábban felvetették Kojimával, hogy dolgoznának még együtt - hogy mi lesz ebből, az majd idővel kiderül. A Konamit mindenesetre szorongatja a sajtó rendesen, a kiadó állítólag elképesztő körülmények között dolgoztat, és az is kiszivárgott, hogy a cég minden konzolos fejlesztését dobná. A Konami cáfol, és már el is kezdett toborozni egy új Metal Gear-játékhoz, de ugye mind tudjuk - és Kojima is megmondta -, hogy a The Phantom Pain volt az utolsó.

1. Nagyon sokat beszéltünk arról, hogy milyen jó lesz idén a VR

Noha a VR-őrület csak idén pörög fel igazán, már 2015-ben is rengeteget foglalkoztunk a témával - de ez aligha meglepő, az egyik első headset már boltokba is került. Az egyik legfontosabb hírrel, a HTC és a Valve rukkolt elő, a két cég közreműködéséből született meg a VR-piac új főszereplője, a Vive, amely idén áprilisban fog megjelenni, és biztos, hogy nem lesz olcsó. Az Oculus már nem volt ennyire egyértelmű az árazást illetően, először azt mondták, a VR-szemüveg géppel együtt 1500 dollárba fáj ugyan, alsó hangon azonban 300 dollár környékén mozoghat a kiegészítő ára, aminek meglett a “gyümölcse” idén, mikor kiderült, hogy 700 euróért vesztegetik majd a Riftet.

Az Oculus eszköze egyébként így fest majd, és alapjáraton Xbox One-kontrollerrel fogják szállítani azoknak, akiknek elég izmos a PC-jük hozzá. Az év első felében boltokba kerülő PlayStation VR ugyan olcsóbbnak ígérkezik, azzal számoljatok, hogy egy kiegészítő doboznak is helyet kell majd szorítani a tévétek alatt - ez nagyjából Wii méretű. Szintén tavaly derült ki, hogy a Microsoft nem a VR-ra, hanem az AR-ra fogad inkább, és már van is egy kihívója az ASUS személyében.

Jövőre folytatjuk...

Különdíj: Peter Molyneux kapitulált

Peter Molyneux ezúttal nem fért fel a listára, de muszáj említést tennünk róla, annál is inkább, mert az ígérgetéseiről hírhedt játékdizájner az év elején bejelentette, hogy soha többet nem fog nyilatkozni. A történetnek előzménye is van persze, az úriembert a Godus és a Curiosity miatt egyszerre vette elő a GameSpot és az Eurogamer: mint kiderült, hiába készül régóta a Godus, lehet, hogy félkész marad, ráadásul a Curiosity nyertesével is csúnyán kiszúrt a csapata. A pontot a Rock, Paper, Shotgun interjúja tette fel az i-re, amiben gyakorlatilag “beteges hazudozónak” nevezik Molyneuxt, akinél erre betelt a pohár, és kapitulált.
Még szerencse, mert a legutóbbi ígérete az volt, hogy a Godus 6-9 hónapon belül olyan lesz, mint amilyennek a vásárlók annak idején szerették volna látni. Ez februárban történt, és nyilvánvaló, hogy nem lett belőle semmi.

Kapcsolódó cikkek

4.
Prax
Én nem szeretnék semmi vr szemüveget hordani, remélem sokat fog fejlődni a technológia. A moziban a "3D" szemüveg is zavar, de lehet csak a Nintendo Virtual Boy miatt vannak ilyen rossz előítéleteim :D
3.
zsocc-nrg
Nagyon kár hogy Molyneux-nak olyan zseniális klasszikusok után mint a Dungeon Keeper, Populous, Black & White, Fable már csak ígérgetésekre, hazudozásokra és egy-két idétlen játékra futja. A Curiosity elég nagy baromság volt sztem, különösen az hogy mekkora durranásnak állították be és ahhoz képest mi lett a végkimenetele, a Godus meg szimplán csak gyenge eresztés... Kiégett az öreg.
2.
Yanez
Így átfutva a listát, jó sok érdekes dolog történt tavaly, és akkor még ez nem is minden! Idén majd minden a VR-ről fog szólni! :)

Apropó, csak nem marad ki a legolvasottabb blogok csokor?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...